Audi wint de spectaculair verlopen 79ste 24 uur van Le Mans.

Print Friendly, PDF & Email

dsc03631Audi heeft de 79ste editie van de 24 uur van Le Mans is gewonnen. Na een uitermate spannende race kwamen Andre Lotterer, Benoit Treluyer en Marcel Fässler met hun no.2 Audi R18 TDI over de finish met een voorsprong van iets minder dan 14 seconde op de nummer twee, de Peugeot 908 HDi FAP van Pedro Lamy, Sebastien Bourdais en Simon Pagenaud. Twee van de drie Audi’s haalde de finish niet na zware crashes van Alan McNish en Mike Rockenfeller. Jeroen Bleekemolen finisht met teamgenoten Neel Jani en Nicolas Prost met de Rebellion Racing Lola-Toyota op de zesde plaats op 17 ronden achter de winnaars. Ze zijn daarmee de best geklasseerde benzine wagen. In de LM P2 klasse ging de winst naar de Greaves Motorsport Zytek Nissan van  Karim Ojjeh, Olivier Lombard en Tom Kimber-Smith. In de LM GTE Pro klasse winnen Olivier Baretta, Tommy Milner en Antonio Garcia met de Corvette C6.R.  Jaap van lagen en Xavier Maassen worden 7de en 8ste in deze klasse met respectievelijk de Prospeed Porsche en de JMW Ferrari. In de LM GTE Am klasse gaat de winst naar de Larbre Competition Corvette  met Patrick Bornhauser, Julien Canal en Gabriele Gardel.

 

 

dsc03549

Foto: Marco van de Bildt.

Bijna 250.000 duizend toeschouwers waren op zaterdag 11 Juni naar het Le Mans circuit gekomen voor de 79ste editie van de 24 uur van Le Mans. De meeste aandacht ging uit naar de strijd tussen de diesels van Peugeot en Audi. Peugeot zinde op sportieve revanche na de afgang vorig jaar. Alle voortekens voor een spannende race waren aanwezig. Beide fabrikanten kwamen dit seizoen met een nieuwe wagen en waren aan elkaar gewaagd. Na de 1000 km. van Spa-Francorchamps, welke werd gewonnen door Peugeot, leek de Audi te beschikken over een hogere topsnelheid terwijl de Peugeot zuiniger met de diesel en de banden leek om te gaan.

Bij de start om 15:00 uur ‘s middags werd de eerste startrij bezet door de Audi’s no. 2 en 1, gevolgd door twee Peugeot’s en daarna Audi no. 3. In totaal stonden er 56 auto’s op de grid.

Aston Martin heeft met de AMR-One de twijfelachtige eer om de eerste uitvaller te zijn. Beide wagens vallen al snel uit, de 007 spint en komt in de grindbak terwijl de 009 zomaar stilvalt op het rechte stuk. De 007 haalt nog wel de pits, maar reparaties haalde niets meer uit.

Binnen een uur racen gaat het helemaal mis voor de no. 1 Audi R18 van Alan McNish. Hij word links achter geraakt door de Luxury Racing Ferrari van Anthony Beltoise bij een inhaalactie. McNish stuitert met de wagen door de grindbak en komt hard met de bandenstapels in aanraking. Mc Nish stapt ongedeerd uit maar de Audi is compleet afgeschreven.


Wat volgt is een safetycar situatie van een uur en een kwartier. De strijd aan de kop tussen Peugeot en Audi gaat verder, waarbij de situatie wisselt per pitstop. In de loop van de avond heeft de leidende no. 2 Audi een kleine voorsprong van ongeveer een minuut opgebouwd naar de no. 7 Peugeot. Mike Rockenfeller kan de tweede positie overnemen na problemen van de no. 7 Peugeot met de deur. Lang kan hij niet van zijn tweede plaats genieten. Bij het inhalen van een langzamere GTE Ferrari word ook hij geraakt net als McNish. Met hoge snelheid raakt de Audi de vangrail aan beide kanten van de baan en spat volledig uit elkaar. Alleen de cockpit, waar Rockenfeller ongedeerd uitstapt, blijft over.


Er volgt een lange safetycar periode van maar liefst 2 uur en 20 minuten, o.a. voor reparatie van de vangrail. Met nog 16 uur race voor de boeg is het aan de van pole gestarte no. 2 wagen om de eer voor Audi te redden. De strijd ging nu vooral tussen de no. 9 Peugeot en de enige overgebleven Audi.

De nacht eist z’n tol, en door het hele veld heen zijn er spins, auto’s die van de baan gaan en de nodige technische problemen. Één van de slachtoffers is de no. 5 Hope Racing Hybrid van o.a. Jan Lammers. Het team had teveel technische problemen om nog verder te kunnen. Rond vijf uur crasht Jean Christophe Boullion met de no. 13 Rebellion Racing Lola-Toyota, de zusterwagen van de no. 12 Rebelllion van o.a. Jeroen Bleekemolen.

 

dsc03922

Foto: Marco van de Bildt.

Aan de kop van het veld gaat de strijd tussen Peugeot en Audi door. Alexander Wurz gaat eraf bij Indianapolis, en  komt daarmee op te grote afstand om mee te doen aan de strijd om de kop. Het gaat nu nog tussen de no. 9 Peugeot en de enige overgebleven Audi, de no.2. De strijd word grimmiger in de laatste uren.

Rond een uur of elf begint het te regenen. Treluyer die nu achter het stuur van de Audi zit word niet voorbij gelaten door Anthony Davidson, die op enkele ronden achterstand ligt met de Peugeot no.9. Lotterer, die hele race al snelle tijden laat noteren,  neemt het stuur over en kan in de regen het gat naar de Peugeot van Bourdais dichtrijden. Bij de stop van Bourdais neemt Lotterer de leiding over.

In de regen zijn er verscheidene wagens die van de baan gaan waaronder de Oreca Peugeot. Voor Peugeot word het langzaamaan duidelijk dat ze de race niet gaan winnen als de Audi heel blijft.

 

dsc04313

Foto: Marco van de Bildt.

En ook enkele onsportieve speldenprikjes kunnen het tij niet keren en Lotterer blijft in leidende positie, om om drie uur als leider afgevlagd te worden gevolgd door de n0. 9 Peugeot op iets minder dan 14 seconden. De Audi no. 2 wint vanaf pole. Van de 56 wagens die gestart zijn halen er 28 de finish niet, en word er één niet geklasseerd.


dsc04170

Foto: Marco van de Bildt.

De eerste benzine auto is de no. 12 Rebellion Racing Lola Toyota van Neel Jani, Nicolas Prost en Jeroen Bleekemolen. Ze finishen op 17 ronden van de winnende Audi. Van de 17 in deze klasse gestarte wagens halen er 7 de finish. De Aston Martin’s laten het meest trieste resultaat zien door allebei al na twee ronden in de race uit te vallen.

In de LM P2 klasse halen zeven van de elf wagens de finish. Twee van de favorieten, de Strakka HPD en de Oreca Matmut Nissan, halen de finish niet. De strijd gaat in deze klasse tussen drie motor fabrikanten, Nissan, Judd en Honda. De Extreem Limite Norma word niet geklasseerd. Met 247 afgelegde ronden halen ze net de 70% niet om geklasseerd te worden.

 

dsc03678

Foto: Marco van de Bildt.

De winst gaat naar Karim Ojjeh, Olivier Lombard en Tom Kimber-Smith met de Greaves Motorsport Zytek Nissan, met een mooie 8ste plaats overall,  gevolgd door de Signatech Oreca Nissan van Soheil Ayari, Franck Mailleux en Lucasa Ordonez. Op de derde plaats vinden we dan de Level 5 HPD van Scott Tucker, Christophe Bouchut en João Barbosa.

 

dsc03602

Foto: Marco van de Bildt.

In de LM GTE Pro klasse is er de hele race een spannende strijd waarbij het vooral gaat tussen Ferrari, Corvette en BMW. Ook hier zij er de nodige uitvallers te betreuren. Negen van de achttien deelnemers halen de finish op de zondagmiddag. Een van de uitvallers is de Corvette van Jan Magnussen, die uitvalt vanuit leidende positie. De andere Corvette licht dan op een ronde achterstand. Met nog zes uur te gaan word de aanval geopend op de AF Corse Ferrari, en met succes. De no. 73 Corvette van Olivier Baretta, Tommy Milner en Antonio Garcia wint de race met een voorsprong van ruim twee minuten op de nummer twee, de AF Corse Ferrari van Giancarlo Fisichella, Gainmaria Bruni en Toni Vilander. De derde plaats op het podium is voor de no. 56 BMW  van Andy Priaulx, Dirk Muller en Joey Hand. Een mooi podium met drie verschillende merken.

De Prospeed Porsche van Marc Goossens, Marco Holzer en Jaap van Lagen eindigt op de zevende plaats, en de JMW Motorsport Ferrari met Rob Bell, Tim Sugden en Xavier Maassen finisht op plek acht. De Jetalliance Lotus Evora waarin Oskar Slingerland uitkomt valt helaas uit na 61 ronden.

In de LM GTE Am klasse halen vier van de tien deelnemers de finish. De strijd gaat tussen twee Larbre Competition wagens, waarbij de Corvette aan het langste eind trekt met Patrick Bornhauser, Julien Canal en Gabriele Gardel als winnaar van de klasse. Op de tweede plaats finisht de Larbre Porsche van Christophe Bourret, Pascal Gibon en Jean-Phillippe Belloc. Een mooie derde plaats is er voor de Robertson Racing Ford GT Doran van David Robertson, Andrea Robertson en David Murry.

 

dsc04335

Foto: Marco van de Bildt.

 

UITSLAG:

Pos.
No. Team Coureurs Auto Ronden
1 2 Audi Sport Team Joest Marcel Fässler
André Lotterer
Benoît Tréluyer
Audi R18 TDI 355
2 9 Team Peugeot Total Sébastien Bourdais
Simon Pagenaud
Pedro Lamy
Peugeot 908P HDi FAP 355
3 8 Peugeot Sport Total Stéphane Sarrazin
Franck Montagny
Nicolas Minassian
Peugeot 908 HDi FAP 353
4 7 Peugeot Sport Total Anthony Davidson
Alexander Wurz
Marc Gené
Peugeot 908 HDi FAP 351
5 10 Team Oreca-Matmut Nicolas Lapierre
Loïc Duval
Olivier Panis
Peugeot 908 HDi FAP 339
6 12 Rebellion Racing Nicolas Prost
Neel Jani
Jeroen Bleekemolen
Lola B10/60 Toyota 338
7 22 Kronos Racing Vanina Ickx
Bas Leinders
Maxime Martin
Lola-Aston Martin B09/60 328
8 1ste LM P2 41 Greaves Motorsport Karim Ojjeh
Olivier Lombard
Tom Kimber-Smith
Zytek Z11SN Nissan 326
9 2de LM P2 26 Signatech Nissan Soheil Ayari
Franck Mailleux
Lucas Ordoñez
Oreca 03 Nissan 320
10 3de LM P2 33 Level 5 Motorsports Scott Tucker
Christophe Bouchut
João Barbosa
Lola B08/80 HPD 319
11 1ste LM GTE Pro 73 Corvette Racing Olivier Beretta
Tommy Milner
Antonio García
Corvette C6.R 314
13 2de LM GTE Pro 51 AF Corse SRL Giancarlo Fisichella
Gianmaria Bruni
Toni Vilander
Ferrari 458 Italia 314
15 3de LM GTE Pro 56 BMW Motorsport Andy Priaulx
Dirk Müller
Joey Hand
BMW M3 GT2 313
20 1ste LM GTE Am 50 Larbre Compétition Patrick Bornhauser
Julien Canal
Gabriele Gardel
Corvette C6.R 302
21 2de LM GTE
Am
70 Larbre Compétition Christophe Bourret
Pascal Gibon
Jean-Philippe Belloc
Porsche 997 GT3-RSR 301
23 LM GTE
Pro
75 Prospeed Competition Marc Goossens
Marco Holzer
Jaap van Lagen
Porsche 997 GT3-RSR 293
24 LM GTE
Pro
66 JMW Motorsport Rob Bell
Tim Sugden
Xavier Maassen
Ferrari 458 Italia 290
26 3de LM GTE
Am
68 Robertson Racing LLC David Robertson
Andrea Robertson
David Murry
Ford GT-Doran 285
NIET GEFINISHT
45 LM GTE
Pro
64 Lotus Jetalliance Oskar Slingerland
Martin Rich
John Hartshone
Lotus Evora 126
49 LM P1 5 Hope Racing Steve Zacchia
Jan Lammers
Casper Elgaard
Oreca 01 Swiss HyTech Hybrid 115

 

De volledige uitslag is hier terug te vinden.

 

dsc03912

Foto: Marco van de Bildt.

 

 

 

 

Share