24 uur van Le Mans 2011, voorbeschouwing deel 4, LM GTE Am klasse.

Print Friendly, PDF & Email

Na een jaar wachten en aftellen is het op 11 en 12 Juni weer zover. Dan wordt de grootste endurance klassieker, de 24 uur van Le Mans, weer verreden. Vanuit de hele wereld komen ongeveer 300.000 autosport liefhebbers naar de heilige grond van het circuit de La Sarthe om het spektakel live mee te maken, waarbij mens en machine tot het uiterste op de proef worden gesteld. Inmiddels toe aan de 79ste editie heeft de 24 uur van Le Mans nog niets van z’n glans verloren. Met 56 wagens en de daarbij behorende 168 coureurs op de officiële startlijst hoeft niets een mooie race, de ultieme uitputtingsslag voor mens en machine,  in de weg te staan. Met de deelnemerslijst in de hand kijken we in vier afleveringen vooruit naar de 24 uur van Le Mans van 2011. Vandaag de vierde en laatste aflevering waarin we kijken naar de LM GTE Am klasse. Eerder bekeken we de deelnemers in de LM P1 klasse, de LM GTE Pro klasse en de LM P2 klasse.


De LM GTE -Am klasse bestaat uit tien teams die afkomstig zijn uit zeven verschillende landen. De auto’s waarmee gereden wordt zijn wel de langzaamste uit het hele veld, maar zeker niet de minste. Zo rijden de volgende merken mee: Porsche, Ferrari, Aston Martin, Ford, en de  Corvette.

Drie van de tien teams hebben behalve in deze LM GTE-Am klasse ook auto’s rijden in de Pro klasse, zo spreiden ze de kansen op een podium plaats. Nederlandse coureurs rijden er in deze klasse helaas niet mee maar dat maakt het er niet minder spannend om.

De strijd zal in eerste instantie zeker gaan tussen de vier Ferrari’s F430 GT2 en de drie Porsches 997 GT3 RSR, maar de race duurt lang en uitvallers zullen er zeker wel weer zijn dus als je de finish haalt heb je ook zeker een grote kans op het podium. Dus wie weet vinden we de Doran Ford GT van Robertson Racing of de Corvette ZR1 van Larbre Competition nog wel terug op het podium van 12 Juni.


50. Larbre Competition- Chevrolet Corvette C6-ZR1 

Patrick Bornhauser – Frankrijk

Julien Canal – Frankrijk

Gabriele Gardel – Zwitserland

Het Franse Larbre Competition is met twee auto’s aanwezig in de LM GT-Am klasse. De nummer 50 is een Corvette ZR 1 en dit is dezelfde auto waarmee aan de 1000 kilometer van Spa werd deelgenomen en waar het team op een derde plek van hun klasse wist te eindigen. De Corvette wordt bestuurd door Patrick Bornhauser, Julien Canal en Gabriele Gardel. Voor Julien is het de tweede keer dat hij meerijd in de 24 uur van Le Mans, zijn eerste keer was in 2010 en reed toen samen met o.a Gabriele  een Saleen in de GT1 klasse en daarmee  werden ze toen eerste in hun klasse en 13 de overall. Patrick heeft meer ervaring en reed zijn eerste 24 uur van Le Mans reed in 1995 en dit jaar voor de zesde keer. Patrick rijd al sinds 2006 voor het team Larbre Competition en zijn beste Le Mans resultaat is een 25ste plek algemeen. 


57. Krohn Racing- Ferrari 430 GT2 

Tracy Krohn – Verenigde Staten

Nicolas Jönsson – Zweden

Michele Rugolo – Italië

Het Amerikaanse Krohn Racing rijd mee in een opvallende groen gekleurde Ferrari 430 GT2. Het team rijd dit jaar ook mee in de ILMC en met wisselende resultaten, zo wisten ze  de 12 uur van Sebring als eerste in hun klasse te eindigen maar de race op Spa kwamen ze als laatste over de streep.  Tracy Krohn is behalve eigenaar ook coureur in het team. Tracy is sinds 2004 actief in de autosport en dan hoofdzakelijk in ALMS en de Grand-Am, hij heeft al 6 x eerder deelgenomen aan de 24 uur van Le Mans met een 19 de plek algemeen als beste resultaat. Zijn twee mede coureurs zijn de Zweed Nicolas Jönsson en Italiaan Michele Rugolo. Michele heeft al ruime GT ervaring maar het wordt zijn 2 de 24 uur van Le Mans en Nicolas zal voor de vierde keer deze mooie race rijden. 


60. Gulf AMR Middle East- Aston Martin Vantage 

Fabien Giroix – Frankrijk

Roald Goethe – Duitsland

Michael Wainwright – Groot Brittannië

Het Gulf AMR Middle East team is dit seizoen actief in de ILMC en zal ook tijdens de 34 uur van Le mans gaan strijden voor de punten. Veel succes hebben ze tot op heden niet gehad in de ILMC want Sebring was na 5 ronden al voor hun afgelopen en de race op Spa werd wel helemaal uitgereden maar ze werden niet gekwalificeerd. Fabian Giroix is de meest ervaren coureur en is al sinds 1982  actief in de autosport en rijd dit jaar voor de zevende keer mee in Le Mans. Fabian zijn beste resultaat was een vijfde plek in 1995 hij reed toen in een McLaren F1 GTR. Michel Wainwrith en Roald Goethe rijden beide dit jaar hun eerste 24 uur van Le Mans en zijn pas sinds vorig jaar actief in racesport. Alle drie de coureurs hebben ook in 2010 voor Gulf AMR Middle East gereden echter was het toen nog in een Lamborghini Gallardo. 


61. AF Corse-Ferrari 430 GT2 

Marco Cioco – Italië

Piergiuseppe Perazzini – Italië

Sean Paul Breslin – Ierland

Het Italiaanse AF Corse team komt in de  LM GTE-Am klasse in Ferrari 430 GT2 aan de start. In de LM GTE-Pro klasse rijd AF Corse met twee Ferrari’s F 458 Italy mee.  De coureur Marco Cioci rijd al sinds 2004 veelvuldig in diverse GT races en rijd in 2010 zijn eerste 24 uur van Le Mans race voor het team van Racing Box, echter zonder een finish. Ook de Italiaan Piergiuseppe is sinds begin 2000 actief in de GT race klasse en rijd veel samen met Marco Cioci zo ook zijn eerste 24 uur van Le Mans race in 2010. Sean Paul Breslin is pas sinds vorig jaar actief in autosport maar reed vorig jaar ook gelijk zijn eerste 24 uurs race  (24 uur van Daytona). De coureurs hebben weinig ervaring maar gelukkig heeft AF Corse dat wel en zit het met de auto wel goed. 


62. CRS Racing – Ferrari 430 GT2 

Pierre Ehret – Duitsland

Shaun Lynn – Ierland

Roger Wills – Nieuw Zeeland

CRS Racing is actief in de autosport sinds 2007 en rijd dit jaar voor  de eerste keer mee in 24 uur van Le Mans. Het team is in het verleden actief geweest in o.a de FIA GT, GT open, British GT, FIA GT3 en sinds 2010 ook actief in de Le Mans Series. Tijdens de 1000 kilometer van Spa eerder dit jaar waren ze zelfs met twee auto aanwezig maar helaas bleef een goed resultaat uit. Het is te hopen dat tijdens hun eerste 24 uur van Le Mans optreden er een beter resultaat uit komt. Hun coureurs tijdens de 24 uurs race  zijn Pierre Ehret, Shaun Lynn en Roger Wills. Roger Wills en Shaun Lynn zijn beide echte rookies want ze zijn dit jaar alle twee pas voor het eerst echt aan het racen. Pierre Ehret is gene met de meeste ervaring, hij rijd al sinds 2002 in de GT races en dan voornamelijk in de American Le Mans Series. Hij heeft al zes keer eerder deelgenomen aan de 24 uur van Le Mans met als beste resultaat een 16 de plek in 2006 in een Porsche 996 GT3 RSR. 


63. Proton Competition – Porsche 997 GT3 RSR 

Horst Felbermayr Jr. – Duitsland

Horst Felbermayr Sr. – Duitsland

Christian Ried – Duitsland

Proton Competion is behalve in de LM GTE – Am klasse ook aanwezig in de LM GTE-Pro klasse maar dan onder de naam van Team Felbermayer Proton. Het team rijd ook mee in de Le Mans Series en daar wisten ze de eerste race van het seizoen in hun klasse te winnen, en de race op Spa-Franchorchamp werd als derde gefinisht. In 2010 wist het team van Felbermayer Proton tijdens de 24 uur van Le Mans de winst in de GT2 klasse te behalen. De Porsche 997 GT3 RSR wordt bestuurd door Horst Felbermayer Jr. en Sr. en als derde coureur rijd Christian Reid mee. Voor Horst Felbermayer Jr wordt het de vierde keer dat hij meerijd met als beste resultaat de winst in GT2 klasse van 2010. Christian Ried is al sinds 1999 actief in de autosport en hij rijd voornamelijk in een Porsche, aan de 24 uur van Le Mans heeft hij al vier keer deelgenomen maar nog niet één keer uitgereden. 


68. Robertson Racing- Doran Ford GT 

David Robertson – Verenigde Staten

Andrea Robertson – Verenigde Staten

David Murry – Verenigde Staten

Het Amerikaanse team Robertson Racing zal voor de eerste keer deelnemen aan de 24 uur van Le Mans. Dit gaan ze doen in een Daron Ford GT en het is dan precies 45 jaar geleden dat Ford de 24 uur van Le mans won. Robertson Racing is sinds 2008 actief in de American Le Mans Series en het team is opgebouwd door David en Andrea Robertson die beide ook achter het stuur zullen kruipen. David en Andrea hebben in 2007 nog wel een jaar in een Panoz gereden maar die werd in 2008 ingeruild voor een Ford GT. De derde coureur voor het team is de Amerikaan David Murry die al sinds 1986 actief is in de autosport. David rijd tot 2008 hoofdzakelijk in de Grand AM klasse, maar is sinds de oprichting van Robertson Racing hun vaste derde coureur en rijd ook sindsdien alle races mee in de ALMS. David is de man met heel veel race ervaring binnen het team en drie deelnames aan de 24 uur van Le Mans. 


70. Larbre Competition – Porsche 997 GT3 RSR 

Christophe Bourret – Oostenrijk

Pascal Gibon – Frankrijk

Jean-Philippe Belloc – Frankrijk

Met de Porsche 997 GT3 RSR is dit voor Larbre de tweede deelneming in deze klasse, de eerste is een Corvette ZR1. Deze Porsche zal bestuurd worden door Pascal Gibon, Jean-Philippe Belloc en Christophe Bourret. Jean- Philippe heeft al heel wat race ervaring opgedaan en heeft ook al acht keer deelgenomen aan de 24 uur van Le Mans met als beste resultaat een 10 de plek in 2008. Pascal en Christophe hebben beide totaal geen ervaring en hebben alleen vorig jaar aan wat GT races deelgenomen waaronder de 24 uur van Spa en dit jaar de 24 uur van Daytona. Wel leuk één team in dezelfde klasse maar met twee totaal verschillende auto’s. 


81. Flying Lizard Motorsports – Porsche 997 GT3 RSR 

Seth Neiman – Verenigde Staten

Darren Law – Verenigde Staten

Spencer Pumpelly – Verenigde staten

Het team van Flying Lizard Motorsports heeft zowel in de LM GTE-Pro klasse als in de LM GTE- Am klasse een Porsche 997 GT3 RSR rijden. De coureurs in deze Am klasse komen alle drie uit de Verenigde Staten waarvan Seth Neiman al vijf keer meegeraced heeft aan de 24 uur van Le Mans, en Darren Law slechts twee keer. Voor Spencer Pumpelly zal het de eerste Le Mans deelname zijn maar net als zijn twee medecoureurs heeft Spencer al heel veel ervaring opgedaan in de Amerikaanse race klassen zoals de Grand-Am en de American Le Mans series en alle drie de coureurs hebben al veelvuldig meegeraced in de 24 uur van Daytona, ervaring genoeg dus. 


83. JMB Racing – Ferrari 430 GT2 

Manuel Rodrigues – Frankrijk

Jean-Marc Menahem – Frankrijk

Nicolas Marroc – Frankrijk

JMB racing is een team dat afkomstig is uit Monaco en opgericht is in 1999. Het team heeft sindsdien in hoofdzakelijk  GT races gereden met Ferrari als auto en als uitstapje een Masarati in 2005. In 2009 werd ook de 24 uur van Le Mans gereden in een Ferrari F430 en toen werd het team 29 ste algemeen. Nicolas Marroc actief sinds 2006 en  dit jaar raced hij  in de FLM voor het team van Hope Pole Vision en GT open voor JMB Racing maar hij heeft verder geen Le Mans ervaring. Jean-Marc Menahem raced dit jaar voor het eerst en doet dit voor het JMB team in een FLM auto samen met o.a. Manuel Rodrigues. Manuel heeft van de drie coureurs de meeste ervaring hij race al sinds 2005 en doet de 24 uur van Le mans voor de derde keer. JMB Racing maakt er met drie Franse coureurs echt een Frans feestje van maar of deze combinatie tot een podium plek zal leiden zullen we moeten afwachten. 


Alle foto’s (c) Marco van de Bildt, behalve no. 68 Robertson Racing Doran Ford GT, no. 70 Larbre Competition Porsche (c) motors.all-free-photos.com, no. 81 Flying Lizard Porsche (c) Bob Chapman Autosport Image, no. 83 JMB Ferrari (c) 24h-en-piste.com.

 

Met dit vierde en laatste deel over de LM GTE-Am klasse komt er een einde aan onze voorbeschouwingen van de 24 uur van Le Mans. Als je alles nog eens wilt doorlezen kun je hier de eerste drie delen vinden: deel 1, de LM P1 klasse, deel 2 de LM GTE-Pro klasse en deel 3, de LM P2 klasse.

 

 

Share