24 uur van Le Mans 2011, voorbeschouwing deel 3, LM P2 klasse.

Print Friendly, PDF & Email

Na een jaar wachten en aftellen is het op 11 en 12 Juni weer zover. Dan wordt de grootste endurance klassieker, de 24 uur van Le Mans, weer verreden. Vanuit de hele wereld komen ongeveer 300.000 autosport liefhebbers naar de heilige grond van het circuit de La Sarthe om het spektakel live mee te maken, waarbij mens en machine tot het uiterste op de proef worden gesteld. Inmiddels toe aan de 79ste editie heeft de 24 uur van Le Mans nog niets van z’n glans verloren. Met 56 wagens en de daarbij behorende 168 coureurs op de officiële startlijst hoeft niets een mooie race, de ultieme uitputtingsslag voor mens en machine,  in de weg te staan. Met de deelnemerslijst in de hand kijken we in vier afleveringen vooruit naar de 24 uur van Le Mans van 2011. Vandaag, in deel 3, kijken we naar de deelnemers in de LM P2 klasse. Eerder al hebben we de LM P1 klasse bekeken en gisteren de LM GTE Pro. Morgen volgt dan nog het vierde en laatste deel, de LM GTE Am klasse.

 

In de LM P2 klasse staan elf deelnemers op de startlijst. Dat is één minder dan vorig jaar. Quifel ASM heeft de stap gemaakt van de LM P2 klasse naar de LM P1 klasse. Daar staat tegenover dat er ook een aantal nieuwkomers zijn. Signatech reed vorig jaar als Signature Plus in de LM P1 klasse, en Scott Tucker, vorig jaar samen met Team Kolles in de LM P2, komt nu met de mooie Lola Coupé naar de LM P2 klasse. Helaas geen Nederlandse deelnemers in de LM P2 klasse dit jaar.

Met de nieuwe reglementen dit jaar geld er voor de LM P2 klasse en kosten plafond. Een moter mag niet meer dan 75.000 Euro kosten en een voor een chassis geld een maximum van 325.000 Euro. Oreca is daarop ingesprongen en levert het Oreca 03 chassis aan andere teams. Naast Oreca zelf zijn het Signatech en Race Performance die gebruik maken van dit chassis. Lola levert het B11 chassis zowel in de vorm van een coupé als open wagen. Twee Lola’s vinden we terug op de lijst, de open wagen van PeCom Racing en de Coupé van Level 5. De wagen van Level 5 is daarmee de enige coupé bij de LM P2 klasse.

De beide OAK Racing wagens zijn er natuurlijk met hun eigen OAK Pescarolo wagens. De wagens hebben niet dezelfde livery. Terwijl de no. 35 met de Gulf kleuren rijd, heeft de no. 49 wagen de bekende zwart-paarse OAK Racing kleuren. Vorig jaar werd de no.35 OAK wagen tweede in de LM P2 klasse en zevende overall. Ze zullen zich richten op een podium plaats, en liefst de hoogste trede.

Concurrentie zal er zijn van de Oreca’s, en dan toch vooral van de Nissan aangedreven wagens, waarvan er twee op de lijst staan. De derde Oreca 03 wagen, die van Race performance is voorzien van een Judd krachtbron. Bij de 1000 km. Spa-Francorchamps waren de eerste twee plaatsen voor Oreca-Nissan’s. En dan zijn er natuurlijk ook nog de twee HPD-ARX wagens van Strakka Racing en RML. Strakka Racing won vorig jaar de 24 uur van Le Mans.

De lijst word compleet gemaakt met de Zytek van Greaves Motorsport en de Norma van Extreme Limite. Ondanks een te verwachten spannende strijd om de overwinning in de LM P2 klasse is het niet te verwachten dat de Greaves Zytek en de Extreme Limite Norma om de prijzen meedoen. Van de elf deelnemers blijven er dan toch nog negen over die mee kunnen doen om de prijzen.


26. SignaTech Nissan, Oreca 03 Nissan  

Franck Mailleux – Frankrijk

Lucas Ordoñez – Spanje

Soheil Ayari – Frankrijk

Signatech is het voormalige Signature Plus. Vorig jaar verschenen ze aan de start met de Lola Aston Martin no. 008, en dit jaar hebben ze dus de overstap gemaakt naar de LM P2 klasse. Het team maakt gebruik van het Oreca 03 chassis, door Oreca ontwikkeld voor de LM P2 klasse, en de Nissan motor.Voor Franck Mailleux, die bij het team is gebleven, is dit zijn derde seizoen bij Signature/Signatech. Soheil Ayari maakte zijn Le Mans debuut in 1997, en reed de afgelopen vier  jaar voor Oreca.  Het verhaal van Lucas Ordoñez is bijzonder. Hij was de winnaar van de eerste Nissan GT Academy in 2008 uit 25.000 deelnemers. Z’n eerste race was de 24 uur van Dubai in 2009. Dit jaar rijd hij de volledige Intercontinental Le Mans Cup.  

 

33. Level 5 Motorsports, Lola B11/80 HPD  

Scott Tucker – Verenigde Staten

Christophe Bouchut – Frankrijjk

Joao Barbosa – Portugal

Dit jaar vinden we Scott Tucker met z’n Level 5 Motorsports in de LM P2 klasse. Tucker werkte vorig jaar samen met Team Kolles, dat met de Audi R10 in de LM P1 klasse uitkwam. Ook Christophe Bouchut was daarbij van de partij. Barbosa reed in 2009 de 24 uur en werd toen 8ste met Pescarolo Sport. In 2010 won hij de 24 uur van Daytona. Bouchut maakte bij de 1000 km. van Spa-Francorchamps nog een zware crash mee in Eau-Rouge.  

 

35. OAK Racing, OAK Pescarolo 01 Judd BMW  

Frédéric Da Rocha – Frankrijk

Patrice Lafargue – Frankrijk

Andrea Barlesi – België

OAK Racing is goed vertegenwoordigd met maar liefst vier wagens, twee in  de LM P1 klasse en twee in de LM P2 klasse. Barlesi is de junior van het gezelschap, komt uit het karten en heeft vorig jaar Formula Le Mans gereden in de Le Mans Series gereden en de Oreca Winter Series, ook met een Formula Le Mans wagen. Da Rocha reed vorig jaar met de Norma Judd van Pegasus Racing mee in de LM P2 klasse. Da Rocha en Lafargue reden vorig jaar samen met Jaques Nicolet in de Le Mans Series en wonnen de 1000 km. van Zuhai. Daar moet wel bij gezegd worden dat ze de enige deelnemer waren.  

 

36. RML, HPD ARX-01d  

Thommy Erdos – Brazilië

Mike Newton – Groot Brittannië

Ben Collins – Groot Brittannië

RML dat vorig jaar met de door HPD (Honda Performance Development) aangedreven Lola coupe reed, is dit jaar helemaal over op HPD. Ze zijn na Strakka Racing het tweede team met de HPD ARX-o1d. RML dat debuteerde  in 2003 met Mike Newton en Tommy Erdos, wint in 2005 en 2006 de klasse bij de 24 uur. In 2010 winnen ze  het Le Mans Series kampioenschap. Erdos en Newton krijgen dit jaar gezelschap van Ben Collins. Collins reed in 2001 de 24 uur. Hij is tevens stunt dubbel voor o.a. James Bond in Quantum of Solace. Collins word in 2009 door kranten onthuld als ‘The Stig’ uit Top Gear. Collins ontkend in eerste instantie maar laat een jaar later in zijn biografie weten dat hij inderdaad de Stig was. Ook Jeremy Clarkson laat weten dat Collins ‘een van de velen is die de Stig waren bij Top Gear’.  

 

39. PeCom Racing, Lola B11/40 Judd BMW  

Luis Pérez Companc – Argentinië

Matias Russo – Argentinië

Pierre Kaffer – Duitsland

Het Argentijnse PeCom Racing, ook wel bekend als Advanced Engineering Pecom Racing Team, wordt ondersteund door AF Corse. Het team is nieuw in de LM P2 klasse, en maakt gebruik van het Lola chassis en de Judd-BMW motor. Alle drie de rijders kennen we uit de GT klassen. Companc heeft eerder rally gereden en in in 2008 overgestapt op de sportscars. Russo heeft eerder in het FIA GT kampioenschap gereden. In 2008 wonnen Companc en Russo de race op San Luis. Kaffer reed eerder in de GT klassen, maar kent de prototypen wel. In 2004 won hij de 12 uur van Sebring met een Audi R8.


40. Race Performance, Oreca 03 Judd BMW  

Michel Frey – Zwitserland

Ralph Meichtry – Zwitserland

Marc Rostan – Frankrijk

Vorig jaar reed het team met  een Radical SR9 chassis, en dit jaar zijn ze over gestapt naar het Oreca 03 chassis. Marc Rostan en Ralph Meichtry reden vorig jaar ook bij Race Performance.  Michel Frey heeft eerder in  de ADAC GT en Duitse Formule 3 gereden. Vorig jaar kreeg het team pas op het laatste moment te horen dat ze konden deelnemen aan de 24 uur, wat niet best was voor de voorbereiding.
 

 

41. Greaves Motorsport, Zytek 07S Nissan  

Olivier Lombard – Frankrijk

Karim Ojjeh – Saudi Arabië

Thomas Kimber-Smith – Groot Brittannië

Greaves Motorsport was eerder bekend als Team Bruichladdich, maar dit jaar is de naam veranderd. Karim Ojjeh maakte zijn debuut in de Le Mans Series in 2004 in een Ferrari 360 Modena. In 2005 werd hij tweede in de LM P2 klasse bij de 24 uur van Le Mans met de Courage AER van Paul Belmondo Racing. Ojjeh reed vorig jaar ook al bij het team. Kimber-Smith heeft o.a. Formule Ford en Formule 3 gereden. Hij reed in 2006 mee in de Le Mans Series en in de 24 uur van Le Mans won hij de GT2 klasse met de Team LNT Panoz. Lombard maakte in 2004 zijn debuut en reed vorig jaar met de Formula Le Mans wagen in de Le Mans Series.  


42. Strakka Racing, HPD ARX-01d  

Nick Leventis – Groot Brittannië

Danny Watts – Groot Brittannië

Jonny Kane – Groot Brittannië

De tweede HPD op de lijst is van het Britse Strakka Racing. De rijdersbezetting hetzelfde als vorig jaar, toen ze de 24 uur van Le Mans wonnen. Bij de 1000 km. van Spa-Francorchamps werden ze derde achter twee Oreca Nissan’s.  

 

44. Extrême Limite AM Paris, Norma M200P Judd BMW  

Fabien Rosier – Frankrijk

Phillipe Haezbrouck – Frankrijk

Jean-Rene De Fournoux – Frankrijk

Fabien Rosier is de team manager en instructeur van Extreme Limite, een autosport school voor endurance coureurs. Hij heeft o.a. gereden in de 24 uur van daytona,  de Grand-Am, de American Le Mans Series en heeft tweemaal het LM P2 podium gehaald met zes deelnames aan de 24 uur van Le Mans. Phillipe Haezebrouck is in 2001 als tweede gefinisht in de GT klasse en heeft later nog een keer meegedaan in de LM P2 klasse. Voor Jean-Rene De Fournoux wordt het z’n zevende 24 uur van Le Mans. Zijn eerste was in 2001 met een WR LMP 2001 van Gerard Welter in de LMP 675 klasse.  

 

48. Team Oreca Matmut, Oreca 03 Nissan  

Alexandre Prémat – Frankrijk

David Hallyday – Frankrijk

Dominik Kraihamer – Oostenrijk

Eerder reed Team Oreca Matmut met twee wagens mee in de LM P1 klasse. Dit jaar zijn ze dus nog wel met de Peugeot in de LM P1 klasse, en rijden met de door hun zelf ontworpen wagen, de Oreca 03, in de LM P2 klasse. Signatech en Race Performance maken ook gebruik van het Oreca 03 chassis. Prémat reed eerder voor Audi o.a. in de DTM, de Le Mans Series en de 24 uur van Le Mans. Hij won met Audi de Le Mans Series in 2008. In 2010 werd hij bij Audi aan de kant geschoven omdat hij de Marathon van New York liep terwijl hij werd geacht te herstellen van een crash in de DTM.  

 

49. OAK Racing, OAK Pescarolo 01 Judd BMW  

Nicolas de Crem – België

Shinji Nakano – Japan

Jan Charouz – Tsjechië

De tweede OAK pescarolo LM P2 wagen komt naar Le Mans in de bekende zwart-paarse kleuren. Aan boord o.a. Jan Charouz die ook vorig jaar in de LM P2 klasse uitkwam voor OAK Racing. Oud Formule 1 coureur Nakano reed eerder mee in de 24 uur van Le Mans in 2006 en 2008. Nicolas de Crem heeft vorig jaar voor Boutsen Energy met de Formula Le Mans wagen gereden, en komt dit jaar uit in de LM P2 klasse voor Boutsen Energy. Voor de 24 uur maakt hij kort een overstap naar OAK Racing.  

 

Alle foto’s (c) Marco van de Bildt, behalve no. 36 RML HPD, no. 39 PeCom Racing, no. 48 Oreca-Matmut (c) motors.all-free-photos.com, no. 49 OAK Racing Pescarolo (c) oak-racing.com

 

Share