24 uur van le Mans 2011, voorbeschouwing deel 2, LM GTE Pro klasse.

Print Friendly, PDF & Email

Na een jaar wachten en aftellen is het op 11 en 12 Juni weer zover. Dan wordt de grootste endurance klassieker, de 24 uur van Le Mans weer verreden. Vanuit de hele wereld komen ongeveer 300.000 autosport liefhebbers naar de heilige grond van het circuit de La Sarthe om het spektakel live mee te maken, waarbij mens en machine tot het uiterste op de proef worden gesteld. Inmiddels toe aan de 79ste editie heeft de 24 uur van Le Mans nog niets van z’n glans verloren. Met 56 wagens en de daarbij behorende 168 coureurs op de officiële startlijst hoeft niets een mooie race, de ultieme uitputtingsslag voor mens en machine,  in de weg te staan. Met de deelnemerslijst in de hand kijken we in vier afleveringen vooruit naar de 24 uur ban Le Mans van 2011. Gisteren was deel 1,  de LM P1 klasse, en vandaag kijken we naar de deelnemers in de LM GTE Pro klasse. Morgen volgt deel 3, de LM P2 klasse, en een dag later deel 4 over de LM GTE Am klasse.


De LM GTE-Pro klasse is met 18 deelnemers de grootste van de vier klassen, en een zeer interessante klasse.  Het grootste deelnemende merk in deze klasse is Ferrari met het nieuwe type de F458 Italia en Porsche komt met de 997 GT3 RSR. Porsche wist vorig jaar de race in deze klasse te winnen maar dit jaar is Ferrari met de nieuwe F458 een zeer goede tegenstander, maar ook  BMW en Corvette  hebben al zoveel ervaring dat voor hun een overwinning ook heel reëel is.

De LM GTE-Pro is ook de klasse waar drie Nederlanders in meerijden voor de overwinning, dat zijn Xavier Maassen (JMW Motorsport), Jaap van Lagen (Prospeed Competition) en Oskar Slingerland (Lotus Jettaliance Racing). Ja, de LM GTE-Pro is een zeer competitieve klasse waar veel vuurwerk in valt te verwachten op 11 en 12 juni, en misschien met een Nederlands tintje.


51. AF Corse – Ferrari F458 Italia  

Giancarlo Fisichella – Italië

Gianmaria Bruni  – Italië

Toni Vilander – Finland

AF Corse is met twee auto’s aanwezig in deze klasse en met één auto in de GTE-Am klasse. Het team reed in 2010 ook al mee tijdens de 24 uur van Le Mans ook toen met twee auto’s. een 16de plek algemeen was toen het hoogst haalbare. Dit jaar wist het team met deze auto ook al de 1000 kilometer van Spa op hun naam te schrijven voor hun klasse en staan nu eerste in het klassement van de ILMC. Vorig jaar waren ook de coureurs Giancarlo Fisichella en Toni Vilander ook  aanwezig en dit jaar is de derde coureur de ervaren Italiaan Gianmaria Bruni. Gianmaria rijd voor de vierde keer mee in 24 uur van Le Mans. 


55. BMW Motorsport – BMW M3 

Augusto Farfus – Brazilië

Jörg Müller – Duitsland

Dirk Werner – Duitsland

Het team van BMW is net als in 2010 met twee auto’s aanwezig tijdens deze 24 uur van Le Mans. BMW rijd nog niet zo lang mee in deze klasse en wist vorig jaar nog wel met één auto de race uit te rijden en op de 19de plek algemeen te eindigden. De tweede auto van BMW moest de race in 2010 helaas al na 53 ronden staken. De drie coureurs die deze auto gaan besturen, Augusto Farfus, Jörg Müller en Dirk Werner, waren ook in 2010 al in dienst van BMW tijdens de 24 uur van Le Mans. 


56. BMW Motorsport – BMW M3 

Andy Priaulx – Groot Brittanië

Dirk Müller – Duitsland

Joey Hand – Verenigde Staten

BMW ligt nu na twee races in de ILMC tweede in het klassement van de GTE- Pro, hun achterstand op de Ferrari van AF Corse is slechts 1 punt. Tijdens de 1000 kilometer van Spa werd BMW nog derde, de strijd in deze cup ligt dus nog helemaal open en zeker nu er tijdens de 24 uur van Le Mans dubbele punten gehaald kunnen worden. Ook de coureurs van deze BMW,Andy Priaulx, Dirk Müller en Joey Hand,  zijn al langer in dienst van BMW en ze zullen er alles aan doen om hoog te eindigen of zelf te winnen 


58. Luxury Racing – Ferrari F458 Italia 

Anthony Beltoise – Frankrijk

François Jakubowski – Frankrijk

Pierre Thiriet – België

Luxery Racing is dit jaar één van de nieuwe deelnemende teams. Het uit Zwitserland afkomstige team neemt met twee Ferrari’s F458 Italia deel aan o.a de 24 uur van Le Mans. Coureur Anthony Beltoise heeft in het verleden al drie maal deelgenomen aan de 24 uur met in 2000 een negende plek algemeen, toen rijdend in een Chrysler Viper GTS-R. Francois Jakubowski is de laatste 6 jaar actief in een Ferrari in diverse series en heeft 1 jaar Le Mans ervaring.
 


59. Luxury Racing – Ferrari F458 Italia 

Stéphane Ortelli – Frankrijk

Frédéric Makowiecki – Frankrijk

Jaime Melo – Brazilie

Luxery Racing rijd dit jaar ook mee aan de ILMC maar hebben alleen vier punten weten te scoren tijdens de 12 uur van Sebring.De tweede auto van het Luxery Racing team wordt door zeer ervaren coureurs bestuurd. Stephane  Ortelli werd eerste tijdens de 24 uur van Le Mans in 1998 met Porsche 911  GT1-98. Frédéric Makowiecki rijd GT races sinds 2001 maar nog nooit eerder de 24 uur van Le Mans. Jaime Melo heeft al vijf keer deelgenomen aan de 24 uur van Le Mans en deed dat altijd in een Ferrari. Al met al heeft het team het goed voor elkaar, twee mooie auto’s gevuld met goede coureurs waaronder een Le Mans winnaar.  


64. Lotus Jetalliance Racing- Lotus Evora GT2 

Martin Rich – Groot Brittanië

Oskar Slingerland – Nederland

John Hartshorne – Groot Brittannië

De Lotus Evora GT2 is nieuw tijdens de 24 uur van Le mans en het Oostenrijkse Jetalliance Racing zal er voor zorgdragen dat dat ze met deze auto de 24 uur gaan uitrijden. Martin Rich en de Nederlander Oskar Slingerland, hebben nog niet eerder deelgenomen aan deze 24 uurs race. Maar Oskar en Martin hebben beide wel meegereden aan de 1000 kilometer van Spa alwaar ze als 40ste over de finish kwamen. John Hartshorne reed eerder Formula Le Mans.
 


65. Lotus Jetalliance Racing- Lotus Evora GT2 

Jonathanm Hirschi – Zwitserland

Johnny Mowlem – Groot Brittannië

James Rossiter – Groot Brittannië

Het team van Jetallaince Racing uit Oostenrijk is al jaren actief in diverse GT raceklassen met auto’s als Porsche en Aston Martin, maar de komende twee jaar dus met de Lotus Evora. Ook rijden ze dit jaar mee aan de ILMC maar staan op dit moment daar op de laatste plek. Johnny Mowlem heeft al veel ervaring opgedaan in diverse raceklassen in verschillende auto’s , zoals Ferrari, Porsche en Saleen, en heeft de 24 uur van Le Mans al acht keer gereden. De twee andere coureurs van deze mooie auto hebben minder ervaring. Jonathan Hirschi kennen we van het FIA GT1 Worldchampionship. Het team zal als doel hebben de race uit te rijden en zoveel mogelijk ervaring opdoen en kilometers maken.
 


66. JMW Motorsport –Ferrari F458 Italia 

Rob Bell – Groot Brittanië

Tim Sugden – Groot Brittanië

Xavier Maassen – Nederland

JMW Motorsport nam ook in 2010 deel aan de 24 uur van Le mans maar men reed toen in een Aston Martin Vantage en moesten na 71 ronden de strijd al opgeven. Men hoopt het dit jaar beter te doen en de eerste signalen zien er goed uit, zo wisten ze de eerste race in de Le Mans Series op Paul Richard te winnen, en tijdens de 1000 kilometer van Spa zag het er ook lange tijd goed uit. Aan de coureur Xavier Maassen hebben ze een hele goeie in huis, en Rob Bell en Tim Sugden hebben al de nodige ervaring . Ja dit is één ( van de vele ) kanshebbers op de klasse overwinning komende race. 


71. AF Corse – Ferrari F458 Italia 

Robert Kauffman – Verenigde Staten

Michael Waltrip – Verenigde Staten

Rui Aguas – Portugal

De tweede Ferrari F458 Italia van het Italiaanse AF Corse team wordt bestuurd door Robert Kauffman, Michel Waltrip en Rui Aguas. Voor  Rui die sinds 2005 in diverse GT  klassen actief is wordt het de eerste 24 uur van Le Mans. Ook voor Michel en Robert wordt het de eerte Le Mans ervaring. Nu maar hopen dat het AF Corse met deze twee auto’s en deze rijdersbezetting er een beter resultaat weet uit te halen dan de 16 de plek in 2010.  


73 Corvette Racing – Chevrolet Corvette ZR1 

Olivier Beretta – Monaco

Tommy Milner – Verenigde Staten

Antonio Garcia – Spanje

Corvette Racing rijd niet mee in de ILMC en dus zullen de twee gele bolides vol gaan voor de overwinning in de GTE Pro klasse. Olivier Beretta en Antonio Garcia reden ook vorig jaar dit mooie team en zijn dus als behoorlijk ervaren als het gaat om het rijden van de 24 uur van Le Mans. Tommy Milner vervangt dit jaar Johnny O Connel die een andere klasse is gaan rijden in de Verenigde Staten. Tommy Milner is dit jaar dan ook voor het eerst bij het Corvette Racing team en rijd voor de derde keer mee in deze 24 uurs race. In 2007 en 2008 kwam hij in een Panoz Esperante op de baan. 


74. Corvette Racing – Chevrolet Corvette ZR1 

Oliver Gavin – Groot Brittannië

Jan Magnussen – Denemarken

Richard Westbrook – Groot Brittannië

Corvette Racing rijd dit jaar ook mee met twee auto’s in de American Le Mans Series. Ze liggen momenteel tweede in het GT klassement. Oliver Gavin en Jan Magnussen zijn twee vaste coureurs van het team en zullen ook nu weer meerijden tijdens de 24 uur. Nieuw in het team is Richard Westbrook die vorig jaar zijn eerste Le Mans race reed, in een Porsche, en gelijk als derde eindigde in de LM GT2 klasse. Al met al heeft Corvette Racing er weer voor gezorgd dat zijn beide Corvettes met goede rijders zijn voorzien en dus zeker kans maken op een goede eindklassering. 


75. ProSpeed Competition – Porsche 997 GT3 RSR 

Marco Holzer – Duitsland

Marc Goossens – België

Jaap van Lagen – Nederland

Het Belgische Prospeed Competittion neemt net als in 2010 deel aan de 24 uur van Le Mans met een Porsche 997 GT3 RSR. Vorig jaar wisten ze de race uit te rijden en als 21ste algemeen te eindigen. Prospeed is het derde team in deze klasse waar een Nederlander achter het stuur kruipt. Het is Jaap van Lagen die  met deze race zijn debuut maakt in de 24 uur van Le Mans maar gelukkig heeft Jaap heel veel ervaring op gedaan in  een Porsche. Marc Goossens is al geruime tijd actief in de autosport en rijd al sinds 1996 met grote regelmaat mee in de 24 uur van Le mans met als hoogtepunt een tweede plek in 1997. De 22 jarige Marc Holzer reed vorig jaar zijn eerste Le Mans en wist toen ook met een Porsche op de derde plek in het GT2 klassement te bemachtigen. Verder is Marc veel te zien in de American Le Mans Series. 


76. IMSA Performance Matmut – Porsche 997 GT3 RSR 

Raymond Narac – Frankrijk

Nicolas Armindo – België

Patrick Pilet – Frankrijk

Het team van IMSA Performance Matmut was in het verleden vooral actief in de GT open en de Le mans Series. Dit jaar wisten ze een mooie overwinning te behalen tijdens de 1000 kilometer van Spa in de GTE-Am klasse. Raymond Nadac rijd al voor het team sinds 2005  en tijdens  de 24 uur van Le Mans van vorig jaar eindigde hij op een mooie 17de plek. Nicolas Armindo net drie  jaar actief in de GT autosport zal dit jaar voor de eerste keer Le mans rijden, hij heeft al wel een beetje geoefend tijdens de 24 uur van Daytona eerder dit jaar. Patrick Pilet is sinds 2009 in dienst van het team en heeft sindsdien ook al twee keer de 24 uur van Le Mans  gereden. 


77. Team Felbermayr Proton – Porsche 997 GT3 RSR 

Marc Lieb – Duitsland

Richard Lietz – Oostenrijk

Wolf Henzler – Duitsland


Team Felbermayer Proton is dit jaar met twee auto’s aanwezig tijdens de 24 uur. Wagen nummer 77 was in 2010 de winnaar in de GT2 klasse en men zal de titel gaan verdedigen en  prolongeren. Het rijders drietal, Marc Lieb, Richard Leitz en Wolf Henzler, zijn dezelfde als in 2010. Of het ze dit jaar weer lukt hangt af van vele factoren en geluk is daar één van. 


79. Jota Sport AMR – Aston Martin Vantage 

Simon Dolan – Groot Brittanië

Sam Hancock – Groot Brittanië

Chris Buncombe – Groot Brittanië

Het Jota AMR Racing team wordt ondersteund door Aston Martin. Dit jaar rijd het team als enige  met een mooie Aston Martin Vantage. In 2012 willen ze gaan rijden met de nieuwe Aston Martin-One in de LMP1 klasse. Maar eerst maar eens even de 24 uur van Le Mans in de GTE -Pro klasse rijden en finishen. De coureur Simon Dolan en Chris Buncombe zijn alle twee vrij kort in de autosport actief terwijl Sam Hancock dit jaar zijn zesde 24 uur van Le Mans zal gaan rijden. Dit jaar wisten Simon en Chris  tijdens de 1000 kilometer van Spa hun Aston Martin Vantage als 21ste over de finish te rijden. 



80. Flying Lizard Motorsports – Porsche 997 GT3 RSR 

Jörg Bergmeister – Duitsland

Patrick Long – Verenigde Staten

Lucas Luhr – Duitsland


Het Amerikaanse team Flying Lizard Motorsports neemt net als in 2010 deel met een Porsche 997 GT3 RSR. Het team is dit jaar ook weer actief in de American Le Mans Series alwaar ze na drie races op de vierde plek staat van het GT klassement, net achter de Ferrari van Risi Competizione. Vorig jaar vielen ze na 61 ronden als eerste Porsche team uit de race. De drie rijders zijn dezelfde als in 2010 en hebben een hoop ervaring dus daar zal een goede klassering niet aan liggen, het zijn Jörg Bergmeister, Patrick Long en Lucas Luhr. 


88. Team Felbermayr Proton – Porsche 997 GT3 RSR 

Nick Tandy – Groot Brittanië

Abdulaziz al Faisal – Saudi Arabië

Bryce Miller – Verenigde Staten

De tweede Porsche van het Team Felbermayer Proton wist ook vorig jaar de finish van de 24 uur van Le Mans te bereiken. Ze kwamen toen, met andere coureurs, als 24ste over de finish. Nick Tandy heeft als enige serieuze race ervaring de 24 uur van Daytona 2010. Abdulaziz al Faisal heeft sinds 2006 al diverse 24 uurs races verreden maar nog nooit de 24 uur van Le Mans. Bryce Miller rijd sinds 2007 GT races in de Amerikaanse Grand-Am en de American Le mans Series en in 2010 rijd hij voor de eerste keer mee aan de 24 uur van Le mans voor het team van JMW motorsport. 



89. Hankook Team Farnbacher – Ferrari F458 Italia 

Dominik Farnbacher – Duitsland

Allan Simonsen – Denemarken

Leh Keen – Verenigde Staten

Ook het Hankook Team Farnbacher heeft dit jaar de beschikking over een mooie nieuwe Ferrari F458. Het team eindigde tijdens de 24 uur van Le Mans in 2010 op de tweede plaatst in het GT2 klassement. Ook dit jaar rijd het team mee in de Le Mans Series en daar staan ze na twee races op de tweede plek net achter de Ferrari van AF Corse. De drie rijders, Dominik Farnbacher, Allan Simonsen en Leh Keen zijn dezelfde coureurs als in 2010 maar ze zullen er nu alles aan doen om niet weer als tweede te eindigen. 


Alle foto’s (c) Marco van de Bildt, behalve no. 80 Flying Lizard (c) Bob Chapman, Autosport Image.

Share

2 thoughts on “24 uur van le Mans 2011, voorbeschouwing deel 2, LM GTE Pro klasse.

Comments are closed.