24 uur van Le Mans 2011, voorbeschouwing deel 1, LM P1 klasse.

Print Friendly, PDF & Email

Na een jaar wachten en aftellen is het op 11 en 12 Juni weer zover. Dan wordt de grootste endurance klassieker, de 24 uur van Le Mans, weer verreden. Vanuit de hele wereld komen ongeveer 300.000 autosport liefhebbers naar de heilige grond van het circuit de La Sarthe om het spektakel live mee te maken, waarbij mens en machine tot het uiterste op de proef worden gesteld. Inmiddels toe aan de 79ste editie heeft de 24 uur van Le Mans nog niets van z’n glans verloren. Met 56 wagens en de daarbij behorende 168 coureurs op de officiële startlijst hoeft niets een mooie race, de ultieme uitputtingsslag voor mens en machine,  in de weg te staan. Met de deelnemerslijst in de hand kijken we in vier afleveringen vooruit naar de 24 uur van Le Mans van 2011. Vandaag de eerste aflevering waarbij we vooruit kijken naar de LM P1 klasse. Morgen kijken we naar de LM GTE-Pro klasse, en later volgen nog de LM P2 en de LM GTE-Am klasse.



De zwaarste en krachtigste categorie, de LM P1 klasse, telt 17 deelnemers. Dat is één minder dan vorig jaar. De reglementswijzigingen hebben een aantal fabrikanten doen besluiten tot de ontwikkeling van een nieuwe wagen. Opvallend daarbij is dat Audi heeft gekozen voor een coupé terwijl Aston Martin de omgekeerde route bewandeld en kiest voor een open wagen.

Van de 17 wagens  zijn er 7 diesel aangedreven. Audi en Peugeot hebben als enige fabrikant voor diesel gekozen. Aston Martin heeft met de AMR-One juist weer gekozen voor een benzine aangedreven turbo motor. De ACO heeft er ruimte voor gecreëerd binnen de reglementen, en nu is er dan ook een hybride wagen op de startlijst, de Hope Racing Oreca 01 SwissHy Tech. De Nederlander Jan Lammers zal daar de wagen delen met Steve Zacchia en Casper Elgaard.

Hoewel de aandacht vooral zal uitgaan naar de strijd tussen de diesels van Audi en Peugeot, kijken we in de lage landen met belangstelling naar de twee Nederlandse coureurs Jan Lammers en Jeroen Bleekemolen en het geheel Belgische team Kronos Racing, dat op het laatste moment aan de line up is toegevoegd. Kronos rijd met de Lola Aston Martin die vorig jaar werd ingezet door Signature Plus. Jeroen Bleekemolen rijd in een Rebellion Racing Lola Toyota.

Ondanks de laatste kleine wijzigingen aan de Balance of Performance, is het te verwachten dat de strijd om de winst zal gaan tussen de diesels van Peugeot en Audi. De benzine aangedreven wagens zullen net als voorgaande jaren waarschijnlijk wat tekort komen ten opzichte van de diesels.

Bij de benzine wagens zullen waarschijnlijk de Rebellions en de Pescarolo om de topposities gaan strijden. OAK Racing, dat met twee wagens naar Le Mans zal komen, hebben we niet in actie kunnen zien bij de 1000 km. van Spa-Francorchamps. Ook de Aston Martin AMR-One hebben we nog niet serieus in actie gezien. Afgaande op wat we zagen bij de 6 uur van de Castellet, moeten we niet teveel verwachten. Ze trokken zich terug van deelname aan de 1000 km. van Spa, en kozen voor een voorbereiding buiten de schijnwerpers. Waarschijnlijk zullen ze zich toch vooral richten op 2012, en zal dit jaar uitrijden en data verzamelen het devies zijn.

Oreca Matmut rijd met de Peugeot 908 van vorig jaar. Bij de 12 uur van Sebring wisten ze daarmee te winnen. Mogelijk kan dit ze nog ver brengen in de 24 uurs race. De tweede Oreca wagen, vorig jaar in de LM P1 klasse, vinden we dit jaar terug in de LM P2 klasse.

Tenslotte hebben we dan nog de wagen van Quifel-ASM, die vorig jaar in de LM P2 klasse reden. Uitrijden zal voor Quifel ASM het belangrijkste zijn. Het is niet te verwachten dat ze om de prijzen mee zullen doen.


1. Audi Sport Team Joest, Audi R18 TDI 

Timo Bernhard – Duitsland

Romain Dumas – Frankrijk

Mike Rockenfeller – Duitsland

De winnaars van 2010 delen dit jaar wagen nummer 1. Audi heeft voor alle drie de wagens de indeling van de rijders hetzelfde als vorig jaar. Romain Dumas rijd mee bij de 24 uur van Le Mans sinds 2001. Dit wordt z’n derde jaar bij Audi. Eerder reed hij voor Pescarolo Sport waarmee hij op Le Mans als derde finishte in 2007. Timo Berhard rijd vanaf 2002 in de Le Mans Series en de American Le Mans Series voor Porsche. Dit word z’n derde jaar bij de 24 uur van Le Mans voor Audi. Mike Rockenfeller debuteerde in 2004 op Le Mans. In 2005 won hij de GT2 klasse van Le Mans in een Porsche 911 van Alex Job Racing. Sinds 2007 rijd hij voor Audi. 

 

2. Audi Sport Team Joest, Audi R18 TDI 

Marcel Fässler – Zwitserland

André Lotterer – Duitsland

Benoît Tréluyer – Frankrijk

Zowel Lotterer als Fässler hebben eerder met de R10 en de R15 gereden. Lotterer heeft bij Team Kolles met de R10 gereden en Fässler heeft in de American Le Mans Series gereden met de R10. Fässler heeft eerder in de DTM gereden en is in 2006 geswitcht naar Sports Cars, en heeft o.a. de 24 uur van Spa, Le Mans Series en American Le Mans Series gereden. Treluyer komt bij Pesacarolo vandaan en rijd sinds vorig jaar bij Audi. Bij Pescarolo reed hij in 2009 met de Peugeot 908 HDi FAP, waarmee hij een zware crash meemaakte in de nacht. Eerder heeft hij de Formula Nippon en het Japans Super GT kampioenschap gewonnen. Ook Lotterer heeft gereden in de Formula Nippon en het Japans Super GT. In 2009 komt hij bij Team Kolles waar hij samen met de Nederlander Charles Zwolsman de 24 uur van Le Mans, omdat Narain Karthikeyan zich zwaar blesseerde net voordat de race zou beginnen. 

 

3. Audi Sport North America, Audi R18 TDI 

Dindo Capello – Italië

Tom Kristensen – Denemarken

Allan McNish – Groot Brittannië

 

De no. 3 Audi R18 is de wagen met de veteranen. Bij elkaar opgeteld won dit drietal 13 maal de 24 uur van Le Mans. Tom ‘mr. Le Mans’ Kristensen is recordhouder met 8 overwinningen. Dit word z’n vijftiende deelname. Kristensen is ook te bewonderen in de DTM met Audi. Alan McNish was Formule 1 coureur voor Toyota in 2002, na eerder testrijder te zijn geweest voor Mclaren en Beneton en Toyota. Hij won in 1998 zijn eerste 24 uur van Le Mans. Vanaf 2004 rijd hij voor Audi Le Mans Series, DTM en de 24 uur van Le Mans. In 2008 won hij z’n tweede Le Mans. Dindo capello rijd in 2000 zijn eerste Le Mans en finisht als derde met de Audi R8 van Audi Sport Joest Team. In 2006 en 2007 wint hij samen met Alan McNish het American Le Mans Series kampioenschap. Hij heeft het record aantal van vijf Petit Le Mans overwinningen op z’n naam staan. 

 

5. Hope Racing, Oreca 01 SwissHyTech 

Steve Zacchia – Zwitserland

Jan Lammers – Nederland

Casper Elgaard – Denemarken

Hope Racing komt met een hybride wagen naar Le Mans, de Oreca 01 SwissHyTech. Onze aandacht gaat bij dit team uit naar Jan Lammers. Voor Le Mans winnaar Jan Lammers is het z’n 22tse start bij de 24 uurs race. Steve Zacchia heeft eerder o.a. de Le Mans Series gereden met een Aston Martin DBR9 en de Saleen van Larbre Competition en de Lola Judd van Speedy Racing Team Sebah. Hij heeft vorig jaar de Oreca Winter Series en de Le Mans Series gereden met de Formula Le Mans wagen van Hope Polevison Racing zoals Hope Racing eerder heette.  Casper Elgaard is viervoudig kampioen van het Deens Toerwagen Kampioenschap. Elgaard heeft sinds 2001 verscheidene malen de 24 uur van Le Mans gereden, en won met de Team Essex Porsche RS Spyder in 2009 de LM P2 klasse, nadat ze in 2008 als tweede finishte achter de Merksteijn Porsche van Jos Verstappen, Jeroen Bleekemolen en Peter van Merksteijn. 

 

7. Peugeot Sport Total, Peugeot 908 HDI FAP 

Alexander Wurz – Oostenrijk

Marc Gené – Spanje

Anthony Davidson – Groot Brittannië

 

Ook bij Peugeot hebben zijn de rijderstrio’s hetzelfde als vorig jaar. Alexander Wurz en Marc Gene, de winnaars van 2009 delen de wagen evenals vorig jaar met Anthony Davidson. Wurz staat nog steeds in de boeken als de jongste Le Mans winnaar ooit. Hij won in 1996 voor Joest Racing met een TWR Porsche WSC95. In 2009 deelde Davidson bij Aston Martin de wagen met o.a. Jos Verstappen. Alle drie de coureurs waren actief in de Formule 1. 

 

8. Peugeot Sport Total, Peugeot 908 HDi FAP 

Franck Montagny – Frankrijk

Stephane Sarrazin – Frankrijk

Nicolas Minassian – Frankrijk

 

Het Franse Peugeot team met o.a. kwalificatie specialist Stephane Sarrazin. Sarrazin rijd sinds 2007 voor Peugeot. Hij heeft eerder gereden voor Oreca en Pescarolo in de LPM900 klasse en met een Aston Martin in de GT1 klasse. Ook Nicolas Minassian komt in 2007 bij Peugeot. Daarvoor heeft hij gereden bij Oreca, Pescarolo en Creation. Minassian maakte zijn debuut op Le Mans in 1993 voor het team van Roland Bassaler. 

 

9. Team Peugeot Total, Peugeot 908 HDi FAP 

Sébastien Bourdais – Frankrijk

Pedro Lamy – Portugal

Simon Pagenaud – Frankrijk

 

Op de no. 9 Peugeot vinden we twee oud Formule 1 coureurs, Pedro Lamy en Sébastien Bourdais. Lamy rijd sinds 2006 voor Peugeot. Bourdais heeft eerder ook Champ Car gereden net als Simon Pagenaud. Bourdais wist daar viermaal het kampioenschap te winnen voor zijn overstap naar de Formule 1 in 2007. Bourdais rijd in 1999 voor het eerst de 24 uur van Le Mans in een Porsche 911 GT2 van Larbre Competition. Hij rijd ook nog voor Pescarolo, en in 2007 rijd hij voor Peugeot met de 908 HDi FAP samen met Pedro Lamy en Stephane Sarrazin. Pagenaud maakt in 2008 de overstap van de opgedoekte Champ Cars naar de American Le Mans Series, waar hij uitkomt in de de Ferran Motorsports Acura ARX. Dat jaar word hij negende in het LM P2 kampioenschap en in 2009 tweede in het LM P1 kampioenschap. Vorig jaar won hij het ALMS kampioenschap met de Highcroft Acura en reed hij dus voor Peugeot de 24 uur van Le Mans waarin ze dus de finish niet haalde. 

 

10. Team Oreca Matmut, Peugeot 908 HDi FAP 

Nicolas Lapierre – Frankrijk

Loïc Duval – Frankrijk

Olivier Panis – Frankrijk

Team Oreca Matmut rijd dit jaar met het oude model Peugeot 908. Vorig jaar vielen ze ruim een uur voor het einde uit, als laatste van de vier Peugeot’s. Ook bij Team Oreca heeft men voor dezelfde coureurs gekozen als vorig jaar. Eerder dit jaar boekte Oreca al het eerste succes door de eerste race van de Intercontinental Le Mans Cup, 12 uur van Sebring, te winnen. Bij de 1000 km. van Spa-Francorchamps waren er wat technische problemen waardoor een goede klassering niet mogelijk bleek. 

 

12. Rebellion Racing, Lola B10/60 Toyota 

Nicolas Prost – Frankrijk

Neel Jani – Zwitserland

Jeroen Bleekemolen – Nederland


Bij de no. 12 Rebellion wagen gaat onze aandacht natuurlijk uit naar Jeroen Bleekemolen. Ook vorig jaar vormde Nicolas Prost en Neel Jani een team, toen met Marco Andretti. Jani en Prost reden eerder voor de voorloper van Rebellion, Speedy Racing Team Sebah. Neel Jani kennen we ook nog uit de A1GP, waar hij het kampioenschap won voor Zwitserland. Jeroen Bleekemolen is ondertussen een Le Mans veteraan aan het worden. Het wordt alweer z’n zesde 24 uur van le Mans. Eerder reed hij voor Spyker in de GT2 klasse, Racing for Holland met de Dome in de LM P1 klasse, en met de Porsche RS Spyder, waarmee hij in 2008 samen met Peter van Merksteijn en Jos Verstappen won in de LM P2 klasse. en daar stopt het niet. Hij heeft naast de 24 uur van Le Mans een indrukwekkende lijst van 24 uurs races waar hij in gestart is: Daytona, Spa, Dubai, Nürburgring en Zolder. Hoogtepunten zijn het Porsche Supercup kampioenschap in 2008 en 2009, en het American Le Mans Series Kampioenschap in de GTC klasse in 2010. 

 

13. Rebellion Racing, Lola B10/60 Toyota 

Andrea Belicchi – Italië

Jean-Christophe Boullion – Frankrijk

Guy Smith – Groot Brittannië

Bij de no.13 Rebellion wagen is de rijdersbezetting gelijk aan vorig jaar. Smith won in 2003 met Bentley de 24 uur met Dindo Capello en Tom Kristensen. Belicchi reed net als Jani en Prost ook al voor Speedy Racing Team Sebah. Boullion reed eerder voor Pescareolo, waarmee hij zeven maal in de 24 uu rvan Le Mans starttte.  Rebellio is dit jaar overgestapt op de motoren van Toyota. 

 

15. OAK Racing, OAK Pescarolo 01 Judd 

Guillaume Moreau – Frankrijk

Pierre Ragues – Frankrijk

Tiago Monteiro – Portugal


OAK heeft met twee wagens de stap van de LM P2 naar de LM P1 gezet. Guillaume Moreau zat vorig jaar ook in de wagen en zou worden vergezeld door Matthieu Lahay, maar die crashte zwaar in de kwalificatie voor de 1000 km. van Spa-Francorchamps. Oud Formule 1 coureur Tiago Monteiro neemt zijn plaats in. Monteiro nam in 1998 deel aan de 24 uur en werd toen zesde in de GT2 klasse. Dit jaar rijd hij in de WTCC met een Seat. Pierre Ragues was er vorig jaar bij als coureur op de Lola-Aston Martin van Signature Plus. Na twee seizoenen Signature Plus heeft hij de overstap gemaakt naar OAK Racing. 

 

16. Pescarolo Team, Pescarolo 01 Judd 

Emmanuel Collard – Frankrijk

Christophe Tinseau – Frankrijk

Julien Jousse – Frankrijk

 

Vorig jaar waren Henri Pescarolo en z’n team de grote afwezigen, maar dit jaar staan ze er weer helemaal, zij het met maar één wagen. Het verhaal laat zich lezen als een jongensboek. Henri Pescarolo werd uit z’n eigen team gezet. Bij de veiling, na het faillissement werd de boedel gekocht door Jaques Nicolet en Joël Riviere waarna ze de sleutel overhandigde aan Henri Pescarolo. En dit seizoen zijn ze er weer bij, en hoe. Bij de 6 uur van de Castellet moesten Collard, Tinseau en Jousse van de laatste plaats starten, maar ze wisten wel de race te winnen. Bij de 1000 km. van Spa-Francorchamps finishte ze als zesde, en waren daarmee de eerste benzine auto. 

 

20. Quifel ASM Team, Zytek 09SC Zytek 

Miguel Amaral – Portugal

Olivier Pla – Frankrijk

Warren Hughes – Groot Brittannië

 

Ook het team Quifel ASM heeft de stap gezet van de LM P2 klasse naar de LM P1 klasse. Vaste coureurs Pla en Amaral krijgen dit jaar voor de tweede keer gezelschap van Warren Hughes. Amaral is de ‘gentleman driver’, en eigenaar van Quifel Holdings. Hij heeft eerder o.a. gereden in het Spaans GT kampioenschap. In 2006 koopt hij een Lola B05/40 om mee te gaan doen in de Le Mans Series. In 2009 komen Pla en Amaral in de LMS uit met een Zytek 09, en winnen ze het kampioenschap in de LM P2 klasse. Pla heeft eerder Formule 3 en GP2 gereden en stapt in 2008 over naar de Sports Cars en rijd voor Quifel ASM de Le mans Series en de 24 uur van Le Mans. Hij rijd dat jaar ook nog voor LNT in de American Le Mans Series. Hughes die dit jaar voor de tweede keer bij Quifel ASM instapt reed in 2001 z’n eerste Le Mans met een MG Lola in de LMP675 klasse. In 2005 wint hij samen met Mike Newton en Tommy Erdos de LM P2 klasse voor RML. In 2010 rijd hij met de Sumo Power GT Nissan GTR mee met het FIA GT1 Worldchampionship. 

 

22. Kronos Racing, Lola-Aston Martin 

Vanina Icxk – België

Maxime Martin – België

Bas Leinders – België


Het team Kronos Racing is op het laatst toegevoegd in de plaats van Highcroft. Het stopzetten van de samenwerking door fabrikant Honda verhinderd deelname van het team aan Le Mans. Kronos is een Belgisch team, en de initiator van het Le Mans project is Vanina Ickx. De Lola-Aston Martin is vorig jaar ingezet door Signature Plus. Ickx was toen één van de coureurs. 

 

24. OAK Racing, OAK Pescarolo 01 Judd 

Jacques Nicolet – Frankrijk

Richard Hein – Monaco

Jean-François Yvon – Frankrijk

 

Dit is de tweede OAK op de deelnemerslijst van de LM P1 klasse. Vorig jaar reed de no. 24 OAK Racing wagen met dezelfde rijdersbezetting in de LM P2 klasse. Sinds 2007 rijd Jaques Nicolet, de eigenaar van OAK Racing, mee bij de 24 uur van Le Mans. Richard Hein rijd in 2008 z’n eerste 24 uur. Van het trio is Yvon de meest ervaren rijder. Hij rijd al in 1984 z’n eerste 24 uur van le Mans. 

 

007. Aston Martin Racing, Aston Martin AMR-One 

Darren Turner – Groot Brittannië

Stefan Mücke – Duitsland

Christian Klien – Oostenrijk

 

Aston Martin zegt vaarwel tegen de Lola en komt met een geheel eigen wagen naar Le Mans, de AMR-One. Het team heeft er hard aangewerkt, maar bij de 6 uur van de Castellet blijkt de snelheid bij de wagen compleet afwezig, en eerder liet Aston Martin deelname aan de 12 uur van Sebring schieten. Vier van de zes rijders waren er vorig jaar ook bij in de Lola Aston Martin. In de 007 is Christian Klien nieuw. Klien begon in de kartsport, reed Formule 3 en maakte in 1994 z’n debuut in de Formule 1 bij Jaguar. In 2008 en 2009 reed hij voor Peugeot de 24 uur van Le Mans. Mücke, die eerder voor Charouz reed en zo bij Aston Martin terecht kwam, zat vorig jaar ook in de 007. Turner is opgeschoven van de 009 naar de 007. 

 

009. Aston Martin Racing, Aston Martin AMR-One 

Harold Primat – Zwitserland

Andy Meyrick – Groot Brittannië

Adrian Fernandez – Mexico

 

Primat en Fernandez zijn opgeschoven van de 007 naar de 009 wagen. Primat reed eerder voor pescarolo. Z’n eerste 24 uur van Le Mans was in 2005. Fernandez kennen we uit de American Le Mans Series. Hij reed voor Barazi Epsilon in 2007 de 24 uur van Le Mans met een Zytek 07S/2 in de LM P2 klasse. Andy Meyrick is nieuw ingestapt. Meyrick heeft eerder bij Team Kolles gereden met de Audi R10 in de Le Mans Series, en bij Dyson Racing in de American Le Mans Series. Vorig jaar reed hij voor Oreca Matmut de 24 uur van Le Mans in de Oreca 01 AIM. 

 

Alle foto’s (c) Marco van de Bildt, behalve no. 5 (c) polevisionracing.com, no. 15 en 24 OAK Racing (c) motors.all-free-photos.com, no. 007 en 009 (c) Aston Martin Racing.

 

Share