Peugeot wint verrassend met een 1- 2 de 1000 km. van Spa-Francorchamps.

Print Friendly, PDF & Email

Peugeot heeft met en 1 – 2  verrassend de 1000 km. van Spa-Francorchamps gewonnen, de tweede ronde van de Le Mans Series en de Intercontinental Le Mans Cup. Als eerste kwam de no. 7 Peugeot van Marc Gene, Alexander Wurz en Anthony Davidson over de finish gevolgd door de no. 8 van Franck Montagny, Stephane Sarrazin en Nicolas Minassian. Dindo Capello, Tom Kristensen en Alan McNish hebben de schade voor Audi enigszins kunnen beperken met een podiumfinish. Bij de LM P2 klasse ging de winst naar de TDS Racing Oreca 03-Nissan van Pierre Thiriet, Mathias Beche en Jody Firth. Gianmaria Bruni en Giancarlo Fisichella wisten te winnen in de LM GTE Pro klasse met de AF Corse Ferrari F458. Best geklasseerde Nederlander was Niek Hommerson op de 28ste positie.

 

Audi-Peugeot

Zowel Audi als Peugeot waren met de nieuwe wagens naar de Belgische Ardennen gekomen voor de laatste echte test voor de 24 uur van Le Mans. Peugeot had al eerder met de nieuwe 908 gereden op Sebring, maar voor de Audi R18 was deze tweede race van de Intercontinental Le Mans Cup het debuut. Helaas waren er ook en paar afwezigen zoals de Aston Martin AMR-One. Het team heeft besloten om buiten de spotlights te werken aan de voorbereiding voor Le Mans. Ook de Hybride wagen van Hope Racing was er niet bij, we moeten nog even wachten tot Le Mans voordat we Jan Lammers in actie kunnen zien.

Eerder in de vrije trainingen en de kwalificatie waren het nog de Audi’s die de ranglijsten aanvoerden. De kwalificatie, die na een crash werd afgevlagd, pakte helemaal verkeerd uit voor Peugeot. De best geklasseerde Peugeot 908 vinden we pas terug op de dertiende plaats op de grid.

 

SONY DSC
Foto: Marco van de Bildt.

Toen om twee uur de wedstrijd van start ging kwam iedereen zonder kleerscheuren door de eerste bochten. De op pole gestarte Audi no. 1 met Timo Bernhard achter het stuur viel terug ten koste van Andre Lotterer in de no. 2 Audi en Alan McNish in de no. 3 Audi. Bij Les Combes ging het mis voor McNish, een foutje met het aanremmen en de wagen ging in de ronde, McNish raakte gelukkig niemand maar viel wel veel plaatsen terug.

Na een minuut of twintig had Peugeot orde op zaken gesteld. De drie fabrieks Peugeot’s hadden aansluiting gevonden bij de drie Audi’s. Niet lang daarna kon Alexander Wurz na een mooie strijd de tweede positie overnemen en even later kwam hij aan de kop van de race. De kop werd door de no.7 Peugeot niet meer uit handen gegeven. De Peugeot wist overal goed uit de problemen te blijven, terwijl men bij Audi zo her en der wat meer pech had. Ondertussen waren er wel wat problemen met de Oreca Peugeot, ze moesten de pit in voor reparaties aan de brandstofpomp.

Na twee en een half uur lagen de Peugeot’s op één, twee en drie. En de Peugeot’s waren sneller en zuiniger met brandstof. Dat was dan toch wel even een tegenvaller voor Audi. De wagens moesten zelfs kort voor de finish nog binnenkomen voor een splash ‘n dash.

De safetycar kwam de baan op toen Christophe Bouchut met de level 5 Motorsport Lola HPD er hard vanaf ging in de Raidillon. Met nog drie uur op de klok werd het veld weer losgelaten door de safetycar.

 

Voor de no. 9 Peugeot verliep de race minder fortuinlijk. Niet lang na binnen te zijn geweest voor het vervangen van de neus kregen ze problemen met de ophanging. Ze vielen terug naar plek acht en de no. 3 Audi van Alan McNish, Tom Kristensen en Timo Bernhard kon beslag leggen op de laatste podium plaats achter de no. 7 Peugeot van Alexander Wurz, Anthony Davidson en Marc Gene, en de no.8 Peugeot van Franck Montagny, Stephane Sarrazin en Nicolas Minassian. De eerste benzine auto was de no. 16 Pescarolo Judd van Emmanuel Collard, Christophe Tinseau en Julien Jousse.

 

SONY DSC
Foto: Marco van de Bildt.

LM P2

In de LM P2 klasse kon de Soheil Ayari met de Signatech Oreca 03-Nissan bij de start de kop overnemen. Ook de andere Oreca Nissan’s van TDS en Boutsen Energy waren voorin te vinden. Na mechanische problemen moest de Signatech Oreca afhaken. De TDS Oreca Nissan van Mathias Beche,  Jody Firth en Pierre Thiriet kwam aan de kop van de race en wist uiteindelijk ook te winnen voor de Boutsen Energy Oreca Nissan.

 

SONY DSC
Foto: Marco van de Bildt.

LM GTE Pro

In de LM GTE Pro klasse mocht Jaime Melo van pole vertrekken met de AF Corse Ferrari 458. Melo had een goede start. Rob Bell kon met de JMW Motorsport Ferrari 458 volgen en een mooi strijd om de kop tussen de twee Ferrari’s volgde. De no. 71 AF Corse Ferrari viel later uit. Tegen het eind van de race pakte Giancarlo Fisichella de leiding met de no. 51 AF Corse Ferrari en zou die niet meer uit handen geven. Op de finish bedroeg het verschil met de nummer twee, de Hankook Team Farnbacher Ferrari F458, elf seconden. Op de derde plaats volgde de BMW van Andy Priaulx en Uwe Alzen.

Nederlanders?

Oskar Slingerland en teamgenoot Martin Rich finishte met de Jetalliance Lotus Evora op de 41ste plaats. Klaas Hummel zag het einde van de race niet. Na 137 ronden vielen ze uit met de CRS Racing Ferrari F430. Niek Hommerson was de best geklasseerde Nederlander. Hij finishte met de Proton Competition Porsche 911 op de 28ste plaats algemeen op 22 ronden achter de winnende Peugeot.

 

SONY DSC
Foto: Marco van de Bildt.

UITSLAG

1. 7. Peugeot Sport Total Gene / Wurz / Davidson Peugeot 908 161 ronden in 6:02’03,799 uur

2. 8. Peugeot Sport Total Montagny / Sarrazin / Minassian Peugeot 908 op 42.965 sec

3. 3. Audi Sport North America Capello / Kristensen / McNish Audi R18 TDI op 1 ronde

4. 1. Audi Sport Team Joest Bernhard / Dumas / Rockenfeller Audi R18 TDI 2 ronden

5. 2. Audi Sport Team Joest Fassler / Lotterer / Treluyer Audi R18 TDI op 3 ronden

6. 16. Pescarolo Team Collard / Tinseau / Jousse Pescarolo – Judd op 5 ronden

7. 12. Rebellion Racing Jani / Prost Lola B10/60 Coupe – Toyota op 5 ronden

8. 9. Peugeot Sport Total Lamy / Bourdais / Pagenaud Peugeot 908 op 6 ronden

9. 13. Rebellion Racing Belicchi / Boullion Lola B10/60 Coupe – Toyota op 6 ronden

10. 10. Team Oreca Matmut Lapierre / Duval / Panis Peugeot 908 Hdi-FAP 9 ronden

11. 46. TDS Racing Beche / Thiriet / Firth Oreca 03 – Nissan (1ste LM P2) op 11 ronden

12. 45. Boutsen Energy Racing Kraihamer / De Crem Oreca 03 – Nissan (2de LM P2) op 11 ronden

13. 42. Strakka Racing Leventis / Watts / Kane HPD ARX -01d (3de LM P2) op 11 ronden

16. 91. Hope Racing Moro / Zhang / Marroc FLM – Oreca – 09 (1ste FLM) op 17 ronden

17. 51. AF Corse Fisichella / Bruni Ferrari F458 Italia (1ste LM GTE Pro) op 17 ronden

18. 89. Hankook Team Farmbacher Farnbacher / Simonsen Ferrari F458 Italia (2de LM GTE Pro) op 17 ronden

19. 56. BMW Motorsport Priaulx / Alzen BMW M3 (3de LM GTE Pro) op 17 ronden

20. 95. Pegasus Racing Schultis / Simon / Schell FLM – Oreca – 09 (2de FLM) op 17 ronden

24. 93. Genoa Racing Julian / Zugel / Petersen FLM – Oreca – 09 (3de FLM) op 20 ronden

25. 67. IMSA Performance Matmut Armindo / Narac Porsche 911 RSR (997) (1ste LM GTE Am) op 21 ronden

26. 61. AF Corse Perazzini / Cioci / Lemeret Ferrari F430 (2de LM GTE Am) op 21 ronden

27. 50. Larbre Competition Bornhauser / Canal / Gardel Corvette C6-ZR1 (3de LM GTE Am) op 22 ronden

28. 63. Proton Competition Ried / Hommerson Porsche 911RSR (997) op 22 ronden

41. 64. Lotus Jetalliance Rich / Slingerland Lotus op 42 ronden

Niet geklasseerd:

82. CRS Racing Hummel / Christodoulou / Quaife Ferrari F430 LM GTE Am

 

De volgende Le Mans Series race is op 3 Juli, de 6 uur van Imola. De volgende race voor de Intercontinental Le Mans Cup is de 24 uur van Le Mans, 11 en 12 Juni, waarbij dubbele punten worden uitgedeeld. Alle evenementen zijn ook op onze kalender terug te vinden.

 


Share

One thought on “Peugeot wint verrassend met een 1- 2 de 1000 km. van Spa-Francorchamps.

Comments are closed.