Jan Lammers komt met de Hope Racing LM P1 Hybride naar de 24 uur van Le Mans.

Print Friendly, PDF & Email

Jan Lammers zal tijdens de 79ste editie van de 24 uur van Le Mans weer gaan deelnemen in de LM P1 klasse. Het is voor Jan Lammers de 22ste keer  dat hij aan deze race zal deelnemen.  Jan zal gaan uitkomen voor het Zwitserse  Hope Racing en zal het in de sterk bezette LM P1 klasse moeten gaan opnemen tegen o.a. de Audi’s, Peugeots, Aston Martin en de Rebellions. Hij zal gaan racen in een  ecologisch bewuste Oreca 01 HyTech Hybride-auto en zal dit samen gaan doen met onder andere de Zwitser Steve Zacchia. Jan Lammers is tot nu toe de tweede Nederlandse coureur die dit jaar uitkomt in de LM P1 klasse van de 24 uur van Le Mans want ook Jeroen Bleekemolen zal van de partij zijn en zal dat doen voor het team van Rebellion Racing.

 


Jan Lammers begon zijn lange 24 uur van Le Mans cariere in 1983 in een Porsche 956 met als resultaat een achtste plaats.  Het hoogtepunt tot nu toe moet wel zijn de zege in 1988. Jan behaalde deze overwinning  voor het team van Silk Cut Jaguar en hij reed in een mooie en snelle Jaguar XJR-9. De eerste Le Mans-winst van een Jaguar sinds 1957 leverde de Jan Lammers zelfs een erebezoekje aan de Koningin van Engeland op. De laatste keer dat we Jan Lammers in actie hebben gezien tijdens de 24 uur van Le Mans was in 2008 waar hij reed in een Lola B07/10 voor het team van Charouz Racing maar het einde van de race niet wist te halen.

 

Foto: (c) polevisionracing.com

De auto waar Jan nu in gaat rijden is een heel ander verhaal hij gaat deze versie van de 24 uur van Le Mans maatschappelijk verantwoord racen. Hij gaat  dit doen in een Oreca 01 HyTech Hybride  voor het team van Hope Racing. De hybride auto wordt aangedreven  door een conventionele 2.0 liter en vier cilinders tellende turbo-diesel motor. In de Formule 1 wordt al enige tijd Kers gebruikt waar de remenergie wordt opgeslagen in een batterij. De rijder kan dan zelf beslissen wanneer het de extra paardenkrachten inzet. Bij de Oreca 01 wordt de remenergie echter naar een vliegwiel geleid, dat deze energie direct overbrengt op de aandrijving.  Hierdoor kunnen ze na het remmen bij een bocht sneller uitaccelereren dan zonder het gebruik van het systeem.

Hope Racing is het enige team dat met een hybride systeem rijd tijdens de 24 uur van Le mans en het gebruik hiervan tijdens een endurance race staat nog wel in de kinderschoenen, en daarom zijn we ook erg benieuwd wat dit voor resultaat gaat opleveren voor het team en voor Jan Lammers.

 


 

Share