Pescarolo Sport wint de 6 uur van Le Castellet.

Print Friendly, PDF & Email

De zes uur van Le Castellet, de eerste race van de Le mans Series, is gewonnen door het team van Pescarolo Sport. De start op het circuit van Paul Ricard verliep zeer chaotisch en het team van Henri Pescarolo moest achteraan beginnen maar na het eerste uur kwam het team aan de kop te rijden en wist deze positie tot het einde van de race vast te houden. De overwinning in de LM P2 klasse ging naar het team van Greaves Motorsport met slechts zes ronden achterstand op de winnaar.  De grote winnaar in de LM GTE-Pro klasse is het team van het Britse  JMW Motorsport rijdend in een nieuwe Ferrari F458 Italia. De winst in de LM GTE-Am klasse ging naar het Team Felbermayr Proton in een Porsche 911 RSR. In de FLM klasse gaat het goed presterende  team van Pegasus Racing er met de eer vandoor.

 
Kwalificatie

De kwalificatie was weer zeer spannend tot het einde, maar het was uiteindelijk de Rebellion Racing Lola -Toyota met Neel Jani achter het stuur die de snelste tijd op de klokken wist te zetten namelijk 1.46,783 sec. Als tweede in de kwalificatie eindigde met slechts 0,242 sec. achterstand de Pescarolo-Judd van het Pescarolo Team met achter het stuur Emmanuel Collard, een puike prestatie. De nieuwe Aston Martin AMR-One vertrekt vanaf de elfde plek midden tussen de LM P2 bolides. In de LM P2 klasse is de Oreca-Nissan van TDS racing de best geklasseerde auto hun achterstand op de Rebellion Totyota is slechts 2,145 sec . Hope Racing is de snelste van de FLM klasse en die verrekken als veertiende op de race dag. Bij de LM GTE-Pro is  het de Ferrari 458 Italia nr 51 van AF Corse Racing, met Gianmaria Bruni achter het stuur, die de snelste is. Als tweede in deze klasse weet zich de Aston Martin Vantage van Young Driver AMR verrassend te kwalificeren. Bij de LM GTE-Am is de Porsche 911 RSR van ISMA Performance Matmut de snelste en is daarmee zelfs sneller als de Porsche van hetzelfde team maar dan uit de GTE Pro klasse.  Porsche zat er tijdens de drie vrije trainingen die voorafgingen aan de kwalificatie steeds goed bij, zelfs bovenaan, maar tijdens de kwalificatie zien we de eerste Porsche pas terug op de zesde plek in de GTE klasse.

Start

De start van de race verloopt zeer chaotisch want nog voordat de safetycar verdwenen was botsten er achter op het startveld diverse auto’s op elkaar. Het zijn vooral de Porsche’s die niet op tijd kunnen remmen en daardoor diverse botsingen veroorzaken. Hierdoor vielen de teams van Felbermayr Proton en Prospeed Competition gelijk al buiten de prijzen en ook de Porsche van IMSA Performance Matmut moest na tevergeefse reparatie de strijd na anderhalf uur opgeven. Een slechte dag voor Porsche. Alle LMP auto’s kwamen ongeschonden uit de eerste startcrash.

 

De van pole vertrekkende auto nr 12 van Rebellion Racing  met Neel Jani achter het stuur kon in het begin goed het tempo maken en enige afstand nemen van de concurrentie, Olivier Pla in de Quifel ASM Zytek. De LM P1 auto van Pescarolo moest noodgedwongen achteraan beginnen omdat de bodemplaat van de auto te ver was afgesleten. Na een lange pitstop voor Neel Jani veroorzaakt door defecte ophanging en doordat het team van Quifel ASM Zytek een lekke band te verwerken kregen was het ineens de Pescarolo-Judd met  Christophe Tinseau aan het stuur die op de eerste plek reed na ongeveer één racen. Deze eerste plek gaven ze de rest van de race niet meer prijs en het trio van Christophe Tinseau, Julien Jousse en Emmanuel Collard haalden zo de eerste overwinning binnen voor hun teambaas Henri Pescarolo die zich geen mooiere start van het nieuwe seizoen kan wensen.


 

Foto: (c) DPPI / Le Mans Series.

Op de tweede plek eindigde eindigde deLola B10/60 Coupé – Toyota van de het Rebellion Racing team met achter het stuur  Jean-Christophe Boullion en Andrea Belicchi. Hun achterstand op de winnende Pescarolo bedroeg slecht één ronde. Ja de twee Rebellions zijn erg snel maar hadden deze race gewoon weer te veel pech. Het debuut van de Aston Martin AMR-One duurde deze eerste race slechts 96 ronden voordat men ermee stopten. Toch een teleurstellend optreden al ziet men dat bij Aston Martin niet zo en is men tevreden over het verloop van hun eerste race.  De derde algemeen was geen LM P1 auto maar een wagen uit de LM P2 klasse. Het was de Zytek Z11SN-Nissan van het Greaves Motorsport die met zes ronden achterstand als derde deze race kon afsluiten. Als tweede en derde in het LMP2 klassement eindigde Peccon Racing en Strakka Racing. Het was tijdens de race duidelijk te zien dat de Honda krachtbron in de Strakka Racing auto veel kracht tekort kwam op zijn directe concurenten.

FLM

De FLM klasse is gewonnen door Pegasus Racing en op de voet gevolgd door Genoa Racing die met een achterstand van slechts 19 seconden tweede werden. Beide auto’s hadden aan het einde van de race een achterstand van 15 ronden op de winnende  auto van Pescarolo. De derde plek in deze mooie klasse werd bezet door de Oreca FLM-09 van Neil Garner Motorsport.

LM GTE Pro

In de LM GTE-Pro klasse was er door het grote ongeluk aan het begin van de race een eenzijdig deelnemersveld ontstaan dat voornamelijk uit Ferrari’s bestond. De Porsche’s van Felbermayr, IMSA Performance Matmut en van Prospeed waren niet verder gekomen dan de start en reden dus niet meer mee.  Een hevig strijd tussen de Ferrari’s van JMW Motorsport en AF Corse beide overigens rijdend in de nieuwe F458 Italia was er in de loop van de race ontstaan. De nieuwe Ferrari voor het JMW team was pas 10 dagen eerder afgeleverd en dus veel tijd voor een kennismaking was er niet. Het was uiteindelijk toch de gele Ferrari van JMW Motorsport die in de GTE Pro klasse als eerste over de finish kwam. Als tweede dus de Ferrari van AF Corse en als derde was het Hankook Team Farnbacher die ook met een Ferrari F458 aanwezig was.

LM GTE Am

In de LM GTE-Am klasse komen we als eerste de Porsche van Team Felbermayer- Proton tegen met een tijd die sneller is dan die van de Ferrari van Hankook uit de Pro klasse. Tweede en derde in Am klasse zijn de Ferrari’s F430 van de teams van AF Corse en Kessel racing. De enige Nederlander Klaas Hummel die uitkwam voor het CRS team in een Ferrari F430 moest genoegen nemen met een vierde plaats.

 

 

Foto: (c) DPPI / Le Mans Series.

UITSLAG:

1. 16. Pescarolo Team. Jousse / Tinseau / Collard. Pescarolo – Judd, 185 ronden in 6:00’09.139.

2. 13. Rebellion Racing. Boullion / Belicchi. Lola B10/60 Coupé – Toyota, op 1 ronde.

3. 41. Greaves Motorsport. Kimber-Smith / Chalandon / Ojjeh. Zytek Z11SN – Nissan (1ste LM P2), op 6 ronden.

4. 39. Pecom Racing. Perez Companc / Kaffer / Russo. Lola B11/40 – Judd (2de LM P2), op 6 ronden.

5. 42. Strakka Racing. Kane / Watts / Leventis. HPD ARX -01d (3de LM P2), op 8 ronden.

6. 45. Boutsen Energy Racing. de Crem / Kraihamer. Oreca 03 – Nissan (4de LM P2), op 10 ronden.

7. 12. Rebellion Racing. Prost / Jani. Lola B10/60 Coupé – Toyota (3de  LM P1) op 10 ronden.

8. 20. Quifel – ASM Team. Pla / Amaral. Zytek 09SC (4de LM P1), op 11 ronden.

9. 43.  RLR Msport.  Gates / Philipps / Garofall. MG Lola EX265 – Judd (5de LM P2), op 11 ronden.

10. 40. Race Performance. Ebbesvik / Meichtry / Frey. Oreca 03 – Judd (6de LM P2), op 11 ronden.

12. 95. Pegasus Racing. Schultis / Simon / Schell. FLM – Oreca – 09 (1ste FLM), op 15 ronden.

13. 93. Genoa Racing. Julian / Zugel / Petersen. FLM – Oreca – 09 (2de FLM), op 15 ronden.

14. 66. JMW Motorsport. Walker / Bell. Ferrari F458 Italia (1ste LM GTE Pro), op 15 ronden.

15. 51. AF Corse. Bruni / Fisichella. Ferrari F458 Italia (2de LM GTE Pro), op 16 ronden.

17. 88. Team Felbermayr – Proton. Ried / Felbermayr Jr. / Felbermayr Sr. Porsche 911 RSR (997) (1ste LM GTE Am), op 18 ronden.

18. 61. AF Corse. Lemeret / Cioci / Perazzini. Ferrari F430 (2de LM GTE Am), op 18 ronden.

19. 70. Kessel Racing. Peter / Broniszewski. Ferrari F430 (3de LM GTE Am), op 18 ronden.

20. 82. CRS Racing. Christodoulou / Hummel / Quaife. Ferrari F430 LM GTE, op 19 ronden.

21. 89. Hankook Team Farmbacher. Simonsen / Farnbacher. Ferrari F458 Italia LM (3de GTE Pro), op 22 ronden.

24. 92. Neil Garner Motorsport. Hartshorne / Keating / Keen. FLM – Oreca – 09 (3de FLM), op 28 ronden.

 

De volgende race in de Le Mans Series en tevens de tweede van de Intercontinentale Le Mans Cup zal worden verreden op 7 Mei op het schitterende circuit van Spa Francorchamps. En nu maar hopen dat we de nieuwe Aston Martin AMR-One langer en beter te zien en te horen krijgen.

Share

2 thoughts on “Pescarolo Sport wint de 6 uur van Le Castellet.

Comments are closed.