Sotrax Albert Motorsport Porsche wint verrassend de Final 4, Sheila Verschuur en Max Braams WEK kampioen.

Print Friendly, PDF & Email

DSC01427De Final 4, de laatste wedstrijd van het Winter Endurance Kampioenschap op Circuit Park Zandvoort, is op verrassende wijze gewonnen door Michael en Sebastiaan Bleekemolen, Kees Bouhuys en Jurgen Albert. Na problemen met een lekkend koelsysteem moesten ze uit de pitstraat achteraan starten. Marc Koster en Bertus Sanders, die met de Radical van pole waren gestart, vielen kort voor het einde uit vanuit leidende positie. Het kampioenschap is gewonnen door Sheila Verschuur en Max Braams die in Divisie III met de Renault Clio uitkomen.

 

Kwalificatie

De dag begon ’s ochtends om 10 uur met een kwalificatie sessie van 30 minuten. De Coronel Racing Radical SR3 van Marc Koster en Bertus Sanders was de snelste, en met een tijd van 1:42.518 wisten ze de pole positie te veroveren. Jan Joris Verheul en Rob de Laat volgden met hun Red Biscuit Racing DNRT V8 op iets meer dan drie tiende van een seconde. David Hart en Nicky Pastorelli pakten met hun V8 Star de derde plaats op 1,6 seconde achter de pole.

 

DSC01177
Foto: Marco van de Bildt.

Start

Om 12 uur ging de 4 uur durende race van start. Marc Koster had met de Radical een slechte start, en nog voor het ingaan van de Tarzanbocht was Jan Joris Verheul er al voorbij om als eerste de bocht in te duiken. Verheul werd op de voet gevolgd door David Hart met de V8 Star. Ook Hart had kunnen profiteren van de slechte start van Koster. Al snel wist Hart Verheul te verschalken en de koppositie over te nemen. Lang kon hij er echter niet van genieten. Na zes ronden was het over en uit en kwam de V8 Star tot stilstand met een gebroken aandrijfas.

Ondertussen was Michael Bleekemolen met de Sotrax Porsche uit de pitstraat gestart. In de opwarmronde spinde Bleekemolen en beschadigde het koelstysteem van de wagen. De auto werd vanaf de startgrid razendsnel de pit ingehaald en gerepareerd. Bleekemolen kon met de gerepareerde auto uit de pitsstraat achteraan starten om aan een opmars te beginnen door het hele veld heen van bijna 40 wagens. Ook een lekke band kon de Sotrax Porsche equipe niet stoppen.

 

DSC01310
Foto: Marco van de Bildt.

Na het uitvallen van de V8 Star kwam jan Joris Verheul weer aan de leiding met de DNRT V8, waarna een mooi gevecht om de koppositie ontstond tussen Verheul en Marc Koster met de Radical. Koster kwam er voorbij en kon in rap tempo gaan werken aan een voorsprong. Op een uur in de race bedroeg de voorsprong ongeveer een halve ronde.

Na ruim twee uur in de race is er dan een code 60. Rob Brooimans heeft z’n inhaal manoeuvre verkeerd ingeschat, raakt een andere wagen en gaat hard over de kop in het Scheivlak met z’n BMW. Brooimans is gelukkig ongedeerd maar de ravage is enorm en het kost de nodige tijd om de baan weer schoon te krijgen.

Laatste uur

Na een rustige fase in de race werd in het laatste uur aan de kop van het veld alles door elkaar gegooid. Koster en Sanders vielen uit vanuit leidende positie met de Radical als gevolg van versnellingsbak problemen. Maar Verheul en de Laat die nu weer aan de leiding lagen kenden ook problemen en minder dan tien minuten voor het eind viel de DNRT V8 stil aan het einde van het rechte stuk. Toen ook de First Motorsport Porsche van Peter en Jan Versluis uitviel lag daar ineens de Sotrax Albert Motorsport Porsche aan de leiding van de race.

 

DSC01427
Foto: Marco van de Bildt.

Na iets meer dan vier uur racen zag Sebastiaan Bleekemolen met de Porsche als eerste het zwart-wit geblokt, gevolgd door de DNRT V8 van Huub Vermeulen en Frits Hessing. Jeroen Bleekemolen en Peter van der Kolk finishten met hun Corvette als derde.

Divisie II

Michael en Matthias Tischner en Ulrich Becker pakten met hun BMW E46 de winst in Divisie II gevolgd door Martijn Tijhof en Robert Romviel. Jaques Groenewegen, Daniel Schonberg en Derk Jan Brand wisten beslag te leggen op de derde plek.

 

DSC01501
Foto: Marco van de Bildt.

De titel

Sheila Verschuur en Max Braams pakten de winst  in Divisie III en stelde daarmee de titel veilig. Hun concurrenten voor de titel Ruud en Rene Steenmetz finishten op de vijfde positie. Verschuur en Braams waren met een ‘reserve’ wagen  aan de start verschenen omdat de Clio de dag ervoor zwaar beschadigd werd na een uitstapje. In Divisie IV, de dieselklasse, ging de winst naar Tom Coronel, Henry van Os en Bart van Os.

 

DSC01856
Foto: Marco van de Bildt.

UITSLAG FINAL 4:

1. 104. Bouhuys / Albert / M. + S. Bleekemolen, 119 ronden in 4:03:49.611.

2. 46. Hessing / Vermeulen, op 1 ronde.

3. 113. v.d. Kolk / J. Bleekemolen, op 1 ronde.

4. 102. Vos / Becker / Kolen, op 3 ronden.

5. 115. Fontijn / Furth, op 4 ronden.

6. 214. Michael Tischner / Becker / Matthias Tischner, op 5 ronden (1ste Divisie II).

7. 2. De Laat / Verheul, op 5 ronden.

8. 308. M. Braams / S. Verschuur, op 7 ronden (1ste Divisie III).

9. 131. M. Koster / Sanders, op 7 ronden.

10. 404. Tom Coronel / H. + B. v. Os, op 9 ronden (1ste Divisie IV).

11. 315. v.d. Ende / v. Genderen, op 11 ronden (2de Divisie III).

12. 406. Kool / Cornelissen / de Kleijn, op 11 ronden (2de Divisie IV).

13. 313. Bol / v. Voskuilen, op 11 ronden (3de Divisie III).

15. 411. Stox / v. Rijswick, op 12 ronden (3de Divisie IV).

18. 225. Tijnhof / Romviel, op 15 ronden (2de Divisie II).

22. 206. Groenewegen / Schonberg / Brand, op 17 ronden (3de Divisie II).

 

DSC01849
Foto: Marco van de Bildt.

EINDSTAND KAMPIOENSCHAP:

1. Sheila Verschuur / Max Braams, 76 punten

2. Niels Kool / Willem Cornelisen, 62 punten

3. Michael Bleekemolen / Sebastiaan Bleekemolen / Jurgen Albert / Kees Bouhuys / Rene Steenmetz / Ruud Steenmetz, 56 punten.


Meer foto’s van de Final 4, maar ook van andere evenementen zijn op onze fotopagina te vinden

 


Share