De 59ste 12 uur van Sebring, de openingsrace van de American Le Mans Series, is gewonnen door Nicolas Lapierre, Loïc Duval en Olivier Panis. Met de ORECA Peugeot 908 HDi FAP waren ze van de vijfde positie op de startgrid vertrokken, achter de fabrieks Peugeot’s en Audi’s. Maar na 12 uur goed racen stonden ze op de bovenste trede van het podium. Bij de LM GTE klasse wist BMW te winnen met een mooie 1 -2, waarbij Andy Priaulx, Dirk Mueller en Joey Hand als eerste aan de finish kwamen met hun BMW M3 GT. Nederlands succes was er ook, Sebastiaan Bleekemolen won met Tim Pappas en Damien Faulkner de GTC klasse met de Black Swan Porsche.
In de vrije trainingen voorafgaand aan de race waren de fabrieks Audi’s en Peugeot’s altijd in de bovenste regionen van de ranglijsten te vinden. En op de vrijdag was het Stephane Sarrazin die voor Peugeot met de nieuwe 908 HDi Fap de pole tijd wist te trainen. Achter de Peugeot’s en Audi’s was het Oreca die met de oude Peugeot 908 HDi FAP de vijfde starttijd had gerealiseerd
Zoals was te verwachten ging de strijd vooraan tussen de Peugeot’s en de Audi’s, gevolgd door de deze week debuterende Highcroft HPD ARX-01e en de ORECA Peugeot. Problemen waren er al vroeg voor Tom Kristensen met de Audi. Een lekke band met de nodige schade aan het bodywork. Al snel na de terugkeer op de baan volgde de tweede lekke band. De wagen was schijnbaar niet goed op schade gecontroleerd na de eerste lekke band.
In het vijfde uur van de race maakte Marc Gene een inschattingsfout. Hij probeerde in de laatste bocht, bocht 17, de Audi van Dindo Capello in te halen. De auto´s raakten elkaar, en moesten binnenkomen met schade. Beiden waren uitgeschakeld voor de eindoverwinning.
Ondertussen lag de ORECA Peugeot op de loer om toe te slaan, en die kans kregen ze. De fabrieks Peugeot van Franck Montagny, Stephane Sarrazin en Pedro Lamy lag nu aan de kop gevolgd door de ‘oude’ Peugeot van ORECA en de gloedjenieuwe en uiterst sterk debuterende Highcroft HPD ARX-1e.
Twee uur voor het eind kwam de Peugeot binnen met schade aan de neus. De zogenaamde louvres waren kapot, en de regels schrijven voor dat die ten allen tijde in orde moeten zijn, en bij beschadiging gerepareerd moeten worden bij de eerstvolgende pitstop. Pedro Lamy komt binnen voor een nieuwe neus, en tot overmaat van ramp spint hij ook nog met koude banden in z’n outlap.
De ORECA piloten mogen los, en gaan los. Ze pakken de leiding en de rondetijden die ze op de klok laten zetten zijn snel genoeg om op kop te blijven. De Highcroft HPD komt op plek twee terecht. De winst gaat naar Loïc Duval, Nicolas Lapierre en Olivier Panis gevolgd door David Brabham, Marino Franchitti en Simon Pagenaud op ongeveer een halve minuut.
LM GTE klasse
In de LM GTE klasse was er zoals verwacht een mooie strijd meteen vanaf de start. De Ferrari´s en Corvettes gaven elkaar niets toe, waarbij er zo nu en dan contact was tussen de wagens. De BMW’s wisten goed uit de problemen te blijven en konden profiteren van de pech van anderen.
Als we twee uur onderweg zijn in de race maakt Patrick Long een momentje mee met de Flying Lizard Porsche in bocht 17. De wagen springt op een bult omhoog en raakt de Corvette no. 03. Die weer geraakt word door Johannes van Overbeek met de Extreme Speed Ferrari. De Corvette weet zich na de reparaties nog het beste te herstellen, en te finishen achter de beide BMW’s op plek drie. Voor van Overbeek is de race over na 49 ronden. De tweede Corvette finisht als vierde. De eerste Ferrari is de AF Corse F430 van vorig jaar van polesitters Gianmaria Bruni, Giancarlo Fisichella en Pierre Kaffer.
De winst ging naar de BMW van Dirk Mueller, Joey Hand, Andy Priaulx, gevolgd door de tweede BMW van Dirk Werner, Augusto Farfus, Bill Auberlen. De beide BMW’s finishen op de 10de en 12de plaats overall.
En de Nederlanders?
Jeroen Bleekemolen die uitkomt in de Rebellion Lola Toyota finisht op de zevende plek. Samen met teamgenoten Neel Jani en Nicolas Prost maakt hij een redelijk constante race mee, waarbij ze wel tweemaal een stop-and-go penalty krijgen.
Nicky Pastorelli die met de West Yokohama Lamborghini aan de start verschijnt van de LM GTE klasse kwam al vroeg in de wedstrijd langs de kant te staan met aandrijfproblemen. Helaas was daarmee de wedstrijd al voorbij na 10 ronden.
Beter ging het met Sebastiaan Bleekemolen die de Black Swan Porsche deelde met Damien Faulkner en teameigenaar Tim Pappas. Ze gingen verder waar ze vorig jaar het seizoen mee waren geëindigd, met winnen. Ze wonnen de GTC klasse, plaats 21 overall, met een verschil van ongeveer een ronde op de nummer twee, de TRG Porsche van Duncan Ende, Spencer Pumpelly en Alain Li.
LM P2 en LMPC
In de LM P2 klasse ging de winst naar Scott Tucker, Luis Diaz en Ryan Hunter-Reay met de Level 5 Motorsport Lola Honda met een 20ste plaats overall. De ORECA Nissan van Soheil Ayari, Franck Mailleux en Lucas Ordonez werd tweede. Beide teams kenden hun problemen in de wedstrijd en finishen uiteindelijk achter de winnende GTE wagens.
De winnaars in de LMPC klasse, Dane Cameron, Jens Petersen en Michael Guasch finishen met hun Genoa Racing FLM op een knappe negende plek algemeen.
De volgende race van de American Le Mans Series is op 16 April in Long Beach. De volgende race die meetelt voor de Intercontinental Le Mans Cup is de 1000 km. van Spa-Francorchamp op 7 Mei.
UITSLAG:
1. (5) Nicolas Lapierre, Loic Duval, Olivier Panis. Peugeot 908 HDi FAP (1, LM P1), 332.
2. (7) David Brabham, Marino Franchitti, Simon Pagenaud. HPD ARX-01e (2, LM P1), 332.
3. (1) Franck Montagny, Stephane Sarrazin, Pedro Lamy. Peugeot 908 HDi FAP (3, LM P1), 332.
4. (4) Allan McNish, Dindo Capello, Tom Kristensen. Audi R15+ TDI, 327.
5. (2) Mike Rockenfeller, Timo Bernhard, Romain Dumas. Audi R15+ TDI, 326.
6. (10) Chris Dyson, Guy Smith, Jay Cochran. Lola B09 86/Mazda, 324.
7. (8) Neel Jani, Jeroen Bleekemolen, Nicolas Prost. Lola B10/60 Coupe, 320.
8. (3) Alexander Wurz, Marc Gene, Anthony Davidson, Peugeot 908, 315.
9. (12) Michael Guasch, Jens Petersen, Dane Cameron. Oreca FLM09 (1, LMPC), 312.
10. (25) Dirk Mueller, Joey Hand, Andy Priaulx. BMW M3 GT (1, GT), 312.
11. (13) Frankie Montecalvo, Ryan Dalziel. Oreca FLM09 (2, LMPC), 312.
12. (24) Dirk Werner, Augusto Farfus, Bill Auberlen. BMW M3 GT (2, GT), 312.
13. (30) Olivier Beretta, Tommy Milner, Antonio Garcia. Chevrolet Corvette C6 ZR1 (3, GT), 312.
14. (23) Oliver Gavin, Jan Magnussen, Richard Westbrook. Chevrolet Corvette C6 ZR1, 311.
15. (22) Gianmaria Bruni, Giancarlo Fisichella, Pierre Kaffer. Ferrari F430, 311.
16. (27) Joerg Bergmeister, Patrick Long, Marc Lieb. Porsche 911 GT3 RSR, 310.
17. (52) Darren Law, Seth Neiman, Marco Holzer. Porsche 911 GT3 RSR, 306.
18. (14) Gunnar Jeannette, Ricardo Gonzalez, Rudy Junco Jr..Oreca FLM09 (3, LMPC), 305.
19. (36) Tracy Krohn, Nic Jonsson, Michele Rugulo. Ferrari F430 GT, 302.
20. (17) Luis Diaz, Scott Tucker, Ryan Hunter-Reay. Lola Honda (1, LM P2), 300.
21. (46) Damien Faulkner, Sebastiaan Bleekemolen, Tim Pappas. Porsche 911 GT3 Cup (1, GTC), 299.
22. (50) Duncan Ende, Spencer Pumpelly, Alain Li. Porsche 911 GT3 Cup (2, GTC), 299.
23. (56) Sean Edwards, Henrique Cisneros, Carlos Kauffmann. Porsche 911 GT3 Cup (3, GTC), 296.
24. (51) Nick Ham, Carlos Kauffmann, Sean Edwards. Porsche 911 GT3 Cup, 295.
25. (49) Dion von Moltke, Jim Norman, Peter Ludwig. Porsche 911 GT3 Cup, 295.
26. (35) Boris Said, Andrea Robertson, David Robertson. Doran Ford GT/Elan, 294.
27. (18) Christian Zugel, Eric Lux, Elton Julian. Oreca FLM09, 294.
28. (29) Jean-Denis Deletraz, Stephane Ortelli, Frederic Makowiecki. Ferrari F458 Italia, 292.
29. (48) Peter Lesaffre, Andrew Davis, Bob Faieta. Porsche 911 GT3 Cup, 291.
30. (11) Franck Mailleux, Lucas Ordonez, Soheil Ayari. Oreca 03 Nissan (2, LM P2), 290.
31. (21) Andrea Barlesi, Frédéric Da Rocha, Patrice Lafargue. Oak Pescarolo Judd (3, LM P2), 287.
32. (45) Craig Stanton, Matthew Marsh, John Potter. Porsche 911 GT3 Cup, 282.
33. (53) Christophe Bouchut, Joao Barbosa, Scott Tucker, Lola Honda, 280.
34. (44) Leh Keen, Brian Wong, Bill Sweedler. Porsche 911 GT3 Cup, 279.
35. (28) Guy Cosmo, Rob Bell, Ed Brown. Ferrari F458 Italia, 268.
36. (26) Jaime Melo, Mika Salo, Toni Vilander. Ferrari F458 Italia, 266.
37. (34) Anthony Lazzaro, Colin Braun, David Murry. Doran Ford GT, 261.
38. (41) PJ Jones, Rocky Moran, Kenny Wilden. Jaguar XKR, 256.
39. (32) Richard Lietz, Christian Ried, Gianluca Roda. Porsche 911 GT3 RSR, 252.
40. (54) Jan-Dirk Lueders, Anthony Nicolosi, Jarrett Boon. Oreca FLM09, 246.
41. (42) Bryce Miller, Sascha Maassen, Rene Rast. Porsche 911 GT3 RSR, 231.
42. (43) Pierre Ehret, Roger Wills, Shaun Lynn. Ferrari F430, 226.
43. (9) Mattieu Lahaye, Guillaume Moreau, Pierre Ragues. OAK Pescarolo Judd, 222.
44. (33) Bryan Sellers, Wolf Henzler, Martin Ragginger. Porsche 911 GT3 RSR, 220.
45. (19) Johnny Mowlem, Olivier Lombard, Luca Moro. Oreca FLM09, 203.
46. (15) Ryan Lewis, Henri Richard, Ken Dobson. Oreca FLM09, 185.
47. (6) Greg Pickett, Klaus Graf, Lucas Luhr. AMR/ Lola Coupe B08 62, 151.
48. (16) Richard Hein, Jean-Francois Yvon, Jacques Nicolet. OAK Pescarolo Judd, 111.
49. (47) James Sofronas, Jan Seyffarth, Bret Curtis. Porsche 911 GT3 Cup, 87.
50. (20) Kyle Marcelli, Tomy Drissi, Rusty Mitchell. Oreca FLM09, 86.
51. (31) Scott Sharp, Johannes van Overbeek, Dominik Farnbacher. Ferrari F458 Italia, 49.
52. (40) Gabriele Gardal, Patrick Bornhauser, Julien Canal. Chevrolet Corvette ZR1, 37.
53. (38) Bruno Junqueira, Oriol Servia, Cristiano da Matta. Jaguar XKR, 35.
54. (39) Ian James, Benjamin Leuenberger, Panoz Abruzzi, 19.
55. (55) Nicky Pastorelli, Dominik Schwager, Brett Sandberg. Lamborghini Gallardo LP560-4, 10.
56. (37) Fabien Giroix, Michael Wainwright, Roland Goethe. Aston Martin Vantage, 5.
STAND INTERCONTINENTAL LE MANS CUP:
Constructeurs:
1. Peugeot, 27 punten
2. Audi, 17 punten
Teams:
1. Team Oreca Matmut, 15 punten
2. Team Peugeot Total, 12 punten
3. Audi Sport Team Joest, 9 punetn
4. Rebellion Racing, 6 punten
2 thoughts on “ORECA wint de 12 uur van sebring, GTE dubbel voor BMW.”
Comments are closed.