Helaas helaas, maar het tijdens het seizoen 2011 zal het Spyker Squadron niet van de partij zijn en schitteren in afwezigheid. Geen 24 uur van Le Mans en ook geen Le Mans Series voor de Spyker Laviolette. Het team heeft besloten om het jaar 2011 gebruiken om de nieuwe Spyker C8 Aileron klaar te maken voor het seizoen 2012. Teambaas Peter van Erp kiest voor succes op de lange-termijn, en dit jaar te gebruiken als voorbereiding daarop. We zullen ze zeker missen dit seizoen !!!!
Het uit Zeewolde afkomstige Spyker Squadron heeft het seizoen 2011 gekozen om de nieuwe Spyker Aileron te ontwikkelen en in het seizoen 2012 met deze nieuwe bolide in meerdere klasses te gaan rijden. Dit houd dus in dat we de Spyker C8 Laviolette GT2-R niet meer in actie zullen zien en een heel seizoen zullen moeten wachten totdat we de nieuwe Spyker kunnen zien rijden. Een keuze die volgens Peter van Erp gemaakt is vooral vanuit praktische overwegingen. Volgens Peter zit winnen met de huidige Laviolette er niet meer in, zeker niet tegen de macht en het geld van de fabrieksteams als Ferrari, Porsche en Chevrolet, nee de Spyker Laviolette is uitontwikkeld.
In 2002 reed Spyker voor het eerste seizoen mee in de 12 uur van Sebring, maar ook aan de 24 uur van Le mans werd voor de eerste keer deelgenomen. Ook in het seizoen 2003 reed er een Spyker mee in zowel de 12 uur van Sebring als de 24 uur van Le Mans, maar beide jaren wist de Spyker C8 Double 12 R niet de 24 uur vol te maken terwijl de 12 uur van Sebring wel volbracht werd. In het seizoen 2004 was er geen Spyker die meereed en ook hier werd het seizoen gebruik om het nieuwe model te ontwikkelen.
Het nieuwe model waar Spyker mee gaat rijden is de C8 Spyder GT2. In de jaren 2005 tot en met 2007 wordt er gereden in de Le Mans Series, de 12 uur van Sebring en ook met 2 auto’s werd er deelgenomen aan de 24 uur van Le Mans. Ondanks door hun deelname met 2 auto’s aan de 24 uur Van Le Mans was men niet in staat deze race in die drie deelnemende jaren uit te rijden, terwijl de 12 uur van Sebring geen probleem vormde. In 2008 komt Spyker met hun voorlopig laatste model naar o.a. de 24 uur van Le Mans en dat is de C8 Laviolette GT2-R. Met deze Laviolette zal het team ook in 2009 en in 2010 gaan rijden in o.a weer de Le Mans Series en de 24 uur van Le Mans en met dit model rijd het team voor het eerste keer in hun bestaan in 2009 over de finish van de 24 uur van Le Mans.
In de korte geschiedenis van de deelname van Spyker aan diverse races hebben er verschillende coureurs achter het stuur van deze auto’s mogen zitten. Jeroen Bleekemolen en Tom Coronel hebben er de afgelopen twee jaar mee gereden maar ook Mike Hezemans en Peter van Merksteijn viel die eer ten deel. Wie er in de nieuwe Spyker C8 Airleron mag gaan rijden is natuurlijk nog niet bekend maar dat de Airleron er gaat komen is voor Peter van Erp wel duidelijk. De Aileron wordt een stap voorwaarts op vrijwel alle vlakken. De auto wordt groter en heeft vele voordelen ten opzichte van de Laviolette. Zo is de wielbasis van de straatauto al tien centimeter langer en, belangrijker nog, is de auto ook nog eens breder. De nieuwe Airleron wordt multi-inzetbaar en kan ingezet worden op meerdere fronten zoals de GTE, maar ook GT1 en GT3 maar ook de nieuwe GT-Am klasse bied mogelijkheden. Maar goed eerst moet de nieuwe auto nog gebouwd gaan worden en daar moeten we nog even een jaar op wachten, en nu maar hopen dat het het wachten waard is.