BMW wint de 24 uur van Dubai.

Print Friendly, PDF & Email

Het team van Need for Speed-Schubert heeft de zesde editie gewonnen van de 24 uur van Dubai. Dit deden ze in een BMW Z4 GT2, ze reden in totaal 594 ronden over het 5,4 km. lange circuit van Dubai Autodrome. Als tweede eindigde het Italiaanse team AF Corse en als derde overall de Mercedes SLS AMG GT3 van het  team Black Falcon. Jeroen Beekemolen eindigde net buiten de prijzen op een vierde plek, en de van pole vertrokken Lamborghini Galardo van o.a. Peter Kox moest het na 41 ronden opgeven. Succes was er wel de Nederlandse Donkervoort DB GT. Ze werden eerste in hun SP3 klasse voor Aston Martin en Lotus.


Het Need for Speed Schubert-team uit het Duitse Oschersleben heeft de zesde editie van de Dunlop 24H of Dubai, de eerste internationale lange-afstandsrace van het nieuwe jaar voor GT’s, toerwagens en 24 uurs-specials gewonnen.  Na 24 uur racen op het 5,390 kilometer lange Dubai Autodrome reed Claudia Hürtgen de winnende auto over de eindstreep. Het BMW team startte als zesde bij de start en kwam na vijf uur racen voor de eerste keer kort aan de leiding, en  na zeven uur racen namen ze de leiding weer over en dit hielden ze vast tot de finish.


Foto: (c) 24hdubai.com

Op wat vreemde geluiden in de auto na hadden ze een probleemloze race en dit is voor BMW de derde overwinning tijdens de 24 uur van Dubai. De Ferrari van het AF Corse team moest als gevolg van een klein binnenbrandje achteraan starten maar het team wist zich gedurende de race naar voren te rijden en als tweede te finishen, de achterstand op de BMW bedroeg na 24 uur slechts 3 ronden. De Mercedes SLS AMG maakte hun debuut met drie van deze vleugeldeur auto’s. En de nummer zeven Mercedes van Black Falcon wist dit debuut knap als derde te eindigen.

De Lamborghini van Blancpain Reiter met o.a Nico Pronk en Peter Kox hadden een zeer snelle poletijd gereden van 2 :00.753 minuten, en mochten dus als eerste vertrekken gevolgd door de Lamborghini van Gulf Team First. Helaas voor Peter Kox en Nico Pronk moesten ze al na 41 ronden de Lamborghini aan de kant zetten met technische storingen en was hun race ten einde.  De Lamborghini LP 560van Gulf Team First wist wel de hele race uit te rijden en als veertiende  in hun klasse te eindigen met een achterstand van 113 ronden op de winnende BMW.  De Porsche 911 GT3 van Tolimit Arabia met o.a Jeroen Bleekemolen vertrok vanaf de vijfde plek en eindigde net buiten het podium op een vierde stek. In het begin van de race waren ze nog regelmatig op de eerste plek te vinden maar door een defecte aandrijfas konden ze hun goede positie niet vasthouden en eindigde ze een vierde plek met 14 ronden achterstand op de winnende BMW.


Het podium van de SP3 klasse met Donkervoor. (Foto: (c) 24hdubai.com)

Wel succesvol was de Donkervoort van Valspar Donkervoort Racing want deze auto wist in de SP3 klasse als eerste te finishen voor de Aston Martin en de Lotus Evora. De totale race verliep voor de Donkervoort D8 GT vanaf het moment van de start praktisch vlekkeloos. De D8 GT heeft geen mankementen vertoond in de extreme omstandigheden van hitte, zand en de felle competitie op het Autodrome van Dubai. Ook dit jaar is mede dankzij de enorme betrouwbaarheid van de Audi motor de motorkap van de auto niet open geweest, remblokken hoefden niet verwisseld te worden, vloeistoffen niet worden bijgevuld, de koppeling werd niet vervangen, etc.  Valspar Donkervoort Racing heeft tijdens deze lange afstandsrace van alle 85 teams het minst lang in de pits doorgebracht. Bovendien wist het team tevens het record voor snelste pitstops voor dit jaar in handen te krijgen. De Donkervoort  heeft tijdens de 24 uur van Dubai 551 ronden afgelegd en dat is slechts 43 ronden minder dan de winnende BMW.

De Nederlander Jaap van Lagen was met zijn Brokernet Silversting ook succesvol in de SP2 klasse want daar wist hij samen met het team en overige coureurs als eerste te eindigen. Hij  reed voor het team van Bovi Motorsport en had 564 ronden nodig om de 24 uur van Dubai te volbrengen. Het vrouwen team met o.a. Cyndie Allemann in hun Renault Clio Cup konden ook nu  hun race niet helemaal uitrijden, want ze moesten de strijd in ronde 275 opgeven als gevolg van een technisch mankement.

De aktie “fighting cancer lap by lap ” heeft een totaal bedrag opgeleverd van € 15.000 wat overhandigd wordt aan KWF.Nu is het nog even wachten tot half februari voordat we de eerste beelden te zien krijgen van de race op Motors TV.

Share