Top tien 2010.

Print Friendly, PDF & Email

12062010-dsc07025Het einde van het jaar nadert, en dus word het weer tijd voor de jaaroverzichten, favorieten en (top) lijstjes. Daar kunnen we natuurlijk niet bij achterblijven, en dus is hier mijn top tien over 2010, in min of meer willekeurige volgorde, waarin we terugkijken naar wat is geweest en een blik vooruit werpen naar het komende jaar. Hoog op het lijstje staan natuurlijk een aantal evenementen waar we geweest zijn van de Nieuwjaarsrace op Zandvoort tot de 1000 km van Spa, en natuurlijk de 24 uur van Le Mans.



1) 24 uur van Le Mans. Ondanks de ‘willekeurige’ volgorde toch weer bovenaan!! De 24 uur kende dit jaar een spectaculair verloop. Maar liefst 28 uitvallers. Peugeot, dat met de nummers 1, 2 en 3 mocht starten vanwege de winst een jaar eerder, in 2009, zag geen auto’s aan de finish verschijnen, ondanks dat de volledige eerste twee startrijen werden ingenomen door Peugeot.


13062010-dsc07703

Foto: Marco van de Bildt.

Audi bezette het hele podium in de LM P1 klasse. In de GT1 klasse gebeurt niet zoveel, maar in de GT2 klasse daarentegen is het volop strijd tussen o.a. de Corvette’s en Ferrari’s gedurende 24 uur waarbij het uiteindelijk dan toch een Porsche is die er met de winst vandoor gaat. Volgend jaar zijn de reglementen grondig gewijzigd waarbij o.a. de GT1 klasse verdwijnt. De eerste teams en fabrikanten hebben al nieuwe wagens gepresenteerd die hen in 2011 aan de overwinning moeten gaan helpen. Wij tellen in ieder geval al weer af naar de 79ste 24 uur van Le Mans.


2) Jan Lammers. Toch vooral omdat hij er gewoon bij hoort en toch ook omdat hij altijd wel ergens aan het racen is. Dit jaar maakte hij zijn debuut in Le Dakar. Hij rijdt met de Jumbo truck omdat Frits van Eerd geen tijd heeft, druk met fusie/overname perikelen. Ondanks veel, héél veel tegenslag zet hij door. Maar uiteindelijk valt hij dan toch uit, oftewel komt op z’n kop in het zand te liggen. O ja, en in 2011 is hij er weer bij. Grote kans dat we hem volgend jaar weer op dit lijstje tegenkomen, en hopelijk omdat hij de finish ziet.


3) Jeroen Bleekemolen. In één zin zou je kunnen zeggen, wint als debutant de American Le Mans Series. Maar het verhaal is iets uitgebreider. Jeroen Bleekemolen die in Nederland meerijd in het Winter Endurance Kampioenschap en het Dutch GT4 Kampioenschap rijd ook nog mee in de 24 uur Daytona, de seizoensopener van de Grand Am en de 24 uur Dubai.


Foto: (c) Black Swan Racing.

In de American Le Mans Series debuteerde Bleekemolen bij Black Swan Racing, het team van coureur/eigenaar Tim Pappas. In Sebring zijn ze er nog niet bij maar gedurende het seizoen winnen ze vier races en worden tweemaal tweede. Bij de laatste race, Petit Le Mans, pakken ze het GTC kampioenschap. Bleekemolen rijd ook nog met de Spyker bij de 24 uur van Le Mans en enkele Le Mans Series wedstrijden.


4) Le Mans Series, Spa-Francorchamps. Vooral op de lijst omdat we er waren dit jaar. Maar het is natuurlijk ook gewoon één van de mooiste wedstrijden in het Le Mans Series programma, op het geweldige circuit in de Belgische Ardennen.


09052010-dsc05087

Foto: Marco van de Bildt.

De wedstrijd op het bij de coureurs populaire circuit van Spa-Francorchamps is voor de aan de 24 uur van Le Mans deelnemende teams de laatste test. Er staan 50 wagens op de startlijst en we zien een mooie wedstrijd die op een natte baan van start gaat. Dat de stroom uit viel mocht de pret niet drukken. De winst gaat naar Peugeot. Het team lijkt op dat moment niet te stoppen, en hard onderweg naar prolongatie van hun Le Mans titel. Dat het anders loopt hebben we bij nummertje één van de lijst gezien.


5) Nieuwjaarsrace Circuit Park Zandvoort. En daarmee eigenlijk meteen het hele Winter Endurance Kampioenschap (WEK), een serie van lange afstand wedstrijden op Circuit Park Zandvoort.


20100103-dsc00072

Foto: Marco van de Bildt.

De Nieuwjaarsrace is de eerste wedstrijd van 2009 op 3 Januari. Later volgen dan nog de 4 uur van Zandvoort en de Final 4. Het zijn toegankelijke wedstrijden, zowel voor deelnemers als toeschouwers, en er is meestal een flink startveld van ongeveer 45 wagens of meer, en de sfeer is geweldig.


6) Paasraces. Op zes een gedeelde plek voor de Paasraces, het Dutch Power Pack (DPP) en het Dutch GT4 kampioenschap.


05042010-dsc04307

Foto: Marco van de Bildt.

Met de Paasaraces van het DPP wordt het nationale autosportseizoen geopend en dit jaar ook het tweede seizoen van het Dutch GT4 kampioenschap. Begonnen in 2009 moesten ze na een jaar al afscheid nemen van de sponsor. Maar met HTC werd een goede opvolger gevonden. 23.000 toeschouwers kwamen er met Pasen op Zandvoort af, en de race werd ook live uitgezonden op RTL7.


7) Corvette. Bij Corvette heeft men de overstap gemaakt van de GT1 klasse naar de GT2 klasse, en daarmee een sterk competitief deelnemersveld opgezocht. De overwinning heeft net zoveel glans als de sterkte van je tegenstanders moeten ze bij Corvette gedacht hebben. Bij hun debuut in de GT2 klasse bij de American Le Mans Series in 2009 maakten ze een goede indruk. De grote successen blijven (nog) uit, maar Corvette weet wel op een vreemde manier de Petit Le Mans te winnen, de leidende Ferrari komt in de laatste ronde zonder benzine te staan.


12062010-dsc07407

Foto: Marco van de Bildt.

Bij de 24 uur zijn er Corvette’s in de GT1 klasse en in de GT2 klasse, In de GT1 klasse word de Nederlander David Hart met de Luc Alphand Corvette tweede. De andere drie Corvette’s vallen helaas uit.


8) FIA GT1 World Championship. Voortkomend uit het FIA GT Championship is 2010 het debuut seizoen voor het FIA GT1 World Championship. Een mooie serie met imposante wagens. Zes fabrikanten leveren ieder twee wagens aan twee teams, totaal 24 auto’s aan de start. Bij de deelnemers zijn vier of vijf Nederlanders die serieus zouden kunnen meedoen om de prijzen. Pech voor is er voor Mike Hezemans als op Silverstone zijn auto in de fik vliegt en daarmee ook deelname aan de 24 uur van Le Mans in rook op gaat.


Foto: (c) DPPI / FIA GT1.

De laatste race van het seizoen is in Argentinië op het circuit Potrero de los Funes bij San Luis. Alleen al voor het gebruiken van dat circuit zouden ze een plaats verdienen in de top tien. Één minpuntje is er wel, voor een GT (Grand Touring) klasse zijn twee races van een uur wel een beetje kort. Mogelijk toch een buiging richting commercie om het voor TV zenders interessant te maken. In Nederland worden de races overigens niet live uitgezonden, maar de streams via de website zijn van prima kwaliteit.


9) In negatieve zin: Pescarolo. De perikelen rondom Pescarolo. Het heeft niet meer met autosport te maken en alles met geld. Het was wel mooi om te zien dat Henri Pescarolo op het podium was bij de 24 uur, en de reacties van de rijders en publiek. Inmiddels is bekend geworden dat Henri Pecarolo er weer bij zal zijn in 2011.


10) Intercontinental Le Mans Cup. Nieuwe initiatieven zoals de Intercontinental Le Mans Cup (ILMC) zijn belangrijk voor de sport, en natuurlijk voor sponsors.


Een wereldwijd Sportscar kampioenschap hebben we voor het laats gezien in 2003 toen het laatste seizoen van het kortlopende FIA Sportscar Championship was. Een kampioenschap waar we overigens Jan Lammers weer tegenkomen. In 2002 en 2003  won hij het SR1 kampioenschap met de Racing For Holland Dome. Met de komst van de American Le Mans Series in 1999 en de Le Mans Series in 2001 zakte de animo voor het FIA Sportscar Championship snel. De ILMC zou met voldoende ondersteuning vanuit de ALMS en de LMS een goede opvolger kunnen zijn. Een eerste aanzet is gemaakt in 2010, waarbij de Cup bestond uit drie races: de 1000 km. Van Silverstone, Petit Le Mans en de 1000 km. van Zuhai. Voor 2011 staan er zeven races op het programma, waarbij ook de 24 uur van Le Mans waar dubbele punten te verdienen zijn voor de deelnemers.


24072010-dsc08888

Foto: Marco van de Bildt.

Dichter bij huis was er dit jaar een ander initiatief dat uiteindelijk helaas niet doorging. Voor de in het begin van het jaar aangekondigde Dutch Radical Cup waren er helaas te weinig inschrijvingen, waardoor Nederland verstoken bleef van een heus Sportscar kampioenschap. De Radical European Masters waren wel op Zandvoort met het Radical Speedweekend, mooi om te zien maar helaas met wat weinig bezoekers. Nu lijkt er in 2011 dan toch een Benelux Radical Cup aan te komen. Laten we hopen dat hier voldoende animo voor is van deelnemers, publiek en sponsors.


11) Strakka Racing op de Hungaroring. Stiekem toch nog een nummer 1. Strakka Racing wint de Le Mans Series wedstrijd op de Hungaroring, het is voor het eerst in de geschiedenis van de Le Mans Series dat een LM P2 team de overall overwinning op z’n naam schrijft, en prompt wordt de wedstrijd, die dit seizoen voor het eerst in Hongarije was, alweer van de kalender gehaald.


Dit was dan mijn top tien van 2010 van zaken die mij op zijn gevallen. Er zijn natuurlijk altijd dingen die de top tien net niet halen.  Iedereen zal zo zijn eigen lijstjes hebben van dingen die zijn opgevallen of bijgebleven. Laat eens weten wat jou lijstje is, of iets wat je mist op dit lijstje en waarvan je zegt, dat had er zeker bij gemoeten.

Rest mij nog om iedereen vanaf deze plek een voorspoedig en autosport rijk 2011 toe te wensen.

20100207-dsc01579

Foto: Marco van de Bildt.

 

 

Share

One thought on “Top tien 2010.

Comments are closed.