Peugeot’s 2011 wagen, de 90X op het circuit.

Print Friendly, PDF & Email

Peugeot heeft  de eerste tests achter de rug met de Le Mans wagen voor 2011. De bolide heeft de code naam 90X meegekregen en zal later een definitieve naam krijgen. De opvolger van de succesvolle 908 HDi FAP  voldoet uiteraard aan de 2011 reglementen, wat onder andere te zien is aan de verplichte haaienvin achter tussen de cockpit en de vleugel. De 90X is meer een doorontwikkeling van het 908 chassis dan een compleet nieuw ontwerp. De belangrijkste wijzigingen zijn waarschijnlijk onder de motorkap terug te vinden. Maar over de motor die gebruikt gaat worden heeft Peugeot Sport nog niets bekend gemaakt, maar waarschijnlijk zal ook in 2011 gebruik worden gemaakt van diesel motoren.


In het geheim is naast het lopende raceprogramma van 2010 de 90X ontworpen en gebouwd, waarmee de Franse fabrikant hoge ogen wil gooien bij de 24 uur van Le Mans. De 90X is de opvolger van de succesvolle 908 waarmee Peugeot vele overwinningen heeft geboekt, waaronder de 24 uur van Le Mans in 2009. De 90X is dan ook meer een doorontwikkelde 908 dan een compleet nieuwe wagen.

Over de motor is nog niets bekend. Gesproken wordt over een 3,7 l. twin turbo V6 diesel. Onder de nieuwe reglementen is 3700 cc de maximale inhoud die is toegestaan voor diesel motoren waarbij het maximale aantal cilinders 8 mag zijn.

Olivier Quesnel, sport directeur van Peugeot heeft aangegeven dat er nog heel veel werk verricht moet worden maar dat een van de doelstellingen, de auto op de baan voor 2011, gehaald is.

Ten opzichte van de voorganger, de succesvolle 908 HDi FAP,  zijn er een aantal wijzigingen. Aan de hand van de foto’s gemaakt tijdens een testsessie op Monza zullen we er een aantal op een rijtje zetten.


908 HDi FAP 90X

Duidelijk zichtbaar bij de 90x is natuurlijk de haaievin. Op het dak is er een luchtinlaat gekomen. De luchtinlaat gelijk achter de cockpit aan beide zijden is kleiner. Het spatbord over het achterwiel heeft een vloeiender lijn gekregen en begint wat verder naar voren.


De neus is bij de 90X smaller, terwijl de wielkast / spatborden breder (kunnen) zijn waardoor er een bredere maat banden gebruikt kan worden. Misschien is het zelfs mogelijk om met achterwielen voor te gaan rijden (vier dezelfde wielen dus), een concept wat al eerder door Acura is toegepast.
Bij de 90X loopt het zij paneel achter de wielkast schuiner en verder door naar achteren  en is de  opening naar buiten voor de sidepod groter dan bij de 908. Iets wat al eerder bij andere LM P1 wagens te zien was. De roosters op de sidepod zijn veranderd. Maar Peugeot gebruikte op de 908 al meerdere versies, zoals op deze foto en de foto hieronder.
T.o.v. de 908 heeft de wielkast van het achterwiel bij de 90X een meer vloeiende lijn die wat verder naar voren begint zoals ook bij de Audi R15 plus  te zien is. Het gedeelte achter het wiel blijft wat hoger en loopt wat verder naar achteren en is  een low drag setup zoals die werd gebruikt op Monza.
Ook de constructie van de achtervleugel is iets anders. De gebogen staanders zagen we eerder bij de Acura en ook bij de Audi R15 plus.
Tijdens testen op het circuit Motorland Aragón is Marc Gené gecrasht met de nieuwe Peugeot 90X. Gené bleef ongedeerd en moest alleen voor controle naar het ziekenhuis. De wagen, waar er naar verluid pas één van was, werd zwaar beschadigd. Het is niet bekend of en hoeveel vertraging het 90X project heeft opgelopen.
Foto’s: 908 HDi FAP (c) Marco van de Bildt, 90X (c) Peugeot Sport.

In 2011 zal blijken in hoeverre Peugeot een stap voorwaarts heeft gemaakt en of ander fabrikanten en teams met hun wagens zich kunnen meten met de 90X. Zeer waarschijnlijk zal de eerste ontmoeting die van Sebring zijn in maart, als daar de 12 uur van Sebring wordt verreden.


Share

One thought on “Peugeot’s 2011 wagen, de 90X op het circuit.

Comments are closed.