Fred Makowiecki en Yann Clairay hebben met hun Hexis Aston Martin beide races gewonnen van het laatste FIA GT1 race weekend van het seizoen in het Argentijnse San Luis. Michael Bartels en Andrea Bertoloni die als leiders in het kampioenschap naar San Luis kwamen hadden aan de twaalfde plaats in de Kwalificatie race voldoende om het kampioenschap veilig te stellen. Duncan Huisman valt al voor de wedstrijd uit met de Mad Croc Corvette. In de Championship race finishen Peter Kox en Nicky Pastorelli respectievelijk op de tiende en elfde positie.
De uitblinkers bij het tiende en tevens afsluitende raceweekend van het FIA GT1 Wereldkampioenschap waren zonder twijfel Yann Clairay en Fred Makowiecki. Op het op het Potrero de los Funes circuit bij het Argentijnse San Luis wisten ze zowel de Kwalificatie race als de Kampioenschaps race te winnen met hun Hexis AMR Aston Martin DB9.
Bij de kwalificatie moesten Clairay en Makowiecki Stefan Mucke en Jose Maria Lopez nog voor zich dulden op de pole positie met de Young Driver Aston Martin. De leiders in het kampioenschap Andrea Bertolini en Michael Bartels hadden de derde tijd getraind met hun Vitaphone Maserati. Voor hun is de belangrijkste opdracht finishen voor hun enige rivalen voor de titel, Tomas Enge en Darren Turner. Dat Enge en Turner vanaf de 17de positie moeten starten helpt daar wel een handje bij.
De Mad Croc Corvette van Duncan Huisman en Pertti Kuismanen ging niet van start vanwege een crash in een van de trainingen.
Stefan Mücke word bij de start meteen voorbij gereden door Yann Clairay. Er is contact tussen de twee Aston Martins waarbij de no. 8 van Mücke het onderspit delft, hij haalt nog wel de pits maar valt uit. Michael Bartels is bij de start teruggevallen naar de 8ste positie.
Bartels word in de tweede ronde geraakt door de Lamborghini van Christopher Haase maar hij kan gelukkig verder. Haase daarentegen niet, en daarmee zullen we ook Peter Kox niet in actie zien in deze race.
Na 22 ronden in iets minder dan een uur komt de Hexis Aston Martin van Clairay en Makowiecki als eerste over de streep met een voorsprong van 13 seconden op de nummer twee, de Matech Ford GT van Tomas Mutch en Richard Westbrook, die van de twaalfde plek waren gestart. Op de derde en laatste plaats waar nog punten gescoord kunnen worden finishen Maxime Martin en Bas Leinders met de Marc VDS Ford GT.
Michael Bartels en Andrea Bertolini finishen op de twaalfde plek, wat voldoende is om de titel bij de rijders binnen te slepen. Tomas Enge en Richard Westbrook weten vanaf de 17de plek op de grid nog wel naar de tiende plaats te klimmen, maar het verschil van 28 punten is in de nog volgende Championship race niet meer te overbruggen.
Ook de Championship race is een prooi voor de Hexis Aston Martin van Yann Clairay en Fred Mackowiecki. Mackowiecki die van pole startte kwam goed weg en de start verliep goed voor het hele veld. Na 26 ronden in iets meer dan een uur was het Clairay die zijn Aston Martin als eerste thuis bracht met een voorsprong van bijna 14 seconden op de nummer twee. Richard Westbrook en Thomas Mutsch wisten net als in de kwalificatie race ook in de Kampioenschaps race de tweede plaats te pakken, op de derde plek gevolgd door de tweede Hexis Aston Martin van Clivio Piccione en Jonathan Hirschi. Met deze eerste en derde plaats voor Hexis pakten ze voldoende punten voor de tweede plaats in het kampioenschap voor teams, en de titel bij de constructeurs.
Uitslag Qualifying Race.
1. 9. Makowiecki / Clairay. Aston Martin DB9, 22 ronden in 57:35.613.
2. 5. Westbrook / Mutsch. Ford GT Matech, op 13.029 sec.
3. 40. Martin / Leinders. Ford GT, op 13.477.
4. 10. Piccione / Hirschi. Aston Martin DB9, op 22.205.
5. 25. Kechele / Jimenez. Lamborghini Murcielago 670 R-S, op 26.195.
6. 23. Dumbreck / Krumm. Nissan GT – R, op 28.206.
9. 38. Pastorelli / Schwager. Lamborghini Murcielago 670 R-S, op 34.182.
19. 24. Kox / Haase. Lamborghini Murcielago 670 R-S, op 21 ronden.
Uitslag Championship Race.
1. 9. Makowiecki / Clairay. Aston Martin DB9, 26 ronden in 01:00:28.603.
2. 5. Westbrook / Mutsch. Ford GT Matech, op 13.616 sec.
3. 10. Piccione / Hirschi. Aston Martin DB9, op 23.159.
4. 25. Kechele / Jimenez. Lamborghini Murcielago 670 R-S, op 23.623.
5. 8. Lopez / Mücke. Aston Martin DB9, op 26.883.
6. 37. Risatti / Basseng. Lamborghini Murcielago 670 R-S, op 27.827.
7. 1. Bertolini / Bartels Maserati MC12, op 32.440.
8. 6. Jani / Armindo. Ford GT Matech, op 38.646.
9. 33. Müller / Heger. Maserati MC12, op 51.610.
10. 24. Kox / Haase. Lamborghini Murcielago 670 R-S, op 58.398.
11. 38. Pastorelli / Schwager. Lamborghini Murcielago 670 R-S, op 1:29.624.
Eindstand om het rijders kampioenschap.
1. Michael Bartels / Andrea Bertolini 138 punten
2. Thomas Mutsch 119
3. Frederic Makowiecki 105
4. Tomas Enge / Darren Turner 104
5. Marc Hennerici 99
6. Frank Kechele 95
7. Alexander Margaritis 84
8. Ricardo Zonta 75
9. Michael Krumm / Peter Dumbreck 71
10. Yann Clairay 65
18. Peter Kox 39
22. Jos Menten 27
29. Mike Hezemans 23
31. Xavier Maassen 17
32. Nicky Pastorelli 16
En zo komt er na tien raceweekenden een eind aan het eerste seizoen van het FIA GT1 Worldchampionship. Met Michael Bartels en Andrea Bertolini met hun Vitaphone Maserati hebben we een mooie kampioen. Constante prestaties, in ieder weekend punten scoren betaald zich uit. Eerdere kampioenschappen in de voorgaande GT1 Kampioenschappen zijn, wat we natuurlijk al wisten, geen toevalstreffer geweest. Er was in voorgaande jaren wel eens kritiek op het toepassen van de reglementen, maar op het kampioenschap van dit jaar valt niet af te dingen.
Het zal interessant zijn om te zien hoe het kampioenschap word voortgezet in het tweede seizoen. Gestart werd er met 24 wagens, 12 teams, 6 fabrikanten, maar in de loop van het seizoen vielen er, onvermijdelijk, hier en daar wat gaten zoals de uitgebrande Corvette van Mike Hezemans die er na Silverstone niet meer bij was. Ook de crash in de eerste race op het Yas Marina circuit van Natacha Gachnang met de Matech Ford GT staat nog in het geheugen gegrift. Bij aanvang van het laatste race weekend waren er nog 22 auto’s aanwezig.
De grote vraag is hoe het startveld er volgend jaar uitziet. Zijn er teams/fabrikanten die willen uitstappen? Waarschijnlijk niet meteen na het debuutseizoen. Instappen misschien? Is daar ruimte voor? Of blijft het 6 fabrikanten die ieder twee teams van in totaal vier auto’s voorzien. We zullen het zien in 2011.
De vele wisselingen bij de rijders maken het af en toe wel onoverzichtelijk voor de supporters/kijkers. We snappen wisselingen wel, zeker bij blessures of als een team helemaal niet gaat, maar van de 48 coureurs die aan het begin van het seizoen instapten zagen we er nog 32 terug bij de laatste wedstrijd in Argentinië, en dan kijken we niet naar rijders die van auto of team switchen.
De opzet van twee races van een uur, de kwalificatie race en de kampioenschaps race is interessant, hoewel twee maal een uur wel enigszins kort is voor een GT race t.o.v. vroeger. Uit commercieel oogpunt, dan wel tv kijkend publiek, is het concept van twee races van een uur goed bedacht. Over tv gesproken, wij zijn blij om te zien dat de organisatie de streams via de website goed voor elkaar heeft. Een compliment is op z’n plaats. Temeer daar de Nederlandse tv het nogal laat afweten met het live uitzenden van autosport. Veel verder dan Formule 1 en af en toe Dutch GT4 komt men niet. GT racerij blijft een ondergeschoven kindje, we mogen blij zijn met een samenvatting van 20 minuten, twee weken na de wedstrijd.
Al met al kijken wij uit naar het seizoen 2011 van het FIA GT1 Worldchampionship. En we hopen natuurlijk dat het de Nederlandse coureurs dan iets meer mee zit.