Audi presenteerd de R18, en rijders voor 2011.

Print Friendly, PDF & Email

Audi heeft de LM P1 wagen gepresenteerd voor het 2011 seizoen. Na de succesvolle voorgangers R8, R10 TDI en R15 TDI, moet de Audi R18 zoals de bolide heet de Duitse fabrikant aan de tiende overwinning bij de 24 uur van Le Mans helpen sinds het debuut in 1999. De grootste  verandering: geen open auto maar een coupé ditmaal. Never change a winning team moeten ze bij Audi gedacht hebben want ze gaan seizoen 2011 in met dezelfde coureurs als 2010. Zo zullen de 2010 Le Mans winnaars Romain Dumas, Mike Rockenfeller en Timo Bernhard wederom een team vormen komend seizoen.


Het meest opvallende kenmerk van de nieuwe Audi R18 bolide is het dak. Audi heeft voor een coupé gekozen uit oogpunt van aerodynamische efficiency. Met de komst van de nieuwe reglementen, met kleinere motoren word de efficiëntie belangrijker, en een coupé heeft daar duidelijk een voorsprong ten opzichte van een open auto. Rijderswissels zijn wel sneller bij een open auto, maar dat voordeel werd al grotendeels teniet gedaan doordat bij pitstops maar een bepaald aantal monteurs tegelijk  mag werken aan de auto.


Foto: (c) Audi Motorsport

Al in 2009 is men bij Audi begonnen met de ontwikkeling van de R18. De nieuwe motor word al enkele maanden getest en ondertussen heeft Allan McNish heeft de eerste testen op het circuit achter de rug. Met de reglementen voor 2011 zijn de motoren kleiner met substantieel minder vermogen. Audi heeft er voor gekozen om bij diesel aangedreven motoren te blijven, en wel een 3,7 l. V6 TDI motor die 550 Pk levert. Er is ook een nieuwe versnellingsbak, met 6 versnellingen, gemaakt speciaal voor de kleinere motor. De koplampen bestaan helemaal uit LED’s, ook weer met de efficiëntie in gedachte.

 

Foto: (c) Audi Motorsport

 

Foto: (c) Audi Motorsport

Chassis

Het chassis wordt in tegenstelling tot eerdere coupe modellen niet uit twee delen samengesteld,  maar de R18 monocoque is gemaakt uit één carbon fiber deel. Hiermee kan een lichter chassis met een hogere stijfheid worden gemaakt. Opvallend zijn ook de grote wielkasten voor. In navolging van Acura heeft ook Audi gekozen voor het achterwiel -voor, oftewel vier dezelfde wielen op de wagen.


Foto: (c) Audi Motorsport

De Audi R18 zal z´n race debuut maken bij de 1000 km. van Spa-Francorchamps op 8 Mei 2011. De Le Mans Series wedstrijd is de laatste repetitie voor de 24 uur van Le Mans, en maakt tevens deel uit van de Intercontinental Le Mans Cup. Een en ander betekend wel dat bij de 12 uur van Sebring de Audi R15 nog aan de start zal verschijnen. Op 24 April, nog voor de LMS race in België zal de nieuwe wagen al wel op het Le Mans circuit zijn bij de testdag.

Coureurs

Audi heeft bekend gemaakt dat het Le Mans winnende trio, Timo Bernhard, Romain Dumas en Mike Rockenfeller, de kans krijgt om in 2011 hun titel te verdedigen bij de 24 uur van Le Mans. Ook aan de rest van de line-up zullen geen wijzigingen plaatsvinden. Andre Lotterer, Marcel Fassler en Benoit Treluyer zullen een team vormen en het derde trio wordt gevormd door Allan McNish, Tom Kristensen en Rinaldo Capello. Voor de Intercontinental Le Mans Cup zijn nog niet alle namen bekend, maar  Tom Kristensen, Allan McNish en Timo Bernhard zullen daar in ieder geval met de Audi te zien zijn. Het succesvolle Audi Sport Team Joest zal met twee auto’s aan de volledige Intercontinental Le Mans Cup deelnemen.



Share