Peugeot wint 1000 km. van Zuhai en de Intercontinental Le Mans Cup.

Print Friendly, PDF & Email

Franck Montagny en Stephane Sarrazin hebben voor Peugeot de 1000 km. van Zuhai gewonnen met de Peugeot 908 HDi FAP. Met deze overwinning heeft Peugeot ook de Intercontinental Le Mans Cup (ILMC) gewonnen bij de teams en de constructeurs. De wedstrijd op het circuit van Zuhai in China was de derde en laatste wedstrijd van de dit jaar debuterende ILMC. In de GT2 klasse gaat de winst naar Jörg Müller en Dirk Werner met de Team Schnitzer BMW, en de GT2 ILMC constructeurtitel naar Ferrari. Felbermayr-Proton finisht als tweede met hun Porsche en wint daarmee de titel voor teams.



Op het Chinese Zuhai International Circuit is de derde en laatste wedstrijd verreden van de dit jaar debuterende Intercontinental Le Mans Cup, de 1000 km van Zuhai. Helaas was er maar een klein startveld van 23 deelnemers verdeeld over 7 klassen. Bij de LM P2 klasse was er zelfs maar één deelnemer evenals bij de Formula Le Mans klasse. Respectievelijk OAK Racing en Hope Polevision hadden de moeite genomen om naar China af te reizen. De eerste twee wedstrijden van de ILMC, de seizoensafsluiters van de Le Mans Series en de American Le Mans Series op Silverstone en bij de Petit Le Mans waren beter bezocht.


Kwalificatie.

Bij voorbaat was al duidelijk dat de strijd vooraan tussen de fabrieks Audi’s en Peugeot’s zou gaan. De eerste klap is een daalder waard moeten ze bij Peugeot gedacht hebben, want Stephane Sarrazin zet in de kwalificatie met 1:21.868 de snelste tijd op de klok gevolgd door Simon Pagenaud op een tiende van een seconde, eveneens in een Peugeot 908 HDi FAP. Tom Kristensen en Dindo Capello komen met de Audi R15 TDI terecht op de plekken drie en vier op de grid.

In de GT2 klasse pakt Gianmaria Bruni met de Ferrari F430 GT2 de pole op een opdrogende baan gevolgd door Richard Lietz met de Felbermayr-Proton Porsche 997 GT3 RSR op drie tiende van een seconde. Op minder dan een tiende van een seconde volgt Jörg Müller met de Team Schnitzer BMW E92 M3. De Audi’s R8 die in de GTC klasse uitkomen zijn in de kwalificatie sneller dan de GT2 wagens. De organisatie besluit om 30 kg ballast in de wagens te laten plaatsen.


12062010-dsc07333

Foto: Marco van de Bildt.

De race.

In de race gaat Franck Montagny van pole van start met de Peugeot 908 HDi FAP. Hij weet als snel een gaatje te trekken t.o.v. de rest van het veld. De vier diesels verdwijnen al snel aan de horizon en na ongeveer vijf ronden worden de eerste langzamere deelnemers gelapt.

In de GT2 klasse is het de van pole gestarte Gianmaria Bruni die na contact met de Felbermayr-Proton Porsche terugvalt. De Porsche moet binnenkomen vanwege een lekke band. De CRS Ferrari in de handen van Andrew Kirkpaldy komt aan de kop van de race gevolgd door Jörg Müller in de BMW.

Dindo Capello, gestart vanaf de vierde plek, is sneller dan Tom Kristensen, en even later ook sneller dan Sebastien Bourdais. Bourdais probeert hem af te houden maar moet hem er toch langs laten aan het eind van het rechte stuk. Kristensen probeert mee te gaan, maar komt net te kort. De spannende strijd om plek twee duurt ronden lang, waarbij Capello Bourdais achter zich weet te houden.

Ondertussen blijft de strijd om de kop doorgaan in de LM GT2 klasse, waarbij Jörg Müller aan de leiding gaat met de BMW.

Na 34 ronden is Capello de eerste van de koplopers die binnenkomt in de pits, alleen benzine. Tom Kristensen zit op dat moment vlak achter Bourdais die iets terug gezakt is. Een ronde later komt Kristensen binnen, eveneens alleen voor benzine. Als Franck Montagny even later ook binnenkomt neemt Bourdais de leiding over. Ondertussen blijft het in de LM GT2 klasse stuivertje wisselen, nu gaat de no. 90 CRS Ferrari weer aan de leiding. Na de stops gaat Montagny weer aan de leiding gevolgd door Bourdais, Kristensen en Capello.

Als we halverwege zijn gaat Stepane Sarrazin aan de leiding gevolgd door Alan McNish met de Audi R15 en Simon Pagenaud op de derde positie. Bij Audi besluit men om geen dubbele stints meer te doen op de banden, terwijl Peugeot ongewijzigd de banden twee stints onder de wagen laat zitten.


Audi aan de leiding…..

Na 3 uur en 40 minuten, we zitten in ronde 151, lukt het Alan McNish om Franck Montagny voorbij te gaan die in de pits is en even later Simon Pagenaud op de baan. McNish aan de leiding loopt uit op Montagny op de tweede positie. Capello die nu op de vierde positie ligt loopt in op Pagenaud die als derde z’n rondjes draait.

In de haast om terug te komen gaat Montagny er nog even af en door het grind. Er lijkt geen schade te zijn, Montagny heeft mazzel dat z’n fout niet afgestraft wordt.

Ongeveer een uur voor het einde komt Sebastien Bourdais in aanraking met de no. 88 Felbermayr-Proton Porsche, met als gevolg aanzienlijke schade. Een dure fout van Bourdais die probeert voorbij de Porsche te komen waar dat niet kan. De reparaties namen enig tijd in beslag zodat Bourdais op enkele ronden achterstand weer op de baan komt. Er volgt ook nog een stop ’n go penalty voor z’n roekeloze actie. De safety car kwam op de baan op het moment dat Alan McNish aan de leiding ging. Toen de safety car weer naar binnen ging was het de Peugeot piloot Sarrazin die aan kop ging, hij ging voorbij de Audi door een pitstop. Maar Sarrazin zou ook nog een stop moeten maken. Sarrazin kan z’n voorsprong op Kristensen, die inmiddels het stuur van McNish had overgenomen, uitbouwen tot 36 seconden, en maakt met nog 12 ronden te gaan z’n pitstop.


….maar Peugeot wint.

Sarrazin komt vlak voor Kristensen terug op de baan, maar Bourdais die enkele ronden achter ligt bevind zich op de baan tussen de Peugeot en de Audi die om de winst strijden.

Kristensen, word ondanks de blauwe vlaggen, opgehouden door Bourdais die op enkele ronden achterstand lag. Met nog vijf ronden te gaan gaat Kristensen uiteindelijk voorbij aan Bourdais. Bourdais sluit meteen weer aan en volgt op korte afstand, een actie die niet echt de schoonheidsprijs verdient voor iemand die 3 ronden achterligt.

Kristensen kan Sarrazin niet meer bijhalen en aan de streep is het verschil 4,8 seconde tussen de nummer één en twee. De Audi van Romain Dumas en Dindo Capelleo komt als derde over de finish op ruim 49 seconde van de winnende Peugeot van Sarrazin en Montagny. Peugeot pakt naast de winst ook de Intercontinental Le Mans Cup titel bij de teams en constructeurs.


13062010-dsc07863

Foto: Marco van de Bildt.

In de GT2 klasse zijn het Jörg Müller en Dirk Werner die na een spannende race de eerste positie pakken voor Marc Lieb en Richard Lietz in de Felbermayr Proton Porsche. Gianmaria Bruni en Toni Vilander hebben met hun AF Corse Ferrari F430 aan de derde plek genoeg om voor Ferrari de constructeurs titel te pakken in de Intercontinental Le Mans Cup. Het verschil met Porsche bedraagt slechts 7 punten. Felbermayr Proton wint wel de ILMC titel voor teams. De CRS Ferrari die in het begin zo sterk mee deed om de leiding is er in de race vanaf gegaan en in de grindbak terecht gekomen. Ze verliezen veel tijd en komen op 11 ronden achter de winnende BMW aan de finish.

De enige LM P2 wagen, de OAK Racing Pescarolo Judd finisht op de vijfde plek op 26 ronden achterstand.


Uitslag 1000 km. van Zuhai:

1. Franck Montagny/Stepane Sarrazin. Peugeot 908 HDi-FAP, 232 ronden. in 5.35:39,053.

2. Tom Kristensen/Alan McNish. Audi R15 TDI, op 4,826 sec.

3. Rinaldo Capello/Romain Dumas. Audi R15 TDI, op 49,302 sec.

4. Sebastien Bourdais/Simonn Pagenaud. Peugeot 908 HDi-FAP, op 3 ronden.

5. Jacques Nicolet/Frederic La Rocha/Patrice Lafargue. OAK Racing, Pescarolo-Judd, op 26 ronden (1ste LM P2).

6. Jörg Bergmeister/Patrick Long. Porsche 911 GT3 R Hybrid, op 27 ronden (1ste LM GTH).

7. Jörg Müller /Dirk Werner. Team Schnitzer BMW M3, op 30 ronden (1ste LM GT2).

9. Steve Zacchia/Shan Zhang/Jefrey Lee. Hope Polevision Racing, FLM Oreca 09, op 31 ronden (1ste FLM).

12. Marchy Lee/Alex Yoong/Mathew Marsh. KK Performance, Audi R8 LMS, op 40 ronden (1ste LM GTC).

18. Patrick Bornhauser/Laurent Groppi/Pedro Lamy. Larbre Competition, Saleen S7-R, op 62 ronden (1ste LM GT1).


Eindstand Intercontinental Le Mans Cup:

Constructeurs LM P1.

1. Peugeot, 140 punten

2. Audi, 101 punten


Constructeurs LM GT2.

1. Ferrari, 120

2. Porsche, 113

3. BMW, 69

Teams LM P1.

1. Peugeot Sport Total, 118

2. Audi Sport Team Joest, 101

3. Drayson Racing, 32

4. Team Oreca Matmut, 22


Teams LM P2.

1. OAK Racing, 83 punten

2. MIK Corse, 34


Teams LM GT1

1. Larbre Competition, 51 punten


Teams LM GT2.

1. Team Felbermayr Proton, 72 punten

2. AF Corse SRL, 57

3. CRS Racing, 47

4. BMW Team Schnitzer, 40

5. Risi Competizione, 37

6. Flying Lizard Motorsport, 32


Share