Komend weekend, op zondag 7 november, word de 1000 km. van Zuhai verreden op het Zuhai International Circuit in China. Naast de enige wedstrijd van het Asian Le Mans Series kampioenschap is dit tevens de derde en laatste wedstrijd voor de Intercontinental Le Mans Cup (ILMC). Er is helaas maar een klein aantal teams dat de reis naar China heeft gemaakt. Er staan 23 wagens op de startlijst, voornamelijk in de LM P1 en LM GT2 klassen, omdat daar nog word gestreden om de Intercontinental Le Mans Cup. In het constructeurs kampioenschap gaan Peugeot en Ferrari aan de leiding in respectievelijk de LM P1 en LM GT2 klasse.
De Intercontinental Le Mans Cup gaat voor de derde en laatste wedstrijd naar China, naar Zuhai. Bij de LM P1 constructeurs gaat Peugeot aan de leiding met 95 punten. Audi, de andere constructeur, heeft nog een kleine kans om het kampioenschap te winnen. Ze moeten dan een verschil van 36 punten overbruggen. Ook bij de teams gaat Peugeot aan de leiding, maar is de marge met Audi Sport Team Joest wat kleiner, namelijk 14 punten.
In de GT2 klasse gaat Ferrari aan de leiding van het constructeurs kampioenschap met een marge van 9 punten op de nummer twee, Porsche. Bij de teams zijn de eerste twee teams op de ranglijst Ferrari teams, Risi Competizione en AF Corse. Daarna volgen de Porsche teams Flying Lizard en Team Felbermayr-Proton. Alles is hier nog mogelijk, binnen de top vier zit maar een verschil van 6 punten. De nummer 7 op de lijst, Prospeed Competition met de Porsche, maakt nog kans op het ILMC titel.
Het Zuhai International Circuit (ZIC), gelegen in de buurt van Macau, heeft een lengte van 4,3 km. En telt 14 bochten. Er zijn voldoende mogelijk inhaalmogelijkheden, met name op het 900 m. lange rechte stuk. Het circuit is in 1996 geopend en was toen het eerste permanente circuit van China.
De 1000 km. van Zuhai is ook nog de enige wedstrijd van de Asian Le Mans Series. Naast het winnen van deze titel kunnen er startplaatsen voor de 24 uur van Le Mans verdiend worden. Voor de winnaars van de LM P1, LM P2 en LM GT2 klasse volgen er automatisch uitnodigingen voor de 79ste 24 uur van Le Mans in 2011.
Als we naar de lijst met inschrijvingen kijken waar helaas maar 23 wagens op staan zien we meteen dat het vooral zal gaan om de ILMC. Bij de LM P2 klasse zien we maar één wagen op de lijst, de OAK Racing Pescarolo, die aan de leiding gaat in de strijd om de ILMC. Bij de Formula Le Mans en de GT1 klasse zijn er respectievelijk één en twee deelnemers.
Zes inschrijvingen zijn er voor de LM P1 klasse, waarbij de meeste aandacht zal uitgaan naar de strijd tussen Peugeot en Audi. Drayson is er ook bij, maar voor het kampioenschap doen ze niet meer mee. Bij tegenslag voor Audi of Peugeot zouden ze wel op het podium kunnen komen. De Courage Oreca van de Tokai Universiteit is een outsider voor de winst in deze wedstrijd.
In de LM GT2 klasse die 8 inschrijvingen telt zal de strijd uiteraard gaan tussen Ferrari en Porsche. Jaguar en BMW zijn er ieder nog met één wagen. Opvallende verschijning in het startveld is de Lamborghini Gallardo, in de Gulf kleuren, van Gulf Team First.
Een interessante klasse is de GTC klasse, niet zoals we die kennen uit de American Le Mans Series met Porsches. In deze klasse zien we drie Audi R8’s en een Aston Martin DBR9. De wagens zijn opgezet volgens FIA GT3 reglementen. Twee van de drie teams hebben als thuisbasis Hong Kong.
En last but not least zal ook de Hybride Porsche er weer bij zijn.
Op zaterdag 6 november zijn de kwalificaties en op zondag 7 november gaat om 12:00 uur lokale tijd de race over 1000 km., of zes uur van start.
DEELNEMERS 1000 KM. VAN ZUHAI:
LM P1.
1. Team Peugeot Total, Peugeot 908 HDi FAP. Sébastien Bourdais en Simon Pagenaud.
2. Team Peugeot Total, Peugeot 908 HDi FAP. Stéphane Sarrazin en Franck Montagny.
7. Audi Sport Team Joest, Audi R15 TDI. Tom Kristensen en Allan McNish.
8. Audi Sport Team Joest, Audi R15 TDI. Rinaldo Capello en Romain Dumas.
11. Drayson Racing, Lola B09/60 Judd. Paul Drayson en Jonny Cocker.
23. Tokai Univ. YGK Power, Courage-Oreca LC70 YGK. Shigekazu Wakisakab en Shogo Mitsuyama.
LM P2.
35. OAK Racing, Pescarolo 01 Judd. – Jacques Nicolet, Frederic Rocha en Patrice Lafargue.
FORMULA LE MANS.
47. Hope PoleVision Racing SA, Oreca FLM09. Shan Qi Zhang, Jeffey Lee en Steve Zacchia.
LM GT1.
50. Larbre Competition, Saleen S7R. Patrick Bornhauser, Pedro LAmy en Larent Groppi.
69. JLOC, Lamborghini Murcielago. Hiroyuki Iiri, Yuhi Sekiguchi en Sekamoto Yuya.
LM GT2.
75. ProSpeed Competition, Porsche 911 GT3 RSR. Richard Westbrook en Darryl O’Young.
77. Team Felbermayr-Proton, Porsche 911 GT3 RSR. Marc Lieb en Richard Lietz.
78. BMW Team Schnitzer, BMW E92 M3. Jörg Müller en Dirk Werner.
81. JaguarRSR, Jaguar XKR GT2. Marc Goossens, Tomy Drissi en Paul Gentilozzi.
88. Team Felbermayr-Proton, Porsche 911 GT3 RSR. Gianluca Roda, Christian Ried en Martin Ragginger.
90. CRS Racing, Ferrari F430 GT. Pierre Ehret, Phil Quaife en Andrew Kirkaldy.
95. AF Corse, Ferrari F430 GT. Toni Vilander, JAime Melo en Gianmaria Bruni.
99. Gulf Team First, Lamborghini Gallardo. Fabien Giroix, Roald Goethe en Frederin Fatien.
LM GT EXPERIMENTAL.
92. Porsche AG, Porsche 911 GT3 R Hybrid. Jörg Bergmeister en Patrick Long.
LM GTC.
91. Team Hong Kong Racing, Aston Martin DBR S9. Philippe Ma en Mathias Beche.
96. United Autosports, Audi R8 LMS. Richard Meins, Danny Watts en Frank Yu.
97. United Autosports, Audi R8 LMS. Alain Li en Henri Richard.
98. KK Performance, Audi R8 LMS. Marchy Li, Alex Yoong en Matthew Marsh.