David Hart en Nicky Pastorelli winnen de Zandvoort 500.

Print Friendly, PDF & Email

06112010-dsc00379David Hart en Nicky Pastorelli hebben met hun DHG V8 Star de Zandvoort 500 gewonnen, de openingsrace van het Winter Endurance Kampioenschap. In de vier uur durende race wisten ze 116 ronden af te leggen. Al in de kwalificatie waren ze de snelste met een tijd van bijna twee minuten, maar moesten ze na een straf van plek vijf starten. De tweede plaats ging naar Jaap van Lagen en Dennis van de Laar. Jeroen den Boer en Simon Knap finishten als eerste in Divisie II. In Divisie II ging de winst naar Max Braams en Sheila Verschuur en in de diesel klasse waren Liesette Braams en Duncan Huisman de snelste.


’s Ochtends werd de kwalificatie verreden. Er was een mooi startveld van 43 auto’s om voor de volgorde op de grid te gaan strijden. Al snel na de aanvang van de kwalificatie sessie begon het te regenen, en het werd pas weer droog na afloop van de sessie. De snelste tijd van 1.59.658 werd door Nicky Pastorelli en David Hart al vroeg in de kwalificatie op de klok gezet. Niemand kon meer aan die tijd komen op de steeds natter wordende baan.


06112010-dsc00336
Foto: Marco van de Bildt.

De tweede plek was voor Ronald van de Laar en Sebastiaan Bleekemolen, de regerend kampioenen. Van de Laar en Bleekemolen konden niet in de race starten vanwege technische problemen, en omdat Hart en Pastorelli vijf plaatsen wedren teruggezet vanwege inhalen onder geel stonden de nummers drie van de kwalificatie, Jaap van Lagen en Dennis van de Laar, vooraan bij de start. Op de eerste startrij naast van Lagen en Pastorelli stonden Simon Knap en Jeroen den Boer met hun BMW 320d. Ze waren de snelste uit Divisie II.


06112010-dsc00459
Foto: Marco van de Bildt.

Bij de start van de race regende het niet meer, maar de baan was zeker nog niet droog. De meeste deelnemers durfde het niet aan om op slicks weg te gaan. Jeroen Bleekemolen wel, met de verwachting dat het na een aantal ronden droog genoeg zou zijn. De vorming van een droge lijn duurde echter veel langer, bijna een uur, waardoor deze bandenkeuze slecht zou uitpakken.

Jaap van Lagen had een goede start met de Porsche GT3 en kon heel snel een flink gat trekken met de rest van het veld. Al in de eerste ronde was het verschil met de rest van het veld ruim drie seconden. Achter de koplopers had Bleekemolen het moeilijk met de slicks onder de Corvette, en Hart en Pastorelli waren meteen druk bezig aan hun inhaalrace richting de kop van het veld. De intermediates die Hart onder de wagen had bleken de juiste keuze te zijn. Al in de eerste ronde wist hij op te klimmen naar de tweede plek. En binnen enkele ronden wist hij ook de op regenbanden gestarte Jaap van Lagen voorbij te steken.

Na twee uur, halverwege de wedstrijd, was de voorsprong opgelopen tot twee ronden. Jeroen den Boer en Simon Knap lagen nog steeds op kop in Divisie II. In Divisie III gingen Sheila Verschuur en Max Braams aan de leiding met de Renault Clio. Concurrenten Eva en Paul Harkema, met de andere Verschuur Renault Clio, wisten ze bij de pitstops af te schudden. Maar Verschuur en Braams zouden het niet redden, ze zouden op twee ronden achter de winnaars Rene en Ruud Steenmetz finishen.


06112010-dsc00833
Foto: Marco van de Bildt.

De voorsprong van Hart en Pastorelli loopt nog even op naar drie ronden, waarna van Lagen en van de Laar gestaag het gat kleiner weten te maken. Een code 60 vanwege een in de Arie Luyendijkbocht van de baan geraakte BMW onderbrak de opmars. Na de herstart wist Nicky Pastorelli de voorsprong toch weer wat groter te maken, om na 4 uur en 116 ronden te hebben afgelegd als eerste te worden afgevlagd. Jaap van Lagen en Dennis van de Laar finishen op een mooie tweede plek gevolgd door Wilco Becker en Raymond Coronel op de derde plaats.

van Jeroen den Boer en Simon Knap komen als vierde over de streep, en als eerste in Divisie II. In Divisie III ging de winst naar Max Braams en Sheila Verschuur. In de Diesel klasse, Divisie IV mochten Liesette Braams en Duncan Huisman plaatsnemen op de hoogste trede van het podium.

We hebben een leuke interessante wedstrijd gezien. Dat belooft nog wat voor de drie wedstrijden die nog gaan volgen in het Winter Kampioenschap.

De volgend wedstrijd van het Winter Endurance Kampioenschap is de Nieuwjaarsrace op 9 januari 2011 op Circuit Park Zandvoort. Meer foto’s van de Zandvoort 500 en andere evenementen zijn op onze fotopagina te zien.


06112010-dsc01192

Foto: Marco van de Bildt.

Uitslag Zandvoort 500.

1. 106. David Hart / Nicky Pastorelli 116 ronden in 4:01:36.777 uur.

2. 123. Jaap v. Lagen / Dennis v.d. Laar, op 1:11.879 min.

3. 102. Wilko Becker / Raymond Coronel, op 2 ronden.

4. 208. Jeroen den Boer / Simon Knap, op 3 ronden (1ste Divisie II).

5. 113. Peter v.d. Kolk / Jeroen Bleekemolen, op 4 ronden.

6. 85. Eddy den Dekker / Rolf de Jong, op 7 ronden.

7. 8. Emile Bezemer / Wolf Nathan, op 8 ronden.

8. 205. Richard v.d. Bos / Marco Poland / v.d. Zweerde, op 8 ronden (2de Divisie II).

9. 118. Ed Nicelife / Thomas Koll, op 9 ronden.

10. 202. Jan Storm sr. / Jan Storm jr., op 9 ronden (3de Divisie II).

12. 304. Ruud Steenmetz / Rene Steenmetz, op 10 ronden (1ste Divisie III).

15. 308. Max Braams / Sheila Verschuur, op 12 ronden (2de Divisie III).

17. 407. Liesette Braams / Duncan Huisman, op 12 ronden (1ste Divisie IV).

20. 311. Dennis de Borst / Melvin de Groot, op 13 ronden (3de Divisie III).

21. 403. Luc Braams / Frans Verschuur, op 13 ronden (2de Divisie IV).

22. 406. Niels Kool / Willem Cornelissen / Bart v. Os, op 15 ronden (3de Divisie IV).


Share

One thought on “David Hart en Nicky Pastorelli winnen de Zandvoort 500.

Comments are closed.