ALMS, 1 -2 voor Peugeot bij Petit Le Mans.

Print Friendly, PDF & Email

Peugeot heeft met een imposante 1 -2 de laatste American Le Mans Series wedstrijd van het 2010 seizoen, de Petit Le Mans op Road Atlanta, gewonnen. Pedro Lamy, Frank Montagny en Stephane Sarrazin, legde de 1000 mijl met hun no. 08 Peugeot 908 HDi FAP af in iets meer dan 9 uur en 10 minuten. De zuster auto, de no. 07 Peugeot, bestuurd door Marc Gene, Alexander Wurz en Anthony Davidson kwam iets meer dan een minuut later over de streep. Voor de Audi R15 bestuurd door Alan McNish, Dindo Capello en Tom Kristensen reste plaats drie op het podium. Patron Highcroft heeft de wedstrijd in de LM P2 klasse gewonnen en het kampioenschap geprolongeerd. In de GT2 klasse waren het Oliver gavin, Jan Magnussen en Emmanuel Collard die met hun Corvette als eerste werden afgevlagd nadat de leidende Ferrari met Toni Vilander zonder benzine in de laatste ronde stil kwam te staan. Tim Pappas en Jeroen Bleekemolen hebben het rijderskampioenschap in de GTC klasse gewonnen. Ze kwamen als tweede in de klasse over de finish.


Nadat vorig jaar de race werd ingekort vanwege de regen, kon dit jaar de volledige afstand van 1000 mijl, ongeveer 1600 km., worden afgelegd. Wel was het wederom Peugeot dat met een 1 – 2 de wedstrijd wist te winnen.

In de vrije trainingen en kwalificaties was de Peugeot al duidelijk de snelste, en wisten ze de eerste twee startplekken op te eisen in de kwalificaties. Anthony Davidson leek wel ontketend met een pole tijd laag in de 1.07. Van Audi weten we dat ze minder snel zijn in de kwalificatie maar dat ze in de wedstrijd kunnen ‘groeien’. Echt zorgen maakten ze zich dan ook nog niet bij de mannen van Dr. Ulrich.

Op de zaterdag verschenen er uiteindelijk 41 auto’s aan de start. Drie auto’s gingen niet van start. De Paul Miller Racing Porsche in de GTC klasse en de ACS Express Racing Ford GT in de GT2 klasse verschenen niet. Ook de Panoz Abruzzi ging helaas niet van start.


Foto: (c) americanlemans.com

Al direct na de start werd er in een hoog tempo geracet alsof het een sprintrace betrof. Alan McNish drong meteen aan met de Audi en wist Franck Montagny in de tweede Peugeot te passeren. Maar de snelheid van de Peugeot was zodanig dat het niet lang duurde voordat Montagny orde op zaken stelde, en de plek weer terug pakte.

Ook al snel in de wedstrijd laat Jon Field zich van z’n beste kant zien, en gaat meteen de strijd aan om posities te winnen. Uiteindelijk moet hij z’n meerdere erkennen in de razendsnelle diesel bolides.

Al snel is de volgorde weer ‘gewoon’ Peugeot op 1 en 2, en Audi op 3 en 4. Binnen een kwartier, in ronde tien, neemt Franck Montagny de leiding over van Marc Gene.

De eerste gele vlag situatie (full course yellow) vond plaats in ronde 17. Het was Bill Sweedler die met de Alex Job Racing Porsche 911 GT3 Cup de twijfelachtige eer heeft om voor de eerste neutralisatie te zorgen. Tegelijkertijd zijn er problemen voor de no. 33 Jaguar. Niet veel later valt ook de tweede Jaguar uit, en het team kan gaan inpakken. Bij de herstart kan Jeroen Bleekemolen de leiding in de GTC klasse overnemen.

In de LM P2 klasse rijd Simon Pagenaud met de HPD op kop, en in de GTC klasse is Andy Lally Jeroen Bleekemolen weer voorbij. Geen probleem natuurlijk, Bleekemolen hoeft geen risico´s te nemen en dan komt het kampioenschap vanzelf hun kant op.

Gunnar Jeannette, de pole sitter in de LMPC klasse, word ingehaald. Maar zolang hij Scott Tucker achter zich kan houden is er geen probleem.

Shane Lewis slipt en komt met de Porsche GTC in de grindbak terecht. De BMW no. 90 word gestraft, hoewel het twijfelachtig is of de wagen van Lewis werd geraakt.

McNish heeft de leiding overgenomen na een pitstop van Franck Montagny bij Peugeot.

In de GT2 klasse neemt Jaime Melo met de Risi Competizione Ferrari neemt de kop over van Dirk Müller met de BMW. Iets later, we zijn twee uur onderweg, neemt Oliver Gavin de leiding over met de Corvette. Mika Salo, die inmiddels achter het stuur ven de Ferrari zit, strijd met de Corvette om de koppositie.

In ronde 97 verliest Marcel Fässler z’n Audi, en hij gaat van de baan. Hij verliest redelijk wat plaatsen maar kan gelukkig wel verder. McNish gaat aan de leiding met een minuut op Stephane Sarrazin. De Peugeot’s staan echter wel op een andere pitstop strategie. Alexander Wurz in de andere Peugeot rijd langzamere rondetijden, maar hij zit ook in druk verkeer, iets wat natuurlijk vaker gebeurt op een baan als Road Atlanta.

In de LM P2 klasse is het de Porsche RS Spyder met problemen, ze missen een cilinder. De wagen maakt z’n rondjes op 7 cilinders.

Na pitstops komt Sarrazin aan de leiding met de no.08 Peugeot. Hij ligt voor Dindo Cappello die volgt op ongeveer 20 sec. De piststops, en het samenvallen daarvan met de gele vlaggen, zullen de wedstrijd gaan beslissen als er geen gekke dingen gaan gebeuren.

In de LM P2 klasse gaat David Brabham met de Highcroft HPD zonder al teveel bedreigingen aan de leiding.

Als Andre Lotterder met de no. 9 Audi R15 hard over de curbs stuitert is de volgende gele vlag situatie een feit in ronde 120. Lotterer probeerde de Porsche RS Spyder in te halen, maar schat de situatie verkeerd in. Hij kan terug naar de pits, en er gaat veel tijd, ruim een half uur, verloren met de reparaties. Uiteindelijk finishen ze als zesde overall op 17 ronden achterstand.

Stephane Sarrazin en Dindo Capello maken tegelijk een stop onder geel. Capello lijkt de leiding terug te pakken, maar op de baan is het de no. 07 Peugeot met Anthony Davidson die op de koppositie terecht komt. Ze zitten weer in sync! Sarrazin probeert Capello in te halen voor plek 2, maar hij maakt een foute inschatting en hij gaat in de rondte. Maar hij kan z’n weg gelukkig snel vervolgen, ogenschijnlijk zonder schade.

We zijn ongeveer 135 ronden onderweg als de Black Swan Racing Porsche een ronde voorsprong heeft op de nummer twee in de GTC klasse, de no. 63 TRG Porsche.

Ronde 167, Ryan Eversly Porsche gaat in de rondte en de grindbak in, de vierde neutralisatie is een feit. Zodra de pits open gaat gaan de meeste wagens naar binnen voor een stop. Eerst de LMP wagens en daarna mogen de GT wagens naar binnen.

Bij de herstart is het Pedro Lamy met de Peugeot op één, maar die moet nog binnenkomen. Tom Kristensen ligt met de Audi op twee, Marc Gene volgt op de derde plaats.

Als we halverwege de race zijn ligt de Black Swan Racing Porsche twee ronden voor op de rest van het veld.

Ronde 247, de top van de GT2 klasse zit nog steeds heel dicht bij elkaar, en de spannende strijd om de koppositie blijft maar doorgaan. Toni Vilander met de Risi Ferrari ligt aan de leiding. En dan is er geel, de zevende, vanwege LMPC van Luis Diaz die stil staat op de baan.

Ronde 263, Dindo Capello gaat met de Audi gaat aan de leiding gevolgd door Franck Montagny met de Peugeot die aandringt. Capello haakt af. Er is een probleem met de helm van Capello, en er moet een extra stop gemaakt worden. Mc Nish stapt in maar, de verloren tijd kan niet meer worden goed gemaakt. Na de herstart gaat Montagny aan de leidng gevolgd door Alexander Wurz.

In de GT2 klasse gaat het tussen de BMW en de Corvette. Olivier Barreta haalt Tommy Milner in, Corvette aan de leiding. Jaime Melo op plek zeven is met de Risi Ferrari de snelste op de baan.

Als het donker word zijn het de beide Peugeot’s die op kop liggen, Tom Kristensen volgt op 50 seconden. Waarschijnlijk kan hij dat niet meer inhalen.

In de GT2 klasse ligt Toni Vilander met de Risi Competizione Ferrari op kop gevolgd door Oliver Gavin met de Corvette en Dominik Farnbacher met z’n Extreme Speed Ferrari.

In de GTC klasse ligt de Black Swan Racing Porsche op de tweede plaats. Technische problemen zorgen ervoor dat de wagen niet meer mee kan komen met de koploper, de snelheid is eruit.

Verschillende auto’s komen nog binnen voor een korte stop om benzine te halen. Toni Vilander ligt eerste gevolgd door Dirk Werner met de BMW. Gavin ligt derde. De verschillen zijn klein, en Gavin kan plek twee overnemen.

Toni Vilander is op weg naar de overwinning als het onmogelijke gebeurt, de wagen komt ondanks een splash ’n dash zonder benzine te staan op twee bochten voor het einde van de race. Oliver Gavin beseft het niet maar hij komt als winnaar over de streep.


Foto: Marco van de Bildt.

De als tweede gestarte Peugeot van Pedro Lamy, Stephane Sarrazin en Franck wint de wedstrijd op iets meer dan een minuut gevolgd door de tweede Peugeot. De eerste Audi van Dindo Capello, Tom Kristensen en Alan McNish vinden we op plek drie, op twee ronden achterstand.

Een matige pitstop strategie doet uiteindelijk Audi de das om. De stops bij de eerste gele vlag waren strategisch goed maar daarna maken ze een aantal keer geen stop tijdens een gele vlag situatie, en dan was er nog de extra stop van Capello.

Peugeot doet met deze 1 – 2 goede zaken voor de dit jaar debuterende Intercontinental Le Mans Cup. Na de winst in de eerste wedstrijd op Silverstone kunnen ze niet meer ingehaald worden. Er volgt nog één race op Zuhai in China.


In de LM P2 klasse heeft Highcroft Racing de beste papieren in handen om het kampioenschap naar zich toe te trekken. Bij de rijders gaan David Brabham en Simon Pagenaud aan de leiding.

Bij de start was het de Dyson Lola Mazda met Chris Dyson zelf die de leiding overnam bij de LM P2 wagens. De Highcroft HPD stelde snel orde op zaken. Toen de race een uur onderweg was, was het de pole-sitter die de klasse weer leidde. Voor de titel doet Dyson niet meer mee, maar ze kunnen nog wel de tweede plaats overnemen van de Cytosport Porsche RS Spyder. Maar de Dyson krijgt problemen met de koppeling later in de race.

De Cytosport Porsche RS Spyder, de enige concurrent van Highcroft voor de titel, werd op een gegeven fors geraakt door een GT wagen. Het gevolg twee lekke banden aan de linkerkant, en veel tijd verloren met de reparaties. De Highcroft HPD blijft uit de problemen en het kampioenschap komt zonder veel problemen naar hun toe. Brabham en Pagenaud winnen het LMP kampioenschap bij de rijders.


In de LMPC klasse ging de strijd om het kampioenschap tussen Scott Tucker en Gunnar Jeanette. Jeanette verliest het kampioenschap als er problemen zijn met de stuurinrichting van z’n FLM bolide. De wagen gaat achter de muur voor reparaties. Ook Scott Tucker kan niet helemaal uit de problemen blijven. De no. 55 wagen kampt met remproblemen en eindigt in de muur. Tucker heeft nu één wagen over om hem aan het kampioenschap te helpen, de no. 95 wagen. Deze wagen loopt ook niet helemaal zonder problemen getuige de rook die niet te lang voor het einde zichtbaar is. Maar de wagen komt aan de finish en pakt als eerste het zwart wit geblokt in de LMPC klasse. De overwinning en het kampioenschap is voor Scott Tucker. Jeanette finisht nog wel, maar op 67 ronden achter Tucker.


Foto: (c) americanlemans.com

In de GT2 klasse is zoals zo vaak dit jaar een felle strijd gaande tussen de verschillende teams dan wel merken. Jörg Bergmeister en Patrick Long en hun team Flying Lizard gaan aan de leiding van het kampioenschap. Ook Gianmaria Bruni maakt nog een kans. Bij de teams is er nog een kans voor BMW, Risi, Flying Lizard.

Er is al vroeg in de wedstrijd wat pech voor één van de BMW’s met de startmotor. De wagen van Joey Hand, Priaulx en Dirk Müller verliest veel tijd in de pits. maar de andere BMW is vooraan in het veld te vinden, en strijd mee om de koppositie.

Ferrari verliest in de laatste ronde het constructeurs kampioenschap door de fout bij Risi met het tanken van de Ferarri van Toni Vilander. BMW wint met 1 punt verschil van Ferrari. Voor de ILMC gaan Ferrari nog wel aan de leiding, voor Porsche en BMW.

Oliver Gavin wint met Corvette en maakt een einde aan een periode van 11 wedstrijden zonde overwinning.


Pole en de beste kansen voor het GTC kampioenschap zijn er voor Jeroen Bleekemolen en Tim Papas, dit weekend bijgestaan door Sebastiaan Bleekemolen, met hun Black Swan Porsche. Ze gaan goed van start. Zonder al teveel risico te nemen komen ze aan de kop en kunnen zelfs wat uitlopen. Maar technische problemen zouden het tempo er uit halen. Ze kunnen de wedstrijd uitrijden en finishen op een mooie tweede plaats, ruim voldoende voor het kampioenschap. De wedstrijd word gewonnen door Henri Richard, Andy Lally en Duncan Ende.


Foto: (c) americanlemans.com

UITSLAG:

1. Pedro Lamy, Franck Montagny, Stephane Sarrazin. Peugeot Total, Peugeot 908 HDI FAP, 394 ronden in 9:10:43.451.

2. Marc Gene, Alexander Wurz, Antony Davidson. Peugoet Total, Peugeot 908 HDI FAP, op 1:01.681.

3. Rinaldo Capello, Tom Kristensen, Alan McNish. Audi Sport Team Joest, Audi R15 TDI, op 2 ronden.

4. David Brabham, Simon Pagenaud, Marino Franchitti. Patron Highcroft Racing, HPD ARX-01c, op 11 ronden (1ste LM P2).

5. Jon Field, Clint Field, Ben Devlin. Intersport, Lola B06 10, op 11 ronden.

6. Marcel Fässler, Andre Lotterer, Benoit Treluyer. Audi Sport Team Joest, Audi R15 TDI, op 17 ronden.

7. Klaus Graf, Sascha Maassen, Lucas Luhr. Muscle Milk Team Cytosport, Porsche RS Spyder, op 22 ronden (2de LM P2).

8. Paul Drayson, Jonny Cocker, Emanuele Pirro. Drayson Racing, Lola B09 60, op 25 ronden.

9. Jacques Nicolet, Frederic Da Rocha, Patrice Lafargue. OAK Racing, Pescarolo P01, op 35 ronden (3de LM P2).

10. Oliver Gavin, Jan Magnussen, Emanuel Collard. Corvette Racing, Chevrolet Corvette ZR1, op 39 ronden (1ste GT2).

11. Scott Sharp, Johannes van Overbeek, Dominik Farnbacher. Extreme Speed Motorsports, Ferrari 430 GT, op 39 ronden (2de GT2).

12. Toni Vilander, Gianmaria Bruni. Risi Competizione, Ferrari 430 GT, op 40 ronden (3de GT2).

16. Scott Tucker, Marco Werner, Burt Frisselle. Level 5 Motorsports, Oreca FLM09, op 40 ronden (1ste LMPC).

18. Timo Bernhard, Romain Dumas, Mike Rockenfeller. Porsche Motorsports North America, Porsche 911 Hybrid, op 44 ronden (1ste GTH).

22. Duncan Ende, Andy Lally, Henri Richard. TRG, Porsche 911 GT3 Cup, op 57 ronden (1ste GTC).

23. Tim Pappas, Jeroen Bleekemolen, Sebastiaan Bleekemolen. Black Swan Racing, Porsche 911 GT3 Cup, op 57 ronden (2de GTC).

24. Kyle Marcelli, Chapman Ducote, David Ducote. Intersport Racing, Oreca FLM09, op 58 ronden (2de LMPC).

25. John Potter, Andrew Davis, Ryan Eversley. Magnus Racing, Porsche 911 GT3 Cup, op 62 ronden (3de GTC).

32. Ricardo Gonzalez, Luis Diaz, Ryan Lewis. PR1/Mathiasen Motorsports, Oreca FLM09, op 83 ronden (3de LMPC).


EINDSTAND KAMPIOENSCHAP

LMP coureurs

1. David Brabham, Simon Pagenaud 182 punten

2. Klaus Graf 162

3. Jonny Cocker 110

LMP teams

1. Patron Highcroft Racing 182 punten

2. Muscle Milk Team Cytosprt 162

3. Drayson Racing 110


LMPC coureurs

1. Scott Tucker 183 punten

2. Gunnar Jeannette 169

3. Elton Julian 153

LMPC teams

1. Level 5 Motorsports 183 punten

2. Green Earth Team Gunnar 169

3. Genoa Racing 104


LM GT coureurs

1. Jörg Bergmeister, Patrick Long 157 punten

2. Gianmaria Bruni 140

3. Bill Auberlen, Tommy Milner 125

LM GT teams

1. BMW Rahal Letterman Racing Team 158 punten

2. Flying Lizard Motorsports 157

3. Risi Competizione 150


GTC coureurs

1. Tim Pappas, Jeroen Bleekemolen 146 punten

2. Shane Lewis 126

3. Andy Lally 113

20. Sebastiaan Bleekemolen 26

GTC teams

1. Black Swan Racing 146

2. Alex Job Racing 129

2. Velox Motorsports 126


Met de Petit Le Mans achter de rug komt er een einde aan een interessant American Le Mans Series seizoen, met een Nederlands tintje. Wie had gedacht dat Black Swan Racing het kampioenschap nog zou winnen na de switch naar de GTC klasse kort voor de start van het seizoen, en het niet meedoen aan de 12 uur van Sebring, één van de langere races, dus meer punten.

Voor een aantal deelnemers is het seizoen nog niet helemaal voorbij. Zij zullen nog naar Zuhai gaan voor de derde en laatste wedstrijd van de dit jaar gestarte Intercontinental Le Mans Cup.

En wij, we gaan aftellen naar de start van het 2011 seizoen. Op 19 maart wordt het seizoen traditioneel geopend met de 12 uur van Sebring.


Share

One thought on “ALMS, 1 -2 voor Peugeot bij Petit Le Mans.

Comments are closed.