In 2011 zullen we een grondige wijziging van de reglementen te zien krijgen bij de 24 uur van Le Mans en de Series voor zowel de Prototype klassen (LMP) als de Grand Touring klassen (GT). De laatste ingrijpende wijzigingen dateren van 2007. De LM GT1 klasse zal zoals al was verwacht verdwijnen. Er blijft nog één GT klasse over, gebaseerd op de GT2 regels van 2009, die wordt onder verdeeld in een GTpro en een GTam categorie. Daarentegen zal de testdag terugkeren, in welke vorm is nog niet precies bekend. Fabrikanten krijgen in 2011 veel ruimte om met hybride technologieën te experimenteren.
Speerpunt bij de nieuwe reglementen is een duurzame ontwikkeling met aandacht voor het milieu. In de praktijk komt het dan neer op reductie van motor vermogen en benzineverbruik en daar mee samenhangend reductie van CO2 uitstoot. In de LM P2 klasse zien we bovendien een maximum aan wat een auto mag kosten. Ook is er volop ruimte voor fabrikanten om te gaan experimenteren met hybride systemen, iets wat Porsche al succesvol heeft laten zien bij o.a de 24 uur van de Nürburgring en Petit Le Mans.
In 2011 zal, zoals werd verwacht, de GT1 klasse niet meer aanwezig zijn. Er zal nog één GT klasse zijn, gebaseerd op de reglementen van de huidige GT2 klasse. Binnen de klasse word dan onderscheid gemaakt tussen de GTpro en de GTam categorie.
De Michellin Green X Challenge zal er ook volgend jaar weer zijn voor zowel de Prototypes als de GT klassen.
Er word gewerkt aan het terugdringen van de banden consumptie, en (helaas voor de liefhebbers) zal ook het geluidsniveau worden terug gebracht van 112 dB. Naar 110 dB. In 2011.
PROTOTYPE CATEGORIE.
De huidige LMP wagens die vanaf 2007 in gebruik zijn met alle doorontwikkelingen zullen niet meer toegelaten worden in 2011. Voor deelnemers die de kosten van een nieuwe auto niet kunnen of willen maken is er een overgangsperiode. Zij kunnen met de 2010 wagen aan de start verschijnen, maar de ontwikkelingen aan het huidige chassis worden dan stop gezet op 31 december 2010 en de prestaties van de motor worden aangepast aan de 2011 reglementen. Voor teams die serieus mee willen doen om de knikkers is er eigenlijk geen andere optie dan met een nieuwe wagen te komen.
Bij de LM P1 klasse gaan we met de motoren een stap terug. De motoren voor 2011 zullen gelijkwaardig zijn aan de LM P2 motoren van voor 2010. De maximale cilinder inhoud zal 3400 cc worden met 8 cilinders voor normale benzine motoren. Voor met benzine aangedreven turbo motoren geld een maximum van 6 cilinders met een inhoud van 2000 cc. De diesel turbo’s mogen dan weer 8 cilinders hebben met een maximale inhoud van 3700 cc.
– Het minimale gewicht voor een LM P1 wagen word 900 kg. En voor een LM P2 wagen tussen de 825 en 900 kg.
– De benzinetanks worden kleiner. Voor benzine word de maximale inhoud 75 l., eerder was dat nog 90 l. Voor diesel aangedreven wagens geld een maximum van 68 l., voorheen was dat 81 l.
– Het prototype bodywork krijgt achter boven de motor een vin zoals dat nu ook gebruikelijk is bij de Formule 1 wagens. De vin moet zorgen voor meer stabiliteit van de wagen en het risico van ‘vliegende’ wagens verminderen zoals bijvoorbeeld Stephane Ortelli overkwam bij de Le Mans Series op Monza in 2008.
De LM P2 klasse wordt een ‘low cost’ klasse. Er komt een limiet aan de kosten. De motor mag maximaal 75.000 Euro gaan kosten en een compleet chassis met alle toeters en bellen krijgt een limit van maximaal 325.000 Euro. Voor 400.000 Euro moet er dus een complete LM P2 bolide op de grid staan. Door Lola is er al een LM P2 chassis aangekondigd met een open cockpit, de B11/40 en een coupe , de B11/80.
– Er worden productie motoren gebruikt en de motoren worden gereduceerd tot ze vergelijkbaar zijn met GT2 motoren.
– Er komt een minimum levensduur voor de motoren. Tussen twee revisies in moet een motor in 30 uur meegaan in 2011. In 2012 gaat dat naar 40 uur en in 2013 naar 50 uur.
– Voor teams die met hun 2010 wagen willen blijven rijden geld er naast de ontwikkelingsstop op 31 december ook nog de voorwaarde dat er een productie model motor moet worden gebruikt.
GRAND TOURING ENDURANCE CATEGORIE.
Onder de nieuwe reglementen zal er nog maar één GT klasse zijn. De GT1 verdwijnt zoals al was te verwachten. De huidige GT1 wagens die in het FIA GT1 Wereldkampioenschap uitkomen zijn meer sprint dan endurance wagens, en eigenlijk was alleen bij de 24 uur van Le Mans een redelijk startveld aanwezig. Samen met de fabrikanten heeft de ACO derhalve regels opgesteld voor één GTendurance klasse met reglementen die doorlopen tot 2013. Het nieuwe reglement is gebaseerd op de GT2 regels van 2009 met enkele aanpassingen.
– Er mag één ontwikkeling aan de wagen worden gedaan. Bij nieuwe wagens mogen twee ontwikkelingen per jaar worden toegepast.
– Er mag geschakeld worden met de ’lepeltjes’ aan het stuur.
– Er worden maatregelen genomen om de topsnelheid te reduceren zonder het vermogen te verminderen.
De GT endurance categorie word verdeeld in twee klassen, de GTpro en de GTam klasse. De GTpro klasse, de professionele klasse, staat open voor professionele rijders. De GTam klasse, de amateur klasse, is voor auto’s van minstens een jaar oud, en waarvan minstens twee van de coureurs worden ingedeeld bij de Brons of Zilver categorie volgens de 2010 regels van de LMS.
HYBRIDE CATEGORIE.
De ACO wil fabrikanten de gelegenheid geven om hybride systemen te ontwikkelen. Er zijn wel een paar regels waaraan een dergelijk systeem moet voldoen.
-Energie mag terug gewonnen en los gelaten worden op zowel de voor- als achteras.
– Andere vormen van energie terugwinning zijn toegestaan zoals van de dampers of de hitte van de motor en/of uitlaat.
– Hybride wagens mogen vierwiel aangedreven zijn, voor andere wagens geld dat alleen achterwiel aangedreven auto’s worden toegestaan.
– Energie opslag mag elektrisch of mechanisch, dus zowel accu’s/batterij en vliegwiel systemen worden toegestaan.
– De maximale energie die ‘los gelaten’ mag worden tussen twee remacties is 500 kJ.
-Het minimum gewicht van de auto’s is gelijk aan de andere wagens in de klasse waarin ze uitkomen.
– De tank inhoud zal 2 liter minder zijn voor zowel diesel als benzine auto’s.
– De motoren worden bediend door de bestuurder via het gaspedaal, er zal geen push to pass knop zijn.
– Systemen om input output te controleren
– Wagens die uitkomen in de hybride klasse krijgen ook nog te maken met de ‘pit lane test’. De auto moet de afstand van de pitstraat, 400 m., kunnen afleggen met de energie opgewekt door het hybride systeem.
– Er zullen veiligheidsregels worden opgesteld door de ACO, en er komen (uiteraard) systemen om de regels te controleren.
TESTDAG.
De in 2009 uit kostenoverwegingen afgeschafte testdag zal in 2011 weer terugkeren. In welke vorm is nog niet helemaal bekend, verplicht of niet, mogelijk samenvallend met de Le Mans Series testdagen op Paul Ricard. De testdag zal in ieder geval minstens een maand voor de 24 uur van Le Mans op 11 en 12 Juni plaatsvinden.
4 thoughts on “2011 reglementen Le Mans.”
Comments are closed.