Met een één / twee overwinning van Peugeot heeft het Franse team wraak genomen op de dramatische uitslag van de 24 uur van Le Mans eerder dit jaar. De snelste van het hele veld van 45 auto’s tijdens de 1000 kilometer van Silverstone was de Peugeot nr 1 met achter het stuur Nicolas Minassian en Anthony Davidson. In de LM P2 klasse was het team van Strakka Racing de snelste met de HDP ARX-01c bestuurd door Nick Leventis , Danny Watts en Jonny Kane. De LM GT2 klasse werd gewonnen door Gianmaria Bruni en Jaime Melo rijdend in een Ferrari F430 GT voor het team van AF Corse. De Spyker C8 Laviolette met Tom Coronel en Peter Dumbreck kwam niet verder dan de zevende plek in de LM GT2 klasse.
Audi stond met Allan McNish en Tom Kristensen op pole, en ook de tweede Audi van Timo Bernhard en Dindo Capello stond op de eerste rij. Die laatste ging al in de opwarmronde van de baan maar de uitglijder had verder geen ernstige gevolgen. De twee Peugeots stonden op de tweede startrij. Het team van Beachdean Mansell moest het ook deze race zonder Nigel Mansell doen want hij was nog steeds niet geheel hersteld van zijn ongeluk van tijdens de 24 uur van Le Mans. In de LM P2 klasse was de winnaar van de Hungaroring, Strakka Racing, de snelste en ook hier bleven ze nog twee LM P1 teams voor. De snelste in de LM GT2 was het team JMW Motorsport in een Aston Martin V8 Vantage met als coureurs Robert Bell en Daren Turner, lekker Brits. De Spyker Laviolette met Tom Coronel en Peter Dumbreck hadden zich als achtste gekwalificeerd in de GT2 klasse en Peter Kuteman uit komend in de LMPC klasse voor het team van JMB Racing en rijdend in een FLM auto op een teleurstellende 41ste plek overall. De race kenden geen safetycar situaties en maar vijf uitvallen waaronder één Audi R15.
Na de start was het de Audi met Allen McNich die als eerste de bocht doorkwam maar de Peugeot met Anthony Davidson achter het stuur had de tweede Audi met Timo Bernard achter het stuur al voor de eerste bocht ingehaald. McNish kon zijn leidende positie het eerste half uur goed vol houden maar het lukte Davidson toch om hem op een gegeven moment vlak voor een bocht in te halen. Niet veel later moet de Audi R15 met McNish nog achter het stuur de strijd opgeven met een gebroken differentieel, helaas. Voor Audi was dit het eerste technische mankement sinds 2006 en de allereerste keer voor de R15. En ongeveer op hetzelfde moment wiste de Oreca Peugeot met Nicolas Lapierre de Audi R15 van Timo Bernard achter het stuur te passeren. En zo was het na een goed half uur racen waren het de twee Peugeots die aan de leiding reden. Deze volgorde van de top drie zou ook de einduitslag van de race blijken zijn in de overall en LM P1 klasse. De Aston Martin met o.a Stephan Mucke werd met drie ronden achterstand vierde maar was daarmee wel de snelste benzine aangedreven LMP1 auto.
De HPD ARX – 01 van het Strakka Racing team met Nick Leventis, Jonny Kane en Danny Watts hadden zich als eerste gekwalificeerd maar wisten ook als eerste in de LMP2 klasse te eindigen. Als achtste overall en met 10 ronden achterstand op de winnende Peugeot, op zich knap zeker gezien het feit dat ze na ongeveer na drie uur hun achterkant moesten verwisselen na een klein aanvaring met Tom Coronel in de Spyker. Het Quifel – ASM Team in een Ginetta-Zytek 09S met o.a. Olivier Pla eindigde in de LM P2 klasse als tweede en dat was ook de plek was vanwaar ze waren vertrokken. Als derde in de LM P2 klasse eindigde het Franse team van OAK Racing. In de FLM klasse ging het Franse DAMS team er met de eer van door en als tweede eindigde met een achterstand van slecht 12 seconden het team Hope Polevision Racing.
De LM GT2 klasse werd niet gewonnen door de mooie Aston Martin, die werd derde, maar door de Ferrari F430 GT van het AF Corse Team met Gianmaria Bruni en Jaime Melo. De Aston Martin van JMW Racing domineerde de LMGT2 klasse gedurende driekwart van de race maar door een drive-trough penalty raken ze hun leidende positie kwijt. De Ferrari van AF Corse was als vierde in z’n klasse gestart maar ze weten zich door een afwijkende strategie en een beetje geluk zich op te werken naar de eerste plaats in de LM GT2 klasse. Als tweede in de klasse eindigde de Porsche 997 GT3 RSR van Prospeed Competition met Richard Westbrook en Marco Holzer achter het stuur. Het Spyker Squadron met de Spyker Laviolette eindigde uiteindelijk als zevende in hun klasse, ze hadden tijdens de race een kleine botsing met de auto van Strakka Racing, een verremming. Het Gulf Team First die voor de eerste keer meereed in een Lamborghini LP 560 eindigde de race als elfde in de LM GT2 klasse.
Uitslag 1000 kilometer van Silverstone:
1. Team Peugeot Total. MINASSIAN Nicolas/DAVIDSON Anthony. Peugeot 908 HDi – FAP, 170 ronden in 5:11:41.835.
2. Team Oreca Matmut. LAPIERRE Nicolas/SARRAZIN Stephane. Peugeot 908 HDi – FAP, op 0:42.920.
3. Audi Sport Team Joest. BERNHARD Timo/CAPELLO Dindo. Audi R15 TDI, op 1:45.500.
4. Aston Martin Racing. BARAZI Juan/HANCOCK Sam/MUCKE Stephan. Lola Aston Martin, op 3 ronden.
5. Rebellion Racing. PROST Nicolas/JANI Neel. Lola B10/60 – Rebellion, op 5 ronden.
6. Signature Plus. RAGUES Pierre/MAILLEUX Franck/ICKX Vanina. Lola Aston Martin, op 6 ronden
7. Beechdean Mansell. MANSELL Greg/MANSELL Leo. Ginetta – Zytek 09S, op 9 ronden.
8. Strakka Racing. LEVENTIS Nick/WATTS Danny/KANE Jonny. HPD ARX – 01c, op 10 ronden (1ste LM P2).
9. Quifel-ASM Team. AMARAL Miguel/PLA Olivier. Ginetta – Zytek 09S, op 10 ronden (2de LM P2).
10. OAK Racing. MOREAU Guillaume/HEIN Richard. Pescarolo – Judd , op 10 ronden (3de LM P2).
11. Drayson Racing. DRAYSON Paul/COCKER Jonny. Lola Coupé Judd , op 13 ronden.
12. RML. ERDOS Tommy/NEWTON Mike/COLLINS Ben. Lola HPD , op 13 ronden.
13. Racing Box. CASE Lorenzo/BABINI Fabio/LEO Frederico. Lola B09 – Judd , op 17 ronden.
14. DAMS. FIRTH Jody/HUGHES Warren. FLM – Oreca, op 18 ronden (1ste FLM).
15. Hope Polevision Racing. ZACCHIA Steve/LOMBARD Olivier. FLM – Oreca , op 18 ronden (2de FLM).
16. OAK Racing. LAHAYE Matthieu/NICOLET Jacques. Pescarolo – Judd, op 19 ronden.
17. Hope Polevision Racing. PILLON Christophe/VERDONCK Nico/HOLLINGS Charlie. FLM – Oreca, op 19 ronden (3de FLM).
18. Racing Box. PIRRI Luca/CIOCI Marco/PERAZZINI Piergiuseppe. Lola B09 – Judd, op 20 ronden.
19. Team Bruichladdich. OJJEH Karim/GREAVES Tim/EBBESVIK Thor-Christian. Ginetta – Zytek 09S , op 20 ronden.
20. DAMS. BARLESI Andrea/CICOGNANI Alessandro/CHALANDONF LG Ma r-y. Oreca , op 21 ronden.
21. KSM. ORDONEZ Lucas/de POURTALES Jean/KENNARD Jonathan. Lola B08/47 – Judd, op 22 ronden.
22. Team LNT. BURGESS Tony/MOWLEM Johnny/McMURRY Chris. Ginetta – Zytek 09S, op 22 ronden.
23. AF Corse. BRUNI Gianmaria/MELO Jaime. Ferrari F430 GT,op 23 ronden (1ste LM GT2).
24. Prospeed Competition. WESTBROOK Richard/HOLZER Marco. Porsche 997 GT3 RSR, op 23 ronden (2de LM GT2).
25. JMW Motorsport. BELL Robert/TURNER Darren. Aston Martin Vantage, op 23 ronden (3de LM GT2).
26. CRS Racing. KIRKALDY Andrew/MULLEN Tim. Ferrari F430 GT, op 24 ronden.
27. Team Felbermayr Proton. LIEB Marc/LIETZ Richard. Porsche 997 GT3 RSR, op 24 ronden.
28. IMSA Performance Matmut. PILET Patrick/NARAC Raymond. Porsche 997 GT3 RSR, op 25 ronden.
29. Spyker Squadron. DUMBRECK Peter/CORONEL Tom. Spyker C8 Laviolette, op 25 ronden.
30. BMW Team Schnitzer. MULLER Jorg/WERNER Dirk. BMW M3, op 25 ronden.
31. AF Corse. COMPANC Luis Perez/RUSSO Matias. Ferrari F430 GT, op 25 ronden.
32. Team Felbermayr Proton. RAGGINGER Martin/RIED Christian/DUMAS Romain Porsche 997 GT3 RSR, op 25 ronden.
33. Boutsen Energy Racing. KRAIHAMER Dominik/de CREM Nicolas/DELHEZ Bernard. FLM – Oreca, op 29 ronden.
34. Gulf Team First. GIROIX Fabien/GOETHE Roald. Lamborghini LP560, op 35 ronden.
35. AF Corse. ALESI Jean/FISICHELLA Giancarlo/VILANDER Toni. Ferrari F430 GT, op 36 ronden.
36. CRS Racing. EHRET Pierre/QUAIFE Phil/KAFFER Pierre. Ferrari F430 GT, op 36 ronden.
37. Rebellion Racing. BELICCHI Andrea/BOULLION Jean-Christophe. Lola B10/60 – Rebellion, op 37 ronden.
38. Larbre Competition. GARDEL Gabriele/GOUESLARD Patrice/REES Fernando. Saleen S7 – R, op 39 ronden (1ste LM GT1).
39. JMB Racing. KUTEMANN Peter/BASSO Maurice/HARTSHORNE John. FLM – Oreca, op 40 ronden.
40. Race Performance. FREY Michel/BRUNEAU Pierre/ROSTAN Marc. Radical SR9 – Judd, op 46 ronden.
Het eindklassement voor de Le Mans Series 2010:
LM P1 klasse.
eerste : Team Oreca Matmut – Peugeot 908 HDi-FAD, – 63 punten.
tweede: Signature Plus – Lola Aston Martin – 55 punten.
derde: Rebellion Racing – Lola B10/60 Coupé – 52 punten.
LM P2 klasse.
eerste: RLM -Lola HPD Coupé – 75 punten.
tweede: Strakka Racing – HPD ARX – 01 – 69 punten .
derde: OAK Racing – 53 punten.
LM GT1 klasse.
eerste: Labre Compettition – Saleen S7 – 97 punten.
tweede: Atlas eFX_ Team – Saleen S7 – 25 punten.
derde: Marc VDS Racing – Ford GT – 18 punten.
LM GT2 klasse.
eerste: Team Felbermayr Proton – Porsche 977 GT3 – 87 punten.
tweede: AF Corse – Ferrari F430 GT- 66 punten.
derde: AF Corse – Ferrari F430 GT – 59 punten.
De nummers 1 en 2 uit iedere klasse krijgt automatisch een uitnodoging voor de 24 uur van Le Mans 2011. Alleen de LM GT 1 klasse rijd volgend jaar niet meer mee dus daar komt het automatisch bij te vervallen.
De volgende race die ook meetelt voor de Intercontinentale Le Mans Cup is de race op Road Atlanta , Petit Le Mans, en die wordt verreden in het weekend van 1 en 2 Oktober. Het startveld is ook hier weer zeer bijzonder en telt nu al 40 deelnemers voor een race van 10 uur. Ook na deze race zijn er weer uitnodigingen te verkrijgen voor de 24 uur van Le Mans 2011 want dan zijn de winnaars van de American Le Mans Series bekend.
One thought on “Peugeot de grote winnaar van de 1000 kilometer van Silverstone.”
Comments are closed.