Zondag 12 September is het zover dan wordt de laatste ronde verreden in de Le Mans series maar tegelijkertijd ook de eerste ronde van de prestigieuze Intercontinale Le Mans Cup. De race die meetelt voor deze twee series wordt verreden op het mooie en legendarische circuit van Silverstone. De race gaat over 1000 kilometer of zes uur en het startveld voor deze wedstrijd doet me al een beetje denken aan de 24 uur van Le Mans want er doen maar liefst 46 deelnemers aan mee dat belooft dus een waar spektakel.
Het wordt een fantastisch weekend in Silverstone waar gestreden wordt voor de overwinning in de Le Mans Series 2010 met een historisch hoog aantal deelnemers, 46 in totaal. Dit hoge aantal deelnemers is vooral te danken aan het feit dat dit ook de eerste race is in de Intercontinental Le Mans Cup ( ILMC). Aan deze nieuwe Cup doen o.a Audi, Aston Martin en Peugeot mee en maken het startveld daardoor extra aantrekkelijk. Hetzelfde zal ook gebeuren tijdens de laatste race in de American Le Mans Series, de Petit Le Mans race, al zijn daar nog niet alle deelnemers van bekend. Het winnen van de ILMC houd in dat je automatisch bent uitgenodigd voor de 24 uur van Le Mans 2011.
De vijfde en tevens de laatste race in de Le Mans Series voor het seizoen 2010 wat al wat mooie races heeft opgeleverd. De vorige race op de Hungaroring gaat de boeken in als een historische overwinning van de LM P2 klasse behaald door het team van Strakka Racing. Of deze klasse dat dit weekend kan herhalen valt zeer te betwijfelen gezien het deelnemersveld en het circuit. Silverstone staat bekend als een snel circuit met diverse inhaalmogelijkheden.
Vorig jaar was het team van Oreca Matmut met een Courage-Oreca LC70-AIM die de race op zijn naam wist te schrijven en ook dit jaar rijd Oreca Matmut mee en is zelf leider in het klassement na vier races met 49 punten. Als tweede in het klassement staat de Aston Martin van Signature Plus met een achterstand van slechts twee punten op de nummer één. Derde is er het team van Audi met 44 punten, die alleen maar Le Castellet en Spa hebben gereden dit jaar. De LMP 1 klasse bestaat dit jaar uit 12 auto’s waaronder drie keer een Aston Martin, twee keer de Peugeot’s en twee keer de Audi’s een spectaculair LMP1 startveld dus. Aston Martin is er op uit om voor eigen publiek een goede prestatie neer te zetten en Audi wil na de overwinning van de 24 uur van Le Mans eerder dit jaar ook wel de series op hun naam schrijven, en Peugeot is uit op eerherstel en de overwinning in de Series. Ook het Britse team van de familie Mansell is weer aanwezig en rijden hun derde race dit jaar in de Series. Uit de American Le Mans Series is vertegenwoordigd het team van Drayson Racing met hun Lola B09/60 Judd waarmee ze de race op Road America dit jaar wisten te winnen.
De LMP 2 klasse is met twaalf auto’s aanwezig met o.a de winnaar van de race op de Hungaroring, Strakka racing. Team Racing Box en OAK Racing is hier ook met twee auto’s vertegenwoordigd. De leider in het LMP2 klassement is tot nu toe het RML team afkomstig uit Engeland, met 65 punten, maar hun voorsprong op de nummer twee is slechts 13 punten en dat is Strakka racing. Dus ook in deze klasse spanning alom wie er gaat winnen en wie er kans maakt op de uitnodiging voor de 24 uur van Le mans 2011.
De GT1 klasse stelt niet veel meer voor er zal maar één auto in meerijden die tevens nu al de winnaar is van de Le Mans Series 2010 . Er zouden in eerste instantie twee auto’s meerijden maar het Atlas Team heeft moeten afzeggen omdat men de auto niet op tijd klaar kreeg na het ongeval op de Hungaroring. GT1 klasse rijd in 2011 niet meer mee in de Le Mans Series en tijdens de 24 uur van Le Mans. De GT1 zal tijdens de race op Silverstone dan ook voor de laatste keer in actie te zien zijn in de Series. De winnaar in deze klasse is Larbre Competition met de mooie Saleen S7-R.
De GT 2 klasse bestaat uit 14 auto’s verdeeld over zes verschillende merken waarvan Ferrari met zes deelnemende auto’s de grootste leverancier is. Opmerkelijk is de start van een nieuw team die nog niet eerder dit jaar heeft meegereden in de Le Mans Series. Gulf Team First heet het team en doet mee in een Lamborghini LP 560 en was eerder dit jaar al actief tijdens de 24 uur van Spa. Ook opmerkelijk is de deelname van het Team Schnitzer rijdend in een BMW M3, dit team was alleeen de eerste twee race’s in de Le Mans Series actief. Het klassement in de GT klasse wordt aangevoerd door de Porsche van het Team Felbermayr Proton met 78 punten met op de tweede plek de Ferrari no. 95 van AF Corse met 63 punten.
De Formule Le Mans klasse is aanwezig met 7 auto’s, en deze klasse heeft het hele seizoen al mooie races laten zien. De leider in dit klassement is het team van Dams en staat met 50 punten bovenaan in het klassement. Dit uit Frankrijk afkomstige team heeft deze week laten weten om zich volgend jaar in te schrijven voor de 24 uur van Le Mans, alleen is nog niet bekend of dit in de LMP1 of de LMP2 klasse wordt.
Ja, de race op Silverstone is de laatste in de Le Mans Series 2010 en de eerste in de Intercontinentale Le Mans Cup en zal zeker een zeer spannende race worden gezien het deelnemers veld. De lijst met de 31 prototype raceauto’s en 15 Grand Touring Cars ziet er als volgt uit:
LM P1 :
007 – Aston Martin Racing – Lola Aston Martin – Fernandez/Primat/Meyrick
008 – Signature – Lola Aston Martin – Ragues/Mailleux/Ickx
009 – Aston Martin Racing – Lola Aston Martin – Barazi/Hancock
1 – Team Peugeot Total – Peugeot 908 HDi-FAP – Davidson/Minassian
4 – Team Oreca Matmut – Peugeot 908 HDi FAP – Lapierre/Sarrazin
5 – Beechdean Mansell – Ginetta Zytek – Mansell/Mansell/Mansell
7 – Audi Sport Team Joest – Audi R15 TDI – Kristensen/McNish
8 – Audi Sport Team Joest – Audi R15 TDI – Bernhard/Capello
11 – Drayson Racing – Lola Judd – Drayson/Cocker
12 – Rebellion Racing – Lola Rebellion – Prost/Jani
13 – Rebellion Racing – Lola Rebellion – Belicchi/Boullion
20 – Team LNT – Ginetta Zytek – Burgess/Mowlem/McMurry
LM P2 :
24 – Oak Racing- Pescarolo Judd – Lahaye/Nicolet
25 – RML – Lola HPD – Erdos-Newton-Collins
27 – Race Performance – Radical Judd – Frey/Buncombe
29 – Racing Box – Lola Judd – Perazzini/Cioci/Pirri
30 – Racing Box – Lola Judd – Babini/Geri/Leo
31 – RLR msport – MG Lola AER – Gates/Garofall/Phillips
35 – Oak Racing – Pescarolo Judd – Hein/Moreau
36 – Pegasus Racing – Courage Oreca AER – Schell/Da Rocha
39 – KSM – Lola Judd – De Pourtales/Noda/Kennard
40 – Quifel ASM Team – Ginetta Zytek – Amaral/Pla
41 – Team Bruichladdich – Ginetta Zytek – Ojjeh/Greaves/Ebbesvik
42 – Strakka Racing – HPD – Leventis-Watts-Kane
Formula Le Mans :
43 – Dams- Formula Le Mans – Barlesi/Cicognani/Chalandon
44 – Dams – Formula Le Mans – Firth/Hughes
45 – Boutsen Energy Racing – Formula le Mans – Kraihamer/De Crem/Delhez
46 – JMB Racing – Formula Le Mans – Kutemann/Basso/Hartshorne
47 – Hope Polevision Racing – Formula Le Mans – Moro/Zacchia/Lombard
48 – Hope Polevision Racing – Formula Le Mans – Pillon/Capillaire/Verdonck
49 – Applewood Seven – Formula Le Mans – Toulemonde/Beche
LM GT1 :
50 – Larbre Competition – Saleen S7-R – Gardel/Goueslard/Rees
LM GT2 :
75 – Prospeed Competition- Porsche 997 GT3 RSR – Holzer/Westbrook
76 – IMSA Performance Matmut – Porsche 997 GT3 RSR – Narac/Pilet
77 – Team Felbermayr Proton – Porsche 997 GT3 RSR – Lieb/Lietz
78 – BMW Team Schnitzer – BMW M3 – Müller/Werner
85 – Spyker Squadron – Spyker C8 Laviolette GT2 – Dumbreck/Coronel
88 – Team Felbermayr Proton – Porsche 997 GT3 RSR – Ragginger/Ried/Dumas
89 – Hankook Team Farnbacher – Ferrari F430 GT – Farnbacher/Simonsen
90 – CRS Racing – Ferrari F430 GT – Ehret/Quaife/Kaffer
91 – CRS Racing – Ferrari F430 GT – Kirkaldy/Mullen
92 – JMW Motorsport – Aston Martin V8 Vantage – Bell/Turner
94 – AF Corse – Ferrari F430 GT – Companc/Russo
95 – AF Corse – Ferrari F430 GT – Fisichella/Vilander/Alesi
96 – AF Corse – Ferrari F430 GT – Bruni/Melo
99 – Gulf Team First – Lamborghini LP560 – Giroix/Goethe