LMS, Strakka Racing LM P2 wint 1000 km. van de Hungaroring.

Print Friendly, PDF & Email

Jonny Kane, Danny Watts en Nick Leventis hebben met hun Strakka Racing HPD geschiedenis geschreven door de 1000 km. van de Hungaroring te winnen. Het was de eerste maal in de geschiedenis van de Le Mans Series dat een team met een LM P2 wagen de overall overwinning wist te behalen. De eerste LM P1 wagen was pas terug te vinden op de zevende stek, de Beechdean Mansell van de broers Leo en Greg Mansell. Tom Coronel en Peter Dumbreck werden met hun Spyker negende in de GT2 klasse, 19de overall. Peter Kuteman finishte als tweede in de FLM klasse en Carlo van Dam viel uit.


Het was de eerste keer dat de Hungaroring werd aangedaan door de Le Mans Series. Met 37 auto’s aan de start kunnen we spreken van een redelijk startveld. Het 4,3 km. lange circuit word door velen als een Mickey Mouse circuit gezien met z’n 16 bochten en de weinige mogelijkheden om in te halen. Een extra uitdaging voor de Le Mans Series met zijn verschillende race klassen. Net als de vorige race, de 1000 km. van de Algarve, was ook de race op het Hongaarse Formule 1 circuit een avond race. In de ochtend werd er gekwalificeerd en de start van de race was om 16:00 uur.

Al in de kwalificatie gaf Danny Watts een voorproefje van wat er mogelijk was met de minder zware LM P2 wagens op het bochtige circuit. Hij pakte de pole met de Strakka HPD ARX-01c LM P2 wagen. Jean-Christophe Boullion kwam er met de Rebellion niet aan en werd tweede gevolgd door Neel Jani op de derde plek. Olivier Panis moest met zijn Oreca Peugeot genoegen nemen met plaats vier op 1.2 seconde achterstand.

In de race werd het voor de LM P1 wagens niet beter. Op het rechte stuk waren ze de snelste maar dat werd ruimschoots rechtgetrokken in het bochtige gedeelte. De Oreca Peugeot kwam nog wel aan de kop na de start vanaf de tweede positie, maar zou later met problemen ver terugvallen. De Signature Plus Aston Martin moest van achteraan beginnen na een bandenwissel vlak voor de race. Door technische problemen tijden de race kwamen ze niet verder dan de 23ste plaats overall. Ook de Rebellions konden niet uit de problemen blijven, o.a. een aanrijding en versnellingsbak problemen zaten een goede klassering danig in de weg. De LM P2 van Strakka Racing kon profiteren en aan de kop komen. Ook de Quifel ASM Ginetta lag nog even aan de leiding na een pitstop.


13062010-dsc07886
Foto: Marco van de Bildt.

Danny Watts, Jonny Kane en Nick Leventis waren uiteindelijk met hun wagen de snelste en wisten 206 ronden af te legen in iets meer dan 6 uur. Miguel Amaral en Olivier Pla volgden op één ronde achterstand met hun Quiffel ASM Ginetta Zytek 09S. De derde plaats was voor Matthieu Lahaye en Jaques Nicolet met de OAK Racing Pescarolo-Judd op twee ronden achter de winnaars. Een volledig LM P2 podium, een unicum!

Pas op de zevende plaats vinden we de eerste LM P1 wagen, de Beechdean Mansell van de broers Leo en Greg Mansell. Ze misten wel wat snelheid maar wisten te profiteren van problemen bij de andere teams, en werden zo eerste in de klasse, maar wel op grote achterstand op de winnaars. De nummers twee en drie in de klasse, respectievelijk de no. 12 Rebellion en de 008 Signature Plus, kwamen op de plaatsen 8 en 23 overall over de finish.

Het word een beetje eentonig, maar de LM GT1 klasse was wederom slecht vertegenwoordigd. De pole ging naar de Larbre Saleen nadat de Saleen van Atlas EFX, het team van o.a. Carlo van Dam, meteen aan het begin van de kwalificatie een wiel verloor. En ook in de wedstrijd zat het niet mee voor het team van de Nederlander. Carlo van Dam kwam met de Saleen niet verder dan ronde 68. Hij ging in de eerste bocht rechtdoor van de baan met remproblemen, safetycar en einde wedstrijd. Larbre Competition stelt door de winst tevens het kampioenschap veilig.

In de GT2 klasse ging de winst naar Marc Lieb en Richard Lietz met de Felbermayr Proton Porsche 997, de titel verdedigers. Na de winst bij de 24 uur van Le Mans pakken ze hier hun derde overwinning van dit LMS seizoen. Ze versterken met de winst hun voorsprong in het kampioenschap. Ze gaan aan de leiding met 78 punten, 15 punten meer dan de nummers twee, Jean Alesi, Giancarlo Fisichella en Toni Vilander.


09052010-dsc05407
Foto: Marco van de Bildt.

Tom Coronel en Peter Dumbreck finishte met hun Spyker C8 op de negende plaats in deze uiterst competitieve klasse, goed voor een 19de positie overall. Ze waren van de 11de positie op de grid gestart.

Peter Kuteman finishte met zijn team genoten Maurice Basso en John Hartshorne met de JMB Racing FLM wagen op de tweede plaats in de klasse, 26ste overall. De winst in deze klasse ging naar Andrea Barlesi, Alessandro Cicognani en Gary Chalandon met de DAMS FLM Oreca 09 wagen.

De no. 48 Hope Polevision kwam niet aan de start na een crash in de warming up.

Al met al een gedenkwaardige race waarbij Strakka Racing geschiedenis schrijft door hun overwinning, de eerste maal in de geschiedenis van de Le Mans Series dat een LM P2 team de overwinning pakt. Tevens bestaat het gehele podium uit LM P2 teams. Een verklaring is maar deels te vinden bij het circuit, inhalen is lastig en op het bochtige gedeelte zijn de lichtere wendbare LM P2 wagens in het voordeel. Ook waren er maar 5 LM P1 wagens aan de start verschenen, die allen in de problemen kwamen, hetzij technisch danwel door aanrijdingen.


UITSLAG.

1. LEVENTIS Nick/WATTS Danny/KANE Jonny. Strakka Racing, HPD ARX – 01c, 206 ronden in 6:01:02 (LM P2).

2. AMARAL Miguel/PLA Olivier. Quifel-ASM Team, Ginetta – Zytek 09S, op 1 ronde (LM P2).

3. LAHAYE Matthieu/NICOLET Jacques. OAK Racing, Pescarolo – Judd, op 2 ronden (LM P2).

4. ERDOS Tommy/NEWTON Mike/COLLINS Ben. RML Erdos, Lola HPD, op 4 ronden.

5. OJJEH Karim/GREAVES Tim/EBBESVIK Thor-Christian. Team Bruichladdich, Ginetta – Zytek, op 5 ronden.

6. PIRRI Luca/CIOCI Marco/PERAZZINII Piergiuseppe. Racing Box, Lola B09 – Judd, op 6 ronden.

7. MANSELL Greg/MANSELL Leo. Beechdean Mansell, Ginetta – Zytek 09S, op 7 ronden (1ste LM P1).

8. PROST Nicolas/JANI Neel. Rebellion Racing, Lola B10/60 – Rebellion, op 13 ronden (2de LM P1).

9. MOREAU Guillaume/HEIN Richard. OAK Racing, Pescarolo – Judd, op 14 ronden.

10. LIEB Marc/LIETZ Richard. Team Felbermayr Proton, Porsche 997 GT3 RSR, op 14 ronden (1ste LM GT2).

11. KIRKALDY Andrew/MULLEN Tim. CRS Racing, Ferrari F430 GT, op 14 ronden ( 2de LM GT2).

12. PILET Patrick/NARAC Raymond. IMSA Performance Matmut, Porsche 997 GT3 RSR, op 14 ronden (3de LM GT2).

19. DUMBRECK Peter/CORONEL Tom. Spyker Squadron, Spyker C8 Laviolette, op 18 ronden (9de LM GT2).

21. GARDEL Gabriele/GOUESLARD Patrice/REES Fernando. Larbre Competition, Saleen S7 – R, op 19 ronden (1ste LM GT1).

22. BARLESI Andrea/CICOGNANI Alessandro/CHALANDON Gary. DAMS, FLM – Oreca – 09, op 19 ronden (1ste FLM).

23. RAGUES Pierre/MAILLEUX Franck/ICKX Vanina. Signature Plus, Lola Aston Martin, op 22 ronden (3de LM P1).

26. KUTEMAN Peter/BASSO Maurice/HARTSHORNE John. JMB Racing, FLM – Oreca – 10, op 28 ronden (2de FLM).

29. ZACCHIA Steve/LOMBARD Olivier/MORO Luca. Hope Polevision Racing, FLM – Oreca – 09, op 50 ronden (3de FLM).

NIET GEKLASSEERD.

35. VAN DAM Carlo/LEMERET Stephane. Atlas EFX – Team FS, Saleen S7 – R, op 138 ronden (2de LM GT1).


De volledige uitslag is te vinden op de website van de Le Mans Series.


De volgende en laatste race van dit Le Mans Series seizoen is op 12 September op het Britse Silverstone.


Share

One thought on “LMS, Strakka Racing LM P2 wint 1000 km. van de Hungaroring.

Comments are closed.