Olivier Panis, Nicolas Lapierre en Stephane Sarrazin hebben met de Oreca Peugeot 908 HDi FAP de 1000 km. van de Algarve, de derde Le Mans Series wedstrijd van het seizoen, op hun naam geschreven. Ondanks de late reglementswijziging van de ACO was de diesel Peugeot duidelijk sneller dan de benzine aangedreven wagens. Spyker finishte als negende in de LM GT2 klasse na technische problemen. Carlo van Dam werd tweede van de twee deelnemers in de GT1 klasse met een Saleen. Peter Kuteman finishte als vierde in de FLM klasse.
Op zaterdag 17 Juli is op het circuit van Portimão de 1000 km. van de Algarve verreden, de derde race van het Le Mans Series seizoen. Een klein startveld van maar 32 auto’s verscheen aan de start voor de avondrace in Portugal, met als dieptepunt maar twee deelnemers bij de LM GT1 klasse en vier bij de LM P1 klasse. De mooie strijd in de GT2 klasse maakte gelukkig veel goed.
In de LM P1 klasse waren maar vier inschrijvingen, en de Oreca Peugeot was op voorhand al favoriet voor de eindoverwinning. De van pole gestarte Oreca bolide kwam nooit in de problemen. Al binnen een uur had het Franse team een voorsprong van een minuut welke ze verder konden uitbouwen gedurende de race.
Olivier Panis, Nicolas Lapierre en Stephane Sarrazin wisten na bijna zes uur racen met vijf ronden voorsprong als eerste te finishen. Neel Jani en Nicolas Post legden met hun Rebellion Lola beslag op de tweede plaats, op een ronde achterstand gevolgd door Pierre Ragues, Vanina Ickx en Franck Mailleux die met de Signature Plus Lola Aston Martin als derde over de finish kwamen. De tweede Rebellion Lola van Jean-Christophe Boullion en Andrea Bellicchi kende flink wat problemen en ze finishte uiteindelijk als twintigste overall op een achterstand van 29 ronden. Ondanks de grotere restrictors die de ACO op het laatste moment toestond bij de benzine auto’s was het de diesel wagen die nog steeds zonder twijfel de snelste was.
De LM P2 klasse werd een ware afvalrace. De tot nog toe onverslaanbare Strakka was één van de uitvallers, technische problemen met drie en een half uur racen op de klok en einde wedstrijd. Quifel ASM, de winnaars van het kampioenschap in 2009 crashte bij het inhalen en zou na reparaties uivallen in ronde 91. Ook de beide OAK Racing wagens vielen uit met technische problemen. Na een enerverende race was het de RML Lola van Tommy Erdos, Mike Newton en Ben Collins die er met de winst vandoor ging, op 8 ronden gevolgd door de Bruichadding Ginetta van Karim Ojjeh, Tim Greaves en Thor-Christian Ebbesvik. Op de derde plaats op grote afstand, 22 ronden, volgt de Pegasus Courage Oreca met Frederic Da Rocha en Julien Schell. Tommy Erdos en Mike Newton, die een goed seizoen draaien met de RML Lola gaan met 55 punten aan de leiding in het kampioensachap.
In de Formula Le Mans (FLM) klasse ging de winst naar de DAMS wagen met Jody Firth en Warren Hughes. De Nederlander Peter Kuteman finishte als vierde op 18 ronden achter de winnende DAMS wagen.
Aan de LM GT1 klasse hoeven we niet veel woorden vuil te maken. Twee wagens aan de start. Uitrijden was dus tevens een garantie voor een podium plaats. De twee teams Larbre en Atlas kwamen beide met een Saleen S7-R aan de start. De winst ging naar de Larbre wagen van Gabriele Gardel, Patrice Goueslard en Fernando Rees met een 21ste plek overall, achter de langzaamste GT2 wagen. In de Atlas Saleen vinden we de Nederlander Carlo van Dam achter het stuur. Schroyen maakte nog een crash mee en uiteindelijk finishte ze als 24ste overall.
Zoals was te verwachten was de meest strijd te zien bij de LM GT2 klasse. Van start tot finish werd er geracet om de eerste plaats. Een strijd die na bijna zes uur werd gewonnen door de AF Corse Ferrari van Gianmaria Bruni en Jaime Melo. Ze stoten daarmee de Felbermayr Porsche van de troon die de eerste twee wedstrijden wist te winnen. De tweede AF Corse Ferrari van Jean Alesi, Giancarlo Fisichella en Toni Vilander volgde op één ronde achterstand en de derde plaats was voor Marc Lieb en Richard Lietz met de Felbermayr Proton Porsche. Zo’n beetje het hele GT2 veld zat binnen vijf ronden van elkaar bij de finish. Lieb en Lietz gaan aan de leiding van het kampioenschap met 62 punten gevolgd door Fisichella, Alesi en Vilander met 52 punten. Alles is nog mogelijk in de twee resterende wedstrijden.
Het Spyker team, dat rondreed op de zesde plek, kende wat pech met de stuurbekrachtiging en raakt tijd kwijt met reparaties. Doordat het veld zo dicht bij elkaar zat zakte ze op de ranglijst. Jeroen Bleekemolen en Peter Dumbreck finishte als negende in de klasse, 16de overall, op vier ronden achter de winnende Ferrari. Tom Coronel was er ditmaal niet bij. Hij was met het WTTC op Brands Hatch waar hij op een mooie vijfde en vierde plaats wist te finishen. De laatste twee wedstrijden van het seizoen, op de Hungaroring en Silverstone, zal Coronel er weer zijn in plaats van Bleekemolen.
De volgende race, tevens een avondrace, is op 22 Augustus in Hongarije op de Hungaroring, en de laatste race op het Engelse Silverstone is op 12 September.
Uitslag:
1. Team Oreca Matmut. Panis/Lapierre/Sarrazin, Peugeot 908 HDI-FAP, 215 r. in 5.48:30,820.
2. Rebellion Racing. Prost/Jani, Lola B10/60-Rebellion, op 5 ronden.
3. Signature Plus. Ragues/Mailleux/Ickx, Lola-Aston Martin, op 6 ronden.
4. RML. Erdos/Newton/Collins, Lola-HPD, op 14 ronden (1ste LM P2).
5. Team Bruichladdich. Ojjeh / Greaves / Ebbesvik, Ginetta – Zytek 09S, op 22 ronden.
6. DAMS. Firth/Hughes, FLM-Oreca 09, op 22 ronden (1ste FLM).
7. AF Corse. Bruni/Melo (Ita/Bra), Ferrari F430 GT, op 23 ronden (1ste LM GT2).
8. DAMS. Barlesi / Ciocognani /Chalandon, FLM – Oreca – 09, op 24 ronden.
9. AF Corse. Alesi/Fisichella / Vilander, Ferrari F430 GT, op 24 ronden.
10. Team Felbermayr Proton. Lieb /Lietz, Porsche 997 GT3 RSR, op 24 ronden.
16. Spyker Squadron. Dumbreck/ Bleekemolen, Spyker C8 Laviolette, op 27 ronden (9de LM GT2).
21. Larbre Competition. Gardel/Goueslard/Rees (Zwi/Fra/Bra), Saleen S7-R, op 31 ronden (1ste LM GT1).
23. JMB Racing. Kuteman / Basso / Hartshorne, FLM – Oreca – 10, op 40 ronden (4de FLM).
24. Atlas EFX – Team FS. Schroyen / Van Dam / Walchhofer, Saleen S7 – R, op 44 ronden (2de LM GT1).
One thought on “Le Mans Series, Oreca wint 1000 km. van Algarve, Spyker negende.”
Comments are closed.