Half Juni vind in midden Frankrijk de meest legendarische en grootste endurance race ter wereld plaats, de 24 uur van Le Mans. In 1923 werd er voor het eerste een 24 uur van Le Mans gereden, en dit jaar was het de 78ste maal. 56 geavanceerde Sportscars en zware GT bolides komen bijeen op het Circuit de la Sarthe voor een 24 uur durende uitputtingsslag voor mens en machine. Dit jaar viel de helft van de deelnemende wagens uit waaronder o.a. Frankrijk’s trots, het volledige Peugeot team. Naast alle actie op de baan is er daaromheen de geweldige sfeer en ambiance bij de toeschouwers. Ik heb geprobeerd om de 24 uur in 24 foto’s samen te vatten.
Één van de meest tot de verbeelding sprekende periodes uit de rijke historie van de 24 uur van Le Mans is het Group C tijdperk. Het is geweldig om te zien dat deze mooie wagens nog steeds rond rijden en zo nu en dan ook weer te bewonderen zijn op Le Mans Dit jaar werd voor de derde maal een Group C race gereden in het voorprogramma.
|
Veel publiek langs de baan, vooral na de start. Hier voorbij de Dunlop brug vanwaar de auto’s te volgen zijn vanaf de brug tot de bijna bij Tertre Rouge, de aanloop naar de Hunaudiere.
|
Het fabrieksteam van Peugeot was er met drie auto’s. De vierde 908 HDi FAP was voor Oreca, en uiteraard in de zo bekende Oreca kleuren.
|
Eten en drinken vlak bij de baan. Heel belangrijk! Terwijl je een biertje of een broodje besteld kun je gewoon de race blijven volgen.
|
Het doet ons deugd om te zien dat de organisatie gebruik maakt van de modernste communicatie middelen om alles op rolletjes te laten verlopen.
|
Neerlands trots, de Spyker (GT2) en de Audi (LM P1) in één beeld gevangen. Van een directe strijd was uiteraard geen sprake.
|
De no. 1 Peugeot. Peugeot, vorig jaar de winnaar, mocht dit jaar de nummer 1 op de wagen plakken. Marc Gene en Alexander Wurz, winnaars van vorig jaar, kregen in de auto gezelschap van Anthony Davidson. Geen van de vier gestarte Peugeot’s zou echter de finish halen. Een waar drama voor de Franse fabrikant.
|
Ook voor de inwendige mens dient te worden gezorgd, in dit geval met bier. Omdat er ook bij de ACO aan het milieu moet worden gedacht word er dit jaar bier geschonken in statiegeld glazen/bekers. Wij zijn helemaal voor, al is het maar omdat er dan veel minder afval langs het circuit ligt. Geen bergen met vertrapte plastic bekertjes. En op de beker staat de datum zodat het ook nog eens een verzamel object is. Het duurde even voordat we door hadden dat er een aantal verschillende prints waren. We hebben er drie geteld, wie er meer heeft gezien mag het laten weten. |
Er zijn natuurlijk ook heel veel mensen die hun eigen bier meenemen. En ja dan kun je er beter zo’n ‘kunstwerk’ van maken dan dat je de flesjes op de grond laat slingeren.
|
Worstjes….. die gaan er ook wel in. De worstjes op de zaterdag avond bij Arnage staan in ons geheugen gegrift. Deze vrolijke worstenbakker stond overigens niet bij Arnage maar in de buurt van de Esses. Ook prima worstjes trouwens.
|
En ‘s nachts gaan we natuurlijk gewoon door. De sfeer langs de baan is fantastisch en het levert mooie plaatjes op als de auto’s vol in de ankers gaan met gloeiende remschijven.
|
Ook in de pit zit men niet stil. Dit is de pit van Corvette Racing, de nummers 63 en 64. Duidelijk herkenbaar aan de gele verlichting.
|
Op het podium staat de trofee al klaar met op de achtergrond de ook 24 uur doorgaande kermis.
|
En dan komt langzaam de zon weer op. Het duurde nog wel even voor het ook weer een beetje warm werd. Het was ‘s nachts opvallend koud. De temperatuur was gezakt tot onder de tien graden. Iets wat niet vaak voorkomt bij de 24 uur van Le Mans.
|
En dan…… een broodje in de ochtend. Een sandwich is dan ook wel gelijk een half stokbrood.
|
terwijl ander mensen nog slapen, in de Dunlop brug nota bene. Dan ben je wel moe geweest, als je met al het geluid door kunt slapen. Hebben wij nooit hoor …
|
Ook Tertre Rouge is een mooie plek om ‘s ochtends wakker te worden.
|
Wederom de Dunlop brug, hier gaan na de finish de hekken open om het publiek, wij dus, de baan op te laten.
|
En dan een Corvette, gewoon omdat er altijd een Corvette bij moet zijn. Geen 24 uur zonder Corvette.
|
Twee auto’s die in gevecht lijken te zijn. Met de nadruk op lijken, want de Young Driver Aston Martin rijd in de LM GT1 klassen en de BMW er achter in de LM GT2 klasse. Van een direct gevecht is dus geen sprake, het levert wel een leuk plaatje op.
|
Tsja, niets aan toe te voegen eigenlijk. Waar kunnen we zo’n T-shirt bestellen?
|
Wij hebben wat met (keuken)trapjes, hoewel dit een wat uit de kluiten gewassen exemplaar is. Het zijn vaak fotografen die je ziet rond sjouwen met een trap, maar in dit geval niet. En de vraag blijft altijd: wat heb je eraan? Ik heb nog niet gezien dat iemand met een trapje een (betere) foto kon maken, en ik niet zonder trapje. Ik vind meestal wel een plekje om over of door het hek te fotograferen. Als iemand me van het tegendeel wil overtuigen, graag, laat het even weten? Ik ben overigens niet van plan om met trapjes rond te gaan zeulen.
|
Bij Audi staan ze al klaar om ‘hun’ winnaars binnen te halen. Audi zou bij de LM P1 klasse het hele podium vullen, terwijl aartsrivaal Peugeot geen één wagen aan de finish kreeg.
|
En dan het podium. Dr. Ulrich heeft wel wat hulp nodig om die trofee de lucht in te krijgen. En de mannen van Audi helpen hem maar wat graag.
|
Na afloop is de baan voor het publiek. Van beide kanten komen de toeschouwers naar het podium voor de prijsuitreiking.En daarna is het weer een jaar aftellen naar de volgende 24 uur van Le Mans.
De datum voor de 79ste 24 uur van Le Mans in 2011 is overigens al bekend. De goede tellert heeft trouwen wel gezien dat er 25 i.p.v 24 foto’s te zien zijn. Het blijft lastig, ik had met gemak 100 foto’s kunnen laten zien. Houd deze site in de gaten, er volgt ongetwijfeld meer te zijner tijd. Deze en andere foto’s zijn ook terug te vinden op onze fotopagina. (directe link). |