Hollands Glorie Le Mans 2010, het resulaat.

Print Friendly, PDF & Email

12062010-dsc07407Helaas helaas helaas het zit er weer op, de 24 uur van Le Mans 2010 met de 78ste editie. De race begon op Zaterdag 12 juni om 15.00 uur  met 55 auto’s en 165 coureurs. De race eindigde op zondag 13 juni om 15.00 uur, met nog maar 28 auto’s en met maar 84 coureurs. Onder deze coureurs zaten natuurlijk ook nog enkele die afkomstig waren uit Nederland, 6 van de 8. Geen slechte score dus. Ik zal de resultaten van de Nederlandse deelnemers eens even nader toelichten.



Tom Coronel en Jeroen Bleekemolen kwamen tijdens deze 24 uur van Le Mans weer uit voor het team van Spyker Squadron. Hun teammaat was de Schot Peter Dumbreck. Het team eindigde deze race als negende in de LM GT2 klasse en het is voor hun het tweede achtereenvolgende jaar dat ze eindigen binnen de top tien. De start van de race werd gedaan door Jeroen en na ruim twee uur gaf hij het stuurtje over aan Peter, maar die kwam in de problemen door een  LM P2 auto wat resulteerde in een extra bezoek in de pit van één  uur.


13062010-dsc07983
Foto: Marco van de Bildt.

Tom Coronel ging de auto in en liet aan de snelle tijden zien dat de auto weer helemaal in orde was. Maar op zondagochtend kwam er een nieuw probleem aan het licht, de versnellingsbak. Ook nu weer de pit in voor reparatie wat ca. twee uur duurde, maar na deze reparatie konden ze probleemloos doorrijden tot aan de finishvlag. Ze werden uiteindelijk 28ste overall en negende in de LM GT2 klasse.

David Hart rijd in zijn vierde  24 uursrace in een Corvette C6.R voor het team van Luc Alphand, hetzelfde team waar Xavier Maassen voor rijd. David rijdend in de Corvette met no. 72, wist samen met Stephan Gregoire en Jerome Policand  op een tweede plaats te eindigen, niet slecht om met zoveel concurentie op het podium van Le Mans te finishen. De achterstand op de nummer één in de LM GT1 klasse bedroeg slechts vier ronden en op de winnende Audi was de achterstand nog altijd zo’n 70 ronden.


12062010-dsc07407
Foto: Marco van de Bildt.

De  nummer 72 kwam al in het begin van de race in aanraking met een LMP1 auto wat de nodige schade veroorzaakte. Door deze botsing moest de auto al vrij vroeg in de race ruim een uur in de pit staan voor reparatie. Het verdere verloop van de race verliep echter zonder incidenten en kon dus mooi met een tweede plek worden afgesloten. Het is voor Luc Alphand de derde keer op het podium in de vijf jaar dat hij deelneemt aan de 24 uur van Le Mans. Ben benieuwd of hij volgend jaar deelneemt aan de 24 uur van Le Mans in de nieuwe LM GT2 klasse?

 Christijan Albers rijdend in een Audi R10 TDI kwam 3 uur voor het einde van de race tot stilstand met technische mankementen. Ook de Kolles Audi no. 14 was al eerder uitgevallen, die heeft het niet langer uitgehouden dan de eerste 12 uur van de race.


12062010-dsc07413
Christian had het met zijn twee teamgenoten Bakkerut en Jarvis goed naar zijn zin maar ze konden met z’n drieën maar slechts 331 ronden afleggen terwijl de winnende Audi er 397 wist te volbrengen. Ben benieuwd of we Christian dit jaar verder nog in een auto actief zullen zien.

Paul van Splunteren en Niek Hommerson reden beide voor de eerste keer mee in de 24 uur van Le Mans. Het doel van het Prospeed team van het halen van de finish in hun Porsche uit de LM GT2 klasse. Het enige wat ze nodig hadden was een flinke dosis zelfvertrouwen, uithoudingsvermogen, concentratie en geluk. Dat is aardig gelukt want ze zijn in het algemeenklassement geeindigt op de 21 plaats en zevende in hun LM GT2 klasse. Met maar liefst 18 rappe GT-bolides in de klasse  en vele internationale topcoureurs als Jeroen Bleekemolen, Tom Coronel, Uwe Alzen, Richard Westbrook, WTCC-toppers Augusto Farfus en Andy Priaulx en voormalig Formule 1-rijders Jean Alesi en Giancarlo Fisichella, was de concurrentie moordend. De eerste uren werden probleemloos gereden en kon de Porsche redelijk snel naar voren. Pas in de nacht kwamen de eerste probleempjes. De koppeling werkte niet optimaal, maar dit euvel gooide niet al te veel roet in het eten.


13062010-dsc08006
Foto: Marco van de Bildt.

In de vroege ochtend was er wel een klein momentje waarop het team de adem in hield. Bij een spin werd immers de kracht van de vangrail getest. ,,De Porsche is echter een sterke auto’’, weet Paul van Splunteren. ,,De auto ving de klap prima op. De schade bleef beperkt tot een iets kromme stuurstang. Na een snelle check konden we prima doorrijden.’’ Ze wisten uiteindelijk met een mooie 7de plaats in de LM GT2 klasse en 4.300 kilometer de finish van de 24 uur te halen. Hopen op een nog beter resultaat in 2011.

Peter Kox kwam dit jaar aan de slag bij het Young Driver Aston Martin team rijdend in een Aston Martin DBR9. Het was voor het team de eerste keer dat ze deelnamen aan de 24 uur van Le Mans en het zal ook de laatste keer zijn in de GT1 klasse. Peter neemt de start van de race voor zijn rekening en weet de Aston Martin gelijk aan kop te houden gedurende de eerste drie uur van de race in de LM GT1 klasse. Helaas kregen ze te maken met een gebroken aandrijfas en dit  koste het team 60 minuten aan reparatie. Het team kon vervolgens weer achteraan beginnen met een inhaalslag.


13062010-dsc07834
Foto: Marco van de Bildt.

Gedurende de avond en de nacht ging alles probleemloos en ook de ochtend kwam het team ongeschonden door. Met nog anderhalf uur te gaan kwamen de problemen met de aandrijfas weer terug en moest de pit weer opgezocht worden voor reparatie. Om 14.45  uur kwam de Aston Martin weer naar buiten om een kwartier later als derde in de LM Gt 1 klasse te eindigen. Ze eindigden op een 22ste plaats overall en met 311 ronden gereden een knappe prestatie, al hadden ze zelf op een beter resultaat gehoopt.

Xavier Maassen samen met Julien Jousse en Fabrice Gouselard uitkomend voor het team van Luc Alphand en rijdend in een Corvette C6.R hebben de finisch niet gehaald. Het team kende een goede start en ondanks een schuiver wist het team de vaart er goed in te houden en zo rond middernacht nog maar 3 ronde achterstand op de leidende auto in het GT1 klassement. De hele nacht bleef het tempo er goed in zitten en aan het einde van deze nacht was de achterstand nog maar één ronde.


12062010-dsc07375
Foto: Marco van de Bildt.

Maar helaas helaas zo rond het ochtend gloren sloeg het noodlot toe en was het over en uit voor Xavier en het team. De oorzaak van dit drama was een defect onderdeel dat tussen de cardan en de versnellingbak zit en niet meer te repareren was. Erg jammer voor Xavier, zeker omdat er zicht was op een top klassering in de LM GT1 klasse. Het was dit jaar ook het laatste optreden van de Corvette in de LM GT1 klasse, de hele LM GT1 klasse komt volgend jaar niet meer terug tijdens de 24 uur van Le Mans 2011 en de Le Mans Series, dus Xavier moet daar iets anders voor gaan zoeken. Ik zou zeggen de LM GT2 klasse met een Corvette.


Share

2 thoughts on “Hollands Glorie Le Mans 2010, het resulaat.

  1. Bart, je hebt helemaal gelijk hij reed in 2007 ook al mee en inderdaad voor Racing for Holland. Zal het gelijk even aanpassen en bedankt voor je opmerkzaamheid. Foutje bedankt , groetjes Frank

Comments are closed.