De 24 uur van Le Mans, voorbeschouwing deel 4, de LM GT2 klasse.

Print Friendly, PDF & Email

Op 12 en 13 Juni zal de grootste en belangrijkste endurance wedstrijd wereldwijd, de 24 uur van Le Mans, weer verreden worden. Naar deze 78ste 24 uurs race op de heilige grond van het Circuit de la Sarthe zullen zo’n 300.000 toeschouwers komen om live de verrichtingen van de meest geavanceerde Sportscars en GT wagens te volgen. De 168 coureurs zullen met hun 56 wagens, verdeeld over vier klassen, naar Le Mans komen voor deze uitputtingsslag voor mens en machine. Wij kijken, in vier afleveringen, vast vooruit aan de hand van de door de ACO bekend gemaakte definitieve deelnemerslijst. Vandaag, in de laatste aflevering, bekijken we de deelnemers aan de LM GT2 klasse. Eerder keken we al naar de LM P1 klasse , de LM GT1 klasse en de LM P2 klasse.


Met achttien deelnemende auto’s, bestaande uit zeven verschillende merken is de LM GT1 klasse wel weer een hele interessante. Zeker omdat het hier gaat om allemaal “normale” straatversie’s van auto’s. Auto’s waar ik wel eens een keertje in zou willen rijden,  zeker op een circuit als het legendarische Circuit de La Sarthe. Merken die hier om de winst strijden zijn Porsche, Ferrari, Jaquar, BMW, Corvette, Aston Martin en natuurlijk van eigen bodem de Spyker. De strijd ging de afgelopen jaren vooral tussen de merken Porsche en Ferrari, maar dit jaar zijn er een paar serieuze merken voor de eindoverwinning bijgekomen. Op de startlijst van 2009 stonden zelfs elf Ferrari’s en vijf Porsche’s, de diversiteit in merken is dit jaar wel groter. Zelf denk ik dat de strijd vooral zal gaan tussen de Corvette’s , BMW’s en Porsche’s , maar ook Ferrari en Spyker zijn niet kansloos want 24 uur racen duurt lang en dan is ervaring en betrouwbaarheid wel een must. Voor de statistieken is het wel aardig om te vermelden dat de coureurs van Corvette Racing met z’n zessen totaal 72 keer hebben deelgenomen aan de 24 uur van Le Mans.


63. Corvette Racing, Chevrolet Corvette C6 ZR1 

Jan Magnussen – Denemarken

Johnny O’Connell – Verenigde Staten

Antonio Garcia -Spanje

Corvette Racing rijd dit jaar voor het eerst mee in de LM GT1 klasse. Het team rijd al mee in de 24 uur van Le Mans sinds 2000 en toen werden ze derde en vierde in de GTS klasse. Jan Magnussen rijd dit jaar voor de twaalfde keer mee en wist voor Corvette al vier keer een eerste plek te scoren. Johnny O’Connell doet het dit jaar voor de veertiende keer en hij haalde voor Corvette drie keer de eerste plaats. Antonio Garcia rijd dit jaar voor de vijfde keer mee in de 24 uurs race en voor de 2 keer in de Corvette.  


64. Corvette Racing, Chevrolet Corvette C6 ZR1 

Oliver Gavin – Groot Brittannië

Olivier Beretta – Monaco

Emmanuel Collard – Frankrijk

Sinds hun entree in 2000 heeft het team ieder jaar wel 1 of 2 auto’s op het podium van Le Mans gehad. Of ze dat dit jaar gaat lukken in de voor hun nieuwe klasse is nog maar de vraag. Oliver Gavin doet Le Mans voor de tiende keer waarvan al negen keer in dienst van Corvette. Maar liefst vijftien keer heeft Olivier Beretta al deelgenomen aan de 24 uur van Le  Mans waarvan vijf overwinningen. Emmanual Collard rijd dit jaar voor de eerste keer mee in Le Mans voor het team van Corvette maar in totaal wordt dit zijn zestiende deelname. 


75. ProSpeed Competition, Porsche 997 GT3 RSR 

Paul van Splunteren – Nederland

Niek Hommerson – Nederland

Louis Machiels – België

ProSpeed Competition is een team afkomstig uit België en ze rijden tijdens de race in een Porsche 997 GT3. Het team is dit jaar actief in de FIA GT3, waar ze nu 7de staan, ze rijden mee in de LMS en daar staan ze nu na 2 races twaalfde. Ook komen ze uit in de Belcar races en daar staan ze tot nu toe bovenaan. Ook de 24 uur van Spa en Zolder worden bijna jaarlijks verreden. Paul van Splunteren reed al vier keer de 24 uur van Spa maar Le Mans doet  hij dit jaar voor de eerste keer.  Voor Niek Hommerson is het ook de eerste keer Le Mans. Ook voor Louis Machiels is het de eerste keer Le Mans , maar de drie rijders hebben zowel Spa dit jaar als de 24 uur van Spa 2009 de auto samen gedeeld.  


76. IMSA Performance Matmut, Porsche 997 GT3 RSR  

Raymond Narac – Frankrijk

Patrick Pilet – Frankrijk

Patrick Long – Verenigde Staten

IMSA Performance Matmut is dit jaar actief in diverse autosport klasses. Zo rijden ze met Porsches 911/977 RSR GT3 in de Le Mans Series, GT Open , 24 uur van Spa en natuurlijk in de 24 uur van Le Mans. Raymond Narac doet dit jaar voor de zesde keer mee aan de 24 uur en doet dit vanaf zijn begin al voor dit team. Patrick Pilet rijd voor de tweede keer mee ook voor het team maar ze wisten vorig jaar niet te finishen. Patrick Long is sinds 2003 fabrieksrijder voor Porsche en doet dit voor diverse teams. Hij rijd voor de zevende keer mee in de 24 uur van Le Mans en wist deze race 2 keer te winnen in 2004 en 2007. 


77. Team Felbermayr-Proton, Porsche 997 GT3 RSR  

Marc Lieb – Duitsland

Richard Lietz – Oosterijk

Wolf Henzler – Duitsland

Het team Felbermayer-Proton is afkomstig uit Duitsland en is sinds 1996 al actief in de racewereld met de Porsche. Ze waren te vinden in verschillende 24 uurs races in de VS en Europa maar ook in het FIA GT2 kampioenschap. Sinds 2007 doen ze ook mee in de Le Mans Series. Vorig jaar wisten ze ook nog als derde te eindigen in de Asian Le Mans Series .Richard Lietz neemt voor de vierde keer deel aan de 24 uur van Le Mans , maar hij wist de race pas 1 keer helemaal uit te rijden. Marc Lieb is ook een Porsche fabrieksrijder die dit jaar ook voor de vijfde keer de 24 uur doet, maar de afgelopen jaren heeft hij ook in Europa en de VS alle grote wedstrijden gereden. Ook Wolf Henzler weet hoe hij een Porsche moet besturen net als zijn mede coureurs vele endurance wedstrijden gereden en doet voor de derde keer Le Mans. 


78. BMW Motorsport, BMW E92 M3  

Jörg Müller – Duitsland

Augusto Farfus – Brazilië

Uwe Alzen – Duitsland

BMW heeft een lange geschiedenis op het gebied van autoracen. Voor wat de 24 uur van Le Mans betreft gaat die geschiedenis zelfs terug tot 1933 toen ze voor de eerste keer meereden. In 1999 was daar de eerste en enige overwinning op Le Mans gereden in een  BMW V12 LMR. Jörg Müller  heeft drie keer eerder meegereden op Le Mans en dit jaar alle races in de LMS. Augusto Farfus is een coureur met weinig ervaring maar reed wel mee op Spa dit jaar. Uwe Alzen rijd al sinds 1992 mee in deze autosport en gaat dit jaar voor de vierde keer mee naar Le Mans. 


79. BMW Motorsport, BMW E92 M3  

Andy Priaulx – Groot Brittannië

Dirk Muller – Duitsland

Dirk Werner – Duitsland

De BMW E92 M3 heeft in Amerika al laten zien dat het potentie heeft voor het winnen van een race. In de VS rijd het  Rahal Letterman team met deze auto’s. Ze staan daar tweede in het klassement in de GT klasse na vier races.  Andy Priaulx rijd al 3 jaar mee voor het team, en dit jaar ook op Sebring een mooi resultaat neergezet. Dirk Müller heeft behalve BMW ook veel in Porsche en Ferrari gereden en doet dit al sinds 1998, maar pas twee keer Le Mans gedaan. Dirk Werner reed vanaf 2007 in een Porsche in de VS, sinds dit jaar voor BMW en de eerste keer Le Mans. 


80. Flying Lizard Motorsports, Porsche 997 GT3 RSR 

Seth Neiman – Verenigde Staten

Darren Law – Verenigde Staten

Joerg Bergmeister – Duitsland

Het Amerikaanse Flying Lizard team is opgericht in 2003. Het team is vooral actief in de American Le Mans Series en de Grand AM en was in 2008 en 2009 daar zeer succesvol. In 2006 meegereden tijdens de 24 uur van Le Mans en als vierde geëindigd in de GT2 klasse. In de AMLS staat het team op dit moment eerste in hun klasse net voor BMW. Seth Neiman doet dit jaar Le Mans voor de zesde keer en rijd sinds 2004 voor het team. Darren Law heeft 216 races op zijn naam staan allemaal gereden in de ALMS en Grand Am en rijd dit jaar voor het eerst de 24 uur van Le Mans. Joerg Bergmeister deed al acht keer eerder de 24 uur en is een zeer ervaren rijder als het om de Porsche gaat.  


81. Jaguar RSR, Jaguar XKRS 

Paul Gentilozzi – Verenigde Staten

Ryan Dalziel – Groot Brittannië

Marc Goossens – België

Jaguar neemt voor de 25ste keer deel aan de 24 uur van Le Mans. Het is inmiddels alweer 15 jaar geleden dat dit toch wel legendarische merk deel nam aan deze 24 uurs race. Het merk Jaguar wist tussen 1951 en 1990 de 24 uurs race zeven keer te winnen. De Jaguar XKRS heeft in de American Le Mans Series al heel wat kilometers gemaakt sinds zijn introductie eind vorig jaar, echter geheel probleemloos zijn die races niet verlopen. In de afgelopen race op Laguna Seca wist het team de eerste punten van het seizoen te pakken. Het hoofddoel is natuurlijk de 24 uur van Le Mans uit te rijden zonder al te veel problemen. Paul Gentilozzi neemt pas voor de derde keer deel de 24 uur van Le Mans, hij is wel al aktief in de autosport sinds 1984 maar dan hoofdzakelijk in de VS. Ryan Dalziel is sinds 2005 voor aktief in de VS , o.a. Grand AM en dit jaar dan de ALM en voor de eerste keer de 24 uur van Le Mans. 


82. Risi Competizione, Ferrari F430 GT  

Jaime Melo – Brazilië

Gianmaria Bruni – Italië

Pierre Kaffer – Duitsland

Risi Competizione is een team dat in1997 is  opgericht  door een Ferrari dealer uit Houston, Amerika. Het team dat al zijn races rijd in Amerika, maar het toch regelmatig op de 24 uur van Le Mans te vinden is. Dit jaar zelf met twee auto’s. Jaime Melo die dit jaar voor de vijfde Le Mans doet is een echte Ferrari coureur die sinds 2004 in dit merk racet. Voor Gianmaria Bruni wordt het de derde keer en is net als Jaime een merktrouwe racer. Pierre Kaffer rijd voor de vierde keer op Le Mans en in 2004 deed hij dat in een Audi samen met Allan McNish. 


83. Risi Competizione, Ferrari F430 GT 

Tracey Krohn – Verenigde Staten

Niclas Jönsson – Zweden

Eric van de Poele – België

Het team staat tot nu toe derde in het GT klassement in de American Le Mans Series achter de BMW van Letterman. Niclas Jönsson en Tacey Krohn hebben  de afgelopen tien jaar veel in de VS gereden en de laatste jaren veel voor het team van Risi. Eric van de Poele een zeer ervaren coureur die al sinds 1985 meerijd in  endurance wedstrijden en dit jaar voor de twaalfde keer Le Mans doet. 


85. Spyker Squadron, Spyker C8 Laviolette GT2R 

Tom Coronel – Nederland

Peter Dumbreck – Groot Brittannië

Jeroen Bleekemolen  – Nederland

Het Spyker Squadron raced sinds 2002 mee in 24 uur van Le Mans. De Huidige Laviolette heeft twee voorgangers gekend dat waren C8 Double 12 ( 2002-2003) en de Spyder GT3 ( 2003- 2007).  Het huidige model de Laviolette C8 kan in de GT klasse aardig meekomen. Het team zal het dit jaar zwaar krijgen in deze klasse maar als de auto net zo betrouwbaar is als vorig jaar en begin van dit jaar, en met deze super rijdersbezetting kunnen ze nog ver komen. Podium ?? Tom Coronel rijd dit jaar voor de tiende keer mee aan Le  Mans en voor de zesde keer bij dit team. Peter Dumbreck is al sinds 2006 aan het team verbonden maar rijd niet iedere 24 uurs race mee. Peter was in 1999 betrokken bij een ongeluk met Mercedes dat zich daarna gelijk terugtrok uit de wedstrijd. Jeroen Bleekemolen rijd voor de zesde keer mee en hij behaalde zijn mooiste resultaat in 2008 met een overwinning op Le Mans in de LM P2 klasse met het team Merksteijn. 


88. Team Felbermayr-Proton, Porsche 997 GT3 RSR 

Horst Felbermayr Sr. – Oosterijk

Horst Felbermayr Jr. – Oosterijk

Miro Konopka – Slowakije

De tweede auto van het Team Felbermayr-Proton zal bestuurd worden door o.a vader en zoon Felbermayr. Vader en zoon zijn sinds 1997 al constant een duo in de Porsche van het team dus die zijn wel aan elkaar gewaagd. Miro Konopka heeft behalve veel Porsche ook een aantal jaar met Saleen gereden maar Le Mans doet hij dit jaar pas voor de tweede keer. 


89. Hankook Team Farnbacher, Ferrari F430 

GT Dominik Farnbacher –  Duitsland

Allan Simonsen – Denmarken

Leh Keen – Verenigde Staten

Het Hankook Team Farnbacher waren tijdens de Asian Le Mans Series  2009 de snelste en daardoor ontvingen ze daar automatisch een uitnodiging voor de 24 uur van Le Mans 2010.Hankook, mede eigenaar, is een bandenmerk uit Korea dat behalve in Europa ook actief is in Amerika en Azië. Dominik Farnbacher rijd mee voor de derde keer mee op Le Mans en heeft zijn meeste ervaring opgedaan in de VS. Allan Simonsen reed vorigjaar ook voor dit team mee in de 24 uur maar wisten de race niet uit te rijden. Leh Keen is een echte Amerikaanse Porsche rijder die dit jaar voor het eerst meerijd in Le Mans en ook voor het eerst in een Ferrari. 


92. JMW Motorsport, Aston Martin Vantage 

Rob Bell – Groot Brittannië

Tim Sugden – Groot Brittannië

Bryce Miller – Verenigde Staten

Het Britse JMW Motorsport reed vorig jaar tijdens de 24 uur van Le Mans met twee Ferrari’s mee in de GT2 klasse. Met als resultaat één auto op de vierde plek en de andere op de achtste stek, niet slecht dus. Dit jaar doen ze het anders ze rijden namelijk als enige team in mooie en strakke Aston Martin Vantage GT2.Of ze dit jaar weer een goed resultaat berijken ik weet het niet!  Aan de coureurs zal het niet liggen  Rob Bell en Tim Sugden hebben samen al 13x Le Mans gereden, maar voor de Amerikaan Bryce Miller wordt het de eerste keer, die heeft veel ervaring opgedaan in o.a. de 24 uur van Daytona. 


95. AF Corse, Ferrari F430 GT 

Giancarlo Fisichella – Italië

Jean Alesi- Frankrijk

Toni Vilander – Finland

AF Corse Team is tijdens de 24 uur van Le Mans  aanwezig met twee teams en beide in een Ferrari F 430. Wagen nummer 95 zal bestuurd worden door o.a twee oud Formule 1 coureurs. Giancarlo Fisichella heeft alleen dit jaar enige ervaring opgedaan in de Ferrari tijdens de LMS. Jean Alesi heeft al één keer eerder de 24 uurs race gereden en dat was in 1989 ( DNF). Toni Vilander heeft al vijf jaar ervaring voor dit merk maar heeft ook pas één keer meegereden in de 24 uurs race.  


96. AF Corse, Ferrari F430 GT  

Luis Perez Companc – Argentinië

Matias Russo – Argentinië

Mika Salo – Finland

Het huidige team is opgericht in 2002 en is vooral aktief geweest in de LMS en Fia GT1. Tijdens de 24 uur van Le Mans 2009 behaalde de Ferrari van AF Corse een zesde plek in de GT2 klasse, één plek achter de Spyker Squadron Team. Luis en Matias komen beide uit Argentinië en hebben beiden vorig jaar ook voor dit team de 24 uur gereden met een redelijk eindresultaat. Mika Salo is ook geen onbekende heeft behalve de F1 ook al vier keer Le Mans gereden maar deed dat toen voor het team van Risi Competizione.  



97. BMS Scuderia Italia, Porsche 997 GT3 RSR 

Marco Holzer – Duitsland

Richard Westbrook – Groot Brittannië

Timo Scheider – Duitsland

Het in 1983 opgerichte  BMS Scuderia Italia team eindigde de 24 uur van Le Mans als tweede in de GT2 klasse. Vorig jaar reed het team in een Ferrari F430, dit jaar rijden  ze in een Porsche 997 GT3. Marco Holzer is dit jaar ook aktief in de FIA GT3 en zal Le Mans voor de eerste keer doen. Timo Scheider is vooral bekend van de DTM races waar hij in 2008 en 2009 kampioen van werd, maar ook voor hem is het de eerste keer Le Mans. Richard Westbrook heeft wel ervaring in de Porsche maar niet tijdens de 24 van Le Mans, overgens wel op Spa en Daytona.  


Alle foto’s (c) Marco van de Bildt, behalve no. 81 Jaguar (c) Americanlemans.com en de no. 97 Porsche (c) BMS Scuderia Italia.

Dit was het vierde en laatste deel van onze serie voorbeschouwingen. Als je alles nog eens wilt lezen, dan kun je de vorige delen hier vinden: Deel 1, de LM P1 klasse, deel 2, de LM GT1 klasse en deel 3, de LM P2 klasse.


Share