De 24 uur van Le Mans, voorbeschouwing deel 3, de LM P2 klasse.

Print Friendly, PDF & Email

Op 12 en 13 Juni zal de grootste en belangrijkste endurance wedstrijd wereldwijd, de 24 uur van Le Mans, weer verreden worden. Naar deze 78ste 24 uurs race op de heilige grond van het Circuit de la Sarthe zullen zo’n 300.000 toeschouwers komen om live de verrichtingen van de meest geavanceerde Sportscars en GT wagens te volgen. De 168 coureurs zullen met hun 56 wagens, verdeeld over vier klassen, naar Le Mans komen voor deze uitputtingsslag voor mens en machine. Wij kijken, in vier afleveringen, vast vooruit aan de hand van de door de ACO bekend gemaakte definitieve deelnemerslijst. Vandaag bekijken we de LM P2 klasse.. Eergisteren hebben we de LM P1 klasse bekeken en gisteren de LM GT1. Morgen volgt de vierde en laatste aflevering, de LM GT2 klasse.


Bij de LM P2 klasse, de privateer klasse, waar we de gentlemen drivers tegenkomen, zien we 11 wagens aan de start verschijnen. En meteen ook een opvallende afwezige, de Porsche RS Spyder. Naar verluid was Porsche niet te spreken over de mate van fabrieksondersteuning die toegestaan was, oftewel het stevig inperken van de hoeveelheid steun die de fabrikant mocht geven aan de teams. In de American Le mans Series rijd de Cytosport Porsche RS Spyder in de LMP klasse (bij de ALMS is één prototype klasse), en zeker niet onverdienstelijk. Wie er ook niet zijn, zijn de Nederlanders.

Vaste waarde in deze klasse het team van OAK Racing is er met twee Pescarolo Judd wagens in de mooie zwart paarse kleuren. Het team heeft z’n huiswerk gedaan en is snel uit de winter tevoorschijn gekomen, maar of het snel genoeg is om de winst te pakken?

De kampioen van de Le Mans Series van vorig jaar, Quifel-ASM heeft ook niet stil gezeten, en dat was op Spa te zien. Ook zijn er twee teams die met de HPD aan de start zullen verschijnen, de succesvolle Acura uit de American Le Mans Series van vorig jaar. Als eerste is er het Britse Strakka dat er bij was in Spa en snelle tijden wist neer te zetten, en het tweede team is het Amerikaanse Highcroft. Dit team dat meer ervaring heeft met de HPD/Acura, zet met David Brabham, Le Mans winnaar van 2009 een aas in de auto. Zij zouden wel eens de ‘verrassing’ kunnen worden deze Le mans.

Het grote probleem van deze klasse is altijd het hoge aantal uitvallers. Voor de meeste teams is 24 uur net te lang. Vorig jaar vielen maar liefst 8 van de 12 auto’s uit. geen best gemiddelde.

als we geld zouden hebben, zouden we wel een gokje wagen en wat op de Highcroft zetten. Niet teveel natuurlijk want bij Le Mans weet je het nooit.


24. OAK Racing, Pescarolo 01 Judd

Jacques Nicolet- Frankrijk

Richard Hein – Monaco

Jean-François Yvon – Frankrijk

De eerste van de twee OAK Racing wagens. OAK Racing heeft de problematische  Mazda ingeruild voor de meer betrouwbare Judd Moter. Nicolet rijd sinds 2007 de 24 uur, en Hein sinds 2008. Yvon is de meest ervaren rijder van de drie op Le Mans. De Pescarolo 01 wagen bij OAK Racing is het enige wat we dit jaar van Pescarolo te zien krijgen op Le Mans, helaas.


25. RML, Lola B08/80 HPD Coupe

Mike Newton – Groot Brittannië

Tommy Erdos – Brazilië

Andy Wallace- Groot Brittannië

Ook RML heeft voor een andere moter gekozen, de HPD. In de Le Mans Series nemen ze de tweede plaats in. Met Andy Wallace hebben ze de meest ervaren coureur aan boord. Hij heeft meer starts dan ieder ander die dit jaar meerijd achter zijn naam staan, maar liefst 21. In 1988 was hij de teamgenoot van Jan Lammers toen ze wonnen met de Silk Cut Jaguar XJR-9.


26. Highcroft Racing, HPD ARX-01C

David Brabham – Australië

Marino Franchitti – Groot Brittannië

Marco Werner – Duitsland

Dit is het debuut van de HPD oftewel Acura in de 24 uur van Le Mans. David Brabham, vorig jaar winnaar met Peugeot, zien we dit jaar teug bij het Amerikaanse team Highcroft Racing. Drievoudig Le Mans winnaar Werner en Marino Franciti maken het trio compleet. Vorig jaar deden ze het goed in de American Le Mans Series met de Acura, die dit jaar is omgedoopt tot HPD (Honda Performance Development). En nu zijn ze meteen favoriet voor de overwinning in deze klasse.


28. Race Performance, Radical SR9 Judd

Pierre Brunaeu – Frankrijk

Marc Rostan – Frankrijk

Ralph Meichtry – Zwitserland

Het Race Perfromance team is het laatste en 56ste team dat pas vorige week te horen kreeg dat ze naar Le Mans konden afreizen voor de 24 uur. Niet direct een optimale voorbereiding dus. Uitrijden zal het devies zijn.


29. Racing Box SRL, Lola B08/80 Judd Coupe

Luca Pirri – Italië

Marco Cioci – Italië

Piergiuseppe Perazzini – Italië

Bij Racing Box is het vaak een net niet resultaat, op Spa ging het helemaal mis. Al in de eerste ronde stonden ze er naast in Eau Rouge. Hopelijk kunnen ze dit jaar op Le Mans iets meer laten zien.


35. OAK Racing, Pescarolo 01 Judd

Matthieu Lahay – Frankrijk

Guillaume Moreau – Frankrijk

Jan Charouz – Tsjechië

De tweede OAK Racing bolide in de mooie paars zwarte kleurstelling. Jan Charouz, Le Mans Series kampioen 2009 met Aston Martin, heeft een plekje gevonden bij het OAK Racing team. Voor Lahay word dit zijn derde Le Mans, en Moreau heeft eerder bij Luc Alphand en Courage gereden.


37. Gerard Welter, WR Zytek

Philippe Salini – Frankrijk

Stéphane Salini – Frankrijk

Tristan Gommendy – Frankrijk

het Franse team doet geregeld mee aan de 24 uur, en sinds 1990 onder de naam Gerard Welter. De laatste paar jaar waren ze er echter niet bij. Welter is voormalig ontwerper voor Peugeot. Het snelheids record, in 1988 gereden, staat nog steeds op naam van Welter. Met de door hem ontworpen WM Peugeot P88 reed Roger Dorchy toen 404 km/uur op het rechte stuk richting Mulsanne. Op Paul Ricard zagen ze de finish niet en op Spa-Francorchamps waren ze er helemaal niet.


38. Pegasus Racing, Norma Judd

Julien Schell – Frankrijk

Frédéric Da Rocha – Frankrijk

David Zollinger – Frankrijk

Pegasus komt met een compleet nieuwe auto naar Le Mans. Het is het debuut van de Norma M200. Dit word een soort testrit voor het team. Finishen is het beste testresultaat waar ze op kunnen hopen.


39. KSM, Lola B08/47 Judd

Jean de Pourtales – Frankrijk

Hideki Noda – Japan

Johnathan Kennard – Groot Brittannië

Net als OAK Racing heeft ook KSM de Mazda moter van vorig jaar ingeruild voor een betrouwbaarder exemplaar van Judd. Op Spa hebben ze de eindstreep niet gehaald, hopelijk gaat het nu beter voor ze. Noda en de Pourtales rijden al langer voor KSM, Kennard is de debutant.


40. Quifel-ASM Team, Ginetta Zytek 09S

Miguel Amaral – Portual

Olivier Pla – Frankrijk

Warren Hughes – Groot Brittannië

Warren Hughes is nieuw bij Quifel ASM, maar wel ervaren, hij reed al mee in 2001 met een MG Lola in de LMP675 klasse, de voorloper van de huidige LM P2 . Hij vervangt Guy Smith die vorig jaar in de wagen zat. Bij de 24 uur finishte ze niet, maar Pla en Amaral wonnen wel het Le Mans Series kampioenschap. De vraag blijft of ze de snelheid van de HPD’s kunnen evenaren, en misschien verbeteren.


41. Team Bruichladdich, Ginetta Zytek 09S

Karim Ojjeh – Saudi Arabië

Tim Greaves – Groot Brittannië

Gary Chalandon – Frankrijk

Dit is de tweede Ginetta Zytek op de startlijst. Gary Chalandon is op het laatste moment an de line up toegevoegd in plaats van Thor-Christian Ebbesvik die er vrij hard af ging op Spa-Francorchamps. Chalandon komt uit de Formula Le Mans. Greaves heeft de afgelopen twee jaar ook voor dit team gereden op Le Mans. Ojjeh rijd sinds 2005 in de LM P2 klasse van de 24 uur van Le Mans, met de Courage voor Paul Belmondo Racing  en later met de Zytek 07S.


42. Strakka Racing, HPD ARX-01C

Nick Leventis – Groot Brittannië

Danny Watts – Groot Brittannië

Jonny Kane – Groot Brittannië

Het Britse Strakka was het eerste Europese team dat aankondigde met de HPD te gaan rijden. Bij de 1000 km. van Spa-Francorchamps hebben ze laten zien dat ze snel zijn. Ze hadden wat pech en werden niet geclassificeerd maar de rondetijden waren razendsnel. Samen met Highcroft, die ook met een HPD rijden, zijn zij de favorieten. Op basis van ervaring is Highcroft de favoriet voor de winst, maar wie weet wat er kan gebeuren in 24 uur.


Alle foto’s (c) Marco van de Bildt, behalve no. 26 Highcroft HPD (c) americanlemans.com, no. 29 Racing Box Lola (c) DPPI/Le Mans Series, en no. 37 Gerard Welter (c) Welter Racing.
Share