De 24 uur van Le Mans, voorbeschouwing deel 2, de LM GT1 klasse.

Print Friendly, PDF & Email

Op 12 en 13 Juni zal de grootste en belangrijkste endurance wedstrijd wereldwijd, de 24 uur van Le Mans, weer verreden worden. Naar deze 78ste 24 uurs race op de heilige grond van het Circuit de la Sarthe zullen zo’n 300.000 toeschouwers komen om live de verrichtingen van de meest geavanceerde Sportscars en GT wagens te volgen. De 168 coureurs zullen met hun 56 wagens, verdeeld over vier klassen, naar Le Mans komen voor deze uitputtingsslag voor mens en machine. Wij kijken, in vier afleveringen, vast vooruit aan de hand van de door de ACO bekend gemaakte definitieve deelnemerslijst. Vandaag bekijken we de LM GT1 klasse, en morgen en overmorgen volgen dan nog de LM P2 en de LM GT2 klasse. Gisteren hebben we de deelnemers bij de LM P1 klasse al nader bekeken.


De LM GT1 klasse is dit jaar groter als in 2009, toen er maar zes auto’s deelnamen in deze klasse. Opvallend is dat er dit jaar  acht teams meedoen die met vijf verschillende merken rijden. Dit jaar rijd de winnaar van vorig jaar, Corvette Racing, niet mee in deze klasse  maar doet dat dit jaar wel in de LM GT2 klasse. In deze klasse rijden dit jaar drie landgenoten mee te weten Peter Kox, Xavier Maassen en David Hart. De strijd zal dit jaar gaan tussen de merken Ford GT, Saleen, Aston Martin, Lamborghini en de Corvettes van Luc Alphand. De Ford GT doet het net als de Aston Martin op dit moment erg goed in het FIA GT1 kampioenschap en tijdens de 6 uur van Spa-Francorchamps. Maar of dat een garantie is op winst tijdens de 24 uur van Le Mans? Denk het niet. Terwijl de Corvette van Luc Alphand de nodige ervaring heeft en de Corvette wel weet wat het is om een 24 uurs race te rijden. Het waren immers de Corvette’s van het Amerikaanse Corvette Racing team die er de afgelopen jaren met de winst in deze klasse vandoor ging.



50. Larbre Competition, Saleen S7R

Roland Berville – Frankrijk

Julien Canal – Frankrijk

Gabriele Gardel – Zwitserland

Larbre Competition is een raceteam afkomstig uit Frankrijk en ook het enige team dat rijd met een Saleen S7R. Labre Competition is een team dat in verschillende raceklassen actief is en met verschillende merken auto’s. Dit jaar rijden ze onder meer in de het Franse GT kampioenschap, en dat doen ze daar met een Porsche 911 GT3 R. Andere merken waar ze successen mee hebben behaald zijn: Ferrari en Aston Martin. In het verleden behaalde kampioenschappen zijn o.a FIA GT1, Le Mans Series, FIA NGT en FFSA GT. Dit jaar hebben ze ook meegereden tijdens de 6 uur van Spa en daar wisten ze als  vierde in hun klasse te eindigen, en omdat ze in Le Castellet als eerste eindigde staan ze nu bovenaan in het klassement van de LMS in de GT1 klasse. Tijdens de Asian Le Mans Series 2009 werd zelfs een derde plek behaald en dat ook in de Saleen S7R, met o.a. de Nederlander Carlo van Dam achter het stuur.

Voor Roland Berville zal het de vijfde deelname aan de 24 uurs race zijn met als beste resultaat een 29ste plek in een Aston Martin, ook voor het Larbre Team. Julien Canal is nog niet zolang bezig en zal dit jaar voor het eerst deelnemen aan de 24 uur van Le Mans. In 2009 heeft hij wel een jaar lang gereden in de Formula Le Mans series en heeft daar dus de nodig ervaring opgedaan. Gabriele Gardel zal voor de tweede keer Le Mans rijden maar heeft wel al vier keer de 24 uur van Spa gereden. Al met al een competitief team met veel ervaring en koplopers in de Le Mans series.


52. Young Driver AMR, Aston Martin DBR9

Christoffer Nygaard – Denemarken

Tomas Enge – Tjechië

Peter Kox – Nederland

Het Young Driver AMR is het fabrieksteam van Aston Martin. Behalve de 24 uurs race rijd het team ook mee in de Le Mans series en in het FIA GT1 kampioenschap. Het team rijd in de altijd mooie en snelle Aston Martin DBR9. In de Le Mans Series is er tot nu toe niet veel gepresteerd op Spa viel het team uit door een crash. In de FIA GT1 staat het team na 3 races op een zesde positie. Peter Kox is één van de drie Nederlanders die in de LM GT1 klasse rijd. Peter reed in 2009 ook bij Aston Martin maar dat was in de LM P1 klasse samen met o.a. Jos Verstappen. Christoffer Nygaard rijd voor de eerste keer mee in de 24 uur van Le Mans, en rijd dit jaar ook voor het Young Driver team mee in het FIA GT1 kampioenschap.
Tomas Enge rijd dit jaar voor de negende keer mee in de 24 uur van Le Mans met als beste resultaat in 2003 de overwinning in de GTS klasse. Hij is verder dit jaar  actief in de FIA GT1 ook voor het team Young Driver.


60. Matech Competition, Ford GT

Thomas Mutsch – Duitsland

Romain Grosjean – Zwitserland

Jonathan Hirschi – Zwitserland

Matech is sinds 2006 fabrikant van sportwagens onder de naam Ford GT. De Ford GT 40 was in de jaren zestig zeer succesvol tijdens de 24 uur van Le Mans. Zo won het merk de 24 uurs race van 1966 tot en met 1969 met de Ford GT 40. Het team is dit jaar ook actief in de FIA GT1 met de Ford GT. Dit jaar werd deze auto al tweede tijdens de 1000 kilometer van Spa. Thomas Mutch is sinds 2004 actief als coureur en is een vaste rijder binnen het Matech team, en neemt dit jaar voor de eerste keer deel aan de 24 uur van Le Mans en staat bovenaan in het FIA GT1 Kampioenschap. Romain Grosjean is dit jaar voor het eerst in het team aanwezig en heeft bijgedragen aan de overwinningen van het team in race 1 en 3 van de FIA GT1. Jonathan Hirschi is ook actief in het  FIA GT1 kampioenschap maar dan voor het team van Hexis AMR rijdend in een Aston Martin.


61. Matech Competition, Ford GT

Natacha Gachnang – Zwitserland

Cyndie Allemann – Zwitserland

Rahel Frey – Zwitserland

Matech is sinds 2007 aktief in de GT 3 series en in 2009 wisten ze met een GT1 uitvoering de 24 uur van Spa te winnen. Door deze overwinning beginnen ze met goede hoop aan hun eerste 24 uur van Le Mans. Het Zwitserse team is ook uniek in zijn rijdersbezetting omdat ze dit jaar  met de nr. 61 een heel vrouwenteam op de baan zet. Natacha Gachnang had tijdens de eerste race in de FIA GT1 een ongeluk met haar Ford GT en zal tijdens de 24 uur weer voor de eerste keer meerijden. Cyndie Allemann heeft voor het team dit jaar gereden tijdens de 1000 kilometer van Spa en de op Brno in het FIA GT1 kampioenschap. Rahal Frey heeft dezelfde ervaring opgedaan als Cyndie, ze zaten namelijk in dezelfde auto.



69. JLOC, Lamborghini Murcielago

Atsushi Yogo – Japan

Koji Yamanishi – Japan

Hiroyuki Iiri – Japan

JLOC is een compleet Japans Team wat in 2009 de Asian Le Mans Series wist te winnen in de LM GT1 klasse. Het Japans JLOC heeft ook vorig jaar meegereden in de 24 uur van Le Mans maar volgens mij kwamen ze toen niet verder dan de eerste ronde. JLOC is opgericht in 1993 door vrijwilligers uit een Japanse Lamborghini Club en is vooral actief geweest in de Japanse GT series. De coureurs zijn dan ook allemaal afkomstig uit Japan. Atsushi Yogo is al een zeer ervaren coureur als het gaat om lange afstandsraces, aan de 24 uur van Le Mans heeft hij al zes keer deelgenomen. Koji Yamanishi heeft twee keer eerder deelgenomen aan de 24 uur , echter zonder succes hij rijd sinds 2004 vele races voor het team , de meeste hiervan in Japan.Hiroyuki Iiri rijd sinds 2009 voor het team van JLOC en reed daarvoor 5vijf jaar lang voor Mazda in Japan, hij rijd de eerste keer mee in de 24 uurs race.


70. Marc VDS Racing, Ford GT

Eric de Doncker – België

Bas Leinders – België

Markus Palttala – Finland

Het team Marc VDS Racing is een team wat afkomstig is uit België en dit jaar ook te vinden is in: FIA GT1 kampioenschap, Rallysport, Motorsport, GT3 en de Le Mans Series maar dus ook de 24 uur van Le Mans. Het team is echter nog niet zo succesvol in de FIA GT1. Geen van de coureurs heeft ervaring met de 24 uur van Le Mans . Het team zal rijden in een Ford GT met o.a. twee Belgische coureurs aan boord. Eric de Doncker rijd dit jaar voor de eerste keer de 24 uur van Le Mans maar heeft in het verleden al enkel 24 uurs races gereden te weten 4x Spa en 7x Zolder.  Ook voor Bas Leinders is het de eerste keer dat hij de 24 uur van Le Mans rijd, maar ook hij heeft de nodige ervaring opgedaan tijdens de Belgische 24 uurs races, Spa 12x en Zolder 7x. Markus Palttala rijd dit jaar ook in de FIA GT1 kampioenschap mee voor het Marc VDS Racing Team en zal ook voor de eerste keer meerijden in de 24 uur van Le Mans, ook zijn ervaring in 24 uurs races bestaat uit Spa  8x en Zolder 6x.


72. Luc Alphand Aventures, Corvette C6.R

Stéphane Gregoire – Frankrijk

Jérôme Policand – Frankrijk

David Hart – Nederland

Luc Alphand doet net als in 2009 mee met twee auto’s en beide natuurlijk die verschrikkelijk mooie  merk Corvette C6.R. Vorig jaar wisten ze er nog mee op het podium te eindigen maar of dat dit jaar weer het geval zal zijn is maar de vraag want de concurrentie is een stuk groter. Stéphane Gregoire rijd al voor de vijfde keer mee met een zevende plek als beste resultaat in 2003. Jérome Policand neemt dit jaar voor de dertiende keer deel aan de 24 uur van Le Mans met als beste resultaat in 1997 toen hij vierde werd in een Courage C41. David Hart neemt voor de vierde keer deel aan de 24 uurs race, de laatste keer reed hij samen met Jan Lammers en Jeroen Bleekemolen voor het legendarische Racing for Holland team.


73. Luc Alphand Aventures, Corvette C6.R

Julien Jousse – Frankrijk

Xavier Maassen – Nederland

Patrice Goueslard – Frankrijk

Luc Alphand rijd al sinds 2006 mee in de 24 uur van Le Mans en iedere keer met een Corvette C6.R. In 2006 werd ook een derde plek behaald in GT 1 klasse en vorig jaar de tweede stek. Julien Jousse rijd dit jaar voor de tweede keer mee met als beste resultaat de vorig jaar als zestiende overall. Patrice Goueslard is  binnen Luc Alphand Racing degene met de meeste 24 uur van Le Mans ervaring. Hij doet dit jaar voor de zestiende keer mee met als beste resultaat een zevende plek  in 2006 , ook bij Luc Alphand. Xavier Maassen rijd dit jaar voor de tweede keer mee en hij is er opgebrand om dit jaar als eerste in de LM GT klasse te eindigen. Volgens Xavier is de Corvette in het voordeel  dat is veroorzaakt door de jaren lange ervaring van dit type auto in deze klasse.


Alle foto’s (c) Marco van de Bildt, behalve no. 69 JLOC (c) planetlemans.com


A

lle foto’s (c) Marco van de Bil

dt, behalve no. 81 Jaguar (c) Americanlemans.com

Share