De 24 uur van Le Mans, voorbeschouwing deel 1, de LM P1 klasse.

Print Friendly, PDF & Email

Op 12 en 13 Juni zal de grootste en belangrijkste endurance wedstrijd wereldwijd, de 24 uur van Le Mans, weer verreden worden. Naar deze 78ste 24 uurs race op de heilige grond van het Circuit de la Sarthe zullen zo’n 300.000 toeschouwers komen om live de verrichtingen van de meest geavanceerde Sportscars en GT wagens te volgen. De 168 coureurs zullen met hun 56 wagens, verdeeld over vier klassen, naar Le Mans komen voor deze uitputtingsslag voor mens en machine. Wij kijken, in vier afleveringen, vast vooruit aan de hand van de door de ACO bekend gemaakte definitieve deelnemerslijst. Vandaag bekijken we de LM P1 klasse, en morgen volgt de LM GT1, en in de dagen erna komen nog de LM P2 en LM GT2 klasse aan bod.


Op de startlijst vinden we bij de LM P1 klasse, de zwaarste en krachtigste categorie, 18 deelnemende wagens. De meeste ogen zullen gericht zijn op de dieselbrigade, de bolides van Peugeot en Audi. Vier Peugeot’s tegen vijf Audi’s, maar daarbij moet wel aangetekend worden dat er van die vijf Audi’s twee van het type R10 TDI zijn door worden gerund door Team Kolles van Colin Kolles. Hoewel nog steeds heel snel zullen ze geen bedreiging vormen voor de nieuwere wagens, de Audi R15 TDI waarmee de Duitse fabrikant zelf aan de start verschijnt. Naast de drie fabrieks Peugeots heeft ook team Oreca Matmut de beschikking gekregen over een Peugeot 908 HDi FAP. Het team heeft deze wagen voor het eerst ingezet bij de 8 uur van de Castellet, de openingsrace van het Le Mans Series kampioenschap. Ze deden goed mee, en de snelheid was er wel. Maar het team moest nog wel wennen. De vroege uitschakeling van Olivier Panis in Spa-Francorchamps, de laatste test voor Le Mans, was voor het team dan ook een forse tegenvaller.

Naast de 8 diesels komen we dus 10 benzine aangedreven auto’s tegen. Drie daarvan zijn  Aston Martins, de 008 is in handen van Signature Plus, en de 007 en 009 worden door het fabrieksteam aan de start gebracht. En dan hebben we natuurlijk de twee mooie Rebellion Racing wagens. Dit team is het eerste dat rijd met het 2010 chassis van Lola. Bij de benzine wagens zullen ze wel een kans maken om in de top te eindigen, maar ondanks de reglementswijzigingen zullen de benzine wagens uiteindelijk toch niet in de buurt kunnen komen van de diesel aangedreven wagens.

Oreca heeft naast de Peugeot 908 ook hun ‘eigen’ Oreca 01 wagen aan de start. kijkende naar de rijders kunnen we wel stellen dat de meeste aandacht bij het team uitgaat naar de Peugeot.

Het veld word verder aangevuld met de Beechdean Mansell Ginetta Zytek, de Drayson Lola Judd coupé en de Michael Lewis/Autocon Lola AER.  Uitrijden zal voor alle drie het doel zijn.

 


1. Team Peugeot Total, Peugeot 908 HDi FAP

Alexander Wurz – Oostenrijk

Marc Gené – Spanje

Anthony Davidson – Groot Brittannië

Twee van de winnaars van vorig jaar, Alexander Wurz en Marc Gené hebben van Peugeot de beschikking gekregen over de wagen met startnummer 1. Ze krijgen dit jaar versterking van Anthony Davidson die we vorig jaar zagen in de Aston Martin die hij o.a. deelde met de Nederlander Jos Verstappen. Voor de derde winnaar van vorig jaar, David Brabham, moeten we kijken bij de LM P2 klasse. Hij zal dit jaar uitkomen voor Highcroft in de LM P2 klasse. Alexander Wurz staat ook nog in boeken als de jongste Le Mans winnaar, in 1996 won hij met een TWR Porsche WSC 95 voor het team Joest Racing. Davidson heeft in 2003 de 24 uur van Le Mans gereden in de GTS klasse met een Ferrari 550 Maranello. Gené rijd sinds 2007 voor het team Peugeot, en is tevens nog test en reserve coureur voor het Ferrari Formule 1 team. Alle drie de coureurs waren actief in de Formule 1.


2. Team Peugeot Total, Peugeot 908 HDi FAP

Nicolas Minassian – Frankrijk

Stéphane Sarrazin – Frankrijk

Franck Montagny – Frankrijk

Dit is het Franse Peugeot team, drie Franse coureurs aan boord, die gebrand zijn op revanche. Vorig jaar waren ze de snelste in de kwalificatie. Sarrazin pakte toen in de avonduren de pole. In de race kregen ze de nodige pech te verduren waardoor al snel de overwinning uit het zicht verdween. Sarrazin rijd sinds 2007 voor Peugeot en daarvoor in de GT1 klasse met een Aston Martin. Ook heeft hij voor Oreca en Pescarolo gereden in de LMP900 klasse, de voorloper van de LM P1. Minassian en Bourdais hebben van plaats gewisseld. Minassian debuteerde in de 24 uur in 1993 voor het team van Roland Bassaler en heeft achtereenvolgens voor Oreca, Pescarolo en Creation gereden om in 2007 bij Peugeot te komen. Montagny rijd in 1998 zijn eerste 24 uur van Le Mans voor het team Courage. Na DAMS, Oreca en Pescarolo komt hij in 2008 bij Peugeot terecht.


3. Peugeot Sport Total, Peugeot 908 HDi FAP

Sebastien Bourdais – Fankrijk

Pedro Lamy – Portugal

Simon Pagenaud – Frankrijk

Bourdais, voormalig Formule 1 coureur en Champcar kampioen, vinden we terug in de no. 3 Peugeot. Oud Formule 1 coureur Pedro Lamy rijd sinds 2006 voor Peugeot. Pagenaud is de nieuwe aanwinst. Simon Pagenaud was vorig jaar succesvol in de American Le Mans Series, hij werd tweede in het kampioenschap. Eerder reed hij al op Le Mans voor Pescarolo en Oreca.


4. Team Oreca Matmut, Peugeot 908 HDi FAP

Olivier Panis – Frankrijk

Nicolas Lapierre – Frankrijk

Loïc Duval – Frankrijk

Dit jaar heeft Oreca van Peugeot de beschikking gekregen over een 908 HDi FAP. Bij Oreca heeft men besloten om vaste krachten Panis en Lapierre deze auto te ‘geven’ voor de race, aangevuld met Loïc Duval. Bij de 8 uur van de Castellet was Duval er niet bij. Voor hem in de plaats nam de ervaren Peugeot coureur Stepane Sarrazin plaats in de wagen. Ze hadden in de wedstrijd wel wat pech met de krik van de auto, maar toen er wel geracet kon worden waren ze iets langzamer in de rondetijden dan de Audi van Dindo capello en Alan McNish. Toen Duval er wel was in Spa kwam hij niet aan rijden toe. Panis werd al vroeg in de wedstrijd uitgeschakeld.


5. Beechdean Mansell Motorsport, Ginetta-Zytek Z09R

Nigel Mansell – Groot Brittannië

Greg Mansell – Groot Brittannië

Leo Mansell – Groot Brittannië

Een mooi trio in een mooie auto, makkelijker kunnen we het niet zeggen. Oud Formule 1 kampioen Nigel met zijn zoons Greg en Leo. De auto is een mooie, maar al wel wat ouder. Natuurlijk zijn er wel doorontwikkelingen geweest, maar ten opzichte van de diesels en waarschijnlijk ook ten opzichte van de Aston Martins komen ze snelheid te kort. We gaan ervan uit dat uitrijden en ervaring opdoen het doel is. Voor Nigel en Greg is het hun Le Mans debuut. Leo Heeft eerder in een Ferrari meegereden in de GT2 klasse.


6. AIM Team Oreca Matmut, Oreca 01 AIM

Soheil Ayari – Frankrijk

Didier Andre – Frankrijk

Andy Meyrick – Groot Brittannië

De benzine auto van Oreca is er ook weer, met vaste coureur Soheil Ayari. Ayari maakte zijn Le Mans debuut in 1997, en heeft o.a. gereden voor Pescarolo. Sinds 2007 rijd hij voor Oreca, eerst met een Saleen in de GT1 klasse en daarna in de LM P1 klasse. Andre rijd in 2000 zijn eerste Le Mans. Hij heeft o.a. gereden voor Luc Alphand en Pescarolo en vorig jaar voor Signatue Plus met de Courage Judd in de LM P1 klasse. Meyrick reed vorig jaar bij Kolles en is dit jaar te zien bij Dyson in de American Le Mans Series.


7. Audi Sport Team Joest, Audi R15 TDI

Tom Kristensen – Denemarken

Rinalndo Capello – Italië

Allan McNish – Groot Brittannië

De no. 7 Audi met de Le Mans veteranen, need we say more. Tom ‘Mr. Le Mans’ Kristensen heeft inmiddels 8 overwinningen achter z’n naam staan, meer dan iedere andere deelnemer.
De voorbereiding leek vlekkeloos met een overwinning voor McNish en Kristensen op Paul Ricard. Bij Spa ging het voor het Audi team iets minder voorspoedig. McNish en Kristensen wisten samen met Dindo Capello als derde te finishen, maar er had meer in gezeten.


8. Audi Sport Team Joest, Audi R15 TDI

Andre Lotterer – Duitsland

Marcel Fassler – Zwitserland

Benoit Treluyer – Frankrijk

Lotterer heeft vorig jaar bij Kolles de Audi R10 gereden, je zou kunnen zeggen dat hij promotie heeft gemaakt. Ook Fassler heeft eerder met de R10 gereden in de ALMS. Treluyer is de ‘veteraan’ van het trio. Hij komt bij Pescarolo vandaan waar hij een aantal jaren de 24 uur voor heeft gereden. Hij is ook degene die vorig jaar de Peugeot van Pescarolo afschreef in de nachtelijke uurtjes.


9. Audi Sport North America, Audi R15 TDI

Mike Rockenfeller – Duitsland

Timo Bernhard – Duitsland

Romain Dumas – Frankrijk

Rockenfeller debuteerde in 2004 op Le Mans in de GT klasse met een Porsche 911 en rijd nu alweer een aantal jaren voor Audi. Ook Berhard debuteerde met een Porsche 911 op Le Mans, vorig jaar reed hij voor Audi op Le Mans. Dumas reed eerder voor Pescarolo en ook hij kwam vorig jaar voor Audi uit bij de 24 uur.


11. Drayson Racing, Lola Judd Coupe

Paul Drayson – Groot Brittannië

Jonny Cocker – Groot Brittannië

Emanuele Pirro – Italië

Het team van Drayson debuteerde voor jaar in de LM P1 klasse bij de ALMS. Vorig jaar reden ze met een Aston Martin in de GT2 klasse de 24 uur van Mans. Pirro die eerder voor Audi reed is binnen gehaald voor de nodige ervaring.


12. Rebellion Racing, Lola B10/60 Rebellion Coupe

Nicolas Prost – Frankrijk

Neel Jani – Zwitserland

Marco Andretti – Verenigde Staten

Marco Andretti, die debuteert op Le Mans, is de derde generatie van de Andretti’s  die bij de 24 uur in actie zal komen. Neel Jani, A1 GP kampioen voor Zwitserland, reed vorig jaar voor Speedy Racing Team Sebah, het team waar Rebellion uit voort komt. Ook Prost, zoon van viervoudig Formule 1 kampioen Alain Prost, reed ook voor Speedy.


13. Rebellion Racing, Lola B10/60 Rebellion Coupe

Andrea Belicchi – Italië

Jean-Christophe Boullion – Frankrijk

Guy Smith – Groot Brittannië

Bellichi komt evenals Prost en Jani voort uit het Speedy Racing Team Sebah en is dus bekent met het team en lE Mans. Boullion komt bij Pescarolo vandaan waar hij 7 maal voor in de 24  uur uitkwam. Le Mans  winnaar Guy Smith reed eerder op Le Mans voor Quifel ASM en Audi. In 2003 won hij met Bentley in de LMP900 klasse, de voorloper van de LM P1 klasse.


14. Team Kolles, Audi R10 TDI

Christijan Albers – Nederland

Scott Tucker – Verenigde Staten

Manuel Rodrigues – Frankrijk

Bij team Kolles rijd de enige Nederlander in de LM P1 klasse dit jaar, Christijan Albers. Albers die vorig jaar ook de Audi heeft bestuurd is van dit trio degene met ervaring. Tucker en Rodrigues zien de Audi voor het eerst. De Audi’s waren wel ingeschreven voor de Le Mans Series, maar kwamen niet in actie tot nu toe. Van Scott Tiucker weten we wel dat hij hard kan rijden. Hij is waarschijnlijk de financier van dit team.


15. Team Kolles, Audi R10 TDI

Christian Bakkerud – Denemarken

Oliver Jarvis – Groot Brittannië

Christophe Bouchut – Frankrijk

Christian Bakkerud, vorig jaar de teamgenoot van Albers is hier de man met ervaring.Voor beide Audi’s geld dat ze snel genoeg zijn om voorin mee te rijden, maar ze zullen niet serieus om de prijzen meedoen. Maar als één van de Audi’s op het podium finisht hebben we een hele vreemde Le Mans meegemaakt. Jarvis is een debutant op Le Mans, en Bouchut kent het circuit, hij heeft hier al gereden in de GT2 klasse.


 

19. Michael Lewis/Autocon Motorsports, Lola B06/10 AER

Michael Lewis – Verenigde Staten

Bryan Willman – Verenigd Staten

Tony Burgess – Canada

Eerder deed het team mee in 2008. Succesvol waren ze niet, ze kregen een DNF achter hun naam. Ze rijden met een oudere wagen en uitrijden zou al een overwinning zijn. Het team rijd in de American Le Mans Series en heeft daar sinds 2004 vier maal op het podium gestaan. Zowel Willman als Burgess rijden al langere tijd voor Autocon. Burgess heeft ook al eerder de 24 uur gereden in de GT klasse.


007. Aston Martin Racing, Lola Aston Martin

Harold Primat – Zwitserland

Stefan Mucke – Duitsland

Adrian Fernandez – Mexico

Harold Primat reed voor het eerst de 24 uur in 2005 en rijd sinds vorig jaar voor Aston Martin. Eerder reed hij voor Pescarolo. De Duitser Stafan Mücke reed eerder voor het Tsjechische Charouz en is zo bij Aston Martin terecht gekomen. Fernandez kennen we vooral uit de American Le Mans Series. In 2007 reed hij de 24  uur van Le Mans voor Barazi Epsilon in de LM P2 klasse met een Zytek o7S/2.


008. Signature Plus, Lola Aston Martin

Pierre Ragues – Frankrijk

Franck Mailleux – Frankrijk

Vanina Ickx – België

Vorig jaar was Aston Martin nog met drie wagens actief. Dit jaar laten ze de 008 bolide over aan Signature Plus die er ook de gehele Le Mans Series mee rijden. Voor Ragues en Mailleux is dit hun tweede seizoen bij Signature, waar ze vorig jaar reden met een Courage LC70. Opvallende verschijning Vanina Ickx, dochter van Jacky Ickx starte al eerder in de 24 uur, maar dit word haar debuut voor Signature.Het zal niet aan de wagen liggen maar het team mist waarschijnlijk gewoon de snelheid om met de top mee te kunnen.

 

009. Aston Martin Racing, Lola Aston Martin

Darren Turner – Groot Brittannië

Juan Barazi – Denemarken

Sam Hancock – Groot Brittannië

Hancock debuteerde in 2002 bij de 24 uur van Le Mans in de GT klasse, reed later ook nog in de LM P2 klasse. Hij is dan een tijdje uit beeld, en dit jaar word zijn vijfde Le Mans. Barazi heeft in 2005 zijn Le Mans debuut. We kennen hem vooral van het team Barazi Epsilon. Dit word zijn debuut voor Aston Martin.
Dave Richards van Prodrive heeft al aangegeven dat als er in de krachtsverhouding diesel benzine niet een eerlijker speelveld komt in 2011 dat Aston Martin dan geen wagen zal ontwikkelen om mee te doen aan Le Mans.



Alle foto’s (c) Marco van de Bildt, behalve  no. 5 beechdean Mansell Motorsport (c) beechdean.co.uk, no. 11 Drayson Racing en no. 19 Michael Lewis/Autocon (c) americanlemans.com


Share