Audi wint verassend met een 1 – 2 – 3 de 24 uur van Le Mans.

Print Friendly, PDF & Email

12062010-dsc07291Romain Dumas, Timo Bernhard en Mike Rockenfeller hebben de 78ste 24 uur van Le Mans op hun naam geschreven voor Audi. De Peugeot’s die de van de eerste twee startrijen mochten vertrekken wisten geen van allen te finishen. Zaterdag avond viel wagen no. 3 uit. De resterende twee fabrieks 908 HDi FAP’s vielen zondagochtend uit met motor/turbo problemen. Als laatste vond de Oreca Peugeot zijn Waterloo ruim een uur voor de finish op Zondagmiddag, met dezelfde problemen. Zondagmiddag om drie uur was het Audi 1, 2 en 3. In de LM P2 klasse ging de Strakka HPD ARX.01c bestuurd door Nick Leventis, Danny Watts en Jonny Kane er met de winst vandoor. In de GT1 klasse, de kleinste klasse, kwamen maar drie deelnemers aan de finish, de winst ging naar Gabriele Gardel, Roland Berville en Julien Canal met de Larbre Saleen. David Hart en Peter Kox kwamen op het podium op respectievelijk de tweede en derde positie. In de GT2 klasse ging de strijd lange tijd tussen Corvette en Ferrari, maar uiteindelijk trok de Felbermayr Porsche met Marc Lieb, Richard Lietz en Wolf Henzler aan het langste eind. Het Nederlandse Spyker Squadron finishte als negende in de GT2 klasse. Een aanrijding met de Norma LM P2 en technische problemen speelde het team parten, maar Jeroen Bleekemolen, Tom Coronel en Peter Dumreck wisten met hun Spyker C8 Laviolette wel de finish te halen. Op de pagina 24 uur van le mans 2010 zijn er meer foto’s te vinden, en uiteraard op onze fotopagina.


 

Op 12 een 13 Juni was Le Mans voor de 78ste keer het toneel van de 24 uur van Le Mans. Ruim 235.000 toeschouwers waren op het legendarische Circuit de la Sarthe afgekomen om de endurance klassieker live mee te maken. De meeste ogen waren gericht op de strijd tussen Peugeot en Audi. Zou het Peugeot lukken om voor de tweede maal op rij te winnen. Na de winst vorig jaar mocht het Franse team met de zo begeerde nummers 1, 2 en 3 aan de start verschijnen, en dat wilde ze graag zou houden. Maar ook Audi wilde graag met de geüpgrade R15 TDI oftewel R15 TDI plus nog eenmaal vlammen voordat volgend jaar de reglementen radicaal veranderen.

Ook in de andere klassen was er genoeg om naar uit te kijken. Bij de LM P2 klasse waren er de twee HPD bolides waaronder die van Highcroft uit Amerika, en natuurlijk de beide OAK Pescarolo’s. Hoe zouden die het doen in een rechtstreeks duel over 24 uur. Ook in de LM P2 klasse aan de start: Le Mans legende Andy Wallace, winnaar uit 1988 samen met o.a. Jan Lammers in de Jaguar. Wallace was de oudste deelnemer aanwezig op Le Mans en tevens degene met de meeste starts achter zijn naam.

Dan was er natuurlijk nog de LM GT1 klasse. Deelname aan deze klasse was ook open gesteld voor deelnemers aan het FIA GT1 wereldkampioenschap. Naast de bekende Corvettes van Luc Alphand waren daar o.a drie Ford GT’s en de Young Driver Aston Martin te bewonderen.

En last but not least, de LM GT2 klasse, misschien wel de meest competitieve klasse aanwezig. Vorig jaar nog het strijdtoneel van Porsche en Ferrari, nu hadden ook Corvette en BMW zich in de strijd gemengd. Ook in deze klasse aanwezig, het enig Nederlandse team Spyker Squadron met de Spyker C8 Laviolette.

 

 

Gedurende de trainingen en de kwalificaties was Peugeot oppermachtig. Met grote overmacht wisten ze op alle tijdtabellen de snelste tijden te laten noteren. Zorgelijke gezichten bij Audi, en als snel werd verklaard dat men zich richtte op de race en niet op de kwalificatie.


12062010-dsc07255
Foto: Marco van de Bildt.

Op zaterdag waren de eerste twee rijen op de grid gevuld met Peugeot’s, die van Oreca als vierde. Na de start gingen ze er als een speer vandoor. Alleen de Oreca Peugeot werd nog even bedreigd door de no. 7 Audi met Alan McNish aan boord. De Audi’s konden volgen maar niet hetzelfde tempo rijden. Zouden ze dan langer kunnen rijden op een tank brandstof? Nee, ook niet echt.

De twijfelachtige eer om de eerste uitvaller te zijn komt de no 19 Lewis Autocon wagen toe. Al in de eerste ronde valt de auto stil. Ook de Mansell familie heeft niet lang van hun eerste optreden op Le Mans kunnen genieten.  Na enkele ronden crashte Nigel Mansell met een klapband, tevens de eerste safetycar periode.

Voor Peugeot leek er geen vuiltje aan de lucht, totdat ’s avonds Peugeot no. 3 uitviel met problemen aan de ophanging. Een tegenslag, maar met nog twee Peugeot’s in de strijd en de Oreca wagen is een goed resultaat nog steeds mogelijk. ‘s ochtends om een uur of zeven gaat het mis voor Franck Montagny. Met veel vlammen en rook komt hij door Tertre Rouge en aan het begin van de Hunaudiere zet hij zijn no. 2 908 HDi FAP langs de baan met een kapotte turbo.


13062010-dsc08012
Foto: Marco van de Bildt.

In de eindfase van de wedstrijd met iets meer dan twee uur te racen gaan ook de kansen voor de laatste fabrieks Peugeot, met Alexander Wurz aan het stuur, in rook op. Grote teleurstelling en tranen in de pits van Peugeot. Alle druk rust nu op de schouders van de Oreca Peugeot om de eer van Peugeot en Frankrijk te redden. Maar vijf kwartier voor het einde gaat het ook hier mis, hetzelfde turbo probleem als de andere Peugeot’s. In Indianapolis ploft de turbo en Loïc Duval zet de auto aan de kant bij Arnage. Tranen in de pits bij Oreca en Peugeot. Voor Audi’s het devies uitrijden, en de auto’s heel terugbrengen. En dat doen ze, één, twee en drie voor Audi. Omdat in de laatste fase van de wedstrijd ook de 009 Aston Martin nog uitvalt is de vierde positie voor de Oreca AIM met Soheil Ayari, Didier Andre en Andy Meyrick, de eerste benzine auto. Een schrale troost voor Team Oreca.

Christijan Albers zag helaas met zijn Kolles Audi R10 de finish niet. De wagen viel, met nog drie uur te gaan, stil met teamgenoot Oliver Jarvis aan het stuur.

In de LM P2 klasse waren er twee duidelijk favorieten in de vorm van de twee HPD ARX.01 wagens, de Acura van de American Le Mans Series van vorig jaar. Het Britse Strakka had een HPD ingezet en de tweede was van Highcroft Racing uit Amerika. Zij waren de duidelijke favorieten voor de klasse zege. lange tijd ging de strijd dan ook tussen deze twee teams. Later in de wedstrijd kreeg de Highcroft wagen te maken met technische problemen o.a met de waterdruk. Strakka met Nick Leventis, Danny Watts en Jonny Kane pakte de winst in de klasse (5de overall) gevolgd door de no. 35 OAK Racing Pescarolo Judd op 6 ronden en de RML Lola HPD op 9 ronden achter de Strakka HPD.


13062010-dsc07886

Foto: Marco van de Bildt.

Bij deze klasse zagen we maar twee uitvallers van de twaalf deelnemers, terwijl er bij de LM P1 klasse maar vijf van de achttien deelnemers de finishvlag zagen. Eerder was het juist de LM P2 klasse waar een hoog aantal uitvallers te zien was. In totaal viel maar liefst de helft van de deelnemers uit. Dat hadden wij nog niet vaak gezien.

Bij de LM  GT1 klasse waar 9 auto’s aan de start verschenen werden wel wat uitvallers verwacht. Behalve technische problemen waren er ook een aantal crashes, o.a. van de leidende no. 60 Matech Ford GT die werd geraakt door een OAK Pescarolo in de nacht. De wagens uit het FIA GT1 kampioenschap waren niet direct endurance racers. De Young Driver Aston Martin mocht van pole vertrekken, maar kreeg redelijk vroeg in de wedstrijd te maken met technische problemen. Uiteindelijk zouden maar drie wagens finishen.


13062010-dsc07950
Foto: Marco van de Bildt.

Wel verwonderlijk was dat het de Saleen was die er met de winst vandoor ging. Een oudere auto die echter wel vrijwel probleemloos zijn rondjes draaide op het circuit. En dat uit de problemen blijven belangrijk is bleek maar weer. Derhalve mochten Larbre Saleen rijders Gabriele Gardel, Roland Berville en Julien Canal, de hoogste trede van het podium betreden. Op de plaatsen twee en drie volgden de Luc Alphand Corvette met o.a. David Hart en de Young Driver Aston Martin met Peter Kox in de gelederen op respectabele achterstand. Opvallend was dat de nummers één en twee van de GT2 klasse sneller waren dan de GT1 wagens.

Bij de meest competitieve klasse, de LM GT2 klasse, zagen we 17 deelnemers aan de start verschijnen. De AF Corse wagen die eerder in de week was gecrasht kon niet op tijd gemaakt worden voor de wedstrijd. De Risi Competizione Ferrari, die de snelste tijd had getraind, was gediskwalificeerd omdat de vleugel enkele millimeters te laag was. Ze moesten achteraan starten. Al snel was in de GT2 klasse de eerste uitvaller te betreuren in de vorm van Jaguar. Ze kwamen niet verder dan vier ronden in de wedstrijd.


13062010-dsc07985
Foto: Marco van de Bildt.

Ondertussen is de Risi Ferrari van achter uit het veld succesvol bezig aan een inhaal race om zich na 28 ronden aan de kop van het veld te melden. ’s Avonds gaat de, voor de GT2 klasse zo typerende strijd tussen de no. 64 Corvette en de no. 82 Ferrari. Midden in de nacht is het afgelopen voor de Risi Ferrari als de wagen binnenkomt en uitvalt met versnellingsbak problemen. In de ochtend valt ook de tweede Risi Ferrari uit. Het is lang geleden dat geen van de Risi wagens aan de finish komt. Ondertussen gaat de no 64 Corvette vrolijk verder.

Zondagochtend was er de aanvaring van de leidende Corvette met de Peugeot van Anthony Davidson. Davidson die op jacht was naar de leidende Audi’s liet alle voorzichtigheid gaan en nam veel teveel risico’s. Uiteindelijk zouden de beide Corvette’s niet finishen, de nummer 63 Corvette was al eerder uitgevallen. De winst in deze klasse ging naar de no.77 Felbermayr Porsche van Marc Lieb, Richard Lietz en Wolf Henzler, gevolgd door de Hankook Ferrari en de BMS Scuderia Italia Porsche op de tweede en derde plaats. Paul van Splunteren en Niek Hommerson finishen met de Prospeed Porsche op een mooie zevende plaats in de klasse.

Jeroen Bleekemolen, Tom Corornel en Peter Dumbreck kennen vele problemen in de wedstrijd. Het begint als Dumbreck in de grindbak komt en langzaam terug keert naar de pit. De Pegasus Norma rijd tegen de Spyker en beide auto’s gaan met veel schade van de baan. De Spyker keert na lange reparaties terug op de baan. Later volgen er ook nog problemen met de versnellingsbak. Uiteindelijk finishen ze wel maar als negende en laatste in de klasse.

En zo zien we uiteindelijk een verrassend podium met drie Audi’s. Dat had niemand op zaterdagmiddag kunnen voorspellen. Ook is het afstandsrecord dat al sinds 1971 stond in deze 24 uur eindelijk verbroken. Timo Bernhard, Romain Dumas en Mike Rockenfeller hebben met hun Audi R15 TDI 397 ronden afgelegd, een afstand van 5.410,713 km. Het vorige record stond op naam van Gijs van Lennep en Helmut Marko. Zij wisten met hun Porsche 917 destijds 5.335,313 km. af te leggen.

Voor Audi is het de vierde maal dat ze met een 1 – 2 – 3 de 24 uur van Le Mans wisten te winnen, en de 9de overall winst. Alleen Porsche wist Le Mans vaker te winnen, namelijk 16 maal.


13062010-dsc08431
Foto: Marco van de Bildt.

UITSLAG:

1. Rockenfeller – Bernhard – Dumas. Audi Sport North America, Audi R15 TDI. 397 ronden

2. Lotterer – Fassler – Treluyer. Audi Sport Team Joest, Audi R15 TDI. 396 ronden

3. Kristensen – Capello – McNish. Audi Sport Team Joest, Audi R15 TDI. 394 ronden

4. Ayari – Andre – Meyrick. Team ORECA Matmut, ORECA 01-AIM. 369 ronden

5. Leventis – Watts – Kane.  Strakka Racing, HPD ARX-01. 367 ronden (eerste LM P2)

6. Primat – Mucke – Fernandez. Aston Martin Racing, Lola-Aston Martin. 365 ronden

7. Lahaye – Moreau – Charouz. Racing OAK, Pescarolo-Judd. 361 ronden (tweede LM P2)

8. Newton – Erdos – Wallace. RML, Lola-HPD. 358 ronden (derde LMP2)

9. Nicolet – Hein – Yvon. OAK Racing, Pescarolo-Judd. 341 ronden

10. Ojjeh – Greaves – Chalandon. Team Bruichladdich, Ginetta Zytek-09s. 341 ronden

11. Lieb – Lietz – Henzler. Felbermayr-Proton, Porsche 997 RSR. 338 ronden (eerste GT2)

12. Farnbacher – Simonsen – Keen. Hankook-Farnbacher, Ferrari F430. 336 ronden (tweede GT2)

13. Berville – Canal – Gardel. Larbre Competition, Saleen S7R. 331 ronden (eerste GT1)

14. Holzer – Westbrook – Scheider. BMS Scuderia Italia, Porsche 997 RSR. 327 ronden (derde GT2)

15. Gregoire – Policand – Hart. Luc Alphand Aventures, Corvette C6.R.  327 ronden (tweede GT1)

16. Fisichella – Alesi – Vilander. AF Corse, Ferrari F430. 323 ronden

17. Narac – Pilet – Long. IMSA Performance Matmut, Porsche 997 RSR. 321 ronden

18. Rostan – Meichtry – Bruneau. Race Performance AG. Radical SR9-Judd. 321 ronden

19. Muller – Farfus – Alzen. BMW Motorsport, BMW E92 M3. 320 ronden

20. Amaral – Pla – Hughes. Quifel ASM, Ginetta-Zytek-09s. 318 ronden

21. Hommerson – Machiels – Van Splunteren. ProSpeed Competition, Porsche 997 RSR. 317 ronden

22. Nygaard – Enge – Kox. Young Driver AMR, Aston Martin DBR9. 311 ronden (derde GT1)

23. Salini – Salini – Gommendy. Gerard Welter, WR-Zytek. 308 ronden

24. Felbermayr – Felbermayr – Konopko. Felbermayr-Proton, Porsche 997 RSR. 304 ronden

25. Brabham – Franchitti – Werner. Highcroft Racing, HPD ARX-01C. 296 ronden

26. Noda – Kennard – Pourtalès de KSM, Lola B08/47-Judd. 291 ronden

27. Coronel – Dumbreck – Bleekemolen. Spyker Squadron, Spyker C8 Laviolette. 280 ronden


Niet geklasseerd – minder dan 277 ronden:

28. Drayson – Cocker – Pirro. Drayson Racing, Lola LMP1 B09/60-Judd. 254 ronden


Uitgevallen:

Panis – Lapierre – Duval. Team Oreca Matmut, Peugeot 908 HDi.  373 ronden

Turner – Barazi – Hancock. Aston Martin Racing, Lola-Aston Martin. 368 ronden

Wurz – Gene – Davidson. Team Peugeot Total, Peugeot 908 HDi 360 ronden

Bakkerud – Albers – Jarvis. Kolles Audi R10 TDI.  331 ronden

Ragues – Ickx – Mailleux. Signature Plus, Lola-Aston Martin. 302 ronden

Minassian – Sarrazin – Montagny. Team Peugeot Total, Peugeot 908 HDi. 264 ronden

Gavin – Beretta – Collard. Corvette Racing, Corvette C6 ZR1. 255 ronden

Jousse – Maassen – Gouselard. Luc Alphand Aventures, Corvette C6.R 238 ronden

Magnussen – O’Connell – Garcia. Corvette Racing, Corvette C6 ZR1. 225 ronden

Krohn – Jonsson – Van de Poele. Risi Competizione, Ferrari F430. 197 ronden

Bouchut – Tucker – Rodrigues. Kolles, Audi R10 TDI. 182 ronden

Prost – Jani – Andretti. Rebellion Racing, Lola Rebellion B09/60-Rebellion 175 ronden

Mutsch –  Grosjean – Hirshi. Matech Competition, Ford GT. 171 ronden

Belicchi – Boullion – Smith. Rebellion Racing, Lola LMP1 B09/60-Rebellion. 143 ronden

Yoga – Yamanishi – Iiri. JLOC, Lamborghini Murcielago. 138 ronden

Melo – Bruni – Kaffer. Risi Competizione, Ferrari F430. 116 ronden

Bell – Sugden – Miller. JMW Motorsport, Aston Martin Vantage. 71 ronden

Neiman – Law – Bergmeister. Flying Lizard, Porsche 997 RSR 61 ronden

Gachnang – Frey – Allemann. Matech Competition, Ford GT. 59 ronden

Pirri – Cioci – Perazzini. Racing Box, Lola-Judd. 57 ronden

Priaulx – Muller – Werner. BMW Motorsport, BMW E92 M3. 53 ronden

Schell – Da Rocha – Zollinger. Pegasus Racing, Norma-Judd. 40 ronden

Bourdais – Lamy – Pagenaud. Peugeot Sport Total, Peugeot 908 HDi. 38 ronden

Leinders – Palttala – de Doncker. Marc VDS Racing, Ford GT. op 26 ronden

Mansell – Mansell – Mansell. Beechdean Mansell, Ginetta Zytek-09s. 4 ronden

Gentilozzi – Dalziel – Goossens. Jaguar RSR, Jaguar XKRS. 4 ronden

Lewis – Willman – Burgess. Michael Lewis/Autocon, Lola LMP1 B06/10-AER. 1 ronde


Niet gestart:

Companc – Russo – Salo. AF Corse, Ferrari F430.


Op de pagina 24 uur van le mans 2010 zijn er meer foto’s te vinden, en uiteraard op onze fotopagina.




Share