Komend weekend is het weer zover, de derde ronde van het American Le Mans Series kampioenschap 2010 gaat verreden worden op het mooie circuit van Laguna Seca. Hier gaat de strijd om het kampioenschap weer onverminderd door tijdens een zes uur durende race. De strijd in de LMP klasse gaat vooral tussen de teams van Cytosport rijdend in de Porsche en het team van Highcroft Racing uitkomend in de Acura ARX-01. In de GT klasse gaat de strijd tussen de Ferrari van Risi Competizione en de Porsche van het Flying Lizard team. In de beide klassen hebben de strijdende teams een gelijk aantal punten.
De race op het circuit van Laguna Seca, Montery, Californie wordt verreden op Zaterdag 22 mei en duurt dit jaar 6 uur wat 2 uur langer is dan vorig jaar. Het aantal deelnemers zijn er dit jaar ook meer dan voorheen 36 stuks in totaal. Ook de plaats op de kalender is heel anders, was het vorig jaar de seizoensafsluiter dit jaar is het de derde race in de American Le Mans Series. Het circuit Laguna Seca is gebouwd in 1957 en heeft een lengte van 3,6 kilometer met een zeer uitdagende bochtencombinatie die de Corkscrew wordt genoemd het gaat hier om een blinde bochtencombinatie heuvelafwaarts. Het circuit wordt gebruikt voor zowel motor als autosport. Races die hier al vaak vereden zijn o.a. Champcars, Rolex Sportcars, A1 GP, MotoGP, Superbikes en sinds 1999 de American Le Mans Series. Dit jaar voor de elfde keer op dit circuit met één keer een overwinning van een Nederlandse coureur in de persoon van Peter Kox dat was in 2002 samen met Tomas Enge rijdend in een Ferrari 550 Maranello uitkomend in de GTS klasse.
De strijd in de LMP klasse gaat tussen de twee koplopers te weten Muscle Milk Team Cytosport in een Porsche RS Spyder en het team van Patrón Highcroft Racing rijdend in een HDP (Honda) ARX -o1c. Beide teams hebben tot nu toe 46 punten waarvan Highcroft Racing op de vorige race met een overwinning wist af te sluiten. De coureurs van het Highcroft Racing team zijn David Braham, Simon Pagenaud en Marino Franchitti en voor het Cytosport team rijden Klaus Graf , Greg Pickett en Sascha Maassen. Als tweede in het klassement staat het team van Drayson Racing met de Lola B09 /60 Judd met een achterstand van 8 punten op de nummers één. Drayson racing reed erg sterk tijdens de 12 uur van Sebring maar lieten het afweten op Long Beach, de auto zal gereden worden door Paul Drayson, Jonny Cocker en Emanuele Pirro. Als derde in het klassement start Dyson Racing met slecht 2 punten achterstand op de nummer twee. Dyson Racing rijd met een Lola B09/86 Mazda en dat is net als Drayson Racing een gesloten auto. Chris Dyson, Guy Smith en Andy Meyrick zijn de coureurs die de auto mogen besturen. De hekkensluiters van de LMP klasse zijn de teams van Intersport Racing en Autocon Motorsport. In deze klasse rijden totaal zes prototype auto’s mee.
In de GT klasse is het ook erg spannend en de strijd om de eerste plek in het klassement gaat tussen de Ferrari van Risi Competizione en de Porsche van het Flying Lizard team. Beide teams staan met 40 punten op een gedeelde eerste plaats waarbij de Porsche van Flying Lizard de race op Long Beach wist te winnen. De Fying Lizard nr 45 wordt bestuurd door Jörg Bergmeister en Patrick Long en de nr. 62 Ferrari van Risi Competizione door Jaime Melo en Gianmaria Bruni. Op de tweede plaats, met maar 1 punt achterstand, staat nu de BMW van het Rahal Letterman Racing Team met Dirk Müller en Joey Hand achter het stuur. Op een derde stek vinden we terug de Corvette van het Corvette Racing team die een slechte seizoenstart kende tijdens de 12 uur van Sebring maar op Long Beach een stuk beter presteerde. De twee groene Ferrari’s van het Extreme Speed Motorsports staan vierde met 20 punten achterstand op de nummers één. De hekkensluiter in deze klasse is de Jaguar RSR die in de afgelopen twee races nog geen punten heeft weten te scoren en dus aardig teleursteld, maar wie weet weten ze op Laguna Seca wel de race uit te rijden en punten te scoren. De GT klasse is ook tijdens deze ronde de klasse met de meeste deelnemers in totaal zijn dat dertien auto’s.
De LMPC klasse is aanwezig met zeven auto’s alle van het type FLM 09. Ook in deze klasse liggen er twee team aan de leiding en beiden met 46 punten totaal . Het gaat hier om de teams van Level 5 Motorsport met o.a Scott Tucker en Christophe Bouchet, en het Green Earth Team Gunnar met Gunnar Jeanette en Elton Julian.
De GTC klasse zal op Laguna Seca met tien auto’s aanwezig zijn allemaal auto’s van het merk Porsche type 911 GT3 Cup. De Porsche nr 81 van Alex Job Racing staat in het GTC klassement op de eerste plaats de coureurs zijn o.a Butch Leitzinger en Juan Gonzalez. Ze staan met twee gewonnen races en vijftig punten als eerste in het klassement. De enige Nederlander in de American le Mans Series is Jeroen Bleekmolen die in de GTC klasse meerijd voor het team van Black Swan Racing maar hij wist helaas alleen met de race op Long Beach punten te scoren. De snelheid zat er toen zeker goed in en reed zelf de snelste rondetijden in de GTC klasse. Jeroen zal tijdens de zes uur van Laguna Seca vergezeld worden door Tim Pampas maar ook door zijn broer Sebastian, dat kan dus nog leuk worden.
De race op Laguna Seca is voorlopig de de laatste race in de American Le Mans Series, de teams kunnen zich dan gaan voorbereiden op de mooiste race van het jaar, de 24 uur van Le Mans. De race op Laguna Seca wordt verreden op 22 mei zal te volgen zijn via Motors TV en de vierde ronde in de ALMS zal worden verreden in het weekend van 9 tot 11 juli.