Le Mans Series, vooruitblik 1000 km. van Spa Francorchamps.

Print Friendly, PDF & Email

Komend weekend, op 9 Mei, word op het circuit van Spa-Francorchamps in België de tweede wedstrijd van het 2010 seizoen van de Le Mans Series verreden. De 1000 km. van Spa-Francorchamps is voor veel teams de laatste serieuze test voor de 24 uur van Le Mans in Juni. Zo ook voor Audi en Peugeot, die ieder met drie wagens aanwezig zullen zijn. 10 LM P1 wagens, bij de LM P2 wagens 17 inschrijvingen inclusief de LMPC klasse, 7 LM GT1 en 16 LM GT2 wagens maakt een totaal van 50 deelnemers. Nederlanders zijn er ook bij, en wel 8. Onder andere Peter Kox en Carlo van Dam, en natuurlijk is Spyker erbij met Tom Coronel. Wij kijken vast vooruit met de startlijst in onze handen.


De 1000 km. van Spa-Francorchamps, de tweede wedstrijd van het Le Mans Series kampioenschap, is voor de meeste teams de laatste echte test voor de 24 uur van Le Mans. In totaal staan er 50 wagens op de meest recente startlijst, onderverdeeld in de verschillende klassen. De grootste klasse is de GT2 klasse met 16 wagens. De LM P2 lijst telt 17 wagens maar dat is inclusief de LMPC klasse. Bij de LM P1 klasse vinden we 10 wagens en de GT1 klasse maakt een opleving mee met 7 deelnemers. De meeste aandacht zal natuurlijk uitgaan naar de twee rivalen Audi en Peugeot die ieder met drie wagens aanwezig zullen zijn op het circuit in de Belgische Ardennen.



LM P1.

Tien inschrijvingen zien we terug op de lijst. Peugeot en Audi zijn op volle sterkte aanwezig, ieder met drie wagens, en met de coureurs die hoogstwaarschijnlijk de beoogde line up vormen voor de 24 uur van Le Mans. Het is goed om te zien dat Tom Kristensen er weer is na zijn blessure. Peugeot heeft tevens nog een ijzer in het vuur via Oreca dat ook met een Peugeot 908 HDi Fap aan de start zal verschijnen. Aston Martin is er niet met het fabrieks team, maar Signature Plus zal met de 008 Lola Aston Martin de Britse fabrikant vertegenwoordigen. De beide Rebellion Racing Lola’s zijn er ook weer net als in Paul Ricard. Rijder daar zijn o.a voormalig A1GP coureur Neel Jani en Jean Christophe Boullion die vorig jaar nog bij Pescarolo reed.

De meest recente afmelding komt van Beechdean Mansell, ze hebben technische problemen en hebben hun tijd nodig voor een goede Le Mans voorbereiding. Geen ‘Red Five’ aan de start derhalve. De Audi’s R10 van Kolles, waar Christian Albers als rijder op de lijst staat, kwamen eerder wel op de lijst voor, maar zijn ook verdwenen. We hopen dan maar dat ze wel naar Le Mans komen, en dat hun deelname niet in gevaar komt door de Formule 1 verplichtingen van Colin Kolles.

Grotere problemen lijken er te zijn voor Pescarolo. Na een succevol 2009 seizoen is er nu nog geen spoor van een Pescarolo LM P1 vernomen. Ook deelname aan de 24 uur van Le Mans lijkt twijfelachtig.


20090614-dsc00903
Foto: Marco van de Bildt.

008. Signature Plus. Lola Aston Martin, Pierre Ragues- Frank Mailleux – Vanina Ickx.

1. Team Peugeot Total. Peugeot 908 HDi FAP, Marc Gené – Alexander Wurz – Anthony Davidson.

2. Team Peugeot Total. Peugeot 908 HDi FAP Nicolas Minassian Franck Montagny Stéphane Sarrazin.

3. Team Peugeot Total. Peugeot 908 HDi FAP, Sébastien Bourdais – Simon Pagenaud – Pedro Lamy.

4. Team ORECA Matmut. Peugeot 908 HDi FAP, Nicolas Lapierre – Olivier Panis – Loïc Duval.

7. Audi Sport Team Joest. Audi R15 TDI, Rinaldo Capello – Tom Kristensen – Allan McNish.

8. Audi Sport Team Joest. Audi R15 TDI, Marcel Fässler – André Lotterer – Benoît Treluyer.

9. Audi Sport North America. Audi R15 TDI, Timo Bernhard – Mike Rockenfeller – Romain Dumas.

12. REBELLION Racing. Lola B10/60 REBELLION, Neel Jani – Nicolas Prost.

13. REBELLION Racing. Lola B10/60 REBELLION, Andrea Belicchi – Jean-Christophe Boullion.


LM P2.

De grootste klasse, mede omdat in deze lijst ook de LMPC wagens zijn opgenomen, hoewel die wel hun eigen kampioenschap hebben. 17 wagens vinden we hier, waaronder twee OAK Pescarolo’s. In deze klasse heeft de OAK Pescarolo zijn potentie laten zien met een tweede en een vierde plaats bij de 8 uur van de Castellet op Paul Ricard. De winst ging toen naar de Strakka Racing HPD. Ook deze maal en goed kanshebber. Ook Quifel ASM met de Ginette Zyttek moeten we nog niet uitvlakken na een minder resultaat in de openingsrace. Zij zijn tenslotte wel de kampioen van het vorige seizoen en zullen erop gebrand zijn om wat te laten zien.

Bij de LMPC klasse is het resultaat nog minder goed voorspelbaar. Gelijkwaardige auto’s en goede coureurs, en de Nederlander Peter Kuteman die uitkomt voor JMB Racing.


20090614-dsc01034
Foto: Marco van de Bildt.

24. OAK Racing. Pescarolo Judd, Jacques Nicolet – Mathieu Lahaye.

25. RML. Lola B08/80 HPD, Thomas Erdos – Mike Newton – Andy Wallace.

27. Race Performance. Radical SR9 Judd, Michel Frey – Ralph Meichtry – Pierre Bruneau.

29. Racing Box. Lola B08/80 Judd, Filippo Francioni – Luca Pirri.

30. Racing Box. Lola B08/80 Judd, Ferdinando Geri -Andrea Piccini – Giacomo Piccini.

35. OAK Racing. Pescarolo Judd, Richard Hein – Guillaume Moreau.

36. Pegasus Racing. Courage-Oreca LC75 AER, Julien Schell – Jean-Christophe Metz – Frederic Da Rocha.

39. KSM. Lola B08/47 Judd, Jean de Pourtales – Hideki Noda – Jonathan Kennerd.

40. Quifel – ASM Team. Ginetta-Zytek 09S, Miguel Amaral – Olivier Pla .

41. Team Bruichladdich. Zytek 07S, Karim Ojjeh – Tim Greaves – Thor-Christian Ebbesvik.

42. Strakka Racing. HPD ARX-01c, Danny Watts – Nick Leventis – Jonny Kane.

43. DAMS. ORECA FLM 09, Andrea Barlesi – Alessandro Cicognani – Gary Chalandon.

44. DAMS. ORECA FLM 09, Dean Stirling – Luke Hines – Edoardo Piscopo.

45. Boutsen Energy Racing. ORECA FLM 09, Dominik Kraihamer – Nicolas de Crem – Bernard Delhez.

46. JMB Racing. ORECA FLM 09, Peter Kutemann – Maurice Basso – John Hartshorne.

47. Hope PoleVision Racing. ORECA FLM 09, Steve Zacchia – Luca Moro – Wolfgang Kaufmann.

48. Hope PoleVision Racin. ORECA FLM 09, Christophe Pillon – Vincent Capillaire – Nico Verdonck.

49. Applewood Seven. ORECA FLM 09, Damien Toulemonde – David Zollinger – Ross Zampatti.


LM GT1.

Een mooi starveld na het dieptepunt vorig jaar. Met maar één deelnemer in Paul Ricard leek het ook dit seizoen een drama te worden bij de LM GT1 klasse. Maar nu zien we dan toch 7 wagens op de lijst. Ook wagens die voldoen aan de FIA GT1 regels kunnen meedoen in deze klasse. En dat zien we terug met vier inschrijvingen. Young Driver AMR met de Aston Martin zien we ook bij het FIA GT1 World Championship terug, evenals de Marc VDS Ford GT en de twee Ford GT’s van Matech. Schijnbaar heeft Matech op tijd de tweede auto gerepareerd voor Spa. Bij de FIA GT1 wedstrijd op Silverstone waren ze niet aanwezig.. Twee Saleens met o.a. de Nederlander Carlo van Dam in de Atlas EFX Saleen. Gelukkig is ook een oude bekende weer terug, Luc Alphand met de Corvette. Derde rijder op de Corvette is de Nederlandse coureur David Hart.


20080511-dsc05431.jpg
Foto: Marco van de Bildt.

50. Larbre Competition. Saleen S7R, Gabriele Gardel – Patrice Goueslard – Fernando Rees.

52. Young Driver AMR. Aston Martin DBR9, Christoffer Nygaard – Tomas Enge – Peter Kox

60. Matech Competition. Ford GT, Thomas Mutsch – Jonathan Hirschi – Mathias Beche.

61. Matech Competition. Ford GT, Rahel Frey – Cyndie Allemann – Yan Zimmer.

66. Atlas eFX Team FS. Saleen S7R, Julien Schroyen – Carlo van Dam – Adam Lacko.

70. Marc VDS Racing Team. Ford GT, Bas Leinders – Markus Palttala – Eric de Doncker.

72. Luc Alphand Aventures. Chevrolet Corvette C6.R, Julien Jousse – Stephan Gregoire – David Hart.


LM GT2.

Bij de LM GT2 klasse zien we een mooi groot startveld van maar liefst 16 wagens. De rivalen Porsche en Ferrari zijn qua aantallen mooi verdeeld, zes om zes.

Verder word het veld aangevuld met twee BMW’s van Team Schnitzer met als rijders o.a de uit het FIA WTCC bekende Andy Priaulx en Augusto Farfus. Aan de start verder nog de Aston Martin V8 Vantage van JMW Motorsport met Darren Turner en Robert Bell.

Het is te verwachten dat de strijd om de overwinning zal gaan tussen de Ferrari’s en de Porsches. Mogelijk dat BMW zich ondertussen wat beter heeft kunnen aanpassen aan de Europese circuits en als outsider iets kan laten zien. Als Nederlanders kijken we natuurlijk uit naar Spyker met coureurs Tom Coronel en de Schot Peter Dumbreck. Andere Nederlanders in deze klasse zijn Paul van Splunteren en Niek Hommerson die samen met de Belg Louis Machiels de Porsche 997 van Prospeed Competition besturen. Ook Oskar Slingerland vinden we terug op een Porsche en wel die van JWA Racing.


20080511-dsc04768
Foto: Marco van de Bildt.

75. ProSpeed Competition. Porsche 997 GT3 RSR, Marco Holzer – Richard Westbrook.

76. IMSA Performance Matmut. Porsche 997 GT3 RSR, Raymond Narac – Patrick Pilet.

77. Team Felbermayr Proton. Porsche 997 GT3 RSR, Marc Lieb – Richard Lietz.

78. BMW Team Schnitzer. BMW E92 M3, Jörg Müller – Dirk Werner – Uwe Alzen.

79. BMW Team Schnitzer. BMW E92 M3, Andy Priaulx – Dirk Müller – Augusto Farfus.

85. Spyker Squadron. Spyker C8 Laviolette GT2R, Peter Dumbreck – Tom Coronel.

88. Team Felbermayr Proton. Porsche 997 GT3 RSR, Martin Ragginger – Christian Ried – Patrick Long.

89. Hankook Team Farnbacher. Ferrari 430 GT2, Dominik Farnbacher – Allan Simonsen.

90. CRS Racing. Ferrari 430 GT2, Phil Quaife – Pierre Ehret – Pierre Kaffer.

91. CRS Racing. Ferrari 430 GT2, Andrew Kirkaldy – Tim Mullen.

92. JMW Motorsport. Aston Martin Vantage GT2, Rob Bell – Darren Turner.

93. JWA Racing. Porsche 997 GT3 RSR, Paul Daniels – Oskar Slingerland – Niki Lanik.

94. AF Corse. Ferrari 430 GT2, Luís Pérez Companc – Matías Russo.

95. AF Corse. Ferrari 430 GT2, Giancarlo Fisichella – Toni Vilander – Jean Alesi.

96 AF Corse. Ferrari 430 GT2, Jaime Melo – Gianmaria Bruni.

98. ProSpeed Competition. Porsche 997 GT3 RSR, Paul van SplunterenNiek Hommerson – Louis Machiels.


TIJDSCHEMA.

Op vrijdag zijn de vrije trainingen, en op zaterdag is er twee keer een twintig minuten kwalificatie, éénmaal voor de GT klassen en daarna voor de Prototypes. Op de zondagochtend is dan nog de warming up, waarna om 11.30 uur de race begint over 1000 km. of 6 uur.


Share