Le Mans Series, 1 – 2 voor Peugeot bij de 1000 kilometer van Spa-Francorchamps.

Print Friendly, PDF & Email

09052010-dsc05591Sebastien Bourdais, Pedro Lamy en Simon Pagenaud hebben met de Peugeot 908 HDi FAp de 1000 km. van Spa-Francorchamps op hun naam geschreven. De tweede race in het Le Mans Series kampioenschap op het legendarische circuit in de Belgische Ardennen is de laatste test voor de 24 uur van Le Mans. In de LM P2 klasse zijn het Miguel Amaral en Olivier Pla die met hun Quifel-ASM Ginetta-Zytek de winst pakken. Bas Leinders, Markus Palttala en Eric de Doncker van het Marc VDS Racing team winnen de LM GT1 klasse en bij de GT2 klasse is het de Felbermayr Proton Porsche van Marc Lieb en Richard Lietz die de winst pakt. Het Spyker Squadron finisht als zevende in de GT2 klasse. De omstandigheden zorgden ervoor dat de 1000 km. niet werd gehaald maar dat het een race over zes uur werd.


Vijftig wagens verschijnen er aan de start van deze endurance klassieker op Spa-Francorchamp, maar de meeste ogen zijn gericht op Peugeot en Audi die ieder met drie wagens aanwezig zijn. Na 6 uur racen is het Peugeot die met de overwinning naar huis mocht gaan. De regen lijkt roet in het eten te gaan gooien voor Pedro Lamy als hij in de eerste ronde spint, maar in de zes uur durende, en af en toe chaotische, race die volgt weten de Peugeot coureurs toch de winst te pakken. Tom Coronel en Peter Dumbreck weten met hun Spyker uit de problemen te blijven en finishen op de zevende plaats in de LM GT2 klasse.


09052010-dsc05087

Foto: Marco van de Bildt.

De regen, safety car situaties en last but not least, de vreemde stroom storing maakten dat de 1000 km. niet werd gehaald. Na zes uur, de winnende Peugeot had toen 139 ronden afgelegd, werd de race afgevlagd.

Net voor de start van de race begint het te regenen. En al in de opwarmronde gaat het mis voor André Lotterer in de no. 8 Audi. Hij gaat er hard af in Les Combes en moet met veel schade terug naar de pits. Een meevaller voor hem is dat er als snel in de race een gele vlag en safety car situatie ontstaat, waardoor hij z’n achterstand kan beperken. Pedro Lamy die van pole vertrekt met de no. 3 Peugeot spint al meteen in de eerste bocht, La Source, waardoor Franck Montagny de kop kan overnemen, gevolgd door Oliver Panis met de Oreca Peugeot. Alan McNish volgt op de derde plaats. Wat op start / finish enkele druppels zijn, wij hebben de regenjas niet nodig, begint bij Eau Rouge op een plensbui te lijken, en Filippo Francioni gaat er met de no. 29 Racing Box Lola hard af in de Raidillon. En de eerste safety car situatie is een feit. Audi en ook Strakka Racing, die nog met reparaties bezig waren n.a.v een crash in de warming-up eerder die ochtend, kunnen de tijd goed gebruiken. Johnny Kane kan met z’n HPD ARX- 01c bolide de baan op met twee ronden achterstand.

Al snel na de herstart word Olivier Panis met de Oreca Peugeot in de Raidillon aangetikt door Jean-Christophe Boullion, Panis gaat er kansloos en keihard vanaf en kan niet meer verder, de schade is te groot.


09052010-dsc05269

Foto: Marco van de Bildt.

De volgende safetycar situatie is een feit wanneer de no. 41 Ginetta met Thor-Christian Ebbesvik en de no 92. JMW Aston Martin Vantage elkaar raken in de Bus Stop chicane. De Ginetta gaat er hard af en Ebbesvik eindigt in het ziekenhuis met rugklachten. Hopelijk is hij op tijd weer fit voor de 24 uur van Le Mans.

Alan McNish kan profiteren door snel te pitten, en met nieuw rubber als zevende weer op de aan terug te komen. Later in ronde no. 29 zal hij ook nog de leiding overnemen.

Als we ongeveer twee uur in de wedstrijd onderweg zijn gebeurt er iets wat eigenlijk niet mogelijk mag zijn. De stroom valt uit in de hele regio, onder andere geen tijdwaarneming en communicatie. Op dat moment staan we langs Kemmel te kijken naar de langsrazende bolides, die ineens snelheid minderen, en het enige wat we zien is de rode vlag die er hangt. Onduidelijkheid alom omdat de omroepinstallatie het ook niet doet. We zien wel de wagens op het start/finish gedeelte staan. Uiteindelijk duurt de hele situatie een minuut of vijfentwintig waarna er vanachter de safety car een herstart volgt. Pech voor Spyker. Door een foute beslissing van een pit marshal verliest de wagen een volle ronde bij de herstart. Ook zijn er de verhalen van auto’s waar aan gesleuteld is tijdens de rode vlag situatie, waaronder de Peugeot van Franck Montagny, wat volgens de regels niet zou mogen. We hebben evenwel nog niets vernomen van teams die protesten zouden hebben ingediend.

De herstart zien we bij Les Combes, Het veld zit dicht bij elkaar maar Antony Davidson die op dat moment met de Peugeot op kop gaat heeft dan al weer een voorsprong. Als Davidson even later naar binnen moet voor zijn stop komt Dindo Capello op kop terecht in ronde 55, met achter zich aan de drie Peugeot’s. De no. 9 Audi op de vijfde plaats heeft een ronde achterstand, en weer een ronde daarachter volgt de 008 Signature Lola-Aston Martin.


09052010-dsc05683

Foto: Marco van de Bildt.

Ongeveer een uur voor het einde staan we in de buurt van de Bus Stop chicane als er in Blanchimont een auto afgaat en hard de bandenstapel raakt. Al snel zien we dat het de Young Driver Aston Martin is waar de voorkant volledig van in puin ligt. De coureur stapt gelukkig ongedeerd uit en even later vernemen we dat het Christoffer Nygaard is.

De stand op dat moment, met nog ongeveer een uur te racen, op één Simon Pagenaud, Kristensen volgt met de Audi op twee en Wurz ligt derde. Kristensen gaat pitten en even later Wurz ook, waarbij Marc Gené het stuur overneemt.

Vlak voor de safety car naar binnen gaat begint het weer zacht te regenen. Tom Kristensen die in de wagen is blijven zitten zou de race moeten kunnen uitrijden. Pagenaud komt vanaf leidende positie binnen voor zijn laatste stop. Marc Gené komt naast de baan in de grindbak en Sarrazin kan met de no. 2 Peugeot profiteren, en opschuiven naar de derde positie. Ondertussen komt ook Tom Kristensen in de problemen op de glibberige baan, en moet binnnenkomen voor intermediates. Kristensen is in eerste instantie in het voordeel met zijn banden en hij loopt snel in op Simon Pagenaud die alle moeite heeft om de wagen op de baan te houden. Als de baan in het laatste kwartier opdroogt is het Kristensen die onder druk komt van Sarrazin en uiteindelijk word ingehaald. Als de race iets over half zes word afgevlagd zijn het de Peugeot’s no. 3 en 2 die als eerste en tweede over de finish komen. Voor Tom Kristensen rest samen met Dindo Capello en Alan McNish de derde plek.


09052010-dsc05368

Foto: Marco van de Bildt.

In de LM P2 klasse gaat de strijd de hele wedstrijd tussen Andy Wallace, Mike Newton en Tommy Erdos met de RML Lola en de Quifel-ASM Ginetta van Olivier Pla en Miguel Amaral. Als Wallace bij de laatste safetycar situatie in de pits moet wachten komt hij op een ronde achterstand terug op de baan, een achterstand die niet meer in te halen is. De RML Lola HPD word tweede achter de Quifel Ginetta Zytek 09S op ongeveer een minuut achterstand. Guillaume Moreau en Richard Hein worden met de OAK Racing Pescarolo-Judd derde op een ronde achterstand.

Bij de LM GT1 klasse vinden we drie Ford GT’s op het ereschavot. Bas Leinders, Markus Palttala en Eric de Doncker van het Marc VDS Racing team nemen de eerste plaats in, met een mooie zeventiende positie overall. De beide Matech Ford GT’s finishen op de tweede en derde plek, respectievelijk op plaats 23 en 28 overall. David Hart word samen met Julien Jousse en Stephan Gregoire vierde met de Luc Alphand Corvette. De Atlas Fx Saleen met Carlo van Dam en teamgenoten Adam Lacko en Julien Schroyen word zesde op drie ronden achter de winnende Ford GT.

Bij de LM GT2 klasse zijn Marc Lieb en Richard Lietz met hun Felbermayr Proton Porsche de bovenliggende partij. Met een vijftiende positie overall, sneller dan de GT1 winnaar, winnen ze hun klasse. De plaatsen twee en drie worden ingenomen door de beide AF Corse Ferrari’s. Jaime Melo en Gianmaria Bruni worden tweede en de derde plaats gaat naar Toni Vilander, Giancarlo Fisichella en Jean Alesi. Een mooie zevende plaats is er voor Tom Coronel en Peter Dumbreck met de Spyker C8 Laviolette. Paul van Splunteren en Niek Hommerson worden met hun Belgische teamgenoot Louis Machiels met de Prospeed Porsche 997 dertiende op vijf ronden achter de winnende Felbermayr Porsche. Direct daarachter op de veertiende plek finisht Oskar Slingerland met teamgenoten Paul Daniels en Niki Lanik met de Porsche van JWA Racing.

Peter Kuteman tenslotte word derde in FLM klasse samen met Maurice Basso en John Hartshorne inde JMB Racing wagen.


09052010-dsc05941

Foto: Marco van de Bildt.

UITSLAG:

1. Sebastien Bourdais – Pedro Lamy – Simon Pagenaud, Peugeot 908 HDi FAP, 139 ronden.

2. Franck Montagny – Stéphane Sarrazin – Nicolas Minassian, Peugeot 908 HDi FAP, op 1:08.308.

3. Rinaldo Capello – Tom Kristensen – Alan McNish, Audi R15 TDI, op 1:26,215.

4. Marc Gene – Alexander Wurz – Anthony Davidson, Peugeot 908 HDi FAP, op 1 ronde.

5. Timo Bernhard – Romain Dumas – Mike Rockenfeller, Audi R15 TDI, op 2 ronden.

6. Miguel Amaral – Oliveir Pla, Ginetta Zytek 09S, 1ste in LM P2 op 9 ronden.

7. Andy Wallace – Tommy Erdos – Mike Newton, Lola-HPD, op 9 ronden.

8. Richard Hein – Guillaume Moreau, Pescarolo Judd, op 10 ronden.

9. Mathieu Lahaye – Jacques Nicolet, Pescarolo Judd, op 11 ronden.

10. Andrea Piccini – Giacomo Piccini – Ferdinando Giri, Lola-Judd, op 11 ronden.

15. Marc Lieb – Richard Lietz, Porsche 997GT3, 1ste in LM GT2, op 15 ronden.

17. Markus Palttala – Eric De Doncker – Bas Leinders, Ford GT, 1ste in LM GT1 op 16 ronden.

18. Nicolas De Crem – Bernard Delhez – Dominik Kraihamer, FLM Oreca, 1ste FLM op 16 ronden.

25. Tom Coronel – Peter Dumbreck, Spyker C8 Laviolette, op 18 ronden.

32. Julien Jousse – Stephane Gregoire – David Hart, Corvette C6-R, op 19 ronden.

33. Julien Schroyen – Carlo van Dam – Adam Lacko, Saleen S7R, op 19 ronden.

35. Paul van SplunterenNiek Hommerson – Louis machiels, Porsche 997 GT3, op 20 ronden.

36. Peter Kuteman – Maurice Basso – John Hartshorne, FLM Oreca, op 22 ronden.

37. Paul Daniels – Oskar Slingerland – Niki Lanik, Porsche 997 GT3, op 23 ronden.

We hebben een mooie en enerverende race gezien, en kijken uit naar de 24 uur van Le Mans in Juni.

De volgende confrontatie is de 24 uur van Le Mans op 12 en 13 Juni. Voor die tijd wordt er nog wel voor het American Le Mans kampioenschap gereden en wel op Lagun Seca waar de ALMS Monterey plaats vind op 22 Mei.


Share

One thought on “Le Mans Series, 1 – 2 voor Peugeot bij de 1000 kilometer van Spa-Francorchamps.

Comments are closed.