FIA GT1, winst voor Sumo Power GT op Silverstone.

Print Friendly, PDF & Email

Warren Hughes en Jamie Campbell-Walter hebben met hun Sumo Power Nissan GT-R de tweede wedstrijd van het FIA GT1 World Championship gewonnen van achter de groene tafel. Darren Turner en Tomas Enge kwamen met hun Young Driver Aston Martin als eerste over de finish voor de Royal Automobile Club Tourist Trophy op het vernieuwde Arena circuit van Silverstone, maar ze werden later uit de uitslag geschrapt vanwege een te dunne bodemplaat. Mike Hezemans haalde de finish niet. Zijn Corvette vloog in de derde ronde in de brand. Jos Menten finishte op het podium in de hoofdrace met de Lamborghini.


Sumo Power heeft de winst in de tweede ronde van het FIA GT1 Wereld Kampioenschap op Silverstone in handen gekregen nadat de Young Driver Aston AMR Aston Martin van Tomas Enge en Darren Turner uit de uitslag werd geschrapt enkele uren na de wedstrijd i.v.m een te dunne bodemplaat. De als tweede geklasseerde Hexis Aston Martin van Frederic Macowiecki en Tomas Accary kreeg een tijdstraf van 15 seconden voor het niet tijdig inlossen van een drive-through penalty. Warren Hughes en Jamie Campbell-Walter schoven door de straffen op naar de eerste plaats met hun Sumo Power Nissan GT-R. Young Driver AMR heeft een protest ingediend, derhalve is de uitslag nog niet definitief.


Kwalificatie Race.

Al vanaf het begin van het weekend op Silverstone was Aston Martin dominant. Hexis AMR wist met een mooie 1 – 2 de Qualifying Race af te sluiten. Frederic Makowiecki kwam als eerste over de finish met de nummer 9 Aston Martin, op 3,5 sec. gevolgd door de Jonathan Hirschi met de nummer 10 Aston Martin. De nummer drie op het podium was de nummer 1 Vitaphone Maserati MC12 met Andrea Bertolini aan het stuur. Darren Turner die met Tomas Enge vanaf de pole mocht starten finishte als vierde na een drive through penalty vanwege een te hoge snelheid in de pitstraat. Mike Hezemans was de beste Nederlander, samen met Anthony Kumpen, op de zevende plaats. Peter Kox finishte als tiende met de Reiter Lamborghini en Xavier Maassen kwam als twaalfde over de streep met de Mad Croc Corvette, terwijl Nicky Pastorelli met de Lamborghini genoegen moest nemen met plek twintig. Tomas Mutsch en Romain Grosjean, die als winnaars uit Dhubai komen, eindigen als nummer 21 nadat Mutsch met nog 40 min. op de klok de wagen in de zandbak parkeerd.


Foto: (c) DPPI / FIA GT1.

Kampioenschap Race.

De Kampioenschaps race ging als natte race van start. Het had s’nachts geregend, maar op de opdrogende baan gingen de meeste wagens toch gewoon op slicks van start. Frederic Makowiecki die van pole starte kon die plek niet vasthouden. Jonathan Hirschi had de betere start en kon meteen de koppositie overnemen. Romain Grosjean werd aangeraakt en spinde in de eerste bocht, einde wedstrijd voor de leider in het kampioenschap. Al in de tweede ronde stelt Makowiecki orde op zaken en neemt hij de leiding weer over.

In de derde ronde komt de safetycar op de baan. Hoofdrolspeler hier is Mike Hezemans, zijn Corvete heeft vlam gevat na een benzinelek, en brand bijna volledig uit.

Na de safetycar is het 1 2 3 voor Aston Martin. Na de pitstops is het Tomas Accary die aan de leiding gaat, maar hij krijgt te horen dat hij binnen moet komen voor een drive through omdat hij de auto heft gestart terwijl die nog op de krik stond. Accary kwam weer op de baan op plek twee achter Tomas Enge. Maar hij had niet binnen drie ronden z’n drive through gedaan en kreeg later nog een tijdstraf van 15 seconde. Uiteindelijk zou hij als tweede finishen achter Tomas Enge. Intussen leverde de Sumo Power Nissan met Jamie Campbell-Walter en Walter Hughes een mooie strijd met de Maserati, om op de derde positie over de finish te komen.


Foto: (c) DPPI / FIA GT1.

Darren Turner en Tomas Enge werden uit de uitslag geschrapt vanwege een teveel afgesleten bodemplaat, en de tijdstraf voor Accery en Makowiecki zorgde ervoor dat ze achter de Nissan terecht kwamen, maar nog wel de tweede plaats behouden. Hughes en Campbell-Walter krijgen de eerste plaats toegewezen. Door de straf voor de Aston Martin schuift  Jos Menten op naar de derde plaats samen met zijn teamgenoot Kechele.

Nederlanders? Voor de Nederlanders was het geen best weekend. Jos Menten pakte nog wel een mooie derde plaats in de hoofdrace met de Lamborghini. Xavier Maassen finishte met zijn teamgenoot Armindo in de Mad Croc Corvette als elfde op ongeveer een minuut achterstand. Mike Hezemans, de meest ervaren GT1 rijder met 121 starts achter zijn naam, en Anthony Kumpen werden na de kwalificatierace vijf plaatsen terug gezet vanwege het wisselen van de motor, zodat Hezemans van plek 12 de race moest aanvangen. In de race ging het helemaal mis met de brand in de derde ronde. Nicky Pastorelli parkeerde zijn Reiter Lamborghini op plek 12 op meer dan een minuut achterstand. Peter Kox valt uit na 16 ronden.


Uitslag Championship Race zondag 2 Mei:

1. Hughes en Campbell-Walter, Nissan GT – R op 25.156 sec.

2. Makowiecki en Accary, Aston Martin DB9 op 27.041 sec.

3. Menten en Kechele, Lamborghini Murcielago 670 R-S op 35.440 sec.

4. Bobbi en Longin, Maserati MC12 op 36.031 sc.

5. Mücke en Nygaardm, Aston Martin DB9 op 36.207 sec.

6. Margaritis en Heger, Maserati MC12 op 36.943 sec.

7. Bertolini en Bartels, Maserati MC12 op 44.466 sec.

8. Leinders en Martin, Ford GT Matech op 47.569 sec.

9. Ara en Nilsson, Nissan GT – R op 52.864 sec.

10. Palttala en Kuppens, Ford GT Matech op 53.946 sec.

11. Maassen en Armindo, Corvette Z06 op  1:00.663 min.

12. Schwager en Pastorelli, Lamborghini Murcielago op  1:23.880 min.

13. Hirschi en Piccione, Aston Martin DB9 op 1:50.955 min.

14. Gavin en Kuismanen, Corvette Z06 op 3 ronden.

15. Bernoldi en Ramos, Maserati MC12 op 4 ronden.


De uitslag is nog niet definitief omdat er nog een protest loopt van Young Driver AMR.

De volgende wedstrijd op Brno is over drie weken, van 21 t/m 23 Mei.


Share

One thought on “FIA GT1, winst voor Sumo Power GT op Silverstone.

Comments are closed.