Jan Joris Verheul is als winnaar uit de strijd gekomen van het Dutch GT4 kampioenschap tijdens de Pinksterraces op Circuit Park Zandvoort. Verheul wist met de Aston Martin GT4 twee van de drie wedstrijden te winnen en stijgt naar de tweede plaats in het kampioenschap. De tweede sprintrace werd gewonnen door Henry Zumbrink met de Corvette C6. Phil Bastiaaans die als leider naar Zandvoort kwam wist de schade te beperken en de leiding te behouden met 42 punten. Verheul volgt op vier punten achterstand.
Op 22 en 24 Mei vonden op Circuit Park Zandvoort drie wedstrijden plaats van het Dutch GT4 kampioenschap tijdens de jaarlijkse Pinksterraces van het Dutch Power Pack (DPP). Naast het HTC Dutch GT4 kampioenschap bestaat het DPP uit de Renault Clio Cup, de Swift Cup, Ook waren er twee gast race series aanwezig, de Britse Volkswagen Cup en de Viscon Legends Cup. Vooral de Legends Cars zagen er niet alleen spectaculair uit, maar ze schotelden het publiek ook een mooie ‘show’ voor.
Op de zaterdag werden de kwalificaties en de eerste sprintrace verreden. Terwijl heel Nederland in zomerse sferen verkeerde leek het alsof Zandvoort werd overgeslagen. Een fris windje en mist beheerste het weer op het duinen circuit. Jan Joris Verheul liet zich er niet door tegenhouden.
Verheul die met zijn Aston Martin van pole mocht starten in deze race had gelijk Ricardo van der Ende met de BMW M3 groot in de spiegel. In de negende ronde wist van der Ende de kop over te nemen maar niet voor lang, want een lekke band gooide roet in het eten. Van der Ende werd uiteindelijk dertiende. Danny van Dongen die van af de vierde positie mocht starten, had Phil Bastiaans ingehaald en was onderweg naar Verheul. In de twaalfde ronde kon van Dongen met zijn Corvette de Aston Martin van Verheul voorbij steken. Verheul gaf niet op en in de laatste ronde wist hij de kop terug te veroveren. Van Dongen finishte als tweede, en Bastiaans wist de schade te beperken en finishte als derde.
Uitslag race 1:
1. Jan Joris Verheul, Aston Martin GT4, 14 ronden in 25 minuten 49,499.
2. Danny van Dongen, Corvette C6, op 0,054 sec.
3. Phil Bastiaans, Porsche 997 GT4, op 13,215,
4. Quint Engel, Ginetta G50, op 18,369,
5. Ferdinand Kool, Porsche 997 GT4, op 21,277,
6. Melvin de Groot, BMW M3, op 28,127,
7. Bertus Sanders, Porsche 997 GT4, op 28,378,
8. Peter van der Kolk, Corvette C6, op 28,621,
9. Jeroen van den Heuvel, Corvette C6, op 32,826,
10. Richard Verburg, Porsche 997 GT4, op 56,303,
11. Theo de Prenter, Porsche 997 GT4, op 1:01,356,
12. Pieter Christiaan van Oranje, Mustang FR500C, op 1:03,414,
13. Ricardo van der Ende, BMW M3, op 1:41,845,
14. Rob Kamphues, BMW M3, op 2 ronden.
Niet geklasseerd:
Menno Kuus, Ginetta G50, op 5 ronden,
Simon Knap, BMW M3, op 7 ronden.
Op maandag 24 mei, tweede Pinksterdag was de zomer ook doorgedrongen tot Zandvoort. Op een warm en zonnig circuit konden ruim 20.000 mensen, waaronder wij met z’n vieren, genieten van mooie races bij de Dutch GT4 en de andere klassen van het DPP.
In de ochtend werd de tweede sprintrace verreden. Jan Joris verheul had met de Aston Martin een slechte start en leverde enkele posities in. Voor Christiaan Frankenhout verliep de start nog slechter, hij werd in de Tarzan bocht aangetikt door Duncan Huisman en ging in de rondte met de Porsche, einde wedstrijd voor Frankenhout. De van pole vertrokken Henry Zumbrink en Nicky Catsburg zagen het allemaal in de spiegel gebeuren. Zij waren er al vandoor en zouden het samen uitvechten de rest van de race. Zumbrink had uiteindelijk de snellere auto, terwijl Catsburg met de lichtere Ginetta wel naar Zumbrink kon toe kruipen in het bochtige gedeelte van het circuit. Uiteindelijk kwam Zumbrink als eerste over de finish, gevolgd door Catsburg op iets meer dan een seconde. Jeroen Bleekemolen werd knap derde na een goede inhaalrace. Mathijs Harkema die tot twee ronden voor het einde nog voor Bleekemolen reed zag de finish niet. Bleekmolen raakte de Porsche van Harkema toen deze in de bocht naar binnen kwam en geen ruimte liet voor Bleekemolen. Harkema ging er hard vanaf. De schade was zodanig dat Harkema en zijn teamgenoot Phil Bastiaans niet in de hoofdrace van start konden gaan.
Uitslag race 2:
1. Henry Zumbrink, Corvette C6, 14 ronden in 25 minuten 43,959.
2. Nicky Catsburg, Ginetta G50, op 1,122 sec.
3. Jeroen Bleekemolen, Corvette C6, op 12,792,
4. Jan Joris Verheul, Aston Martin GT4, op 14,486,
5. Duncan Huisman, BMW M3, op 29,947,
6. Marc Koster, Porsche 997 GT4, op 30,792,
7. Simon Knap, BMW M3, op 30,954,
8. Sebastiaan Bleekemolen, BMW M3, op 48,785,
9. Harmen van Putten, Corvette C6, op 56,191,
10. Mathijs Bakker, Porsche 997 GT4, op 56,191,
11. Peter Stox, BMW M3, op 57,062,
12. Bernhard van Oranje, Mustang FR500C, op 1:28,563,
13. Frank Wilschut, Porsche 997 GT4, op 1:41,250,
14. Sjaco Griffioen, Porsche 997 GT4, op 1 ronde,
15. Mathijs Harkema, Porsche 997 GT4, op 2 ronden.
Niet geklasseerd:
Jonathan du Toit, Mustang FR500C, op 8 ronden,
Christiaan Frankenhout, Porsche 997 GT4, op 14 ronden.
’s Middags om vier uur was het zover. De hoofdrace. Henry Zumbrink mocht van pole vertrekken, en deed dat volgens de wedstrijdleiding iets te gretig. Hij werd binnengeroepen voor een drive –through, iets wat volgens zijn team niet volgens de reglementen is. Zumbrink lost in eerste instantie niet zijn straf in en werd later nog een keer gestraft voor te hard rijden in de pitstraat. Christiaan Frankenhout pakte de tweede plek en Jan Joris Verheul plek drie. Door de straf voor Zumbrink kon Frankenhout als leider de auto over geven aan Ferdinand Kool. Het team kende een slechte pitstop, de gordel van Kool zat niet goed vast. Omdat Kool aan het stoeien was met de gordel kon Nicky Catsburg, die de Ginetta had overgenomen van Quint Engel, hem al snel na de stop inhalen. Jan Joris Verheul die geen banden wisselde had een goede stop waardoor hij aan de leiding terug de baan op kwam. Catsburg die wel nieuwe achterbanden had meegenomen moest een achterstand van 16 seconden goedmaken op Verheul met nog ongeveer twintig minuten te racen. Catsburg wam nog heel dichtbij Verheul die toch wel merkte dat de banden minder werden. Maar de race duurde een ronde tekort. Verheul één en Catsburg twee. De derde plaats ging naar Ferdinand Kool en Christiaan Frankenhout.
Uitslag race 3:
1. Jan Joris Verheul, Aston Martin GT4, 27 ronden in 51 minuten 41,267.
2. Quint Engel / Nicky Catsburg, Ginetta G50, op 0,939 sec.
3. Christiaan Frankenhout / Ferdinand Kool, Porsche 997 GT4, op 10,671,
4. Simon Knap, BMW M3, op 15,475,
5. Marc Koster / Bertus Sanders, Porsche 997 GT4, op 31,716,
6. Peter van der Kolk / Jeroen Bleekemolen, Corvette C6, op 37,170,
7. Henry Zumbrink / Danny van Dongen, Corvette C6, op 1:02,241,
8. Duncan Huisman / Ricardo van der Ende, BMW M3, op 1:07,906,
9. Harmen van Putten / Jeroen van den Heuvel, Corvette C6, 1:18,983,
10. Frank Wilschut / Richard Verburg, Porsche 997 GT4, op 1:21,427,
11. P.C. Van Oranje / Bernhard van Oranje, Mustang FR500C, op 1:50,155,
12. Mathijs Bakker / Mark Kroes, Porsche 997 GT4, op 1:58,632,
13. Theo de Prenter / Sjaco Griffioen, Porsche 997 GT4, op 1 ronde,
14. Peter Stox / Rob Kamphues, BMW M3, op 1 ronde.
Niet geklasseerd:
Melvin de Groot / Sebastiaan Bleekemolen, op 8 ronden.
Stand kampioenschap:
1. Phil Bastiaans, 42 punten
2. Jan Joris Verheul, 38
3. Duncan Huisman, 35
4. Henry Zumbrink, 34
5. Nicky Catsburg, 31
Na 6 van de 20 races gaat Phil Bastiaans aan de leiding van het kampioenschap, op 4 punten gevolgd door Jan Joris Verheul. De volgende Dutch GT4 races vinden plaats tijdens het Masters of Formula 3 weekend op 5 en 6 Juni.