BMW wint 24 uur van de Nürburgring.

Print Friendly, PDF & Email

BMW heeft de 24 uur van de Nürburgring gewonnen. Jörg Müller, Augusto Farfus, Uwe Alzen en Pedro Lamy pakten voor het BMW Schnitzer-team de overwinning op het Eifel circuit. Pedro Lamy behaalde hiermee het record aantal van vijf overwinningen. Voor BMW was het de negentiende overall overwinning van de 24 uurs race. De tweede plaats ging naar de Farnbacher Ferrarri van Dominik Farnbacher, Marco Seefried, Keen Lehman en Allan Simonson. Dennis Rostek, Marc Bronzel, Luca Ludwig en Markus Winkelhock finishte met de no. 97 Phoenix Audi R8 LMS op de derde plaats. Carlo van Dam is de best geklasseerde Nederlander op de 24ste plaats met de Subaru. Pech voor Tom Coronel en Duncan Huisman. Met hun Japanse teamgenoot Kikuchi Yasuchi zagen ze het einde van de wedstrijd niet. Een defecte versnellingsbak van de Porsche gooide roet in het eten.



Na vijf jaar afwezigheid heeft het BMW fabrieks team de best mogelijke come-back gemaakt op de Nürburgring. In 2005 won BMW de 24 uur van de Nürburgring met o.a. de Nederlander Duncan Huisman. Nu 5 jaar later zijn het Jörg Müller, Augusto Farfus, Uwe Alzen en Pedro Lamy die met hun team Schnitzer BMW M3 E92 de overwinning naar zich toe halen. Ze konden mede profiteren van de problemen waar Audi en Porsche mee te maken hadden, om daarna in een razend tempo 154 ronden af te leggen op het legendarische 25 km. lange circuit in de Duitse Eifel. In de laatste fase van de wedstrijd kregen ze wel te maken met serieuze versnellingsbak problemen, maar het team en de coureurs wisten daar goed mee om te gaan.


Foto: (c) adac.24h-rennen.de

Niet alleen was het de vijfde overwinning voor het Schnitzer team, maar ook voor Pedro Lamy was het de vijfde maal, een evenaring van het record van Marcel Tiemann.

De tweede plaats in de endurance klassieker ging verrassend naar de Farnbacher-Hankook Ferrari van Dominik Farnbacher, Marco Seefried, Keen Lehman en Allan Simonson, op iets minder dan 4 minuten van de winnaars. Voor Ferrari was het de eerste podiumplek bij de 24 uur van de Nürburgring.

De derde plaats was er voor de Phoenix Audi R8 LMS van Dennis Rostek, Marc Bronzel, Luca Ludwig en Markus Winkelhock. Ze finishte op een ronde achter de winnaar en waren daarmee de eerste in hun klasse, de GT3. Audi was met vier wagens op de eerste vier plaatsen van start gegaan, maar kwam al snel in de problemen. De van pole gestarte Audi met Mattias Estkröm, Oliver Jarvis, Timo Scheider en Marco Werner viel op zaterdagavond uit na een ongeluk. Uiteindelijk zou ieder van de drie teams, ABT Sportsline, Phoenix Racing en Black Falcon Racing, een wagen verliezen door een crash, en twee anderen zouden uitvallen met materiaal pech. Van de zeven gestarte Audi R8’s zijn er twee aan de finish gekomen waaronder dus de nummer drie in de ranglijst.

Carlo van Dam is de best geklasseerde Nederlander in de uitslag met de Subaru Technica International Subaru GRB. Met zijn Teamgenoten Kazuo Shimuzu, Tsihiro Yoshida en Marcel Engels wist hij 139 ronden af te leggen en op te klimmen naar de 24ste positie overall na te zijn gestart vanaf positie 91, goed voor de vierde positie in de SP 3T klasse op 5 ronden achter de klasse winnaar.

Tom Coronel en Duncan Huisman hebben met hun Japanse teamgenoot Kikuchi Yasushi de finish niet gehaald met hun Toyo Tires Lammertink Porsche. Het team verloor drie uur tijd met het vervangen van de versnellingsbak, en toen de bak weer defect was in de eerste ronde die Coronel met de auto maakte was het over voor Lammertink team.

Van de 197 teams die gestart zijn hebben 123 teams zich weten te kwalificeren voor de einduitslag.


UITSLAG:

1 Müller/Farfus/Alzen/Lamy (BMW M3) 154 ronden in 24:00:18.168.

2 Farnbacher/Simonsen/Lehman/Seefried (Ferrari F430) op 3:54.191.

3 Bronzel/Ludwig/Rostek/Winkelhock (Audi R8 LMS) op 1 ronde (1ste GT3).

4 Hartung/Söderlund/Sandström/Öhlin (BMW Z4) op 2 ronden (2de GT3).

5 Breslin/Jöns/Heyer/Stuck (Audi R8 LMS) op 2 ronden (3de GT3).

6 Alzen/Schwager/Jäger/Bert (Porsche GT3 Cup S) op 3 ronden.

7 Werner/Müller/Priaulx/Adorf (BMW M3) op 4 ronden.

8 Zehe/Schelp/Roloff/Bullitt (Porsche GT3 Cup S) op 4 ronden.

9 Aust/Adams/Übler/Grossmann (BMW Z4) op 5 ronden.

10 Weiland/Forbes/Riemer/Horn (Porsche 997 GT3) op 6 ronden.

24. Shimizu/Yoshida/Engels/Van Dam (Subaru GRB) op 15 ronden.

46. Schmitz/Belke/Thorsen/Wachter (Aston Martin N24) op 24 ronden.

84. Barth/Moro/Hoffsümmer (Aston Martin N24) op 34 ronden.

93. Herrmann/Herrmann/Hoendervangers (VW Golf III) op 39 ronden.

Niet geklasseerd:

Breukers/Thijssen/Verkoelen (Seat Leon TDI) op 117 ronden.

Prewit/Euser/Coronel (Raymond) (BMW 320d) op 124 ronden.

Huisman/Yasushi/Coronel (Tom) Porsche 997 GT3) op 131 ronden.


Share