Thomas Mutsch en Romain Grosjean winnen eerste FIA GT1 Championship Race in Abu Dhabi.

Print Friendly, PDF & Email

Romain Grosjean en Thomas Mutsch hebben met hun Matech Competition Ford GT de eerste Championship Race van het nieuwe FIA GT1 Wereldkampioenschap op hun naam geschreven op het Yas Marina circuit van Abu Dhabi. In de kwalificatie race moesten ze Marc Hennerici en Andreas Zuber nog voor laten en genoegen nemen met de tweede positie. In de Championship Race mochten ze van de eerste plek starten en die hebben ze feitelijk niet meer uit handen gegeven. Beste Nederlander is Mike Hezemans die in de hoofdrace samen met Andrea Piccini de derde plaats pakt.


Op zaterdag 17 April is op het circuit Yas Marina in Abu Dhabi de eerste race van het FIA GT1 Wereld Kampioenschap verreden. Een race weekend bestaat uit de kwalificaties, 3 maal 20 minuten, een Qualifying Race van één uur, en een Championship Race van eveneens een uur. In de kwalificatie race word de startvolgorde van de hoofdrace, de Championship Race bepaald. Tevens halen de eerste drie wagens punten. In de hoofdrace worden de punten pas echt verdeeld. De eerste 10 geklasseerden halen dan punten, de winnaar 25, aflopend naar 1 punt voor de nummer tien.

Thomas Mutsch die in de Hoofdrace van de eerste positie mocht starten had moeite om Andrea Bertolini, FIA GT kampioen van 2009, met de Maserati achter zich te houden. Romain Grosjean, vorig jaar kortstondig Formule 1 coureur bij Renault, die bij de pitstop het stuur overnam kon een gat slaan en kwam uiteindelijk met twintig seconden voorsprong over de finish. In de Kwalificatie race waren ze als tweede gefinisht achter de Corvette van Andreas Zuber en Marc Hennerici. Maar alle vier de Corvettes hadden een penalty gekregen, vanwege onregelmatigheden met de plaatsing van ballastgewicht, en werden tien plaatsen terug gezet voor de hoofdrace.


Foto: (c) DPPI / FIA GT1.

Marc Hennerici mocht van pole starten in de Qualifying Race, kwalificatierace, nadat Andreas Zuber de dag ervoor in de kwalificatie sessie de snelste tijd op de klok had staan op het moment dat de kwalificatie werd afgebroken. Henerici wist uit de problemen te blijven bij de spin van de Maserati in de eerste bocht. Verscheidene wagens moesten terug naar de pit met schade en lekke banden. Zoniet Romain Grosjean met de Matech Ford GT. Vanaf de elfde positie gestart zette hij gestaag zijn opmars in tot de tweede plek. De Corvette van Mike Hezemans en Andrea Piccini vertrekt vanuit de pit. De motorproblemen zijn nog niet helemaal opgelost. Thomas Mutsch kende wat problemen bij het wegrijden uit de pitstraat na de wissel, en kwam zodoende vlak achter Andreas Zuber die het stuur van de Phoenix Racing / Carsport Corvette van Hennerici had overgenomen. Zuber kwam met een voorsprong van 2,2 sec. op Mutsch over de finish, op de derde plek gevolgd door de Vitaphone Maserati MC12 van Andrea Bertolini en Michael Bartels. Zuber en Hennerici werden met hun Corvette 10 plaatsen terug gezet zodat de Matech Ford GT vanaf pole van start zou gaan in de Hoofdrace, de Championship Race.

Uitslag kwalificatie race:

1. Zuber en Hennerici, Corvette Z06, 1:00:34.886.

2. Mutsch en Grosjean, Ford GT Matech op 2.273 sec.

3. Bertolini en Bartels, Maserati MC12 op 4.308 sec.

4. Nygaard en Mücke, Aston Martin DB9 op 37.808 sec.

5. Margaritis en Heger, Maserati MC12 op 43.535 sec..

6. Leinders en Martin, Ford GT Matech op 45.608 sec.


Thomas Mutsch die van pole mocht starten in de Champions Race, de hoofdrace, had veel moeite om Andrea Bertolini in de Maserati MC12 achter zich te houden. Achter dit gevecht spinde wat auto’s van de baan en waren er wat aanrijdingen. Christoffer Nygaard met de Youg Driver AMR Aston Martin DB9 was één van de slachtoffers, hij kwam naast de baan kon niet meer verder. De no. 4 Swiss Racing Team Nissan GT-R kon nog wel naar de pit komen maar viel ook uit. Andreas Zuber was ondertussen met de Phoenix Racing Corvette bezig met een opmars vanaf positie elf. In de derde ronde had Zuber de aansluiting gevonden met het passeren van Ricardo Zonta met de Lamborghini. Het gevecht om de leiding tussen Mutsch en Bertolini was ondertussen nog volop aan de gang en Zuber kon als derde in het rijtje aansluiten.

Toen in ronde 12 de pit open ging was Mutsch de eerste die naar binnen ging voor de verplichte wissel. Tegelijkertijd was het Zuber gelukt om de kop over te nemen ten koste van Bertolini. Ook Bertolini kwam de pits waar Michael Bartels het stuur overnam van de Maserati. Uiteindelijk komt ook Zuber uit leidende positie binnen. Marc Hennerici, die het stuur heeft overgenomen, ziet Romain Grosjean in de Ford GT voor zich rijden als hij met de Corvette de baan weer opkomt.


Foto: (c) DPPI / FIA GT1.

Ondertussen was Mike Hezemans met de tweede Phoenix Racing/Carsport Corvette bezig om zich vanaf de laatste positie naar voren te werken. Andrea Piccini die het stuur van Hezemans had overgenomen kwam op de vierde plaats terug op de baan. De ronde tijden waren beter dan die van Bartels in de Maserati. Piccini loopt snel in op de Maserati en kan hem even later met een uitremactie inhalen. De derde plek is het maximale, Hennerici op de tweede plek is te ver weg en er is te weinig tijd. Grosjean heeft een comfortabele voorsprong van 20 seconden op Hennerici, en komt als eerste over de finish. Een mooie opsteker voor Matech, na de pech die hebben gehad met het ongeval van Natacha Gachnang in de kwalificatie. Henerici pakt de tweede plaats en Piccini pakt een mooi derde plaats na de inhaalrace van achter uit het veld.


Foto: (c) DPPI / FIA GT1.

Beste Nederlander is zonder twijfel Mike Hezemans die, samen met teamgenoot Andrea Piccini, de derde plaats pakte in de hoofdrace, na een fabelachtige inhaalrace van Hezemans, die achteraan moest starten. Peter Kox werd 8ste in de hoofdrace en Xavier Maassen 10de. Nicky Pastorelli vinden we helaas pas op plek 20 terug.

Uitslag Hoofdrace:

1. Mutsch en Grosjean, Ford GT Matech 1:01:14.892.

2. Zuber en Hennerici, Corvette Z06 op 23.061 sec.

3. Hezemans en Piccini, Corvette Z06 op 26.485 sec.

4. Bertolini en Bartels, Maserati MC12 op 34.075 sec.

5. Zonta en Daniel, Lamborghini Murcielago 670 R-S op 49.496 sec.

6. Bernoldi en Ramos, Maserati MC12 op 53.059 sec.

7. Bobbi en Longin, Maserati MC12 op 1:00.565.

8. Kox en Haase, Lamborghini Murcielago 670 R-S op 1:12.694.

9. Margaritis en Heger Maserati MC12 op 1:24.473.

10. Maassen en Mueller Corvette Z06 op 1:26.254.

Voor het kampioenschap hebben Romain Grosjean en Thomas Mutsch na dit eerste raceweekend 31 punten, 5 meer dan Andreas Zuber en Marc Hennerici. Bij de teams gaat Phoenix Racing/Carsport aan de leiding met 41 punten, tien meer dan Matech Competition.

De volgende wedstrijd van het FIA GT1 Wereldkampioenschap is op 2 Mei op Silverstone in Groot Brittannië.


Share