Op het zonovergoten stratencircuit van Long Beach in Florida wisten Simon Pagenaud en David Brabham van het team Patrón Highcroft Racing de overwinning te behalen in de LMP klasse. Dit gebeurde door na een zeer spannende laatste ronde de eerste plek van Aston Martin over te nemen. In de GT klasse was het de Porsche van het Flying Lizard team, bestuurd door Patrick Long en Jorg Bergemeister, die er met de eindzege van door gingen, al werd dat ook pas op het laatste moment duidelijk. De Porsche van Jeroen Bleekemolen in de GTC klasse moest als laatste starten omdat het tijdens de kwalificatie verkeerde brandstof had gebruikt. Al met al een spannende race.
De Aston Martin met Fernandez achter het stuur wist op Long Beach de pole te pakken met een nieuw kwalificatie ronde record in een tijd van 1.13,213 min. De Acura HPD ARX-01c van Patrón Hicroft Racing starte als tweede met slechts 0,072 sec. achterstand. Na de start was het Primat die in de Aston Martin als eerste veilig de bocht doorkwam en aan een voorsprong kon bouwen, gevolgd door Jon Field in de Lola B06 en als derde was het David Brabham in de Acura. Echt lang duurde dit niet want in de derde ronde al was het Tom Papadopoulos die zijn Oreca FLM auto hard in de bandenstapel parkeerde en de eerste neutralisatie van de wedstrijd veroorzaakte.
Gedurende de gehele wedstrijd waren de Lola Aston Martin van Adrian Fernandez en Harold Primat en de Highcroft Acura ARX-01c van Simon Pagenaud en David Brabham in een gigantisch duel verwikkeld. De Highcroft Acura kreeg na de tweede neutralisatie in de wedstrijd voor onnodig contact met de Aston Martin zelfs nog een stop/go Penalty opgelegd en kwam hierdoor op achterstand te rijden. Pas in de allerlaatste ronde wist de Franse Acura-rijder de Mexicaanse racelegende van de zege te beroven mede veroorzaakt door problemen aan de achterkant van de Aston Martin. Greg Pickett en Klaus Graff wisten met hun Porsche RS Spyder als derde algemeen te eindigden, terwijl de de Lola B06 van Jon Field en Clint Field het na 47 ronden moest opgeven.
In de GT klasse leek het er lang op dat de BMW M3 Gt van Rahal Letterman met Tommy Milner en Bill Auberlen voor de eindoverwinning in hun klasse zouden gaan. Maar het team had een verkeerde beslissing genomen door geen bandewissel toe te passen hetgeen ze wel tijdwinst opleverde met de rijderswissel maar naar het einde van de race toe werden de banden slechter en de rondetijden werden daardoor ook steeds langzamer. De eindoverwinning ging uiteindelijk met nog maar een paar ronden te gaan naar het team van Flying Lizard Motorsports met de Porsche 911 RSR en achter het stuur zaten Jörg Bergmeister en Patrick Long. Als tweede in de GT klasse eindigde de Corvette ZR1 van Johnny O’Connell en Jan Magnussen met slechts vier seconden achterstand. Dit is in ieder geval een beter resultaat voor het Corvette team dan het drama van de 12 uur van Sebring. De BMW van Rahal Letterman eindigde als derde met een achterstand van slechts 5,5 seconden op de winnende Porsche. De stand na twee races in de ALMS in de GT klasse is dat de Ferrari van Jaime Melo en Gianmarie Bruni aan kop gaat samen met de Porsche van Jörg Bergmeister en Patrick Long.
In de LMPC klasse ging de overwinning naar de Oreca FLM09 van het team Green Earth Team Gunnar met Gunnar Jeanette en Elton Julian achter het stuur. Tweede in deze klasse werd het team van Level 5 Motorsports, dit was de winnaar van Sebring. Deze twee teams staan nu boven aan in het klassement van de LMPC klasse.
In de GTC klasse ging de Porsche 911GT3 Cup van het team van Alex Job Racing met de rijderscombinatie van Butch Leitzinger en Juan Gonzalez. Doordat dit hun tweede overwinning is in de ALMS 2010 staat deze combinatie eenzaam bovenaan in het klassement met 50 punten. Voor Jeroen Bleekemolen die in deze klasse uitkomt voor het team van Black Swan Racing verliep het weekend niet geheel volgens planning. Waren ze tijdens de kwalificaties het snelste op de baan, werden ze door onreglementair brandstofgebruik naar de laatste plek teruggezet. De eerste helft van de race werd de Porsche bestuurd door zijn teamgenoot Tim Pappas maar die moest al snel twee keer terug komen in de pit voor problemen en reparatie aan het linker achterwiel. De stint van Jeroen verliep gewoon super en hij wist de snelste tijd, in zijn klasse, neer te zetten, en reed vele ronden ruim een seconde sneller dat de leider in de GTC klasse. Het kon de achterstand niet meer goed maken maar dat hij dit jaar nog een paar keer een overwinning pakt is wel zeker. Black Swan Racing werd uiteindelijk achtste met drie ronden achterstand op de winnende Porsche.
Geweldig filmpje met super commentaar.
De volgende race in de American Le Mans Series is op het circuit van Laguna Seca in Monterey. De race wordt verreden op 22 mei en duurt zes uur, lekker lang genieten dus.