Le Mans Series, vooruitblik naar de 8 uur van de Castellet.

Print Friendly, PDF & Email

Het Le Mans Series seizoen van 2010 zal komend weekend van start gaan met de 8 uur van de Castellet. Op zondag 11 April zal de seizoensopener worden verreden op het circuit Paul Ricard in Frankrijk. Naast deze langere race als kick-off zijn er nog meer wijzigingen ten opzichte van het vorige jaar, waaronder een tweede avondrace. Het is de eerste confrontatie van rivalen Audi en Peugeot, die dit seizoen met ‘geupgrade’ auto’s verschijnen. We zullen aan de hand van de kalender en de startlijst vooruitkijken.


Nadat eerder al het American Le Mans Series seizoen van start ging met de traditionele 12 uur van Sebring, die werd gewonnen door Peugeot, is het nu de beurt aan de Le Mans Series.

Op zondag 11 April zal op het circuit Paul Ricard, eigendom van F1 baas Bernie Ecclestone, de eerste wedstrijd van het seizoen worden verreden, de 8 uur van de Castellet. Het 2010 seizoen kent een aantal wijzigingen ten opzichte van vorig jaar. Eerder al zette we het een en ander op een rijtje bij de presentatie van de kalender.

Barcelona en de Nürburgring zijn van de kalender, en er word geopend met een langere race, 8 uur in plaats van 1000 km. Naast deze langere wedstrijd is er tevens een avondrace toegevoegd. De kalender kent nu twee avondraces, de wedstrijd op het circuit van Portimão in de Algarve, en de 1000 km. van de Hungaroring.


In totaal zijn er 41 inschrijvingen voor de openingswedstrijd van het 2010 seizoen. Bij de LM P1 klasse zijn 8 wagens en bij de P2 klasse 19. Bij de P2 klasse zijn ook de zeven Formula Le Mans wagens meegenomen die hun eigen klasse hebben binnen de Le Mans Series.

Over de GT wagens kunnen we kort zijn. Er is feitelijk alleen een GT2 klasse, en wat voor één. Dertien inschrijvingen waaronder de ‘nieuwe’ Spyker. In de GT1 klasse is maar één wagen ingeschreven, de Larbre Saleen.


LM P1.

Bij de LM P1 klasse verschijnen er 8 wagens aan de start. De meeste aandacht gaat uiteraard uit naar Audi met de vernieuwde Audi R15 plus, en Oreca dat voor het eerst met de Peugeot 908 HDi FAP zal rijden. Audi komt met één wagen bestuurd door Rinaldo Capello, Tom Kristensen en Alan McNish. Peugeot is er niet met het fabrieksteam, maar laat het over aan Team Oreca-Matmut, dat dit jaar met de Peugeot mag rijden. Met Stéphane Sarrazin, ‘geleend’ van Peugeot, beschikken ze bij Oreca over iemand die de wagen door en door kent. Hij kan het team goed op weg helpen bij hun eerste race met de geavanceerde wagen.

Twee Lola Aston Martin’s staan er op de lijst. De 009 van Aston Martin Racing, en Signature Plus verschijnt met de 008 wagen op Paul Ricard, met aan het stuur o.a. Vanina Ickx, die ook de 24 uur voor het team zal rijden.

De tweede wagen van Oreca op de lijst is de no. 6 Oreca-01 AIM waar Loïc Duval voor deze race onderdak heeft gevonden.

Ook Rebellion Racing is er met de mooie Lola B10/60 Coupe. Jean- Christophe Boullion, die eerder voor Peascorolo uitkwam, zal dit seizoen te vinden zijn achter het stuur van de Rebellion Lola.

Het achttal word aangevuld met, last but not least, de familie Mansell. Nigel en beide zonen Greg en Leo besturen de Beechdean Mansell Ginetta-Zytek. Ze moetn denk ik wel worden gezien als outsider. Ze missen waarschijnlijk gewoon de snelheid in de auto.

Het gevecht zal gaan tussen Peugeot en Audi, Aston Martin mist als we afgaan op Sebring, snelheid t.o.v. van de Peugeot. Als er geen rare dingen gebeuren zal één van de Aston Martins mogelijk de laatste plaats op het podium pakken. Bij Aston Martin,de kampioen van het 2009 seizoen, zal men waarschijnlijk tevreden zijn met een podium.


20090614-dsc00903

Foto: Marco van de Bildt.

008. Signature Plus. Lola-Aston Martin, Pierre Ragues – Frank Mailleux – Vanina Ickx.

009. Aston Martin Racing. Lola-Aston Martin, Stefan Mücke – Adrian Fernandez – Harold Primat.

4. Team ORECA Matmut. Peugeot 908 HDi FAP, Olivier Panis – Nicolas Lapierre – Stéphane Sarrazin.

5. Beechdean Mansell Motorsport. Ginetta-Zytek Z09R, Nigel Mansell – Leo Mansell – Greg Mansell.

6. AIM Team Oreca. Oreca 01 AIM, Soheil Ayari – Didier André – Loïc Duval.

7. Audi Sport Team Joest. Audi R15 TDI, Rinaldo Capello – Tom Kristensen – Allan McNish.

12. Rebellion Racing. Lola B10/60 Coupe Rebellion, Neel Jani – Nicolas Prost.

13. Rebellion Racing. Lola B10/60 Coupe Rebellion, Andrea Belicchi – Jean-Christophe Boullion – Guy Smith.


LM P2.

Bij de LM P2 klasse staan 19 ischrijvingen op de lijst, dat is inclusief de Formula Le Mans, die dit seizoen hun eigen klasse hebben binnen de Le Mans Series.

Mooie opsteker voor de Nederlandse fans, Peter Kuteman bestuurd samen met Maurice Basso en John Hartshorne de FLM09 wagen van JMB Racing.

Verder komen we in deze klasse de gebruikelijke namen tegen, zoals de Pescarolo Judd’s van OAK Racing. Ook Quifel-ASM, Le Mans Series kampioen van 2009, is er weer bij met de bekende rijders Miguel Amaral en Olivier Pla. Als derde rijder nemen ze Warren Hughes mee. Strakka Racing komt met de Acura aan de start, voor Europa omgedoopt tot HPD, Honda Performance Development.


20090614-dsc01034

Foto: Marco van de Bildt.

24. OAK Racing. Pescarolo Judd, Jacques Nicolet – Mathieu Lahaye.

25. RML. Lola B08/80 HPD, Thomas Erdos – Mike Newton – Andy Wallace.

27. Race Performance. Radical SR9 Judd, Michel Frey – Ralph Meichtry – Tyler Dueck.

29. Racing Box. Lola B08/80 Judd, Piergiuseppe Perazzini – Marco Cioci – Luca Pirri.

30. Racing Box. Lola B08/80 Judd, Ferdinando Geri – Andrea Piccini – Giacomo Piccini.

35. OAK Racing. Pescarolo Judd, Richard Hein – Guillaume Moreau.

36. Pegasus Racing. Courage-Oreca LC75 AER, Julien Schell – Jean-Christophe Metz – Frederic Da Rocha.

37. WR / Salini. WR Zytek, Philippe Salini – Stéphane Salini – Tristan Gommendy.

39. KSM. Lola B08/47 Judd, Jean de Pourtales – Hideki Noda.

40. Quifel – ASM Team. Ginetta-Zytek 09S, Miguel Amaral – Olivier Pla – Warren Hughes.

41. Team Bruichladdich. Zytek 07S Zytek, Karim Ojjeh – Tim Greaves – Thor-Christian Ebbesvik.

42. Strakka Racing. HPD ARX-01c, Danny Watts – Nick Leventis – Jonny Kane.

43. DAMS. ORECA FLM 09, Alessandro Cicognani – Andrea Barlesi – Gary Chalandon.

44. DAMS. ORECA FLM 09, Dean Stirling – Luke Hines – Edoardo Piscopo.

45. Boutsen Energy Racing. ORECA FLM 09, Dominik Kraihamer – Nicolas de Crem – Bernard Delhez.

46. JMB Racing. ORECA FLM 09, Peter Kuteman – Maurice Basso – John Hartshorne.

47. Hope PoleVision Racing. ORECA FLM 09, Steve Zacchia – Wolfgang Kaufmann – Luca Moro.

48. Hope PoleVision Racing. ORECA FLM 09, Mathias Beche – Christophe Pillon – Vincent Capillaire.

49. Applewood Seven. ORECA FLM 09, Damien Toulemonde – David Zollinger – Ross Zampatti.


LM GT1.

De GT1 klasse, daar zijn we gauw klaar mee. Één deelnemer. Wel een mooie auto, de Saleen, maar niet echt een geweldige klasse.

50. Larbre Competition. Saleen S7R, Gabriele Gardel – Patrice Goueslard – Julien Canal.


LM GT2.

In de altijd competitieve GT2 klasse vinden we dertien wagens. Waarschijnlijk is de GT2 klasse de meest spannende, niet alleen nu, maar het hele seizoen, en zeker ook bij de 24 uur van Le Mans in Juni waneer er nog meer verschillende wagens aan de start zullen verschijnen. De strijd tussen Porsche en Ferrari zal het meest in het oog springen. Het numerieke overwicht is er voor Ferrari, 6 tegen 4. Zowel bij Ferrari als bij Porsche bekende namen zoals de beide Porsches van Felbermayr die er weer zijn. Bij de Ferrari’s van AF Corse komen Gianmaria Bruni en Jaime Melo als team in actie. Twee bekende debutanten daar, Jean Alesi en Giancarlo Fisichella, samen in de wagen. Maar ook debutant BMW, met Jörg Müller en Dirk Werner, zal zich van z’n goede kant willen laten zien, en in de American Le Mans Series heeft Rahal-Letterman al laten zien wat de BMW in z’n mars heeft.

De Nederlandse autosport fans kijken natuurlijk uit naar de Spyker. Hoe zullen de mannen het doen in hun eerste wedstrijd na het zo goed verlopen vorige seizoen. Naast Jeroen Bleekemolen en Peter Dumbreck zal ook Tom Coronel er bij zijn. Voor hem geen WTTC verplichtingen vanwege het afgelasten van de wedstrijd in Mexico.

De dertiende wagen is een Aston Martin Vantage van JMW Motorsports, bestuurd door Rob Bell en Darren Turner.


20080511-dsc05462

Foto: Marco van de Bildt. Nog éénmaal de Spyker in het geel-blauw.

75. Prospeed Competition. Porsche 997 GT3 RSR, Marco Holzer – Richard Westbrook.

76. IMSA Performance Matmut. Porsche 997 GT3 RSR, Raymond Narac – Patrick Pilet.

77. Team Felbermayr Proton. Porsche 997 GT3 RSR, Marc Lieb -Richard Lietz.

78. BMW Team Schnitzer. BMW E92 M3, Jörg Müller – Dirk Werner.

85. Spyker Squadron. Spyker C8 Laviolette GT2R, Peter Dumbreck -Jeroen Bleekemolen -Tom Coronel.

88. Team Felbermayr Proton. Porsche 997 GT3 RSR, Martin Ragginger -Christian Ried -Patrick Long.

89. Hankook Team Farnbache.r Ferrari 430 GT2, Dominik Farnbacher – Allan Simonsen.

90. CRS Racing. Ferrari 430 GT2, Phil Quaife – Pierre Ehret – Pierre Kaffer.

91. CRS Racing. Ferrari 430 GT2, Andrew Kirkaldy -Tim Mullen.

92. JMW Motorsport. Aston Martin Vantage GT2, Rob Bell -Darren Turner.

94. AF Corse. Ferrari 430 GT2, Luís Pérez Companc – Matías Russo.

95. AF Corse. Ferrari 430 GT2, Jean Alesi -Toni Vilander -Giancarlo Fisichella.

96. AF Corse. Ferrari 430 GT2, Jaime Melo – Gianmaria Bruni.


Programma 8 uur van de Castelet:

Het raceweekend begint al op vrijdag met tweemaal een uur vrije training voor de Le Mans Series, die dat weekend het circuit delen met o.a. de Formule Ford en de F3 Euro Series.

Op zaterdag zijn de kwalificaties, twintig minuten voor de GT klassen en 20 minuten voor de Prototype klassen. Op zondag is dan de race van 11:00 uur to 19:00 uur.



Share