Le Mans Series, debuterende Audi R15 wint 8 uur van de Castellet.

Print Friendly, PDF & Email

Allan McNish en Dindo Capello hebben met de debuterende Audi R15 TDI plus de openingswedstrijd van het 2010 seizoen van de Le Mans Series, de 8 uur van de Castellet, op hun naam geschreven. De van pole gestarte Oreca Peugeot 908 HDi FAP had te kampen met technische problemen en eindigde als vierde op acht ronden achterstand. Bij de LM P2 klasse was er de winst voor de in Europa debuterende HPD ARX-01c (voorheen Acura)  van Strakka Racing. Nederlands hoop, de Spyker, was wel snel maar had ook veel pech ze eindigden als 8ste in de GT2 klasse.


Zondag 11 April is op circuit Paul Ricard de openingsrace van het 2010 seizoen van de Le Mans Series verreden. De 8 uur van de Castellet is de eerste Le Mans Series wedstrijd verreden op Franse bodem.

In de kwalificatie was het de Peugeot van Oreca die iedereen voor wist te blijven, maar in de wedstrijd werd door Audi echter snel orde op zaken gesteld. Stephane Sarrazin die met de Oreca Peugeot van start ging kreeg het gelijk aan de stok met Allan McNish in de Audi. Ze raakten elkaar, Stefan Mücke kon met zijn Aston Martin profiteren en de koppositie overnemen. Maar niet voor lang, al snel haalde McNish hem weer in gevolgd door de Peugeot.


Foto: (c) DPPI / Le Mans Series.

Peugeot kreeg echter al vroeg in de wedstrijd technische problemen te verwerken met de automatische krik. Na de nodige reparaties kwamen ze op 9 ronden achterstand weer op de baan. Uiteindelijk zouden ze net naast het podium finishen.

Ook de Aston Martin kwam niet probleemvrij door de race. Stefan Mücke reed lek, de linker voorband, en moest binnen komen voor nieuw rubber en verloor veel tijd. Ondertussen ging de Audi door zonder in de problemen te komen. Halverwege de wedstrijd was de voorsprong van de Audi meer dan een ronde op de rest van het veld. Ook de regen in het laatste deel van de race kon geen roet in het eten meer gooien. Bij de Audi werden, als enige team, regenbanden gemonteerd waardoor de rondetijden nog wel opliepen. De winst kwam geen moment in gevaar.

Dindo Capello stuurde de wagen over de finish na iets meer dan 8 uur en 266 ronden op de teller. Op vijf ronden daarachter volgde de Aston Martin van Stefan Mücke, Harold Primat en Adrian Fernandez. Op een mooie derde plaats finishte de Rebellion Racing Lola van Andrea Belicchi, Jean-Christophe Boullion en Guy Smith met een achterstand van ruim vijf ronden. Voor Audi was het de evenaring van een record. Ook de Audi R8, de R10 en de R15 wonnen hun debuutrace.

Een spannende strijd was er bij de LM P2 klasse. Strakka Racing met de in Europa debuterende HPD ARX-01c (Acura) wist uiteindelijk toch de wedstrijd naar zich toe te trekken. Eerder hadden ze al wel de pole getraind, maar in de wedstrijd vielen ze terug met schade aan het bodywork. RML met de Lola HPD dat lange tijd aan de kop ging werd ingehaald door de OAK Racing Pescarolo-Judd. Toen de OAK Pescarolo in het laatste deel van de race nog naar binnen moest kwam de Strakka HPD aan de leiding.

Bij de GT1 klasse zijn we snel klaar, één deelnemer, dus winnaar, de Saleen S7R van Larbre Competition.

Bij de GT2 klasse ging de overwinning naar Richard Lietz en Marc Lieb. Zij domineerden deze race met hun Felbermayr Porsche. Patrick Long, Christian Ried en Martin Raggingen, eveneens met een Porsche wisten beslag te leggen op de tweede positie. De AF Corse Ferrari van Jean Alesi, Giancarlo Fisichella en Toni Vilander maakte het podium compleet.

De Spyker C8 Laviolette van Tom Coronel, Jeroen Bleekemolen en Peter Dumbreck kreeg te maken met problemen. Al vroeg in de wedstrijd werden ze van achteren aangereden door een Ferrari, waardoor ze naar binnen moesten met problemen aan de ophanging. Na de nodige reparaties kwamen ze met grote achterstand weer terug op de baan. Ze waren wel snel maar konden hun achterstand niet meer wegwerken. Ze eindigden op 51 ronden achterstand als 8ste bij de GT2 wagens, 28ste overall, op bijna 20 ronden achter de GT2 winnaar.


Foto: (c) DPPI / Le Mans Series.

Uitslag:

1. Rinaldo Capello – Allan McNish, Audi Sport Team Joest, no. 7 Audi R15 TDI, 266 ronden in 8.00:36,415.

2. Harold Primat – Stefan Mücke – Adrin Fernandez, Aston Martin Racing, no. 009 Lola-Aston Martin, op 5 ronden.

3. Andrea Belicchi – Jean-Christophe Boullion – Guy Smith, Rebellion Racing, no. 13 Lola B10/60-Rebellion, op 5 ronden.

4. Olivier Panis – Nicolas Lapierre – Stephane Sarrazin, Oreca-Matmut, no. 4 Peugeot 908 HDi-FAP, op 8 ronden.

5. Soheil Ayari – Didier André – Loïc Duval, Oreca Matmut, no. 6 Oreca 01-AIM, op 8 ronden.

7. Nick Leventis – Danny Watts – Jonny Kane, Strakka Racing, no. 42 HPD-ARX 01c, op 16 ronden (1e LM P2).

15. Damien Toulemonde – David Zollinger – Ross Zampatti, Applewood Seven, no.49 FLM-Oreca 09, op 29 ronden (1e FLM).

18. Marc Lieb – Richard Lietz, Team Felbermayr Proton, no. 77 Porsche 997 RS3 RSR, op 33 ronden (1e LM GT2).

24. Gabriele Gardel – Patrice Goueslard – Julien Canal, Larbre Competition, no. 50 Saleen S7-R, op 37 ronden (1e LM GT1).

28. Peter Dumbreck – Tom Coronel – Jeroen Bleekemolen, Spyker Squadron, no 85 Spyker C8 Laviolette, op 51 ronden (8e LM GT2).

Vanwege de afgelegde afstand, meer dan 1500 km., worden er dubbele punten gegeven voor de wedstrijd (niet voor de pole). De volledig uitslag kan op de site van de Le Mans Series gevonden worden


De volgende wedstrijd, ronde twee van de Le Mans Series, is de 1000 km. van Spa op het Belgische circuit van Spa-Francorchamps op zondag 9 Mei.


Share