Sebastiaan Bleekemolen en Ronald van de Laar winnen Final 4 en het Winter Endurance Kampioenschap.

Print Friendly, PDF & Email

07032010-dsc03279De Final 4 op Circuit Park Zandvoort is gewonnen door Sebastiaan Bleekemolen en Ronald van de Laar met hun Porsche GT3 Cup S. Door deze laatste wedstrijd van het Winter Endurance kampioenschap op hun naam te schrijven hebben zij tevens voldoende punten verzameld om het kampioenschap veilig te stellen. De kampioenen van vorig jaar, Rob de Laat en Theo de Prenter, werden met hun BMW Compact tweede in het kampioenschap en Leon Rijnbeek en Jeroen den Boer eindigden op de derde plaats.


 

Op een zonnig maar koud circuit Park Zandvoort is de vierde en laatste wedstrijd van het Winter Endurance Kampioenschap verreden op zondag 7 maart. Voor de wedstrijd gingen Jeroen den Boer en Leon Rijnbeek aan de leiding van het kampioenschap met 48 punten, gevolgd door Sebastiaan Bleekemolen en Ronald van de Laar. Op plek drie vinden we Rob de Laat en Theo de Prenter met 46 punten. De ideale ingrediënten voor een spannende wedstrijd. En wij waren erbij om te kijken hoe het zou aflopen.


07032010-dsc02775

Foto: Marco van de Bildt.

Dat het onder deze omstandigheden moeilijk was om de banden op temperatuur te krijgen, daar was Kees Bouhuys op zaterdag al achter gekomen toen hij op zaterdag in de vrije training met de Sotrax Porsche 997 GT3 naast de baan kwam. Het team had veel tijd nodig om de schade te herstellen. Ook op de zondagochtend in de kwalificatie waren er de nodige glij partijen. In de kwalificatie was het net als bij de vorige wedstrijd,  de team Bleekemolen Porsche van Sebastiaan Bleekemolen en Ronald van de Laar die de snelste tijd op de klok wist te zetten. Met ruim 1:43 waren ze een tiende sneller dan de DNRT V8 van Dennis Nieuwenhuis, Aad Duijvestein en Mike Hezemans. David Hart en Peter Versluis volgden op de derde plaats met de Opel Omega V8.


07032010-dsc02806

Foto: Marco van de Bildt.

 

Voor Bleekemolen was het zaak om te winnen om de kansen voor het kampioenschap levend te houden. Om twaalf uur ging de race van start en gelijk ging Bleekemolen ervandoor, maar al meteen in de eerste ronde werd de race met een code rood stil gelegd. Bij het opgaan van de Hunserug ging Max Braam met de Clio in de rondte na en tikje te hebben gekregen. Direct werd de Clio geraakt door de wagen van Martin van den Berge en Richard Budding en door de wagen van Peter Paul Rutten en Ivo en Victor Heukensfeldt-Jansen. De race werd stilgelegd en van den Berge werd met de ambulance naar het medisch centrum gebracht. Gelukkig bleek alles ok na controle.

Deze en eerder crashes hadden wel ernstige gevolgen voor de te halen punten. Door het uitvallen van Max Braams in Divisie drie kwamen er nog maar vijf auto’s aan de start waardoor het maximaal te halen aantal punten voor Leon Rijnbeek en Jeroen den Boer was gezakt van de maximale 20 naar 14. In Divisie twee was er een vergelijkbaar probleem. Door de crash van Jan Storm in de opwarmronde stonden daar nog maar zeven wagens op de grid. Maximaal 18 punten konden er worden gehaald.


07032010-dsc03175

Foto: Marco van de Bildt.

Na een half uur was de herstart van de race. Wederom was het Bleekemolen die het snelste weg was en zonder veel problemen een gaatje kon trekken. Wim Beelen had met de Renault Megane een goede start, maar Mike Hezemans wist zich te handhaven in de top met de DNRT V8. Ook Beelen zakte terug naar plek vijf ten koste van Michel Schaap met de DNRT en David Hart met de Opel Omega V8. Michael Bleekemolen volgde op plek 6. Terwijl Sebastiaan Bleekemolen weg kon blijven werd er gestreden om de posities daarachter. Wat verder daarachter was Alex van ’t Hoff met zijn Corvette aan een inhaal race begonnen. Wat verder naar voren was het Mike Hezemans met de DNRT V8 die zonder teveel druk vanachter langzaam kon inlopen op de Porsche met Bleekemolen achter het stuur.

Rondom de pitstops was er een code 60. Frans Verschuur stond achterstevoren en Michel Schaap was tegen een Clio gereden. Pech voor een aantal teams dat als eerste naar binnen was gegaan. Na de pitstops lag de zwart/oranje Corvette van Mad and Daring aan de leiding. Rick Abresch was echter niet in staat die positie vast te houden en hij zakte terug naar de vijfde positie. Na de pitstops lag van de Laar weer aan kop met de Porsche GT3. Rick Abresch had ondertussen de Corvette nogmaals de sporen gegeven en kon naar de tweede positie klimmen.


07032010-dsc03279

Foto: Marco van de Bildt.

In de stint van Sebastiaan Blekemolen ging de koppeling stuk, en Ronald van de Laar moest zijn laatste stint met een kapotte koppeling verder. De voorsprong op de Corvette werd zienderogen kleiner. Bleekemolen en van de Laar hadden het geluk aan hun zijde. Na tweemaal een code 60 kort voor het einde van de wedstrijd waren er nog maar drie ronden over om een achterstand van 15 seconden goed te maken. Ze finishte op enkele seconden. Na afloop kreeg de Mad and Daring Corvette nog een penalty voor te snel rijden tijdens een code 60, wat voor de einduitslag niets meer uitmaakte. Wim Beelen, Jeroen Schothorst en Mike Verschuur finishte met de Megane Trophy op de derde plek op een ronde aschterstand. Het team van Mike Hezemans wist met de DNRT V8 een mooie vierde plaats te behalen op twee ronden van de winnaars.


07032010-dsc03824

Foto: Marco van de Bildt.

De winst, en de maximale 20 punten gingen naar Sebastiaan Bleekemolen en Ronald van de Laar. Divisie 2 werd gewonnen door Theo de Prenter en Rob de Laat, maar het aantal punten was niet genoeg voor de titel. Ook Jeroen den Boer en Leon Rijnbeek wonnen hun klasse, Divisie 3. Divisie 4, de diesel klasse, werd gewonnen door Marcel Roeleveld en Bas Baars.

Bleekemolen en van de Laar hebben drie van de vier wedstrijden gewonnen, en zijn aan het eind van de serie de kampioen. En zo hebben we een mooie spannende wedstrijd gezien met een goede strijd om het kampioenschap, waarin helaas veel uitvallers te betreuren waren.


Uitslag:

1. Ronald van de Laar en Sebastiaan Bleekemolen, Porsche 997 GT3 S in 118 ronden.

2. Alex van ’t Hoff, Rick Abresch en Danny Werkman, Corvette GT3 op 34.3 sec.

3. Jeroen Schothorst, Wim Beelen, Hoevert Vos en Wilko Becker, Renault Mégane Trophy, op 1 ronde.

4. Dennis Nieuwenhuis, Mike Hezemans en Aad Duijvestein, DNRT V8 op 2 ronden.

5. Kees Bouhuys en Michael Bleekemolen, Porsche 997 GT3 op 3 ronden.


Eindstand Kampioenschap:

1. Ronald van de Laar en Sebastiaan Bleekemolen 67 punten.

2. Rob de Laat en Theo de Prenter 64 punten.

3. Jeroen den Boer en Leon Rijnbeek 62 punten.


Deze en meer foto’s zijn terug te vinden op deze pagina. Neem ook eens een kijkje op onze fotopagina.



 

 

Share