Peugeot wint de 12 uur van Sebring met 1-2.

Print Friendly, PDF & Email

De 58ste 12 uur van Sebring is gewonnen door Alexander Wurz, Marc Gené en Anthony Davidson met hun no. 07 Peugeot 908 HDi FAP. De tweede plaats werd ingenomen door de 08 Peugeot. Aston Martin eindigde op de derde plaats zonder ooit een bedreiging te vormen voor de Peugeot’s. In de LM P2 klasse was er een mooie overwinning voor de Cytosport Porsche RS Spyder. Bij de GT2 klasse was het de Risi Competizione Ferrari van Jaime Melo, Gianmaria Bruni en Pierre Kaffer die er met de winst vandoor ging. De tweede en derde plaats waren voor de Rahal Letterman BMW’s. Man van de dag, Emanule Pirro, rijdend in een Lola voor Drayson, die het de Peugeot’s lastig kon maken in de beginfase van de wedstrijd.



De 12 uur van Sebring is door Peugeot met een 1-2 gewonnen. Op de Sebring International Raceway wisten Alexander Wurz, Marc Gene en Anthony Davidson met hun Peugeot 908 HDi FAP de wedstrijd te winnen voor de 08 Peugeot van Sebastien Bourdais, Pedro Lamy en Nicolas Minassian. In de LM P2 klasse, waar maar drie wagens van start gingen, was het de Cytopsport Porsche RS Spyder met Greg Picket, Klaus Graf en Sascha Maassen die de winst pakten. In de uiterst competitieve GT2 klasse was het de Risi Competizione Ferrari van Gianmaria Bruni, Jaime Melo en Pierre Kaffer die na twaalf uur winnend over de finishlijn kwam.


foto: (c) americanlemans.com

Op een zonnig en heet Sebring is op zaterdag 20 maart de 58ste 12 uur van Sebring verreden. De 12 uur van Sebring is tevens de start van het 2010 seizoen van de American Le Mans Series. Dubbele punten voor het kampioenschap zijn er hier te verdienen vanwege de lengte van de race. Voor de race gaan 34 auto’s van start met 101 coureurs uit 19 verschillende landen. Voor 9 teams is de 12 uur van Sebring tevens een onderdeel van de voorbereiding op de 24 uur van Le Mans.

Na een ronde extra achter de pace car gaat de wedstrijd van start, in de opwarmronde is de no. 61 Krohn Ferrari al gespind. Alexander Wurz met de no. 07 Peugeot weet meteen een gaatje te rekken t.o.v. de rest van het veld. De nummers twee drie en vier zitten dicht bij elkaar.

Bij de GT2 klasse weet Wolf Henzler, GT2 winnaar van 2008, met zijn Falken Porsche al in de eerste ronde de leiding over te nemen. De no. 92 BMW start vanuit de piststraat. Moesten ze eerder al achteraan starten vanwege technische onregelmatigheden na de kwalificatie, ’s ochtends crashten ze met de wagen. Het team had de handen vol om de wagen nog op tijd in orde te krijgen voor de race.

Emanuele Pirro dringt meteen aan bij de Aston Martin met Adrian Fernandez aan het stuur. En al vroeg in de wedstrijd kan Pirro inhalen. Hij zet z’n opmars voort richting Sebastien Bourdais op de tweede plaats.

De top drie komt redelijk snel in druk verkeer terecht en de verschillen slinken tot ze binnen een halve seconde van elkaar zijn. De eerste zes wagens van de GT klasse zitten zeer dicht bij elkaar en zijn in een felle strijd verwikkelt. Pirro kan profiteren en klimt naar de tweede positie ten koste van Sebastien Bourdais. Bij de GT’s kan Jörg Bergmeister profiteren en hij neemt de leiding over ten koste van de Falken Porsche. Jaime Melo gaat mee en klimt met zijn Ferrari naar plek twee. De Corvettes weten niet veel later naar de plaatsen twee en drie te klimmen ten koste van de Ferrari.

Al in het eerste half uur valt de RSR Jaguar van Paul Gentilozzi  uit met koelingsproblemen.


Foto: americanlemans.com

Emanuele Pirro met de Lola is ondertussen niet meer te stoppen, en hard onderweg naar Alexander Wurz in de Peugeot. Pirro opent de eerste ronde pitstops na 40 minuten wedstrijd, niet met volle tank van start gegaan? Als de eerste ronde pitstops geweest is ligt Pirro die een dubbele stint rijd weer op plek drie. Hij weet Marc Gene in te halen en kan weer in de achtervolging bij Bourdais.

Als we iets minder dan een uur in de wedstrijd onderweg zijn is daar de eerste gele vlag situatie, de Primetime Racing LMPC staat in de banden geparkeerd. Bourdais gaat op dat moment aan de leiding en Pirro volgt op plaats twee. De no. 3 Corvette pakt in de pit onder geel de leiding ten koste van de Flying Lizard Porsche.

Naast de Dyson die ruim een uur stil heeft gestaan met technische problemen, zijn er ook problemen voor de no. 3 Corvette. Ze gaan met koelingsproblemen achter de muur voor reparaties, en komen met grote achterstand weer terug op de baan. Ferrari zet orde op zaken en pakt de eerste plaats in de GT klasse.

Na ongeveer drie uur in de wedstrijd helpt het team van Corvette Racing alle kansen op een goede klassering om zeep. Door het verkeerd wegsturen van de nummer drie is er een aanrijding met de tweede Corvette van het team. Beide auto’s hebben schade, en er volgen ook nog wat stop-and-go penalty’s. De Corvettes komt in het verhaal niet meer voor en eindigen in de klasse achteraan.

Met iets minder dan zes uur te gaan is er de tweede gele vlag situatie. JR Hildebrand spint met de n0. 36 LMPC wagen en komt in de banden stapel tot stilstand. Hij kan wel weer op eigen kracht weg en weet de pit te bereiken voor reparaties. Bij de pitstops onder geel komt de Flying Lizard Porsche van Marc Lieb op positie één weer terug op de baan gevolgd door de Ferrari met Gianmaria Bruni op de tweede plek. Bruni weet snel orde op zaken te zetten en pakt binnen een ronde weer de eerste plek terug.

Bourdais, die aan de leiding gaat van de wedstrijd maakt geen pitstop, en Peugeot ligt na de pitstops op de plekken één en twee. De Aston Martin vinden we terug op drie ronden achterstand op de derde plek. Voor de Drayson Lola zijn er ondertussen technische problemen en ze zakken terug naar de vierde plek.

Met iets minder dan vijf uur te gaan is er een opmerkelijk incident. De Falken Porsche van Wolf Henzler verliest een wiel. Hij weet de pit te halen, waar Bellers het stuur overneemt en met een nieuw wiel de baan weer op gaat. Tien minuten later is het wederom de Falken Porsche die een wiel verliest, de derde gele vlag is het resultaat. De no. 45 Flying Lizard Porsche met Jörg Bergmeister word geraakt door het afgebroken wiel en heeft veel schade aan het linker achterwiel. Het safety car heeft moeite om het veld op te pikken. Het duurt vier ronden voordat de pitstraat open gaat en er aan de Porsche gesleuteld mag worden. Met nog 4 en een half uur gaan gaat zo’n beetje iedereen de pit in onder geel. Bij de GT2 gaat de Ferrari aan de leiding gevolgd door de beide BMW’s op meer dan een ronde achterstand.

Bij de LM P2 gaat de Highcroft HPD ARX-01c  (Acura) aan de leiding met vier ronden voorsprong op de Cytosprt Porsche, als ze technische problemen krijgen en de pit opzoeken. De Cytosport Porsche pakt de leiding. Marino Franciti komt de baan weer op met de HPD op zes ronden achterstand t.o.v. de Porsche. Om als snel weer binnen te moeten komen voor een penalty.

De zon gaat onder, en de lampen aan. Nog drie uur te rijden, en Peugoet gaat aan de leiding met Anthony Davidson in de 07 wagen gevolgd door Nicolas Minassian op de tweede plaats in de 08 wagen. Adrian Fernandez met de Aston Martin volgt op 3 ronden en de Drayson Lola van Emanuele Pirro ligt vierde op 10 ronden achter de leider. In de GT2 klasse ligt Jaime Melo met de Ferrari een ronde voor op de beide BMW’s

Met nog twee en een half uur te gaan spint David Ducote met de Intersport LMPC wagen, de vierde gele vlag situatie is het gevolg. Zodra de pit open gaat komt het grootste deel van het veld binnen voor brandstof en banden.

Met nog twee uur te gaan word Pirro in de Drayson Lola nog aangetikt door een GT wagen, en moet binnen komen voor controle.

Wanneer er nog anderhalf uur te gaan is, en de Ferrari van Scott Sharp in brand over het rechte stuk aan de achterkant komt aan stormen, is dat reden genoeg voor de vijfde gele vlag van de wedstrijd. De twee Peugeot’s komen weer bij elkaar. Beide wagens maken een pitstop, en Sebastien Bourdais komt in de 08 wagen voor Nicolas Minassian.

We gaan het laatste uur van de wedstrijd in met de Peugeot’s op positie één en twee. De nummer 07 met Alexander Wurz ligt op plek één gevolgd door Sebastian Bourdais op plek twee. Beide wagens moeten nog een pitstop maken.

Bij de LM P2 klasse gaat de Cytosport Porsche aan de leiding gevolgd door de Acura HPD met David Brabham op vier ronden achterstand. De nummer drie, de Dyson Lola Mazda, ligt ongeveer veertig ronden achter.


Foto: (c) americanlemans.com

In de GT2 klasse ligt de Risi Competizione Ferrari met Pierre Kaffer op kop gevolgd door de beide BMW’s

Als Bourdais zijn laatste pitstop maakt komt hij vlak achter Wurz weer op de baan. Met koude banden gaat het mis en hij spint. Jonny Cocker met de Drayson Lola weet hem maar net te ontwijken.

Met nog minder dan tien minuten te gaan is er nog een splash ’n dash voor de Aston Martin. Stefan Mücke stuurt de Aston Martin, die op enkele ronden achterstand eigenlijk een kleurloze wedstrijd rijd, als derde over de finish.

De 07 Peugeot met Alexander Wurz komt als eerste over de finish gevolgd door de 08 Peugeot met Bourdais. De Drayson Lola Judd met Emanuele Pirro finisht als vierde.

De LM P2 klasse word gewonnen door de Cytosprt PorscheRS Spyder.

Bij de GT2 klasse is het Jaime Melo die met de Ferrari die als eerste over de finish komt. De BMW’s volgen op de plaatsen twee en drie, ondanks een spin van de no. 92 in de laatste ronde.


Foto: americanlemans.com

We hebben een mooie race gezien waar vooral in de beginfase de nodige strijd te zien was. De Aston Martin kon helaas geen vuist maken tegen de Peugeot’s. Emanuele Pirro daarentegen stal de show door al snel de Aston Martin in te halen en zelfs even later Sebastien Bourdais in de Peugeot voorbij te gaan. Technische problemen zouden helaas later roet in het eten gooien, en de Drayson Lola zou ver terug vallen. Helaas waren er enkele incidenten die de spanning weghaalde uit de zeer competitieve GT2 klasse. Het begon al met de beide Corvettes die met het incident in de pits zichzelf elimineerden voor een goede eindklassering. Bij Porsche was het de Flying Lizard Porsche die veel tijd verloor na een verloren wiel te hebben geraakt van de team Falken Porsche. Het incident tussen de Krohn Ferrari en de Risi Competizione Ferrari met Gianmaria Bruni liep voor beide gelukkig goed af.

De volgende wedstrijd van de American Le Mans Series is de GP van Long Beach op 17 April.


UITSLAG:

1.  Alexander Wurz, Marc Gene, Anthony Davidson. Peugeot 908 HDI FAP, 12:00 uur 54,362.

2. Sebastien Bourdais, Nicolas Minassian, Pedro Lamy. Peugeot 908 HDI FAP op 13,817 sec.

3. Adrian Fernandez, Stefan Mucke, Harold Primat. Lola B09 60/Aston Martin op 3 ronden

4. Greg Pickett, Klaus Graf, Sascha Maassen. Porsche RS Spyder op 14 ronden (LM P2)

5. Simon Pagenaud, Marino Franchitti, David Brabham. HPD ARX-01c op 18 ronden (LM P2)

6. Jaime Melo, Gianmaria Bruni, Pierre Kaffer. Ferrari 430 GT op 36 ronden (LM GT2)

7. Dirk Werner, Bill Auberlen, Tom Milner. BMW E92 M3 op 37 ronden (LM GT2)

8. Dirk Mueller, Joey Hand, Andy Priaulx. BMW E92 M3 op 37 ronden (LM GT2)

9. Jorg Bergmeister, Patrick Long, Marc Lieb. Porsche 911 GT3 RSR op 38 ronden (LM GT2)

10. Christophe Bouchut, Mark Wilkins, Scott Tucker. Oreca FLM09 op 40 ronden (LMPC)


Share