De derde wedstrijd van het Winter Endurance Kampioenschap, de 4 uur van Zandvoort is gewonnen door Jeroen Schothorst, Wilco Becker, Harrie Kolen en Hoevert Vos met de Reanault Mégane Trophy van Equipe Verschuur. Sebastiaan Bleekemolen en Ronald van der Laar konden hun goede reeks niet voortzetten en werden 7de. Ze verloren de leiding in het kampioenschap aan Jeroen de Boer en Leon Rijnbeek die voor de derde maal als tweede over de finish kwamen in divisie III. Bleekemolen en van de Laar volgen evenals Rob de Laat en Theo de Prenter op korte afstand.
Bij de kwalificatie sessie verschenen er 43 wagens op de baan om op een koud Zandvoort een tijd neer te zetten. Sebastiaan Bleekemolen en Ronald van der Laar reden de pole tijd van 1:44,783 met hun Team Bleekemolen Porsche 997 GT3. Een goede uitgangspositie voor de titel, zeker na het winnen van de eerdere wedstrijden van het Winter Endurance Kampioenschap, de Zandvoort 500 en de Nieuwjaarsrace.
De tweede tijd werd door de Reanault Megane van Hoevert Vos, Harrie Kolen en Wilco Becker op de klok gezet. Jeroen Schothorst die aanvankelijk met zijn neef Bas Schothorst samen een Mégane zou besturen werd na de kwalificatie aan het drietal toegevoegd. De Mégane waar Jeroen en Bas samen in zouden rijden was dusdanig beschadigd in de kwalificatie dat ze daarmee niet aan de start konden verschijnen. Frans Verschuur mocht met z’n DNRT V8 vanaf de derde startpositie vertrekken met achter zich aan op plek vier Jeroen Bleekemolen met de Sotrax Posche 997 GT3.
Om twaalf uur ging de wedstrijd van start. Al meteen in de eerste bocht na de start was er contact tussen Jeroen Bleekemolen en Frans Verschuur. Voor beiden was er veel schade. Bleekemolen die via de grindbak ging verloor veel plaatsen. De auto was door de aanrijding ‘krom’. Bleekemolen kon aan een inhaalrace beginnen met een auto die niet ‘spoorde’. Frans Verschuur moest naar binnen voor reparaties, en kon met grote achterstand weer verder. Later zou hij uitvallen, de schade was toch te groot.
Onder tussen was Seabstiaan Bleekemolen goed weggekomen bij de start. Hij wist meteen een grote voorsprong op te bouwen ten opzichte van de rest van het veld. Maar bij de eerste wissel na ongeveer 5 kwartier verloren ze veel tijd in de pit met een tegenstribbelend wiel. Het rechter voorwiel wilde niet los. Ook voor de start waren er al problemen met datzelfde rechter voorwiel. Het koste het team uiteindelijk meer dan tien minuten tijd. Voor de zekerheid werd het wiel de rest van de wedstrijd niet meer verwisseld. Ronald van de Laar en Sebastiaan Bleekemolen finishte de race uiteindelijk als 7de.
We zijn twee uur in de wedstrijd onderweg als Martin Boezaart zwaar crashed in het Scheivlak, code 60. De wedstrijd word geneutraliseerd. Boezaart bleek na medische controle gelukkig ongedeerd. Op dat moment lag de Mégane Trophy van Verschuur op kop. Er zouden nog pitstops moeten volgen en de Radical naderde in rap tempo.
Met nog een uur wedstrijd te gaan lag de Radical van Marijn Kalmthout en Danny van Dongen op kop en zo kwamen ze ook na vier uur over de finish. Na de grote vreugde kwam de kater. De organisatie deelde een straf van twee ronden uit voor het te lang doorrijden in een stint. Een rijder mag maximaal 80 min. achter het stuur, en Marijn van Kalmthout was over de tijd heen gegaan, derhalve deze zeer zware straf.
Hoevert Vos,Wilco Becker, Harie Kolen en Jeroen Schothorst schoven een plekje op en pakten zo de eerste plaats. Michael Bleekemolen, Kees Bolhuys en gastrijder Jeroen Bleekemolen werden tweede met hun ‘ontspoorde’ Porsche, gevolgd door Alex van’t Hoff en Rick Abresch met hun Mad & Daring Corvette GT3.
Rob de Laat en Theo de Prenter, die leken te gaan profiteren van de pech die Sebastiaan Bleekemolen en Ronald van de Laar hadden, kregen problemen met hun BMW Compact. Kapot differentieel. De schade kon nog wel gerepareerd worden maar een goede klassering was niet meer mogelijk. Uiteindelijk zijn ze nog als vijfde gefinisht.
De winst in Divisie II ging naar Leo en Nick Etman met hun BMW 19i Cup.
Het duo Raymond Coronel en Marc Koster wonnen divisie III met een BMW 320d. De tweede plaats ging voor de derde maal op rij naar Jeroen de Boer en Leon Rijnbeek. Daarmee namen zij de leiding in het kampioenschap over.
In Divisie IV oftewel de dieselklasse ging de overwinning naar Lev Friedman en Teun van Dam met hun Toyota Ausris 2,2 D-Cat.
Met nog één wedstrijd te gaan is het uitermate spannend bovenin het klassement. De laatste wedstrijd is op 7 maart, de ‘Final 4’, op circuit Zandvoort. Meer foto’s van de 4 uur van Zandvoort en andere evenementen zijn te vinden op onze foto pagina.
Uitslag:
1. Hoevert Vos, Wilco Becker, Jeroen Schothorst en Harrie Kolen, Renault Mégane Trophy.
2. Jeroen en Michael Bleekemolen en Kees Bouhuys, Porsche 997 GT3, op 51.974 sec.
3. Alex van ’t Hoff en Rick Abresch, Corvette GT3, op 1 ronde;
4. Marijn van Kalmthout en Danny van Dongen, Radical SR3-RS, op 2 ronden.
Stand kampioenschap:
1. Jeroen den Boer en Leon Rijnbeek 48 punten.
2. Ronald van de Laar en Sebastiaan Bleekemolen 47 punten.
3. Rob de Laat en Theo de Prenter 46 punten.