Komend weekend, op zondag 7 Februari, wordt op Circuit Park Zandvoort de derde ronde verreden van het, uit vier wedstrijden bestaande Winter Endurance Kampioenschap, de 4 uur van Zandvoort. Tot nog toe zijn er 42 teams aangemeld, maar dat aantal kan nog oplopen. Ronald van der Laar en Sebastiaan Bleekemolen gaan aan de leiding in het klassement met een marge van twee punten.
Komend weekend vindt op circuit Zandvoort alweer de derde, en één na laatste, ronde van het Winter Endurance Kampioenschap plaats. Op zondag 7 februari is het duinencircuit het toneel van de 4 uur van Zandvoort. Met de herinnering aan de deels in het donker verreden Nieuwjaarsrace nog in ons hoofd kijken we alvast vooruit naar de 4 uur van Zandvoort.

Foto: Marco van de Bildt.
Het Winter Endurance Kampioenschap is een serie van wedstrijden die in de winterperiode word verreden op Circuit Zandvoort. De organisatie ligt in handen van het Circuit Park Zandvoort en de stichting DNRT. DNRT staat voor Dutch National Racing Team, ooit begonnen als raceteam, heeft de stichting nu tot doel het organiseren van laagdrempelige raceactiviteiten. De DNRT is opgericht als London Sidney rally team en reed op een zeker moment in bijna elke Europese tourwagen klasse. Als raceteam was de DNRT zowel nationaal als internationaal zeer succesvol. De meest bekende coureur is wel Gijs van Lennep. De voormalig Formule 1 coureur en tweevoudig Le Mans winnaar werd in 1999 uitgeroepen tot coureur van de eeuw. In 1994 werden de raceactiviteiten gestopt en richte de DNRT zich op het organiseren van races.

Foto: Marco van de Bildt.
Deelnemers.
Op de voorlopige inschrijflijst van 28 januari staan 42 wagens, maar er worden meer deelnemers verwacht daar er to zondagochtend nog kan worden ingeschreven.
Er wordt gereden in vier divisies. In divisie I rijden wagens met meer dan 3000 cc cilinderinhoud en de auto’s met turbomotoren. Hier komen we de zware jongens tegen zoals de Corvette GT3 en de Porsche 997 GT3. Ook de DNRT V8 Silhouettes, o.a. met Frits Hessing en Huub Vermeulen achter het stuur, vinden we in deze divisie. De leiders van het kampioenschap, Sebastiaan Bleekemolen en Ronald van der Laar, vinden we in deze divisie met hun Porsche 997 GT3.
In divisie II, 2000 tot 3000 cc zien we o.a. de BMW M3 en de BMW 130i, en in divisie III zien we o.a de Renault Clio Sport en de Suzuki Swift. Divisie IV tenslotte is er voor de (overige) diesel aangedreven auto’s zoals de BMW 120D en de Volkswagen Golf 5 TDI.

Foto: Marco van de Bildt.
Ieder deelnemer behaalt punten in zijn eigen divisie, en diegene met de meeste punten na de vier wedstrijden mag zichzelf kampioen noemen. De winnaar komt derhalve niet perse uit divisie I.
Zoals gezegd gaan Sebastiaan Bleekemolen en Ronald ven der Laar aan de leiding. Op twee punten worden ze gevolgd door de kampioenen van vorig jaar, Rob de Laat en Theo de Prenthem. Zij komen met een BMW Compact Modified uit in Divisie II. Jeroen den Boer en Leon Rijnbeek die met een BMW 120d in Divisie III rijden nemen, met Duncan Huisman en Liesette Braams uit Divisie IV, de derde plaats in met een gelijk aantal punten.
Bleekemolen en de Laar die de vorige wedstrijd wonnen kunnen een grote stap zetten richting het kampioenschap, maar ook de nummers 2 en 3 zijn zeker niet kansloos, vooral ook door het systeem van puntentelling in de eigen klasse.
Tijdsschema.
’s ochtends na de technische keuring is de kwalificatie van 10:15 uur tot 10:45. Om 11:30 beginnen de voorbereidingen voor de start, waarna de vier uur durende race om 12:00 van start gaat. Direct na het einde van de race om 16:00 uur volgt de prijsuitreiking.
De toegang is gratis. Voor de auto dient parkeergeld te worden betaald
Na deze race is er nog de ‘Final 4’, de vierde en laatste race van het kampioenschap op 7 maart.