De Dunlop 24 uur van Dubai.

Print Friendly, PDF & Email

Op 14, 15 en 16 januari 2010 is het weer zover dan wordt namelijk de 5 editie van de 24 uur van Dubai gereden en tevens de eerste echte endurance race van het nieuwe seizoen. Het is in een korte tijd uitgegroeid tot een echte endurance klassieker waaraan dit jaar toch zeker weer 80 teams aan meedoen verdeeld over negen verschillende klassen. Onder deze teams ook enkele afkomstig uit Nederland en met natuurlijk een groot aantal Nederlandse coureurs.


Het strijdtoneel voor deze uitputtingsslag is het 5,4 kilometer lange circuit Dubai Autodrome dat is opgeleverd in 2004 en is dus een relatief nieuw circuit. Het is tevens het eerste circuit in het Midden Oosten wat door de FIA officieel is goedgekeurd. Behalve de 24 uur van Dubai worden er ook races verreden van het, inmiddels zo goed als failiete,  A1GP kampioenschap en het FIA GT kampioenschap.


Bron: Wikipedia.

Het ruim 5 km lange circuit Dubai Autodrome heeft 16 bochten, waaronder een aantal zeer technische en twee rechte stukken waar een hoge snelheid gehaald kan worden.

De Dunlop 24 uur van Dubai wordt net als voorgaande jaren georganiseerd en gepromoot door het  Nederlands bureau Creventic BV. Creventic organiseerde dit jaar ook voor de tweede keer de 12 uur van Hongarije welke werd verreden op de Hungaroring.

De 24 uurs race van Dubai telt dit jaar coureurs en teams uit 39 verschillende landen en is hiermee één van de meest internationale 24 uurs races ter wereld. Behalve het grote aantal deelnemers is het ook het schitterende circuit, het altijd mooie weer en de rustige periode op het gebied van autoraces wat dit een heel bijzondere race maakt. Vanuit de haven van Antwerpen worden de auto’s en toebehoren in grote zeecontainers gedaan en alles wordt naar Dubai verscheept, om er vervolgens in de eerste week van het nieuwe jaar in Dubai aan te komen.

Is de 24 uur van Le Mans verdeeld over 4 klassen, zo anders is dat bij de 24 uur van Dubai, hier is het startveld van 80 auto’s verdeeld over 10 verschillende klassen. De verdeling is grofweg verdeeld over 3 klassen  te weten: Benzine auto’s in 5 soorten, Diesel auto’s 2 soorten en de Specials in 3 soorten zowel diesel als benzine.

De “gewone ” benzine auto’s, deze worden onderverdeeld in verschillende  A klassen.

A2 klasse: cylinder inhoud tussen 1.600 en 2.000 cc, gewicht moet liggen tussen de 900 en 980 kg en een tankinhoud van 100 liter. Auto’s die meerijden in deze klasse zijn: Honda Civic Type R, en Renault Clio Cup.

A3 T klasse: Turbo motoren met een cylinderinhoud tot 2.500 cc en een gewicht van min. 1000 kg en een tankinhoud van max. 100 liter. Auto’s die in deze klasse racen zijn: Seat Leon Super en VW Golf R-Line en Mitsubishi Evo X.


Foto: Marco van de Bildt. BMW Z4.

A4 klasse: cylinderinhoud tussen de 2.000 en 3.000 cc en een gewicht van tussen de 1.000 en 1.100 kilo, tankinhoud max. 120 liter. Auto’s die in deze klasse racen zijn: Porsche 964 Carrera, BMW  Z4 Coupé SI en en de BMW 130i.

A5 klasse: cylinderinhoud tussen de 3.000 en de 3.500 cc en een gewicht van min. 1.200 kg en tankinhoud max. 120 liter. Auto’s die in deze klasse meerijden zijn: BMW Z4- M-Coupé en de BMW M3 E46.

A6 klasse: cylinderinhoud tussen de 3.500 en 4.000 cc, ook weer onderverdeeld in 3 klassen met minimum gewicht varierend tussen de 1.150 en 1.300 kilo en een maximum tankinhoud tussen de 90 en 120 liter. Auto’s uit deze klasse zijn: Porsche 997 GT3 RSR, Ginetta G50 en Porsche 997  Cup.

De diesel aangedreven auto’s zijn verdeeld in 2 klassen en worden aangeduid met D.

D1 klasse: cylinderinhoud tot 2.000 cc en een minimum gewicht van 1.100 kilo en met een maximum  tankinhoud van 100 liter. Extra bij deze klasse is dat er een minimum rondetijd gereden moet worden van 2 min 23 sec. Auto’s die sneller  gaan dan de minimum rondetijd krijgen een tijdstraf of worden heringedeeld in een hogere klasse in dit geval D2 of A3 T. Auto die in deze klasse rijden zijn: BMW 120D, Seat Leon TDI, Volkwagen Sirocco TDI.

D2 klasse: Cylinderinhoud tussen de 2.000 en 3.000 cc , een minimum variërend tussen de 1.100 en 1.200 kilo, en met een tankinhoud van 100 liter.

De laatste en naar mijn mening de aantrekkelijkste groep is de klasse met de Special Cars, ze worden aangeduid met SP en deze zijn weer onderverdeeld in 3 klassen.

SP1 klasse: zijn de silhouette racewagens dit zijn type auto’s zoals ze rijden in de DTM en Nascar, de modellen komen dicht in de buurt van productie auto’s , qua uiterlijk dan. Cylinderinhoud is tot 3.600 cc en het gewicht tot max. 1.050 kg. met een tankinhoud tot 120 liter.’ Auto’s die hier meerijden zijn: Solution-F  Touring Cup en de Brokernet Silver Sting.


20090413-dsc09318.jpg
Foto: Marco van de Bildt. Ginetta G50.

SP2 GT3-A klasse  wordt gereden met Exceptional Cars waarbij een cylinderinhoud hoger dan 4000 cc is toegestaan en meer dan 6 cylinders. Hier kan gereden worden met zowel diesel als benzine ook is in deze klasse de minmum rondetijd regel van kracht. Auto’s die hier meeracen zijn: Ferrari F430 GT3, BMW 140 GTR, Holden Commodore, Ford Mustang FR 500, BMW M3 V 10, Ginetta G50Z GT3,  Aston Martin Vantage N24, Mosler MT 900 GT3, Ferrari F430 GT2,

SP3 GT4-A klasse: Deze klasse is gelijk aan de SP2 GT3 maar is enkel bedoeld voor de FIA GT 4 auto’s. Om het veld in balans te houden geld ook hier de minimum rondetijd regel en is er een minimumgewicht van 750 of 1200 kilo. Een groot aantal mooie auto’s rijden hier in deze klasse zoals: BMW M3 GT4, Lotus Exige GT4, Aston Martin Vantage N24, Aston Martin Vantage GT4, Donkervoort D8 GT en een Dodge Viper ACR.


20091011-dsc03586
Foto: Marco van de Bildt.

Het start veld van de Rolex 24 uur van Dubai bestaat uit 80 auto’s waarvan er 9 van een Nederlands team zijn. Om te beginnen is er het Team Donkervoort dat in 2009 vice kampioen werd in het Europese  FIA GT 4 kampioenschap. Ze zullen deelnemen met een speciaal geprepareerde Donkervoort D8 GT en dit is tevens de eerste keer dat het team aan een 24 uurs deelneemt. Ze zullen met hun Donkervoort D8 GT uitkomen in de SP3 GT4-A klasse. Van de vier coureurs die deelnemen tijdens de 24 uur zijn Peter Kox en Dennis Donkervoort de bekendste. We hopen natuurlijk dat dit team met deze bijzondere auto ver zal komen in het eindklassement want aan het materiaal en de coureurs zal het niet liggen.

Het volgende Nederlandse team wat ver moet komen is het team  H&P Incentives dat meestrijd in de SP2 GT3  klasse. Ze rijden met een BMW 140 GTR wat op zich een zeer snelle auto is maar wat het team zo kansrijk maakt op een hoge klassering is de coureurs die de BMW besturen. Dit team kan beschikken over Jeroen Bleekemolen, Michael Bleekemolen, Peter v/d Kolk en Henry Zumbrink. Voor Jeroen wordt het de dertiende 24 uurs race en twee weken later rijd hij nog even zijn veertiende 24 uurs race de plaats zal vinden in Daytona als opening race in de Grand Am.


Foto: Marco van de Bildt. Marcel van Leen met de Certainty BMW 120d tijdens de Paasraces op Zandvoort.

Andere Nederlandse teams zijn: Nooren Autosport rijdend in een BMW 120 d komt uit in de D 2 klasse. Certainty Racing Team, met o.a. Marcel van leen,  rijdend ook rijdend in een BMW 120 d maar uitkomend in de D1 klasse. Red Camel Racing 1 en 2 rijdend in een Seat Leon TDI  klasse D1 en een Saker Sportscar GT TDI en deze komt uit in de SP2 klasse. En tenslotte is er nog Marcos Racing International dit team komt met drie auto’s naar Dubai. Het zijn alle drie  BMW 120 d auto’s die in de D1 klasse rijden.

Uiteraard wordt het grootste deel van deze 9 auto’s  door Nederlandse coureurs bestuurd, 24 in het totaal.


Foto: (c) www.dubaiautodrome.com

De start van de 24 uurs race is op vrijdag 15 januari om 14.00 uur plaatselijke tijd en eindigt uiteraard 24 uur later op zaterdag 16 januari om 14.00 uur. Vanaf donderdag 14 januari is er al een aantrekkelijk voorprogramma te zien van o.a Superkarts en natuurlijk trainingen en kwalificaties voor de 24 uurs race. We hopen dat het e.a. te zien is op de televisie. Er heen gaan kan ook je hoeft alleen maar de reis en het verblijf te betalen want de toegang tot het evenement is gratis voor ons buitenlanders dan.


Share