Sebastiaan Bleekemolen en Ronald van der Laar hebben de Nieuwjaarsrace, de tweede wedstrijd van het Winter Endurance Kampioenschap (WEK), op hun naam geschreven met de Bleekemolen Porsche 997 GT3. In de tot het eind spannende wedstrijd werden Frits Hessing en Huub Vermeulen, die als eerste over de finish kwamen, tweede na een tijdstraf. De Sotrax Porsche werd door Jeroen Bleekemolen als derde over de finish gestuurd op een donker en ijskoud Zandvoort.
De zondag, drie Januari, begon op het circuit van Zandvoort met de half uur durende kwalificatie. De kwalificatie begon een half uur later dan gepland omdat de baan nog niet in orde was. Met man en macht werd gewerkt om de baan in orde te krijgen, vrij van ijs.
De slechte weersomstandigheden hadden roet in het eten gegooid. Toen de sessie uiteindelijk van start ging was het Sebstiaan Bleekemolen die al rap de snelste tijd op de klok noteerde. Frits Hessing en Huub Vermeulen kwalificeerde zich als tweede met de DNRT V8. De Sotrax Porsche met Michael Bleekemolen, Jürgen Albert, Kees Bouhuys en gastrijder Jeroen Bleekemolen maakte de top drie compleet.
Net als de kwalificatie begon ook de race een half uurtje later, om half vier. Niet iedereen zou daar meer bij zijn. Tom Coronel, die in divisie III de pole had getraind, wist al in de opwarmronde zijn BMW 320d in de banden te parkeren, einde wedstrijd, helaas.
Om half vier is het dan zover, de start. We staan er klaar voor in de Tarzanbocht. De bolide van Hessing komt niet goed weg, en valt terug. De als eerste gestarte Bleekemolen Porsche staat op opgesneden slicks, een gok bij dit weer. En een gok die verkeerd uitpakt. Ze vallen snel terug en moeten naar binnen om banden te wisselen. De Snorax Porsche pakt de leiding, met de Mad and Daring Corvette, van Rick Abresch en Alex van ´t Hoff, die in rap tempo achter ze aan komt. Al in de eerste ronde hebben we de volgende uitvaller. Hoevert Vos en Harry Kolen hebben met hun Reanault Mégane Trophy de twijfelachtige eer verantwoordelijk te zijn voor de eerste ‘code 60’.
Abresch weet met de Corvette de leiding over te nemen, maar weg lopen van zijn directe tegenstanders is er niet bij. Als we veertig minuten in de wedstrijd onderweg zijn gaat het mis, Abresch raakt een achterblijver, spint en is uit de wedstrijd. Michael Bleekemolen met de Sotrax Porsche profiteert en pakt de leiding. Als er dan een code 60 volgt maken veel teams hun pitstop.
Langzaam aan gaat de zon onder, en zo word het ook weer kouder. De situatie op de baan verslechterd, en her en der zijn er wat incidenten. Er volgen nog enkele code 60´s, maar grote problemen zijn er niet. En er is warme koffie en broodjes kroket, dus we komen de dag/avond wel door.
Op de baan laten Hessing en Vermeulen zien wat ze met een goede (pitstop) strategie kunnen, inmiddels liggen ze aan de leiding. De strijd aan de kop gaat tussen de Bleekemolen Porsche na de Hessing DNRT V8. Het verschil loopt terug van twe minuten naar minder dan een minuut. Ondertussen hangt er boven het hoofd van de Hessing bolide een tijdstraf voor o.a. een verkeerde pitstop.
De Hessing wagen van Frits Hessing en Huub Vermeulen word als eerste afgevlagd, gevolgd door de Bleekemolen Porsche van Sebastiaan Bleekemolen en Ronald van der Laar, ze hebben dan 102 ronden afgelegd op he duinen circuit. Op de derde plaats volgt de Sotrax Porsche 997 GT3 met Jeroen Bleekemolen aan het stuur. Vanwege de tijdstraf zakken Hessing en vermeulen naar plaats twee.
In Divisie II gaat de winst naar Rob de Laat en Theo Prenter met de BMW compact. Ze leggen 98 ronden af. De overwinning in Divisie III gaat naar Max Braams en Sheila Verschuur met de Renault Clio na 96 ronden. Bij Divisie IV, of de dieselklasse gaan Liesette Braams en Duncan Huisman er met de winst vandoor na 94 ronden te hebben afgelegd.
Uitslag:
1. Sebastiaan Bleekemolen/Ronald van der Laar. Porsche GT3 Cup.
2. Frits Hessing/Huub Vermeulen. DNRT V8.
3. Kees Bouhuys/Jürgen Albert/Michael Bleekemolen/Jeroen Bleekemolen. Porsche 997 T3
4. Sven van Hulst/Michel Schaap. DNRT V8.
5. Rob de Laat/Theo de Prenter. BMW Compact 3000 cc. winnaar Divisie II.
6. David Hart/Peter Versluis. Opel Omega V8 Star.
8. Max Braams/Sheila Verschuur. Renault Clio. winnaar Divisie III.
12. Lisette Braams/Duncan Huisman. BMW 120d. winnaar Divisie IV.
Door de winst in deze wedstrijd en de winst in de eerste wedstrijd gaan Sebastiaan Bleekemolen en Ronald van der Laar aan de leiding in het kampioenschap. Meer foto’s, van de Nieuwjaarsrace, maar ook van andere evenementen zijn terug te vinden op onze foto pagina. Er volgen nog twee wedstrijden in het Winter Endurance Kampioenschap, de eerstvolgende op 7 Februari en de afsluitende race op 7 Maart. Deze en andere dat zijn uiteraard op onze kalender terug te vinden.