Top tien van 2009.

Print Friendly, PDF & Email

20090613-DSC00751Het is weer de tijd van het jaar om terug te kijken naar wat het afgelopen jaar ons heeft gebracht, en vooruit te kijken naar het volgende jaar. De tijd van de lijstjes, (jaar) overzichten, en top lijstjes. Wij meenden daar niet bij achter te kunnen blijven, dus daarom mijn top tien over het jaar 2009, in min of meer willekeurige volgorde.


1). 24 uur van Le Mans. Ondanks de economisch mindere tijden, sponsors die zich terugtrekken, autofabrikanten die uit de autosport stappen, heeft de 24 uur van Le Mans nog steeds veel meer ‘inschrijvingen’ dan dat er plaatsen zijn. Niet alleen kwantitatief maar ook kwalitatief is de 24 uur goed gevuld.

20090613-dsc00358
Foto: Marco van de Bildt.

Peugeot heeft zich optimaal geprepareerd om nu eindelijk ‘haar’ titel te kunnen pakken, Audi komt met de nieuwe R15 TDi, Aston Martin stapt in de LM P1 klasse zowel bij de 24 uur als bij de Series. Corvette is er weer om de eer te verdedigen in de GT1 klasse. Bij de GT2 klasse is het de strijd tussen Ferrari en Porsche die de boventoon voert, met in dat mooie veld de Nederlandse Snoras Spyker die een goede prestatie neerzet (zie ook nummer 3).


2). Mike Hezemans en Anthony Kumpen in de Corvette. Een gouden duo, de Nederlander Mike Hezemans en zijn Belgische collega coureur Anthony Kumpen die voor PK Carsport de Corvette besturen. Wij hebben sowieso al een zwak voor Corvette, maar als er een Nederlander mee rijd, samen met een Belg , en dan ook nog zo goed.

Foto: (c) DPPI / FIA GT.

Winst is er voor dit koppel in de FIA GT wedstrijd op het fantastische Duitse Oschersleben, in een regen overgoten race. De kroon op het harde werk is de overwinning bij de 24 uur van Spa met gelegenheids teamgenoten Jos Menten en Kurt Mollekens. In het FIA GT kampioenschap hebben ze maar net naast het kampioenschap gegrepen, ondanks of juist dankzij alle groene tafele perikelen (zie ook punt 10 van dit lijstje). Wel hebben ze met hun goede prestatie een uitnodiging voor de 24 uur van Le Mans afgedwongen, petje af dus.


3). Spyker bij de 24 uur van Le Mans. In de 2008 editie vielen beide deelnemende Spykers uit. ‘s Avonds rond een uur of elf kon de garage dicht en was het over met de pret.

20090614-dsc00872
Foto: Marco van de Bildt.

Dit jaar werd één wagen toegelaten tot de 24 uur van Le Mans. De Snoras Spyker C8 Laviolette  bestuurd door Tom Coronel, Jeroen Bleekemolen en Jarek Janis wist niet alleen de 24 uur uit te rijden maar ook nog een mooie 5de positie in de GT2 klasse te pakken (25 overall), tussen de Ferrari’s die verder de top tien vol maakten.


4). Jeroen Bleekemolen. Jeroen Bleekemolen heeft laten zien een veelzijdig coureur te zijn. Als er wielen onder zitten kan ‘The Bleek ‘ er mee racen.

20090906-dsc02217_0
Foto: Marco van de Bildt.

Hij rijd onder andere in de A1GP, met de Corvette in de dit seizoen debuterende Dutch GT4, de Porsche Supercup, wint races en pakt het kampioenschap op grootse wijze,de  Porsche Carrera cup wint races en mist op vijf punten na het kampioenschap,  en de Spyker, zie punt drie.


5). Dutch GT4. Dit jaar ging de Dutch GT4 als nieuwe raceklasse van start in Nederland, tijdens de Paasraces op Zandvoort. De Dutch GT4 is een onderdeel van het Dutch Power Pack, een aantal race klassen bij elkaar gebracht door Circuit Park Zandvoort (CPZ). Na het verdwijnen van het Dutch Touring Car Championship (DTCC) heeft het even geduurd voordat we in Nederland weer een top nivo multimerken klasse te zien kregen.

20091011-dsc02699_0
Foto: Marco van de Bildt.

Een samenwerkingsverband  tussen CPZ en de SRO, die o.a de FIA GT races organiseert en reglementen aanlevert met betrekking tot homologatie van wagens, resulteerde in het Tango Dutch GT4 Championship. Tango heeft inmiddels aangegeven de sponsoring na één jaar al te stoppen, maar het moet toch niet onmogelijk zijn om een andere sponsor te vinden. De Formido Finaleraces werden zelfs live op tv uitgezonden, een unicum voor de nationale autosport.


6). Audi R15 TDi. Audi komt dit jaar met de nieuwe auto, de R15 TDi. In een jaar waarin het moeilijk is voor de auto industrie en derhalve ook voor de sport, ziet Audi kans om grote investeringen te doen om de R15 TDi te maken.

20090614-dsc01475
Foto: Marco van de Bildt.

Ze gaan voor niets minder dan de winst, en bij de opening van het Americn Le Mans Series seizoen op Sebring lijkt alles koek en ei. Ze pakken de winst in een spannende wedstrijd die in de laatste 10 minuten pas word beslist. Bij de Le Mans Series zijn ze er niet bij. Pas bij de 24 uur van Le Mans zijn de Audi’s weer te zien. Daar blijken de problemen voor Audi groter dan gedacht, waarschijnlijk mede door het weinige testwerk van de Duitse fabrikant.


7). Aston Martin. Hulde voor Aston Martin om in deze ‘moeilijke’ tijden het lef te hebben om bij de LM P1 klasse in te stappen. Begin van het jaar werd de deelname aan de volledige Le Mans Series aangekondigd, en de ambitie uitgesproken om met de 24 uur van Le Mans mee te doen.

20090614-dsc01014
Foto: Marco van de Bildt.

En dat doen ze, met drie wagens zijn ze bij de 24 uur en ze rijden het gehele Le Mans Series seizoen. Voor de 24 uur van Le Mans worden de internationaal befaamde Nederlandse coureurs Peter Kox en Jos Verstappen aangetrokken. Ze gaan duidelijk voor de winst. Bij de Le Mans Series pakken ze de titel en bij de 24 uur pakken ze met de 007 bolide de 4de positie, eerste van de benzine aangedreven wagens.


8). Peugeot bij de 24 uur van Le Mans. het heeft wat jaren geduurd, maar het is Peugeot gelukt om ‘hun thuiswedstrijd’ te winnen. Goed teamwerk, op elkaar ingespeelde coureurs, niet al teveel materiaalpech en dan kun je een heel eind komen. Een goede voorbereiding heeft ook meegeholpen. We zien Peugeot bij de seizoensopener van de American Le Mans Series, de 12 uur van Sebring en ook diverse malen in de Le Mans Series.

20090614-dsc00903
Foto: Marco van de Bildt.

Het is ze menes dit jaar. Bijna gaat het nog mis bij de 24 uur. Al vroeg in de wedstrijd is is er aardig wat tegenslag, maar David Brabham, Alexander Wurz en Marc Gene gaan onverstoord verder. De ‘geheel Franse’  nummer 8 Peugeot weet toch nog terug te komen naar de tweede plaats, en een mooie 1 – 2 voor Peugeot is het resultaat.


9). Corvette in de GT1 en GT2 klasse. Corvette mag natuurlijk niet in dit lijstje ontbreken. Corvette die het seizoen in de GT1 klasse begon bij de American Le Mans Series, na enkele races  uitstapte en nog hetzelfde seizoen alweer terug waren maar dan in de GT2 klasse. En nog bijna wonnen ze daar ook het kampioenschap.

20090614-dsc00956
Foto: Marco van de Bildt.

Bij de 24 uur van Le Mans hebben ze in de GT1 klasse de eer hoog gehouden samen met het team van Luc Alphand. Of er volgend jaar nog een GT1 klasse zal zijn is de vraag, maar Corvette kan zonder problemen mee doen om de titels in de GT2 klasse, zoals ze al hebben laten zien in de American Le Mans Series. En tenslotte……. dat geluid hé!!


10). …..in negatieve zin, de vele onduidelijke protesten procedures en lang op zich laten wachtende beslissingen bij het FIA GT kampioenschap. Het lijkt een kwaaltje van de FIA, die een bureaucratisch stempeltje lijkt te willen drukken op deze raceserie , net zoals bij de Formule 1 en de WTTC. Ook daar lijkt het alsof overwinningen worden behaald aan de groene tafel na veel geharrewar en onduidelijke procedures.


Natuurlijk zijn er altijd dingen die het net niet halen, zoals de mooie overwinning van Pescarolo op het circuit van Portimão, en het nipt missen van de Le Mans Series titel doordat zelfde Pescarolo. Oreca dat een mooie overwinning pakte op Silverstone. De totaal verregende Petit Le Mans, die dan wel werd gewonnen door Peugeot. De buitengewoon goede prestatie van de Nederlander Charles Zwolsman, hij finishte als 7de met de Kolles Audi R10 bij de 24 uur van Le Mans. De dit jaar gelanceerde Asian Le Mans Series, waarbij helaas de wedstrijd in Shanghai werd afgelast. De wedstrijd op het circuit van Okayama ging wel door en die werd gewonnen door Sora (Pescarolo). En zo zal ik best nog wel het één en ander vergeten zijn.


Dit was mijn top tien van het afgelopen jaar. Voor een ieder zal zijn of haar top tien er anders uitzien. Heb jij ook een top tien of een ander lijstje, misschien mis je wel iets in deze top tien waarvan je zegt, dat had er zeker bij gemoeten, laat het me dan vooral weten.


Share