Met ingang van het 2010 seizoen zullen er enkele wijzigingen zijn in de klasse structuur van de American Le Mans Series. De vier klassen die volgend seizoen in de series aan de start zullen verschijnen zijn Le Mans Prototypes (LMP), LMP Challenge, Grand Touring (GT) en GT Challenge. De LMP Challenge klasse kennen we in Europa al als de Formula Le Mans.
De American Le Mans Series heeft een aantal wijzigingen aangekondigd in de klasse structuur van de series voor het 2010 seizoen. De verandering word ondersteund door de ACO, verantwoordelijk voor het vaststellen van de regels met betrekking tot endurance racen in de Le Mans stijl. De vier klassen waarin de American Le Mans onder verdeeld zal zijn in 2010 zijn de Le Mans Prototypes (LMP) en de Grand Touring (GT). Deze twee klassen worden aangevuld met de Challenge klassen, de LMP Challenge en de GT Challenge.
LMP.
De huidige LM P1 en LM P2 wagens zullen vanaf 2010 als LMP klasse rijden, behalve bij de twee endurance klassiekers, de 12 uur van Sebring en de Petit Le Mans. Daar blijft het onderscheid tussen LM P1 en LM P2 wagens aanwezig zoals omschreven in de technische regelementen van de ACO.
Wagens die bij de LMP klasse aan de start kunnen verschijnen zijn o.a. Acura ARX-02a, Acura ARX-01b, Audi R15 TDI, Peugeot 908, Lola-Aston Martin, Pescarolo, Ginetta-Zytek 09HS, Lola B09/86 Mazda, Lola B06/10, Radical SR9, Porsche RS Spyder.
LMP Challenge.
De LMP Challenge klasse kennen we in Europa al als Formula Le Mans, een prototype wagen ontwikkelt door Oreca in samenspraak met de ACO. De Formula Le Mans beleefde dit jaar zijn debuut met wedstrijden in het voorprogramma van de Le Mans Series en de 24 uur van Le Mans. Dit winter seizoen word er gereden in de Oreca-Sportscars winter Series, en volgend seizoen dus ook in de American Le Mans Series. Ook in Europa zal de Formula Le Mans meerijden in de Le Mans Series. De wagen die door het leven gaat als Oreca Courage FLM09 heeft net als de LMP wagens een minimum gewicht van 900 kg, maar minder pk’s, 450 pk tegenover de 500 tot 700 voor de LMP wagens.
GT.
De GT klasse zal bestaan uit wagens geconfigureerd volgens de GT2 klasse reglementen van de ACO. Met het verdwijnen van de Corvette GT1 dit seizoen, de laatste deelnemer met een GT1 wagen, was er al een eind gekomen aan de GT1 klasse in de American Le mans Series.
Wagens die we hier in actie zullen zien zijn o.a. de legendarische Ferrari F430 GT, de Porsche 911 GT3 RSR, BMW M3, Dodge Viper, Panoz Esparante, de Corvette C6.R, die dit seizoen de overstap maakte naar de GT2 en de dit jaar debuterende Jaguar XKR
GT Challenge.
De GT challenge klasse is eerder dit jaar , bij de wedstrijd op Miller Motorsports park geïntroduceerd en bestaat volledig uit Porsche 911 GT3 Cup wagens uit de Patron GT3 Challenge. Komend seizoen kunnen ook andere 911 G3’s meedoen en in de toekomst is het waarschijnlijk ook voor andere merken mogelijk om in te schrijven
De vorige wijziging in de klasse structuur dateert van 2004. na het 2003 seizoen werden bij de LMP klasse de LMP 900 en LMP675 opgevolgd door de LM P1 en LM P2 respectievelijk. De GT1 en GT2 klassen werden in 2005 gevormd vanuit de GT en GTS klasse.
Alle klassen zullen gebruik blijven maken van alternatieve brandstoffen, zoals zwavel arme diesel en E85 cellulose ethanol, en hybride aandrijf technieken. De American Le Mans Series hoopt met de aangekondigde maatregelen de kosten in de hand te kunnen houden en klaar te zijn voor de toekomst, met name als het gaat om de aandacht voor het milieu.